Eilen ennen saunaa pystypunnerruksia 8 kilon kuulalla. Tipan masentaa tämä melkein alusta aloittaminen, mutta jos nyt jaksan tehdä rauhassa, en riko itseäni, eikä tule turhia taukoja sen takia.
Yhteen menoon 5/5, 4/4, 3/3, 2/2, 1/1
Vuosi sitten tein noita 12 kiloisella kolme sarjaa. No, vuoden lopulla menee taas.
Kokeilin varovaistakin varovaisemmin eilen yhden käden heilautuksia 8 kg kuulalla. Tein 3*10/10 ja heilautin tuohon nenän korkeudelle. Tänään sitten ennen pilateksia lämmittelyksi 30/30 heilautusta samaisella minikuulalla.
3 tarkoittaa kuinka monta sarjaa ja noi 30/30 käsiä, 30 vasemmalla ja 30 oikealla.
Mä tosiaan vahvistelen olkapäitä ja alaselkää treenauskuntoon, tavoitteena olisi päästä siihen kuntoon kun parhaimmillani olin, eli 40/40 tempausta 12-kiloisella. Siihen kuluu taatusti aikaa ja hikeä.
Minä vaan vaatimattomasti muutaman kerran viikossa kahden kilon käsipainoilla tuota Heikkilän Maaritin käsipaino-ohjelmaa, ja vasemman, sen hermovaurioisen käden kohdalla meinaa viimeisillä liikkeillä jo itku päästä, kun ei saa enää nostettua. Kai se sitten on uskottava lääkäriä, joka sanoi, että ei se koskaan kokonaan parannu. Ajattelin että kyllä se sisulla ja kovalla työllä vielä joskus...
Muina päivinä olen koettanut isompiakin kuulia, 32 ja 24 kiloisilla jötiköillä. 32 kiloa ei korkealle heilahda kahdellakaan kädellä, yhdellä kädellä hyvä kun uskallan laittaa siihen lainkaan vauhtia.
Lueskelin intopinkeänä eri saliketjuja foorumilla ja alkoi himottaa ajatus alkaa käydä ihan oikealla salilla treenaamassa. Kuulat nurkassa on ihan kiva... ja uskon että miillä saa monipuolista ja kokonaisvaltaista treeniä, mutta oliskos vähän siistiä käydä salilla puhisemassa.
Näin uuden vuoden alla olis hyvä miettiä tavoitteita.
Painonpudotustarvettakin on taas vaihteeksi, tämä vuosi meni lähinnä toipumiseen. Aina kun aloin treenata rajummin, se kostautui välittömästi. Uusi vuosi ja uudet treenisuunnitelmat siis.
Aluksi voisin kohotella kuntoa ja pistää olkapäät teräskuntoon kahvakuulaheilautuksilla. Eri kokoisilla kuulilla puhisemista muutama viikko. Heilautukset on sen verran kokonaisvaltaista treeniä, että tuota voi tehdä vaikka viitenä päivänä viikossa vetämättä itseään ylikunnon lähellekään.
Yhden kerran viikossa otan ohjelmaan rasvanpolttotreenin: 50 heilautusta, 2 min kuntopyörää, 40 heilautusta, 2 min kuntopyörää, 30 heilautusta.... Tuo on aluksi tehtävä nöyrästi 8 kilon kuulalla. Jos kesällä menee 12 kiloisella, hyvä. Tuolla saa hapet niukoille ja vanha tupakoitsija yskiskelee karvapalloja vielä puoli tuntia treenin jälkeenkin.
Siinä vaiheessa kun olkapäät ja alaselkä ei enää valita heilautustreeneistä, on aika ottaa mukaan punnerrukset, työnnöt ja tempaukset. Aluksi pitkiä sarjoja piskuisella kuulalla bodaustyyliin, sitten 12 kiloinen kouraan ja muutama viikko lyhyempiä sarjoja ja viikon päästä maksimi tempauksista. Sen jälkeen voi laatia prosenttitreenin tempauksia varten. Enkka toissakesältä on 80 tempausta yhdellä vaihdolla, 41 vasemmalla ja 39 oikealla 23 kilon kuulalla. Tuohon on nyt matkaa... Jos ensi kesänä menee tuonne päinkään, niin olen todella tyytyväinen. Kesään mennessä koitan saada tempauksiin mukaan myös 16 kilon kuulan, mutta lähinnä leikkimielessä. Työntöihin 16 kilon kuula mukaan myös. Sanoin 2*12 kg.
Kuulostaapas suunnitelmalliselta. Todellisuudessa käy varmaan niinkuin aina ennenkin, vedän täysiä joka treenin ja mietin sitten miksi ajatus koko kuulistakin nostaa metallin maun suuhun
Pientä olkapäiden ja hartioiden aukomista 8 kg kuulalla.
Piti sitten kokeilla nousisiko 16 kg punnertamalla ja perskele, nousi oikealla. Vasenta en viitsi ees kokeilla. Kesäksi tavoitteeksi vasemmallakin 16 kg ylös.
Kuulat on kaivettu esille jokunen aika sitten. Ei ne tottapuhuen missään piilossa ole olleetkaan, vaan ovat muistutelleet olemassaolostaan aika ajoin kun olen potkaissut niihin varpaani.
Tänään lyhyt, mutta ytimekäs uuden liikkeen harjoittelu. Long cycle, eli clean (rinnalleveto) ja työntö (jerk) OALC (one arm long cycle) 8 kg 2 min@10 rpm (=toistoa minuutissa) OALC (one arm long cycle)2* 12 kg 2 min@10 rpm TALC (two arm) 12kg/12kg 1-2-3
Tahti taisi olla melkoinen harjoiteltavaan liikkeeseen, happi oli loppua. Seuraavaksi voisi kokeilla hitaammin ja pidentää aikaa puolella minuutilla per käsi.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia viestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja