karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 10:09:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-03-10 13:26:04 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aurinko paistoi sääennusteista huolimatta, ihana auringoinpaiste sai lenkin tuntumaan hyvältä. Tulin juuri reilun tunnin juoksulenkiltä. Muuten lenkki sujui leppoisasti, mutta jossain 50 min kohdalla tuli ihan totaalinen uupuminen. Jalat painoi tonnin, henki ei meinannut kulkea ja tuntui ettei kroppa jaksa juosta enää yhtään askelta. Siitä sain jotenkuten rämmittyä, ja loput 15 min meni kohtuullisesti. Mutta aikamoista tarpomista oli loppu.

Kun tämänpäiväiseen lisää vielä eiliset ratsatukset, ollaan jo melkein puolessa välissä kuukauden tavoitetta! Menee vähän paremmin kuin helmikuussa... :lol:

Liikuntakertoja:
8
Aikaa kulunut: 10:45
Kaloreita palanut: 4982

Kuva

Juosten ja karpaten kevättä ja kevyempää olotilaa kohti...

ViestiLähetetty: 2012-03-12 09:17:36 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Musu kirjoitti:
...lenkki sujui leppoisasti, mutta jossain 50 min kohdalla tuli ihan totaalinen uupuminen. Jalat painoi tonnin, henki ei meinannut kulkea ja ...

No mistä moinen ? Syömiset-juomiset pielessä vai vauhtia liikaa ?
Ei sillä, että moinen kuukahtaminen nyt mitään haittais, mutta joku ei mene niinkuin pitäis, jos uupumus iskee ihan puskista. Sen verran kannattanee analysoida, että osaa vastaisuudessa vältellä uupumuksia.

Hienostihan sulla on tämä maaliskuu mennyt liikuntojen suhteen ! :smt023

ViestiLähetetty: 2012-03-13 09:12:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Janne_P kirjoitti:
Musu kirjoitti:
...lenkki sujui leppoisasti, mutta jossain 50 min kohdalla tuli ihan totaalinen uupuminen. Jalat painoi tonnin, henki ei meinannut kulkea ja ...

No mistä moinen ? Syömiset-juomiset pielessä vai vauhtia liikaa ?
Ei sillä, että moinen kuukahtaminen nyt mitään haittais, mutta joku ei mene niinkuin pitäis, jos uupumus iskee ihan puskista. Sen verran kannattanee analysoida, että osaa vastaisuudessa vältellä uupumuksia.

No siinähän se juuri onkin, kun en tiedä :? Vauhtia nyt ei ainakaan ollut liikaa, sen voin sanoa. Ehkä mun kunto ei vaan riitä? Mietin niitä syömisiäkin. Aamupalaksi (n. 8:00) meni kaksi paistettua munaa ja pekonia sekä paprikaa, kurkkua ja tomaattia kahvin kera. Lenkille lähdin noin 11 aikaan, olihan tuossa tietysti syömisestä jo melkein 3 h siinä vaiheessa kun veto oli poissa. Mä olen vielä vähän hukassa tän karppauksen ja lenkkeilyn suhteen. Aiemmin kun hiilareita söi, jotenkin sai paremmin ajoitettua nuo syömiset/lenkkeilyt yhteen ettei tuollaisia sippejä tullut mutta nyt hakee hakee... Jos jollain olisi vinkkejä, niin mielelläni niitä otan vastaan jatkoa ajatellen!

Sunnuntaina tuli liikuttua taas, päivällä reilun tunnin maastolenkki hevosen kanssa ja siihen päälle illalla vielä reilun kahden km juoksulenkki, nyt tarkoituksella sellaista vauhtia että otti jo jalkoihin. Keskisykkeet oli 159 ja mieli oli hyvä tuon pikku lenkin jälkeen.

Mulla on ollut ongelmia Suunnon gps-podin kanssa, pätkii yhteyksiä jatkuvasti eikä tallenna dataa kovinkaan luotettavasti (joskus näyttelee esim. km/h -vauhteja ihan miten sattuu, ei mun jaloilla pingota vielä reilua 15km/h -vauhtia... :lol: ) Eilen rukkasin puhelimesta ensimmäistä kertaa Sporttracker -aplikaation päälle, oli varsin hauska sitä dataa jälkikäteen lukea. Kivasti näytti reitin mitä olin tullut ja tallensi keskivauhdit. Taidan hylätä tuon gps-podin kaappiin ja alkaa pitämään tuota sporttrackeria päällä.

Eilen tuli taas ratsastettua illalla useampi hevonen, kaloreita paloi hevosen selässä reilun parin tunnin aikana 1081 :shock: Joten kyllä tuo ihan urheilusta käy!

Liikuntakertoja: 11
Aikaa kulunut: 14:08
Kaloreita palanut: 6820

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-13 10:49:23 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Musu kirjoitti:
No siinähän se juuri onkin, kun en tiedä :?

