karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-16 21:09:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 539 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1427 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-11-17 21:06:38 
Poissa
Leijona
Leijona

Terveydenhoitajalta ja lääkäriltä kuuntelin tänään varsin koskettavan luennon omasta terveydentilastani. Mittausten valossa he ovat oikeassa. Paino noussut, triglyt noussut paljon, maksa-arvot koholla, verenpaine korkea, sokeritkin hieman koholla. Lääkkeeksi vanha litania...aerobista liikuntaa ja ruisleipää...tarkkaile alkoholin ja suolan käyttöä. Hiilareita kehoitti myös tarkkailemaan. Siitä hoitajalle pisteet kotiin ja miksei monesta muustakin. Ei mulle jäänyt ollenkaan sellainen puskamainen minä olen oikeassa fiilis vaan keskustelu oli mieluummin rakentavaa ja huomioonottavaa.

Aloitin heti tuon liikunnan melko varovasti. 40min kävelyä saunalenkiksi.

Ruokaremontin aloitin siivoamalla kaapista kaikki leivät ja näkkärit. Huomenna haen tilalle marjoja, hedelmiä, kaalia ja muita rehuja. Jollain konstilla aivohiilarit on saatava, muuten tää tyssää heti alkuunsa...olen sitä riittävän monta kertaa onnistumatta kokeillut. Fruktoosin pelko täytyy nyt loppua, koska muuten ei hiilarit täyty, jos/kun viljat jää pois. Kuinkas paljon se onkaan fruktoosin todellinen haittaraja, jos aatellaan, että jotain pientä maksan glykogeenia kuluttavaa jumppaa tehdään myös? Kyll maar siihen bansku tai omppu silloin tällöin mahtuu marjojen lisäksi.

Prodet pysyy ennallaan. Siis mun näkökulmasta alhaisina (<150g/d) ja lähteiltään monipuolisina (nisäkkäitä, lintuja, järven ja meren eläviä, maitoa eri muodoissa). Rasvoille ei varmaan tarvi tehä mittään, kun ei kait niissä juuri korjattavaa. Voita, oliiviöljyä, kookosta, possunrasvaa, kalarasvoja ehkä jopa tuossa järjestyksessä.

Noin yhteenvetona itse vedän varsin selkeän yhteyden hiilareitten lisäämiselle ja painon nousulle. Sitten voidaan noitten muitten markkereitten osalta kinastella, että kumpi tuli ensin. Johtuiko huonontuneet markkerit painonnoususta vai hiilareista itsestään. Tähän voisi käyttää John Snow:n kaivon pumpun kahvaa ja aloittaa korjaamisen heti tietämättä sen tarkempaa syytä.

Jos oikein innostun, niin saatan käyttää tätä ketjua ihan päiväkirjanakin. Kommentit tervetulleita. Vastaamisesta en mene takuuseen.

ViestiLähetetty: 2010-11-17 21:59:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on aivan sama mistä se tarpeeksi vahva ärsyke remonttiin tulee, mutta pääsia on, että tulee. Tsemppiä yritykseen jonka ei tarvitse jäädä yritykseksi. Brenkkuhomma ei ole helppo juttu tosiaankaan, taitaa olla yksi niistä vaikeimmista. Mulle tuli 20v. ilman lokakuussa, joten kyllä se mahdollista on heti kun löytyy sitä kuuluisaa motivatsonia, eikä jeesin pyytäminenkään ole heikkouden merkki, vaikka aikoinaan toisin ajattelinkin.
:smt023

ViestiLähetetty: 2010-11-17 22:30:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Auttaisiko fruktoosikyksymykseen yhtään Art Ayerssin käsitykset?
(On biokemisti, senioritutkija ja tuntuu ymmärtävän suolistopuolta enemmän kuin moni)

Jos, niin hänen mukaansa kuitumatriisiin kätketty fruktoosi ei liukene erityisen tehokkaasti suussa, ei mahassa eikä vielä ohutsuolessakaan, koska mikään näistä ei saa purettua sokerien kuituvankilaa kovin hyvin. Vasta paksusuolessa bakteerit pääsevät käsiksi seiniin - mutta siellä eivät sokerit enää juuri imeydy, mm siksi että suolenseinää on siellä paljon vähemmän ja suolen sisäinen tavara ei ole enää vain ruokasulaa vaan kiinteämpää bakteeripuuroa - ja ne bakteerit sekä osaavat että haluavat käyttää sokerinkin, eikä vain kuitua. Näin siksi, että kummassakin on rakenteessaan runsaasti happea, ja sitä anaerobinen ötökkä tarvitsee ruoastaan, elääkseen.

