karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-04 21:23:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-11-05 01:02:31 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Otsikon kehonhallinta tarkoittaa tietysti pilatesta, mitä nerokkainta kehonhallintatekniikkaa. Sitä teen varmasti tarpeeksi, koska rakastan sitä!

Yritän tällä päiväkirjalla kuitenkin suunnata huomiotani enemmän muun liikunnan suuntaan. Varsinkin aerobinen puoli huolestuttaa. Kesällä sain sen puolen ok kuntoon pyöräilemällä monta kertaa viikossa 2 x 10 km työmatkat. Nyt kyseistä työtä ei enää ole, enkä muutenkaan ole talvipyöräilyn suuri ystävä. Mitähän keksin tilalle?

Vko 44:

Ma: omaa pilatestreeniä kotona 30 min
Ti: ohjattu "Tehopilates" 90 min
Ke: pilatesta kurssilla: perusasentojen hiomista, hengitystekniikkaa, teoriaa, ohjattua treeniä ja venytyksiä yhteensä 6 h
To: Method Putkiston Kasvokoulua 1 h, mielenkiintoista...
Pe: lepo
La: Kuntosalilla: huolelliset alkuverryttelyt ja venyttelyt, vähän myös sorruin tekemään pilatesta rangan lämmittelyn merkeissä, sitten koko kropan suht kevyt punttitreeni osittain kiertoharjoitteluna (viimeksi salilla 3 viikkoa sitten...), loppuun vähän juoksumattoa ja lyhyet venytykset. Aikaa kului 2.5 h :shock: Illalla vielä venyttelin lisää.
Su: ohjattu pilatestunti 1 h + syvävenyttelyä n. 1 h kotona

Olen jo kolmikymppiseni ohittanut, joten kiinnitän aika paljon huomiota varsinkin selkärangan ympäristön lämmittelemiseen sekä kevyisiin venytyksiin myös ennen treeniä. Yhden selkäkipujakson olen kärsinyt muutama vuosi sitten, enkä halua sellaisia enää!

Hmm... Äkkiseltään näyttää, ettei tälle ekalle viikolle olisi tullut mitään pitkäkestoista aerobista liikuntaa. Kuitenkin keskiviikko oli aika rankka, ja molemmat treenijaksot tehtiin hyvässä flow'ssa, eli harjoitussykealueella varmasti. Lauantaina salillakaan en juuri seisoskellut, vaan vuorottelin eri pisteissä.

Jotain tehokkaampaa jään silti kaipaamaan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-05 06:41:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Hei, millainen on Putkiston kasvokoulu ja millaisia pilatesliikkeitä teet kotona?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-05 10:58:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

http://www.methodputkisto.com/fi/kasvokoulu.html

Olin vasta toista kertaa kasvokoulussa, etten nyt kovin paljoa osaa kuvata... Taidettiin aloittaa niskan sivelevällä hieronnalla, sitten jynssättiin päänahkaa (vähän kuin kampaajalla), käsiteltiin ohimolihakset (on muuten yllättävän iso lihas!), erilaisilla hieronnoilla ja painalluksilla virkistettiin kasvojen ja kaulan alueen lihaksia. Ilmeiltiin, ja venytettiin rintalihakset myös.

Hauskimpana jäi mieleen purulihasten käsittely: ensin hieroimme niitä ulkoapäin ja sitten hanskat vain käteen ja hierontaa myös suun sisäpuolelta! Se onkin muuten paksu ja voimakas lihas, joka kiristyy helposti...

Pilatesliikkeitä mulla on takaraivossa jo varmaan satoja... Tai siis klassisen repertuaarin liikeitä nyt ei niin kovin paljoa ole, mutta niiden erilaisia variaatioita sekä ns. prepilatesliikkeitä on. Teen aina rankaa lämmittäviä ja sen liikkuvuutta edistäviä liikkeitä (rullaukset ja kierrot eri asennoissa), sitten varsinaiset ydintukea ja lapatukea vahvistavat harjoitteet erikseen, ja lopuksi vielä koko kropan mukaan vaativat laajat liikkeet joko Pilateksen klassisesta repertuaarista tai sitten Jarmo Ahosen Power Pilates- kirjasta. Yritän aina ottaa mukaan myös jonkun koordinaatiota kehittävän jutun.

Joskus käytän apuna pientä voimistelupalloa ja vastuskuminauhaa sekä yhden kilon käsipainoja. Esim satasessa nuo painot antavat vinhan lisän käsivarsien pumppaamiseen, tuntee tosi paljon paremmin kylkien aktivoitumisen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-05 15:32:04 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Kuulostaa monipuoliselta tuo sun pilatesohjelma. Mä olen itse tehnyt liikkeitä vain kotona, lähinnä Mari Winsorin nauhoista opetellen. Toi käsipainot sataseen kuulostaa hyvältä. Pitää kokeilla heti tänään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-06 10:26:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jos ottaa pilatekseen käsipainot mukaan, niin ei sitten mitään isoja! Yleensä naisille 1kg ja miehille 2 kg.

Mä en oikein itse välitä noista videoista, kun olen tottunut käymään ohjatuilla tunneilla pienissä ryhmissä... Siitä saa vaan niin paljon enemmän irti, kun ohjaaja käy aina välillä korjaamassa tai muuten auttamassa! Varsinkin venyttävissä liikkeissä eron huomaa tällainen konkarikin. Lisäksi ihmisillä on paljon kehossaan ns. sokeita pisteitä, joita on vaikea hahmottaa ilman apua. Esim minäkään en kylkimakuulla meinannut aluksi millään päästä keskuslinjalleni, vaan olin aina johonkin suuntaan kallellaan.

Olen antanut uskotella itselleni, ettei pilates ole voimistelua, vaan oppimisprosessi. Prosessi kohti uutta, terveempää tapaa kannatella ja liikuttaa omaa kehoaan...

Jäin eilen miettimään, että voisin kyllä joskus kirjata ylös, mitä kaikkea teen kotona treenatessani. Siitä olisi varmaan hyötyä itsellenikin. Samaan tapaan kuin sinä hoover kirjaat kahvakuulailuasi!

Mun mies on myös innostunut kahvakuulista, kun sen kuntosalille hankittiin ne. Harmi, että käymme eri saleilla :?
No, sitten hankitaan omat, kun asutaan väljemmin!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00