Kiva kun piipahdit katsomassa miten homma etenee. Oon tainnut onnistua istuttamaan itseeni pienen endorfinistin siemenen ja se on itänyt lupaavasti

Nyt on menossa tällainen aallonharjalla ratsastustunne, eli oon valmis tähän, lisäämään liikuntamääriä ja keventämään. Onhan tässä jo vuoden verran leikitty ajatuksella, että lähtiskö vaellukselle vai onko se sulaa hulluutta tällä painoilla ja näillä koivilla. Kaipa jonkunlainen sisäinen tahtotila lähtemiseen on, sillä motivaatio-ongelmia ei oo liikkumaan lähtemisen kanssa. Jokainen lenkki tai uimahalli/punttisalikäynti on mielekäs, kun ne auttaa jaksamaan tulevassa reissussa paremmin.
Kunpa vielä osaisi herkkuja kartella jatkossa...
Mun kuntoilut elää muutenkin aaltoliikettä koko ajan, välillä paljonkin, joskus ei juuri mitään. Ja ero olotilassa niin mielen kuin ruumiin osaltakin on tosi iso. Kakskin viikkoo laiskana, niin kropan kaikki reistat ja krempat kymmenkertaistuu, ja vatutuskäyrä nousee samaa tahtia.
Viime talvena paukutteli joululta maaliskuun alkuun aivan hirveitä pakkasia, vähintään -25 koko ajan, pahimmillaan lähes -40. No mähän sitten mukavuudenhaluisena ja jonkunasteista rasitusastmaa potevana pummasin työkamuilta autokyytejä, enkä päässyt hiihtämään tms sään takia. Muukin liikkuminen oli aika vähissä, kertaa kahta viikossa. No, maaliskuussa kun lauhtui, ja aloin kävellä taas, niin tajusin, että oon niin tursastunut ja veltostunut, että kesti melkein tunnin kävellä kaks kilsaa töihin!!! Ristiselkää poltti notkoselän takia niin, että piti venytellä sitä kesken kävelyn, ja pohkeet huus hoosiannaa taakan alla.
No, oon mä joskus ennenkin ollut ihan pohjalukemissa kunnon suhteen, joskus 10 vee sitten silloisen seisomatyön ja kipeiden jalkojen takia en varmaan vuoteen liikkunut ja lihoin 10-15 kiloo sinä aikana. Olin muuten saksassa silloin, mäkin kassalla ja vedin ranskalaisia majoneesilla ja jäätelöä työpaikkaruokana ja iltaisin olutta ainakin litran per litra... ja sen huomas... Paino nousi kuin teuraskarjalla

Oikeesti jouduin pysähtyyn puuskuuttamaan ylämäissä kun yritin kävelyllä käydä yhtenä kauniina keväisenä päivänä

No siitä syvänteestä pääsin pois kun ostin pyörän ja vuoden päästä olinkin siinä kunnossa, että pisimmät pyöräretket oli yli 50 km pitkiä. Muistan jossain välissä hoksanneeni, että saa polkea kolmisen tuntia mäkimaastossa, ennen kuin alkaa väsyttää koivissa. Ja sen jälkeen meni vielä sama aika, ennen kuin alkoi kunnolla kaivata kotiin sohvalle. Vähänkö tuntui hyvältä!
Mutta oli tosi turhauttavaa ja huolestuttavaa tajuta, että viime keväänä kesti lähemmäs 2 kuukautta melkein päivittäisiä kävelyitä, ennen kuin oli kunto noussut siihen, että hitaahko kävely ei tuntunut pahalta, ja tunturiinkin pääsi kapuamaan puuskuttamalla ja puurtamalla. Kyllä siinä ehti moneen kertaan vannoa itselleen, että tää ei oo sitä elämää mitä haluaa elää, eikä tää oo se ruumis, jossa haluaa elää. Vähät siitä onko jumalainen tiimalasivartalo vai ei, mutta se, että alkaa pelätä, että kohta menee liikuntakyky, on ihan eri asia motivaation kannalta.
On tainnut tän vhh kokeilun proteiinin lisäys tehä hyvää. Oon aiemmin syönyt kananmunia ja kalaa joskus, mutta muuten ajatellut että maitotuotteista ja täysjyväviljasta tulis tarpeeksi (tosin maitoa en juo kuin kahvissa, mutta juustoa ja jogurttia popsinut päivittäin). Nyt kun oon latonut marraskuusta lähtien hiljalleen kananmunia, kalaa, jopa katkarapuja useammin lautaselle, niin on kummasti vahvempi olo. Tänään punttisalilla kokeilin kiloa painavampaa käsipainoa kuin tähän asti, saman tien pystyin tekeen sillä yli 10 toiston sarjoja hauiskääntöä. Saa nähdä päädynkö näyttämään DDR kuulantyöntäjältä, jos joskus sulais vähemmäksi eristekerrokset.

Punttisalissa käymisessähän on jotain koukuttavaa, nautin siitä machosta jälkitunteesta, kun tuntee paremmin ruumiinsa lihakset ja tiedostaa liikkeet ihan toisella tapaa. Hiihtolenkin jälkeenhän sitä on raukean leppoisassa jälkihehkussa loppupäivän.
Kävely tuntuu nyt vähän kevyemmältä. Hyvä niin. Kolme kuukautta aikaa, ja sitten on edessä eka vaelluspäivä.