karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-26 02:54:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 523 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-04-26 16:05:49 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Korkkaan uuden osion omalla liikuntapäiväkirjallani.

Aion kirjata orjallisesti kaikki treenini. En kirjaa normaalia arkiliikuntaa, koiran kanssa kävelyitä tai kauppamatkoja. UKK-instituutin liikuntapiirakasta siis vain täsmäosuudet :D

Tänään aamulla kahvakuulan heittelyä pihalla epämääräinen aika. Oikealla kädellä 8 kiloisella kuulalla flipit onnistuiivat jo kivasti, vasemmalla en saanut juonesta kiinni. Tuo flippaus ja kiinniotto tuo kivaa vaihtelua tylsiin swingeihin.

Lisäksi puoli tuntia crosstrainerilla, sykkeet 130-150.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-27 11:36:55 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kahvakuulailua ulkona - ja varoituksen sanoja

Ainekset:
aurinkoinen kevätpäivä
8 kiloa kahvalla varustettua valurautaa
innokas imuri

Eilen harjoittelin ensimmäistä kertaa flippausta, eli kuulan heittäimistä ilmaan niin että se pyörähtää 180 astetta ja nappaamista uudelleen kiinni. Tänään opin tempun vasemmallakin kädellä, niin että sain tehtyä pisimmillään 9 peräkkäisen onnistuneen flippauksen sarjan.

Kummasti kiskoi mehut, mutta kun tuo on kertakaikkiaan niin kivaa, niin tulee tehdyksi enemmän kuin tulisi tavallisia heilautuksia. Kiva sarja oli: snatch, flip, nappaus kiinni toisella kädellä, snatch, flip....

Treeni kesti 40 minuuttia ja nyt on olo etenkin hutera.

Tässä pari liikettä, joita voi suositella vain edistyneille kuulanheiluttajille (varsinkin miesten kannattaa sijoittaa liike numero 2 treenin päätteeksi).

1. Heilauta kuula ilmaan.
Katso lumoutuneena sen pyörähdystä ja nappaa kiinni vasta maanrajassa. Heittäydy rohkeasti eteenpäin ja pamauta rystyset kuulaan.

2. Heilauta kuula ilmaan hieman liian pitkälle eteen.
Syöksy nappaamaan kuulasta kiinni. Syöksyminen suoritetaan töpöttämällä jalat harallaan. Heilauta kuula jalkojen väliin tuntuvasti pamahtaen.

Vaikka tosimiehet kuulaileekin ilman hanskoja, minä tarvitsen jatkossa jonkinlaiset suojat. Kädet ei näytä enää ansarikukkasen käsiltä, mutta jos kovettumien alla olevat rakot puhkeavat, loppuu treenaaminen siihen. Jossain (en löydä linkkiä tähän hätään mistään) suositeltiin sormettomia puuvillahanskoja tai näppyläisten saalihanskojen pukemista vääriin käsiin niin, että näpyt jäävät rystypuolelle. Polkupyörähanskat ajavat varmaan saman asian.

Olen ajatellut tilata tuon:
http://www.powerathletesmag.com/archives/one/gear1.htm

PS. Älä yritä noita kotona :D

PPS: Etsivä löytää

Pavel kirjoitti:
March 13, 2006
GS National Champ's Kettlebell Snatch Hints

"Anyone involved in kettlebells knows that snatches tear up the hands and torn hands = less than optimal training," explains kettlebell sport national champion federal officer Jared Savik, RKC on our forum.

"I've found a solution that forces a little extra grip work, but still allows for 80-90% max rep range. Fingerless cloth gloves! These dandy little buggers allow the kettlebell handle to rotate and not tear up your palm calluses and allow your fingers to catch the handle for a more secure and safe snatch. They also pad the wrist just a bit. If you want to work your grip some more, but don't like oven mitts or soap, try the GI surplus green wool glove liners with full fingers. Another excellent and inexpensive tool."