Mutta se kuitu auttaa vain, jos se on sokerin ympärillä (lue vihanneksissa, juureksissa, marjoissa ja hedelmissä) eikä erillisenä kuitulisänä (hullunkurisessa kuitumehussa tai leseinä, fiber huskina, juurikashiutaleina tms.).

Ja jatkoa: joku 30-50g (imeytyvää) fruktoosia päivässä ei kuullosta vielä haasteelliselta maksan varastointikyvyn huomioon ottaen, kunhan sitä on muuten karpahtavilla hiilareilla. Tosin homma riippuu aika ikävästi alkoholin määrästä: fruktoosi ja viina kun rasvoittavat maksaa kovin samalla tavalla, jos niitä läträä enemmän, yhdessä tai erikseen. Ja 40 fruktoosigramman verran viinaa on vasta kaksi paukkua...

Ja vielä ikiomaa pohdintaa. Montaa asiaa voin nykyisin tehdä, mutta leipä ja kaikkinainen gluteenivilja näyttää iskevän salakavalasti takaisin. Ei ensimmäisenä päivänä, mutta aika pian, ja jo pienilläkin jatkuvilla annoksilla. Kaikki menee paremmin kun pysyn ainakin rukiittomana ja vehnättömänä (ohraa ja kauraa en ole kokeillut aikoihin). Juureksista ja hedelmistä/marjoista ei näytä tulevan ongelmia ainakaan alle 100g hiilareilla millään, mutta viljasta tulee aina - ennen pitkää.

Pärjäilemisiä sinne o/

ViestiLähetetty: 2010-11-17 23:04:33 
Poissa
Leijona
Leijona

Kiitos paljon molemmille vastanneille. Brenkku tosiaan saisi vähentyä. Se paini erotettakoon toistaiseksi tästä.

Elsin havainnot ovat varsin mukavia. Etten sanoisi. 30g fruktoosia on hirveän paljon verrattuna mun nykytilanteeseen, siis toki huomioiden kokonaishiilarikuorma, joka toisaalta mulla karkasi jossain vaiheessa käsistä lähinnä tärkkelyksen muodossa. Tuohon 30g mahtuu melkoinen määrä hedelmääkin, jotka siis oikeastaan ovat suussani maistuneet aina hyviltä, mutta joita lähinnä fruktoosin takia olen vältellyt ja nyt voin sanoa, että osittain turhaan.

Kuidut sinänsä eivät yksittäisenä asiana nousseet puheeksi tuossa terkkarin kanssa keskustellessa, mutta on se aika syvälle juurtunut tuo viljojen yliarvostettu kuituhype varsinkin jos erotetaan toisistaan geeliytyvä kuitu ja suolistoa rikki repivä sahanpuru. Hiilareista keskusteltaessa hän ei voinut välttyä kertomasta, että täysjyväleipä kuuluu hyviin hiilareihin. Varsinkin kun olin juuri todennut, että keiton kanssa kokeilumielessä nautittu ruisleipä aiheutti vatsanväänteitä. Siitä terkkarille pikku miinus, vaikka muuten varsin karppikelpoinen tapaus onkin.

Tästä sain jo monta hyvää ideaa huomista kauppalistaa koostaessani. Thanks kamut.

ViestiLähetetty: 2010-11-19 14:55:09 
Poissa
Leijona
Leijona

Sain myös sokerirasituskokeen tulokset. 12h paasto -> 5,8 mmol/l -> 75g glukoosia -> 2h -> 5,5mmol/L (en huomannut puhelimessa kysyä olivatko arvot koko verestä, plasmasta vai seerumista). Selviää maanantaina kun saan printin. Niiltä osin tilanne siis kunnossa. Verenpaineet myös laskeneet lähes normaaliin. 149/96 (normaalin yläraja 140/90).

Ei saa silti tuudittautua ohimenevään mittaushäiriöön. Jotain jumppaohjelman tapaista täytyy kehitellä ja aikatauluttaa se, jotta ne tulee kans tehdyksi. Enhän mä jätä palavereita tai ruokailuja väliin, niin miksi liikunta pitäisi ajatella jollain eri tavalla. Se vaan on lisättävä ohjelmaan, niin siellä se sit on ja tulee hoidetuksi. Helppoa...tai ainakin pitäisi olla.

ViestiLähetetty: 2010-11-22 08:30:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tsemppiä sulle.Käy salilla 2-3 kertaa viikkoon maksimissa niin pysyy motivaatio korkeammalla.

ViestiLähetetty: 2010-11-22 18:29:04 
Poissa
Leijona
Leijona

Tänään keskityn hyvään ruokaan. Sekin on yhtä tärkeää. Kaalilaatikkoa. 1kg kaalia, ½kg porkkanaa, ¾kg jauhista, ½kg sipulia ja litra kermaa, pippuria ja suolaa. Kaikki valmistelut ennen uuniin laittoa taisi ottaa maksimissaan 20min, niin enpä kyllä kovin hankalana herkkuna pitäisi. Näinkö laiskaksi sitä on oikeasti tullut.

Luulisin, että jaksaisin helpommin, kun ei olis kun 1 veto- ja 1 punnerruspäivä per vko. Jalat ja korsetti tulee sitten kolmantena päivänä kahvakuulan ja kuntopyörän yhdistelmällä. Ei liian vaikeata tai haastavaa aluksi. Hyvä vinkki. Kiitti.

Eipäs muuten ollut ihme, että viimetalvena vihloi pariin otteeseen yläkropassa. Keuhkojen röntgenkuvassa näkyi myös yksi katkennut kylkiluu, jota en edes tajunnut käydä hoidattamassa. Eihän sitä nyt mistään pikkuvihlasuista lääkärille. Oon vissiin aika tyypillinen suomalainen äijä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-11-23 19:19:08 
Poissa
Leijona
Leijona

Kuntosalia 25min

Käsipainoilla pystypunnerrus, hauiskääntö, ojentajat, vipunosto sivulle, 2 sykliä.
Käsipainoilla vinopenkki ja moottorisaha, 2 sykliä
Käsipainoilla villapaitaa ja vatsoja jumppapallon päällä, 2 sykliä
Kahvakuulalla heilautuksia, 2 sykliä
Askelkyykky kahvakuulan kera, 2 sykliä
Penkille askellusta, 2 sykliä

Alku se on tuokin. Bodaus oli ihan kivaa. Kahvakuula menettelee. Ei askelsarjoja vielä.

ViestiLähetetty: 2010-11-24 06:59:30 
Poissa
korpa
korpa

Lainaa:
Käsipainoilla villapaitaa

Miten tuo tehdään?

ViestiLähetetty: 2010-11-24 08:06:33 
Poissa
Leijona
Leijona

http://www.exrx.net/WeightExercises/Pec ... lover.html -> http://fi.wiktionary.org/wiki/pullover. Päänylivetokäsipainollapenkilläpoikittainselälläänmaaten on kauheen pitkä sana, jota en jaksanut kirjoittaa. Olkoon siis villapaita :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-11-24 17:38:51 
Poissa
Leijona
Leijona

Vaikka kuinka pidin painot pieninä ja sarjat sopivan lyhyinä eilen, niin lähes jokaisessa lihaksessa tuntuu tänään. Ei tuo bodaus niin kevyttä hommaa sit olekaan.

Nyt onkin siis hyvä päivä huilata, käydä saunassa, vähän venytellä ja syödä hyvin. Kaalilaatikkoa, jonka pinnalla rasvaisia possun kylkisiivuja rapeaksi paahdettuna kerallaan puolukkahilloa ja sinappia. Nam. Onhan se kumma, jos ei ala paino putoomaan ja onhan se jo pudonnutkin. Lähes 3 kiloo viikossa. Vertailu ei ole ihan täsmällinen kun eka puntari oli terkkarin luona ja tänä aamuna kotona.

ViestiLähetetty: 2010-11-24 18:41:48 
Poissa
voipallo
voipallo

Moi, mulla on myös ryhdistäytymisvaihe menossa, viinatta viljatta suklaatta. Painoa en ole laskenut.

Treenaamisen olen ottanut tosi löysästi, vähän heilumista siinä kaikki.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-11-24 18:42:34 
Poissa
voipallo
voipallo

Joo, ja kaalilaatikko on hyvää :D

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-11-24 19:27:21 
Poissa
Leijona
Leijona

Termos,

Suklaa on mulle kaiken helpoin, kun en syö sitä juuri muutenkaan. Viinan ja leivänkin voin jättää. Mutta saunaoluistani en luovu. En oo luopunu koko aikuisikänäni paria ulkomailla vietettyä ramadanaikaa lukuunottamatta, enkä tee sitä nytkään. Muuten kyllä ihan kiva kun pahin turvotus alkaa laskea. Huomenna vois vähän kolistella, että lihakset taas tottuu. Ei tuu sit niin kipeeksi, kun harvoin käy.

