karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 23:06:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-21 10:30:34 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

misukisu kirjoitti:
Mutta tämän miehen touhuja katsellessa on ollut hauskaa! Välillä kyllä pelottaa, että koska sen polvi napsahtaa.

Mä olen enemmän huolissani kaverin päästä.
http://www.youtube.com/watch?v=GwDHzAWAscw

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-21 10:52:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Auh. Mä olen vasta katsonut noita kuulailuja... niitäkin katsoessa tosin miettinyt kauanko kestää ennenkuin se löydetään jumppatemppelistään jos se pudottaa kuulan päähänsä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-21 15:42:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle riittää Pavelin Femme Fatale. Olen taas pyyhkinyt pölyt kahvakuulista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-22 08:51:54 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiva kun säkin taas treenailet, olet yksi niistä joiden kuulailujen takia tuo kuula tuli hankittua. Femme Fatalea minäkin olen lueskellut, mutta en malttanut sen ohjelman mukaan mennä kuin pari treeniä, mulla oli liian kova hinku päästä heiluttelemaan. Eli käytännössä se jäi mulle sit technical referenceksi, sieltä on hyvä lukea selostukset treenitekniikasta.

Eilen opettelin "turkkilaista ylösnousua" youtuben videolta (nuo muutkin minute of strength sarjan videot on ihan hyviä). Ei mitään mahkuja tehdä sitä vielä pallopallon kanssa. Ehkä sitten kun tekniikka on selkäytimessä. Siihen saakka pitää tehdä satunnaisilla kotoa löydetyillä esineillä. Yllättävän nopeasti voimat kyllä lähtevät kasvuun. Pääsen näköjään taas (yhden) leuanvedon. Viimeksi pääsin joskus melkein vuosi sitten kun olin 5 kg kevyempi, sen jälkeen olen aina tähän saakka joutunut hyppäämään tankoon ja tekemään negatiivisia silloin harvoin kun niitä olen tehnyt.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-29 09:31:49 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Täällä taas. Lauantaista saakka olen ollut taas treenigeimeissä mukana, laihdutuspuuhassa sen sijaan tuli stoppia. Karppailen tietysti ylläpidolla, mutta varsinainen laihduttelu saa pariksi kuukaudeksi jäädä.

Tänään aamulla salitreenistä palauttelua ja palloleikkejä. Enää ei selkä kipeydy kahvakuulatreeneistä ja heiluttelu tuntuukin entistä mukavammalta. Swingejä vetelin 10 toiston sarjoja. Cleanien tekniikka alkaa olla jo suunnilleen hallussa, tosin niitä jostain syystä en vielä puhtaasti pysty tekemään useampia samalla kädellä. Mutta kun laitan swingin väliin, niin vuorokäsillä cleanejakin jaksaa tahkota. Military pressejä menee peräkkäin samalla kädellä 2. Mutta siinäkin käsien vaihtelu auttaa.

Jotenkin jo tässä vaiheessa tuntuu, että tämä tekee todella hyvää jumissa olevalle yläselälle. Toisaalta se onkin sitten ollut aika kipeä. Uskomaton on myös treenistä tuleva jälkihiki. Suihkun jälkeen piti todeta, että ei ole mitään asiaa vaatekaapille joten söin aamiaista tänään kalsarit päällä :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-29 09:51:57 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

misukisu kirjoitti:
Lainaa:
Tracy heilauttelee mun mielestä hienosti, sillä oikein napsahtaa polvet ja lantio lukkoon.

öö... Kuka Tracy?

http://tracyrif.blogspot.com/ < tracy tuo. Huomasin nyt vasta että kysyit.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-14 13:37:24 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiitos linkistä, Tracyn juttuja luinkin jo kun sen postasit tuonne omaan threadiisi, mutta täällä en enää osannut yhdistää nimeä ja blogia.

Mitään enno tehny, mutta silti on molemmissa käsivarsissa mustelmat päällä ja persekin on kipeä. Voisko se sit johtuu karppauksesta tai jostain...