Mä luulen (huom. luulen) että yksi iso tekijä löytyy tuosta sun sigusta :
Musu kirjoitti:
Karppaus ja painonpudotus aloitettu tositarkoituksella 9.1.12

Eli toisinsanoen sun elimistös ei ole vielä sopeutunut tuohon karppaamisajatukseen. Toisilla sopeutuminen kestää kauan, toisilla vähemmän kauan. Mulla itsellä kesti todella kauan. Tuohon tuskin mitään pika-apua löytyy. Ei muuta kuin kärsivällisesti vaan lisää juoksulenkkejä, ja muistat sopeuttaa sen vauhdin ja keston olotilan mukaan. Jossei kulje, niin sit ei kulje. Tiedän kyllä, että ottaa luonnolle ja kunnian päälle heittää lenkki kesken, kun ei pysty. Mutta ei voi mitään. Kyllä se kärsivällisyydellä ja periksiantamattomalla asenteella löytyy se karppijuoksuasetus. itse olen lenkkeillyt jonkun verran ihan tahallaan tankkaamatta ja ennakoimatta. Nykyään menee pitkät, mutta hidasvauhtiset lenkit ihan kohtuudella ilman sokerilitkuja ja etukäteistoimia. Eikä tule sellaisia kuukahtamisia kuin sokerin voimin lenkkeillessä.

Kyllä se siitä, Musu. Setä ainakin tsemppaa ihan hanalla ! :smt023

ViestiLähetetty: 2012-03-13 13:11:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Janne_P kirjoitti:

Kyllä se siitä, Musu. Setä ainakin tsemppaa ihan hanalla ! :smt023

KIITOS :smt081

Niinkuin sanoin, niin olen ollut vähän hukassa noiden syömisten ja lenkkien ajoitusten suhteen. Toivotaan että kyse on siitä että kroppa ei vielä ole tottunut ottamaan energiaa jostain muualta kuin hiilareista.

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-14 10:20:59 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Minä olen sitä mieltä että, jos just ennen treeniä tankkaa liian paljon hh, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin takia verensokeri laskee sitten rajusti alas mikä taas voi aiheuttaa että tehot laskee, pyörryttää, oksettaa, voimatasot laskee, heikottaa, "outo olo" jne. Jos sun olo tuntuu tehottomalta lenkillä tai missä tahansa treenissä, mun mielestä on parempi ottaa ne hiilarit muutamassa annoksessa reilusti ennen treeniä ja olla 2-4 tuntia ennen treeniä syömättä mitään.

ViestiLähetetty: 2012-03-16 10:36:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos Janne vinkeistäsi. Pitää vähän nyt kuulostella ja ihan oikeasti miettiä ennen ja jälkeen lenkin, että mitä söin, miten jaksoin ja hakea sieltä sitten sitä kultaista keskilinjaa.

Pari päivää on mennyt flunssan merkeissä, lenkille ei ole ollut yhtään vetoa. Hevoset on silti pitänyt liikuttaa, viime päivien kulutus koostuu siis yksinomaan ratsatuksesta.

Vähän hassulta tuntuu. Helmikuu oli sellaista takkuamista, etten päässyt lenkille juuri ollenkaan. Nyt taas maaliskuussa jotenkin lenkki tai parin hevosen ratsatus järjestyy kuin itsestään ja kuten Suunto näyttää, niin kaloreitakin on palanut varsin mukavaan tahtiin :D

Liikuntakertoja: 13
Aikaa kulunut: 17:01
Kaloreita palanut: 8361

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-18 17:24:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Huh, ihana sää ja vielä ihanampi mies on mahdollistanut tänä viikonloppuna sen verran liikuntamahdollisuuksia, että kymmenentuhatta kaloria on paukkunut rikki tältä kuulta, hyvä minä =D>

Eilinen meni melkein kokonaan hevoshommissa - kolmen hevosen ratsastus sekä reilu puoli tuntia hyvällä keskisykkeellä (146) lantahommia - kaloreita palaa...

Tänään käytiin aamulla koko perheen voimin pari tuntia jäällä pilkillä. Siitä kuningasidea, jäällähän olisi hyvä juosta iltalenkki - tasaista maastoa riittää niin pitkään kun jaksaa vain juosta. Joo. Ei jaksanut kauaa, oli niin upottavaa. Paikka paikoin meno oli ihan jees, mutta jos lunta oli yhtään enemmän, edes kelkkaura ei ollut riittävän kova pohja vaan joka askel upotti niin paljon että parin kilometrin jälkeen etsin sopivan paikan päästä takaisin rantaan ja juosta loppulenkki maantien kautta takaisin kotiin... :roll: Mutta joo, reilun tunnin juoksulenkki tuli jokatapauksessa tehtyä, loppumatka jalat märkinä kun ihan rannassa olikin aikas reilusti vettä ja juoksukengistä oikein meni tulvimalla läpi :?

Liikuntakertoja: 17
Aikaa kulunut: 21:22
Kaloreita palanut: 10 470

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-23 08:33:51 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

:smt064

ViestiLähetetty: 2012-03-24 08:28:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

:lol:

Eilen kävin ratsastamassa reilun tunnin verran ja tekemässä toisen mokoman talikonheiluttelua, mutta sykemittari jäi pianon päälle joten nämä meni kirjaamisen ohi... Mutta liikuttu on :wink:

Tänään oli tarkoitus illasta päästä taas vähän pidemmälle juoksulenkille, kunhan tuo mies vaan kotiutuu pilkkiretkeltään lapsenvahdiksi...