Kovin heppoiselta vaikuttaa treenit parin vuoden takaiseen, saatika 20v takaiseen verrattuna. Vissiin meillä kummallakin.

Aina ei muista kuinka vaivattomia karppiruuat loppupeleissä on. Hölmö minä. Kaalilaatikko maksaa noin 2..3 euroa päivässä ja on kaiken lisäksi yksi parhaiten nälkää poissapitävä eväs.

Mä tein niin, että pilkoin reilusti kaalia, porkkanaa ja sipulia. Jaoin sen satsin kolmeen osaan ja säilöin partajugupurkkeihin. Ekasta tein paistijauhelihalla ja kermalla terästettyä laatikkoa, toinen osa meni tänään noitten paahdettujen possunsiivujen kans ja huomiseks siitä saa viel jollain muulla prodella ja rasvalla hyvää evästä. Kala ei oikein sovi tohon, mutta kyll siihen lihanklöntti löytyy. Tekis mieli koittaa jotain stydinpää. Poroa, hirveä, peuraa tms. Pilkkomisen kun kerran aloittaa niin meneehän sitä siinä samalla tiskaamisella useampi kilo rehuja. Oonko vähän laiska ;)

ViestiLähetetty: 2010-11-24 19:34:07 
Poissa
voipallo
voipallo

haili kirjoitti:
Kala ei oikein sovi tohon, mutta kyll siihen lihanklöntti löytyy. Tekis mieli koittaa jotain stydinpää. Poroa, hirveä, peuraa tms.

Jep, kala ja kaali eivät tosiaankaan sovi keskenään. Mä laittaisin stydiksi lihaksi lammasta, se sopii kaalin kanssa parhaiten, siis mun mielestäni.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-11-24 19:49:40 
Poissa
Leijona
Leijona

Kamuihin voi aina luottaa. Loistava idea. Saakohan jostain valmiiksi jauhettua lammasta. Se ois aika kätevä. Onhan mulla tietty terävä puukko, mutta se laiskuus..se laiskuus.

ViestiLähetetty: 2010-11-24 21:04:09 
Poissa
voipallo
voipallo

Aika monet kaupat myyvät nykyisin lammasta jauhettuna, .....pitäisi muuten hankkia lihamylly :-k

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-11-25 09:34:22 
Poissa
Leijona
Leijona

hoplaa. Nyt on lammasjauhista kaapissa. Aattelin paistaa sen voin ja metsäsienien kera. Veikkaan, että siitä tulee aika hyvää. Kävelin aamupalaksi noin 5km.

ViestiLähetetty: 2010-11-25 09:47:06 
Poissa
Leijona
Leijona

Lihamylly olis kauheen kätevä. Samalla kun kävin tossa lähikaupassa, niin jututin lihamestaria. Hän lupas jauhaa vaikka itse tuodut poron, peuran, hirven ja muun riistan lihat. Ottaa välineitten desinfioinnista pienen maksun, mutta muuten menee melkein hyvän villen piikkiin. Tässä tapauksessa se mylly todellakin desinfioidaan, eikä vaan pestä. Siinä on vissi ero. Mun mielestä aika reilua toimintaa tämmönen.

Tilasin noin 30kg hirveä jonka toimitus ens viikolla ja kyllä siitä melkoinen osa menee jauhelihaksi. Se on vaan niin hirmu kätevä kypsentää. Toki siitä ainakin pari konttia jää semmosenaan paahdettavaksi. Ootteko veistelly paahdettua hirven konttia suihinne. On aika tarkkaan suun mukaista tavaraa.

ViestiLähetetty: 2010-12-24 09:21:10 
Poissa
Leijona
Leijona

Omasta puolestani takaan lapsille raittiin joulun. Pysyn siis poissa paikoista, joissa on lapsia.

Kuten viestini sävystä voi päätellä, niin poikani ei ole kanssani tänä jouluna ja vetää kyllä mielen aika mustaksi. Vuorottelusta sovittiin, niin tähän on tyytyminen.

Sain hirmuhyvää kalaa eilen. Oli kuhaa, lohta, silliä. Lasten läsnäolon ohella parasta joulussa on kalojen runsaus ruokapöydässä. Ja tietty velimiehen tekemä kermakastike. Nam.

Älkää antako lievän synkkyyteni tarttua. Oikein Hyvää Joulua kaverit ja satunnaiset vierailijat.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 539 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1427 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00