Jostakin syystä kun kuula liikkuu kevyemmin, myös niitä virheläimäytyksiä sattuu useammin. Ja vieläkin hinkkaan vaan cleaneja, näillä taidoilla ei snatcheja vielä uskalla. Silti taka-alalla on jo ikkupikkuinen ajatus, että olisi olisi tosi hieno hankkia RKC. Siinä olisi syytä lopulta tehdä lomamatka itänaapuriinkin. Lähdetkö hoover mukaan? ;)

Olen miettinyt pitäisikö nöyrtyä ja hankkia vielä näin jälkikäteen se 8 kiloinen. Mutta kai mä nyt opin tälläkin... ennenpitkää. Tuskin se pieni kuula tekniikkavirheiden korjaamisessa auttaa. Isoin este lienee se, että olen nyt (sattuneista syistä) yrittänyt ottaa vähän rauhallisemmin ja tehnyt kuulailuja vain sen verran kuin huvittaa. Käytännössä on huvittanut aika lyhyitä aikoja. Eli treenit ovat jääneet niin lyhyiksi, että niitä ei oikein ole kehdannut edes treeneiksi kutsua.

Siitä näkökulmasta Tracyn treenit kuulostavat ihan uskomattomilta. 60 snatchia minuutissa ja 50 min kuulailua... mun tähän asti pisin treeni on ollut 40 min ja silloinkin tehtiin miehen kanssa vuorotellen niin että lepoajat jäi aika pitkiksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-14 18:56:35 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

:) Treenataanko ensin ittemme siihen kuntoon?

Snatchien opetteluun high pull on loistava liike. Siinä alku on kuin heilautuksessa, mutta käsi vedetään ylhäällä koukkuun, niin että kuula tulee lähemmäs kehoa. Snatch sitten ikäänkuin lyödään siitä ylös. 8 kiloisella uskaltaisit varmasti, mutta en usko että menee aikaakaan kun teet sen 12 kiloisella. Ja koita ulkona, sen kuulan voi aina työntää poispäin itsestä toisella kädellä avittaen ja antaa pudota maahan jos tuntuu että ei nouse.

Snatchiä ei kannata tehdä suoralla kädellä, niin että heilauttaa sen isona kaarena ylös. Pienellä painolla se vielä menee, mutta isompi iskee käsivarren tohjoksi.

Mulla on itsellä tuo 16 kilon snatch seuraava tavoite, siis enemmän toistoja kuin 1/2. Se vaan on aika julmantuntuinen kuula, kesyttelen sitä jerkeillä ja heilauttelemalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-14 21:23:09 
Poissa
paleokatti
paleokatti

hoover kirjoitti:
:) Treenataanko ensin ittemme siihen kuntoon?

Ei. Sehän se motivaatiotavoitteiden idea on! Eli jos vaikka ensi kesään tähdätään. Tai myöhemmäksi, mulla ei ole mitään hajuakaan vielä kuinka nopeasti tässä kehittyy ja kuinka hyvässä kunnossa pitäisi siihen hommaan olla. Lueskelen ajatuksella läpi nuo dragondoorin RKC-matskut kunhan kerkiän.

Ja jos niitä nyt saa, hommaan sen 8kg:n kuulan jotta pääsen tekemään täyttä treeniä ja harjoittelemaan bottom-uppeja ja muita juttuja jotka tällä painavammalla eivät lähde vielä aikoihin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-14 21:30:52 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

8 kiloinen on nyt mun semmoinen ystävä. Mä olen treenannut abt 3 kk tosissani, ja toi 12 kiloinen oli se mitä tarvitsin tähän väliin, hyppy 16-kiloiseen olis ollut liian iso, nytkin se tuntuu vielä melkoiselta möhkäleeltä. Luultavasti joihinkin liikkeisiin se 8 kg on sulle liian kevyt, mutta sillä kuitenkin uskaltaa tehdä tempauksia. Oletko muuten kokeillut jerkkejä sillä kuulalla? Clean, ja siitä jalkoja apuna käyttäen se kuula ylös suoralle kädelle. Eli polvien notkistus ja kuula ylös. Jos haluaa, voi mennä vielä alle, eli notkistaa uudelleen polvia liikkeen lopussa. Jos saat military pressejä (punnerruksia) tuolla, niin jerk onnistuu varmasti. Saat samalla varmuutta siihen että kuula on ylhäällä, käsi lukittuna.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-15 09:41:38 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Siis sä olet vasta 3kk treenannut tosissaan? Wau, mitä kehitystä!