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-24 19:57:01 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Huhheijaa, tulihan sitä lenkki tehtyä kaikesta huolimatta. Täällä sataa räntää, tiet on loskassa ja mulla on jälleen väärä aika kuusta hormonien suhteen. Eli kaikki edellytykset oli sille että jään mieluummin sisälle lukemaan kirjaa kuin lähden lenkille. Mutta lähdin kuitenkin, tekosyiden kera että käyn vaan ihan lyhyen.

Ensimmäiset kilometrit oli takkuisia ja itseäni tsemppasin, että juoksen vain vitosen lenkin, sitten saan mennä takaisin kotiin. Kuitenkin kroppa käynnistyi jossain kolmen kilometrin kohdalla ja koukkasin pidemmälle lenkille. Viime kädessä vähän reilun 8 km lenkin tein, keskivauhti oli 6.56min/km (minulle varsin hyvä näissä olosuhteissa). Joten hyvä minä =D> Päälle vielä reilu kilometri kävelyä loppuun.

(Ja kaloreita paloi koko matkan aikana vähän reilut 900!!!!!)

Ja vielä kirjataan muistiin tämänpäivän syömiset, kun lenkki ei kerta tuottanut ongelmia. Aamulla 8:30 kaksi paistettua munaa, kaksi siivua pekonia sekä kasviksia. Klo 14:15 lautasellinen kaalilaatikkoa. Lenkille lähdin klo 18:15, ja ei ongelmia jaksamisen kanssa kunhan ensin kroppa käyninstyi juoksuun :D

Liikuntakertoja: 18
Aikaa kulunut: 22:31
Kaloreita palanut: 11 412

Kuva

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-03-26 07:48:36 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Hyvä hyvä ! :smt023

Tuo hidas käynnistyminen on ihan normaalia VHH-urheilijalle. Mulla on edelleen käytännössä joka lenkillä se ensimmäinen 20-30min ihan yhtä puuroa. Tuntuu, ettei kulje sitten millään, kunnes saa kropan lämpimäksi ja "koneen käyntiin" - sitten on taas ihan eri ääni kellossa.

ViestiLähetetty: 2012-03-29 12:26:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tulinpahan vaan kertomaan etten ole ehtinyt useampaan päivään tehdä yhtään mitään... :| Mihin ihmeeseen tämä aika oikein menee? Meidän Saksaan muutto lähestyy uhkaavasti, tosin siellä ei tarvitse enää huolehtia räntäsateesta (mitä on pari viime päivää täällä työntänyt), olen jo pakannut kesälenkkarit ja juoksucaprit laukkuun :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-04-09 10:55:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jahah. Uusi kuukausi ja päivitysten paikka. Pääsiäisen pyhät meni oikeastaan vain ollessa, yhden tunnin reippaan kävelylenkin kävin sekä eilen kotiuduttuamme kolmen hevosen ratsastuksen (yhteensä reilut 3 tuntia). Tätä vauhtia ei kyllä tämä huhtikuu tule tavoitteeseen pääsemään...

Liikuntakertoja: 4
Aikaa kulunut: 4:38
Kaloreita palanut: 1892

Reilun kahden viikon päästä pakkaamme muuttokuorman ja suuntaamme keulan Saksaan vuodeksi. Siellä onkin jo sitten kesäkeli, matkalaukkuun olen jo pakannut kaikki lyhythihaiset juoksupaidat ja caprit sekä kesäjuoksukengät. Jospas siellä tulisi sitten vähän aktivoiduttua tuon juoksunkin suhteen, kun ainakaan alkuun siellä ei ole "muutakaan" harrastusta joka veisi illat...

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-04-10 11:29:58 
Poissa
rysäkeppi
rysäkeppi

Musu kirjoitti:
Reilun kahden viikon päästä pakkaamme muuttokuorman ja suuntaamme keulan Saksaan vuodeksi....

Miks täällä ei ole tykkäämisnappia ? Mihin päin Saksaa matkanne käy ?
Ulkomailla asuminen on aina "avartava" kokemus

ViestiLähetetty: 2012-04-11 13:13:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Janne: Heh, minäkin olen sitä samaa nappia kaivannut monesti :) Lähdetään Hannoveriin. Tavallaan tosi kovasti odotan, tavallaan hitusen kurkussa kuristaa tuleva elämänmuutos... Mutta vuosi menee nopeasti, toivotaan näin! (Tai jos oikein hyvin viihdytään, niin pelätään sitten, että kuinka nopeasti se vuosi meneekään... :lol:)

Mä olen kyllä tosi laiska nyt liikkumaan (ja myös ehkä vähän katsomaan sitäkään mitä suuhun menee...)

Eilen kävin hevosen selässä, mutta tässä näkyy nyt mun laiskuus - en jaksa edes lähteä tällä hetkellä hakemaan sykemittaria että päivittäisin lukemat :lol:

Mutta eikös se riitä, että olen koko päivän ulkoiluttanut imuria ja rättiä..?

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00