"Many of the cloth gloves on the market have the little rubber traction dots. No problem, as they are generally not right/left specific. I wear mine on the wrong hands so the dots are on the back."

Russian kettlebell power to you!

Jared Savickin mukaan jokainen snatchejä kahvakuulilla tehnyt tietää, että kädet hajoavat ja kertoo löytäneensä ratkaisun, joka toimii: sormettomat käsineet. Ne antavat kahvan pyöriä kädessä repimättä kämmeniä rakoille ja sormet saavat kuitenkin turvallisen otteen. Ne myöskin pehmustavat hieman rannetta.

Joissakin käsineissä on kumisia näppylöitä, mutta ne eivät ole ongelma. Käsineitä voi pitää väärissä käsissä ja näpyt jäävät rystypuolelle.

PPPS:
+ 30 minuuttia crosstrainerilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-28 13:28:52 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Piti pitää tänään vapaata kahvakuulasta, mutta pakko oli kokeilla kuinka monta snatchiä saan yhdellä vaihdolla melkein iskemättömällä 12-kilon kuulalla. (Kuvasarja snatchistä löytyy tuolta:
http://www.dragondoor.com/certification_16.html)

Aloitin vasemmalla: 19
Jatkoin oikealla: 20.

Yhteensä siis 39.

8-kiloisella ennätys yhteen menoon yhdellä vaihdolla on 64.

Nyt siemailen punkkua jälkiruoaksi ja leijun.

Löysin netistä artikkelinpätkän tsaarin Venäjän kahvakuulanaisista.
http://www.dragondoor.com/kettlebells/n ... s/2006/02/

Merkintä löytyy 6. helmikuuta 2006. Kerään jutusta kohokohdat kunhan kerkiän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-28 15:07:07 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tsaarin Venäjän naiskahvakuulailijoista

Vuonna 1902 Linda "Baltian Mestari" Belling teki vaikutuksen Pietarissa 32 kilon hauiskäännöllä.

Agafiya Zavidnaya punnersi kahta 32-kiloista kahvakuulaa vielä hyvässä iässä.

Kuuluisan venäläisen klovnin Anatoly Durovin vaimo, Anna Geld nosteli raskaita kahvakuulia ja painoja näytösluontoisesti 1920-luvulla. Todistaakseen voimansa Anna haastoi kerran painiotteluun miespainijan. Hän hävisi, mutta vasta 20 minuutin armottoman taistelun jälkeen.

1913 sirkustaitelija Maria Lurs Virosta jonglöörasi 32-kilon kuulilla ja teki yhden käden tempauksen 48-kiloisella kuulalla. Tuon kokoisia monsterikuulia käyttävät nykyisn vain muutamat mutantit ja eliittivoimanostajat. Ivan Lebedev kirjoitti Mariasta: "Jokainen hänen liikkeistään on täynnä voimaa, mutta Maria Lursin olemus ei ole kuitenkaan karkea, vaan hämmästyttää pehmeine ja sulavine linjoineen. Kaupungin naisten pitäisi nähdä tämä Eevan tytär, joka on oikeutetusti ylpeä voimastaan, ja hänen muotojensa harmonia."

Ei kuitenkaan pidä kuvitella että kaikki venäläiset kaupunkilaisnaiset olisivat olleet nössöjä. Pietarin Gazette kertoi 1897: "Voimakkain naisurheilija pääkaupungissamme on neiti M.S.P. Huolimatta nuoresta iästään ja 48 kilon painostaan hän punnertaa yhdellä kädellä 36,5 kiloa. Toisiksi vahvin on epäilemättä rouva E.G, joka on 20-vuotias ja jonglööraa helposti 16 kilon kahvakuulilla. On mielenkiintoista, että tämä voimailija on naimisissa ja hänen aviomiehensä on häntä heikompi."