Mä jo ajattelin, että jos lähdet mun kanssa, niin luultavasti siinä kävis niin, että sä tulisit takaisin instructor certificaten kanssa ja mä saisin vaan hianon diplooman osallistumisesta. Mutta 3 kk periaatteessa voisi yrittää vuoden tai puolentoista aikana kiriä. No, tuota hommaa voi miettiä sitten myöhemminkin kunhan nyt eka lueskelen mistä oikein on kyse. Ihmettelin kyllä jo kun dragondoorissa on ainakin 10 linkkiä noihin certificate-ohjeisiin. Onko joka kurssille omansa vai mistä on kyse?

Mä itseasiassa ajattelin mennä treenissä vähän "taaksepäin" ja alkaa tehdä femme fatalen treeniohjelmaa viikosta 5 eteenpäin. Se on luultavasti suunniteltu niin, että apuliikkeet auttavat niissä varsinaisissa liikkeissä. Kaikki liikkeet jotka pystyn tekemään 12 kg:lla, teen sillä, ja loput teen 8 kg:lla, kunhan nyt eka haen sen kotiin kaupasta (niitä kuulemma on hyllyssä).

Pitää kokeilla jerkkiäkin kyllä. Mä saan kyllä yhden puhtaan military pressin 12 kg:lla. Jotenkin se kyllä nöyrryttää. Vastaavanpainoista pystypunnerrusta menee reilut kymmenen :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-15 10:43:04 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hmm... Vuoden 2008 ainoa RKC kurssi näyttäisi olevan tanskassa toukokuussa. Jopas. Ja ovat nuo kyllä suolaisen hintaisiakin... 2500€ on aika raha, jos oikeasti ei tarvitse opettajankoulutusta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-16 16:45:21 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Vuosi olis kyllä hyvä aika treenata tuohon. Hinta on kamala.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-18 09:06:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joo, hinta on ihan hirveä, joten tätä täytyy nyt miettiä useammankin kerran... Aiemmin ei edes pääsisi vaikka haluaisikin, tuo on ensimmäinen euroopassa järjestettävä kurssi. Onneksi tässä on nyt aikaa sulatella.

Kokeilin niitä high pulleja (katsoin netistä miten ne tehdään, toivottavasti tein oikeaa liikettä), mutta eivät ne mulla auttaneet yhtään snatchin hahmottamisessa. Lopulta sitten keksin, että menen cleanin kautta ylös, ja teen vain sen alastulo-osuuden. 8 kg on niin kevyt, että vaikka se muljahtaisi väärässä kohdassa ympäri, paino ei alhaalla tule liian suureksi. Ja kuitenkin niin painava, että tunnen ihan tasan tarkkaan milloin liikerata on oikea. Ja sitten kun se menee alas oikein, niin seuraavalla voi yrittää vetää samaa liikerataa takaisin ylös. Taisin pari kertaa onnistua snatchaamaan, mutta aika monella kerralla en ylösmennessä saanut samaa liikerataa ja mukspom. Oikeastaan kaikkein vaikeinta on ollut vaan löytää se oikea "kääntökohta" ja saada sopiva rytmi jotta pallon liikerata ei katkea. Katsoin youtubesta jonkun opetusvideonkin aiheesta, mutta sen vinkkien seuraamisesta ei tullut kuin mustelmia...

Edelleen jaksaa ihmetyttää jälkihiki. En muista että mistään muusta tähän mennessä kokeilemastani urheilulajista olisi tullut tällainen. Lisäksi kuulalla on lähes mahdoton tehdä mitään hikeentymättä ja hengästymättä. Viikonloppuna kun en taas malttanut pitää näppejäni irti, yritin pariin otteeseen tehdä "ihan vähän vaan", mutta ilmeisesti se ei ole mahdollista. Mielenkiintoinen nippelitieto lienee myös se, että en ole käynyt salilla kuin kerran kuulan ostamisen jälkeen. Silti leuanveto on keventynyt huomattavasti :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-18 09:17:15 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mulla on itsellä täsmämustelmat 16 kilon snatcheistä. 8 ja 12 kiloisella ei tule mustelmia kuin satunnaisesti väsyneenä, mutta toi 16 kg on taas oma uusi lukunsa. Olen koittanut netin ohjeilla tempauksia muunmuassa korkkiruuvitapaan. Se menee kevyellä painolla, mutta huumoripuoli alkaa heti vähänkin isommalla.