Kahvakuulissa käytetään vanhaa painoyksikköä, puutaa. Puuta on noin 16 kiloa. Normaali naisten aloituskuula 8 kg on siis puoli puutaa, miesten aloituskuula painaa puudan, eli 16 kiloa, 24 kg 1,5 puutaa, 32 kg 2 puutaa, 3 puutaa eli 48 kiloa on paino, jonka Maria Lurs tempaisi.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-30 12:17:32 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tänään päkersin aika voimattoman voimatreenin. Pavelin challenge-tippisivuilta luin ohjeen, että kannattaisi tehdä vuoroin voimatreeni ja vuoroin kestävyystreeni. No, huomenna sitten olen kestävä :D

12 kiloisella:
nämä sekä vasemmalla että oikealla:
3 x military press
4 x military press
5 x military press

10 x jerk
10 x jerk

16 kg:
6 x yhden käden clean

24 kg
4 x kahden käden clean

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-30 12:26:23 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiva kun pidät päikkyä, kahvakuulailu kiinnostaa minuakin. UFS:n liikkeessä käydessä jo vähän käteen kokeilinkin mallikappaleita, ja mielenkiintoisia möykkyjä ovat.
Mutta mitenkäs noissa ylösheitoissa... eikö se kuula tule pyörähdettyään ikävästi käsivarteen? Tekeekö harrastus mustelmaiseksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-30 12:50:26 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Se kuula pamahtaa aluksi aika rajusti ranteelle, mutta sitten kun sen tekniikan oppii paremmin niin että se liike lähtee lantiosta eikä kisko kädellä, mustelmia ei tule enää niin pahasti.

12 kilosella joudun pitämään snatcheissä (tuo olisi kai lähinnä yhden käden tempaus) vasemmassa kädessä rannetukea kun hakkaan muutoin ranteen tohjoksi.

Ja tuo heittely... siis niin että heitetään kuula ilmaan, annetaan kierähtää ja napataan kiinni, siitä mulla on muistona musta keskisormi. Vaikka toi pienin kuula painaakin vaan sen 8 kiloa, se on melkonen massa heilumassa vapaasti ilmassa.

Koitin sitten tietysti myös miten pitkälle menis kuulantyöntötyylillä :D No, meni se kolme metriä ja risat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-01 08:51:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en oikein ymmärrä tuota kuulakahvailua...on ilmeisesti enemmän miehekäs laji :roll: Itse oon henkeen ja vereen aerobisesta liikunnasta tykkäävä 8) Silti mielenkiinnosta kyllä seurailen muiden "kahvailua". :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-01 08:58:56 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kyllä tuo sopii naisille siinä missä miehillekin. Kuulan heilutus on samaan aikaan sekä aerobista, että lihaksia vahvistavaa ja viisastavaa. Pavel sanookin, että kahvakuulailemalla saa 'smart muscles'. Venäjän mestaruuskisoissa (olisko ollut 2005) semmoiset hoikat, pienet naiset heitteli 16-kiloista kuulaa kuin nappia.

Mun oma aerobiseni on lähinnä kävelyä ja crosstrainerilla polkemista.

Ai niin, mä olen nainen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-01 09:02:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Ai niin, mä olen nainen.

:smt044 Ei voi olla totta, että heti mielessäni käänsin yhtälön NÄIN:
jenkkakahvat(?) + kahvakuulailu = MIES

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-02 17:05:07 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Wappu sotki, joten olin kestävä vasta tänään. Tein kestävyystreenin 8 kg kahvakuulalla. Snatchejä yhteen menoon ensin vasemmalla, sitten saman verran oikealla.

25

sarjojen välissä aina parin minuutin tauko

20
20
10

Rakot puhkesivat ekalla sarjalla pikkurillin kohdalta kämmenestä, joten tein loput sarjoista väärissä käsissä olevilla pyöräilyhanskoilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 10:15:46 
Poissa
sintti
sintti

BL kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä tuota kuulakahvailua...on ilmeisesti enemmän miehekäs laji :roll: Itse oon henkeen ja vereen aerobisesta liikunnasta tykkäävä 8) Silti mielenkiinnosta kyllä seurailen muiden "kahvailua". :wink:

Hassua, minäkin menin erehtymään että Hoover on Mies!!!! Omistan nimittäin itsekin kahvakuulat (8 & 12 kg), ja Hoover, nuo sun liikkeet kuulostivat niin rajuilta, että ajattelin heti että tuon takana täytyy olla jotain äijäenergiaa. :P

Aionpas seurata päiväkirjaasi, ehkäpä poimin jonkun hyvän liikkeen itsellenikin! Minulla vain ei ole pihaa käytössä, joten noiden heittojen opettelu jää kyllä "sitten joskus" -tasolle. :roll:

Ja todellakin kahvakuulat ovat erittäin loistava liikuntamuoto erityisesti naisille. Itse olen huomannut että niillä saa harjoitettua voimaa ja intervalliharjoittelua samaan aikaan. Tietenkin lihasmassa kasvaa, mutta koska kuulat eivät rasita yhtä lihasta kerrallaan, niin lihaksisto kehittyy mielestäni tasapainoisemmin kuin saliharjoittelulla (ainakin minä sorrun salilla helposti tekemään yksipuolisesti "mukavia" liikkeitä, jolloin harjoitus ei palvele kokonaisuutta).... plus kuulat ovat huomattavasti salia hauskempaa!!! Monelle sopisi varmasti ainakin hyvänä lisänä salitreenin osaksi tai jos kuntosalit on kaukana, niin kuulilla kyllä mahtuu tekemään kotona jos on muutama neliö avoinaista tilaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 11:09:21 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Uska :)

Ette ole BL:n kanssa ensimmäisiä, jotka on luulleet mieheksi. Oma vikani, mitäs olen hoover. Mä en itse treenaa muuta kuin kuulilla, nyt tekisi tietysti mieli koittaa penkkipunnerrusta ja maastavetoa. Toisaalta mä en halua kauheita lihaksia. (Ja joojoo, kaikki bodaavat miehet kohottelee kulmakarvojaan kuorossa ja sanoo että se on kumma kun naisille tulee väkisin isot lihakset ja miehet joutuu treenaamaan hulluna, mutta koska mä olen lyhyttä sorttia, mä alan näyttää Kipparikallelta tai Masa Niemeltä...)

Tänään oli voimaharjoittelupäivä. Yhden käden liikkeet sekä vasemmalla että oikealla.

8 kg
10 military press

12 kg
5 military press
5 military press
3 military press
10 clean & jerk

16 kg
8 1 käden clean

24 kg
kahden käden clean 3 vasemmalle, 3 oikealle
3 one arm deadlift

32 kg
2 one arm deadlift

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 17:56:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun alkaa cleanit jne sujua, niin tuostahan on lyhyt matka painonnostoon:

http://news.xinhuanet.com/english/2006- ... 439230.htm

http://news.xinhuanet.com/english/2006- ... 9230_1.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 18:53:51 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

On tossa tankokin.
Heilun nyt noilla kuulilla ensin ja koetan jossain vaiheessa vaikka maastavetoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-04 09:11:58 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kestävyyttä snatcheillä, 8 kg kuula. Sarja aina ensin vasemmalla, sitten oikealla. Välissä kahden minuutin tauko.

25
20
15
10
5

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-05 07:55:28 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tänään on välipäivä.