Jälkihiki on tuttua. Pitää hankkia sykemittariin paristo ja katsoa miten korkealle sykkeet oikein nouseekaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-18 10:16:57 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hmm... Sen jälkeen kun luin BMS:n, mulla on sykemittari jäänyt kyllä täysin käyttämättä. Aika riesahan se rinnankiristysremmi on. Mutta jos kokeilet, niin kokeile huviksesi miten vaikuttaa sykkeisiin se pitääkö lepotaukoa vai aktiivista taukoa. Lueskelin pavelin kirjoja eilen ja niissä korostettiin sitä että tauot pitäisi pitää liikkuen. Perustelutkin olivat pätevät ja jäin miettimään paljonko sillä voisi olla vaikutusta sykkeeseen... vai vaikuttaako vaan sydämen työhön muuten...

Mä olen ollut laiska menemään ulos ja olen treenannut parvekkeella. Mies naureskelee kun settien välissä kierrän ympyrää keittiön ja olohuoneen välillä tai hölkkään paikoillani :lol:
Siinä saa painella hetken aika hilpakkaa jos seurailee pumpun liikkeitä, levottomat jalat, niinsanoakseni. Omituisia juttuja sitä tuleekin tehtyä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-18 10:29:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Mä tein joskus sarjojen välissä pari minuuttia crosstrainerilla, ja tuntu että henki lähtee. Olen lukenut nähtävästi samat jutut, välttelen ainakin istumista tai sohvalle selälleenretkahtamista sarjojen välissä. Enpä viitsi miettiä miltä mahtaa näyttää se, kun ensin kuulailen hurjana ja rokki soi, ja sarjojen välissä ketkutan edes takapuolta musiikin tahtiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-19 15:25:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tänään jaksoin ihan mukavasti kuulailla puoli tuntia.

Cleanit alkaa jo sujua ja niitä tulee ihan mukavia määriä kun harjoittelen negatiivisia snatcheja. Sain niitä jo samalla kädellä peräkkäin 4 (12 kg:n kuulalla). Se on mulle ihan hyvin kun lähdin siitä, että piti vaihtaa kättä joka välissä. Teen nyt siis niin, että kaikki muut paitsi noi snatchinpuolikkaat 12 kg:lla.

Kivaa oli taas/edelleen! Toivottavasti tästä ei tulekaan tylsää, ainakin tällä hetkellä tuntuu että variaatioita on lähes loputtomasti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-03 13:38:13 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Viikko menikin sitten lapissa, kävellen päiväretkiä tuntureilla. Tarkkoja kilometrimääriä ei tullut laskettua, mutta 50 km meni varmaankin kyllä rikki.

Tänään sitten paluuta arkeen ja kahvakuulailua. Ei meinannut tulla mitään, kaikki rentous ja räjähtävyys on ilmeisesti jäänyt matkan varrelle. Tein kyllä suunnittelemani treenin, mutta 8 kg:n kuulalla 12 kg:n sijaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-04 14:37:26 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Taas ohjelmassa ja 12 kg:n kuulassa kiinni. Huominen taas kevyemmin, mutta ylihuomenna olisi tarkoitus kokeilla 20 toiston sarjoja 12 kg:n kuulalla. Inhoan vielä ohjelmassa olevia box squatteja, mutta tehon huomaa kyllä, joten ajattelin tehdä kiltisti Pavelin ohjelman mukaan.

Mielenkiintoista on myös se, että tänään kropan vasen puoli on kipeä, oikea ei. Mullahan on taipumusta tehdä liikaa oikealla, ilmeisesti kahvakuulan rata on lahjomaton ja venkoilu toisen puolen hyväksi mahdotonta. Olisikin hienoa jos tämä vielä hauskuutensa lisäksi parantaisi mun vinoutumia. Tosin joku voi sitäkin sanoa vinoutumaksi, että joka aamu herää heiluttelemaan rautaa kaaressa.

Vastustelen viime viikolla herännyttä ideaa tuunata kuulaa. Tekisi mieli maalata kuula keltaiseksi ja maalata siihen vaaleanpunaisia kukkia. En aio tehdä sitä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00