Tuolta löytyy Helsingin atleettiklubin historiikkia, ja eikös siellä yhdessä joukkoposeerauksessa ole kahvakuulia. Olisikohan noita valmistettu pelkästään voimailijoille, vai olivatko vaan raskaita punnuksia, venäläisillä painomitoilla?
http://www.hak.fi/historia.htm

Lainaa:
Ensimmäiseen julkiseen atletiikkanäytökseen Atleettiklubi uskaltautui jo puolitoistavuotiaana marraskuussa 1892. Näytös pidettiin Palokunnantaon juhlahuoneistossa. Yleisön joukossa oli myös juuri nimitetty valtioneuvos Sakari Topelius. Uusi Suometar kirjoitti klubin ensimmäisestä näytöksestä: "Varsinkin tuntui kirjanpainaja A. Waseniuksella olevan teräksiset jäntereet käsivarsissaan. Hän makasi selällään, nosti suorin käsin raskaan rautatangon, jonka molemmissa päissä oli kuulat, ja antoi kahden toverinsa riippua kuulien päällä. Tämän hän uudisti kahdesti, ja sai joka kerta suosionosoituksia. Näyte vyöpainiskelusta ei liioin ollut hullumpaa."

Tämän voimailunäytöksen myötä alkoi kiihkeä sanailu lehtien palstoilla siitä onko voimailu terveellistä nuorille miehille. Erittäin innokkaaksi arvostelijaksi osoittatui yliopiston voimistelunopettaja Viktor Heikel, joka moneen otteeseen varoitteli nuoria miehiä tästä harrastuksesta, joka hänen mielestään oli "yksipuolista lihaskerroksen kasvattamista". Hän kirjoitti Nya Pressenissä: "Koska kovin painavien punnusten nosteleminen on monelle amatöörille aiheuttanut ikäviä ruumiinvammoja myöskin maassamme, jossa tämä sportti on sangen nuori, katson velvollisuudekseni varoittaa ajoissa tästä ja muista sellaisista yksipuolisista ruumiinharjoituksista, joissa terveys, ryhti, järjestys ja sielunvapaus eivät edisty."

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-05 18:28:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Tämän voimailunäytöksen myötä alkoi kiihkeä sanailu lehtien palstoilla siitä onko voimailu terveellistä nuorille miehille. Erittäin innokkaaksi arvostelijaksi osoittatui yliopiston voimistelunopettaja Viktor Heikel, joka moneen otteeseen varoitteli nuoria miehiä tästä harrastuksesta, joka hänen mielestään oli "yksipuolista lihaskerroksen kasvattamista". Hän kirjoitti Nya Pressenissä: "Koska kovin painavien punnusten nosteleminen on monelle amatöörille aiheuttanut ikäviä ruumiinvammoja myöskin maassamme, jossa tämä sportti on sangen nuori, katson velvollisuudekseni varoittaa ajoissa tästä ja muista sellaisista yksipuolisista ruumiinharjoituksista, joissa terveys, ryhti, järjestys ja sielunvapaus eivät edisty."

Näkisin selvän kuvion tässä, arvaa onko bodarit saanu tapella harratuksensa puolesta ihan kuin karpit. :smt081

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-06 15:02:30 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kuulia heilutteleva karppi pilaa sitten sielunelämänsä ja kun aivot ei saa sokeria...

Tänään ulkona tuulisessa auringonpaisteessa tunnin verran kuulan heittelyä niin monta kertaa kun kerrallaan sai ja välissä taukoja. Sarjan pituus ei paljoa parantunut, 10 flippiä per käsi on nyt ennätys.

Kokeilin sitten, kun ulkona kerran oltiin, tempausta 16 kilon kuulalla ja tällä kerralla uskalsin tehdä sen vasemmallakin kädellä. Ehken vielä haaveile snatch-sarjoista 16-kiloisella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-07 15:50:11 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Reilu tunti kuulan ulkoiluttamista. Heittelyä, snatchejä 8 kiloisella ja selinmakuulla pään yli nostamista ja pari snatchiä 16 kiloisella.

Snatchennätys yhteen menoon 8 kilolla nyt 76. Ensin vasemmalla 38 ja sitten oikealla samat.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 523 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00