karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-02 12:52:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-04-16 14:31:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Meninpä sitten viettämään monen kuukauden ajan passiivista elämää ja keräämään läskiä ympärilleni :( Terveys hieman petti joten kyseessä oli ensiksi pakkolepo ja sitten jotenkin totuin möllöttämään ilman liikuntaa. Lihasta lähti ja läski kiiruhti paikalle. Lisäksi mystistä on se, että EN VAIN LAIHDU. Koitin viime keväänä pientä ryhdistäytymistä hyväksi havaituin keinoin eli kohtuulliset miinuskalorit karppiruokavalioon (r 40-50%, hh 20-30%, pr 20-30%), ja mitään ei tapahtunut. Annoin asian olla, aattelin vaan että ei se aina onnistu, koitetaan toiste. Toisaalta laihduin sittemmin itsestään, mutta lihoinpa takaisin ja vielä korkoineen.

Nyt ollaan 5-7 kg mukavuuspainon yläpuolella ja rapakunnossa verrattuna vuoden takaiseen. Selluliitti on hiipinyt vähän käsivarsiinkin, yök. Enkä taaskaan laihdu! Otin tuossa jo kolmen viikon miinustelut 500 kcal/d yllä mainitulla makroreseptillä ja ei mitään, itse asiassa aloitettuani salitreenit uudelleen taukoilun jälkeen sain kilon verran pysyvää lisäpöhöä. Lisäksi pääsiäismatka ulkomaille lihapatojen ääriin läimäytti vielä kilon verran ekstraa. Lihominen on nyt erään lääkityksen takia herkässä ja laihtuminen tiukassa - tai ainakin epäilen että lääkitys vaikuttaa, lääkepurkki tiesi kertoa että anabolista vaikutusta on. No, kasvaapa edes patti :)

Silti yritän, tosin nyt kokeilen taas Zone-makroja kun niistä on ollut hyviä kokemuksia. Ja taas se -500 kcal/d. Tuntuu vaan hurjan vaikealta vähentää rasvaa. Olen tehnyt vähentelyt ensiksi maitotuotteista ja seuraavaksi täytyy tarkistella salaatinkastikkeita kevyemmiksi. Katsotaan miten käy. Pelkään ruokahalun kasvavan. No, ihmiskokeita, ihmiskokeita.

En oikein keksinyt laitanko tämän liikkapuolelle vai ruokapuolelle, kun tämä on tälläinen psykologisesti luotaava blogi, mutta ehkä enemmän liikkajuttuja kuitenkin.

Salitreeniä on tehty jo pari viikkoa 2 krt/vko, mielestäni tarpeeksi tässä vaiheessa. Treenailen koko kroppaa kerralla, tähän viikkon asti fiilispohjalta ja nyt eilisestä lähtien kirjaten treenit ja painot ylös ja ottaen systemaattisemmin hommat haltuun. Aion painottaa vuorotreenein eri lihasryhmiä, eilen oli jalat-rinta-ojentajat raskaat, selkä-hauis-olka-vatsa kevyet, huomenna päinvastoin. Meinasin ensiksi että teen vatsat aina keskiraskaina, mutta ehkä nekin voi painottaa. Eilen oli aika tyhjä takki jo vatsaan siirryttäessä nimittäin.

Aerobistakin pitäisi... Aerobinen kunto on vajonnut pohjamutiin paljon huomattavammin kuin lihaskunto. Koitan juoksulenkkeillä 1-2 kertaa viikossa ja fillaroida tai kävellä edes yhden viikkolenkin. Eiköhän se siitä. Olen vaihtanut duunia ja uuteen paikkaan ei voi työmatkapyöräillä, mikä harmittaa, mutta toisaalta teen aika paljon etätöitä jolloin voin livahtaa lenkille kesken päivän.

Päätin myös tiukistella ilman suklaata ja muita rajatapaus-herkkuja muutaman viikon, ihan vaan että saan putken poikki. Jospa tämä taas tästä lähtisi. Nyt on kunnon kurinpitovälineet ainakin perustettu eli kalorilaskuri ja liikkapäiväkirja :D

Viestin otsikko: Tuumasta toimeen
ViestiLähetetty: 2009-04-17 09:37:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävinkin heti eilen lusimassa sen juoksulenkin. 50 minuuttia ja keskisyke 149 eli ei nyt aivan huippukunnossa olla. Mietin, onko vika lenkkareissa vai tekniikassa vai painavuudessa, kun akilleksiin rupeaa kolottamaan lenkin loppuvaiheessa ja päkiät puutuvat. Ehkä voisin vähän löysätä nauhoja. Ihan ok lenkki, ei tullut hirveitä endorfiinipilviä mutta hyvin kulki kuitenkin.

En sitten päässyt ihan zoneen, vaan rasva lipsahti sinne 40% yli ja hiilarit jäi alle 30%. Tänään aamulla silti -300 g eiliseen aamuun verrattuna :) Ja vähän jämäkämpi olokin.

Tänään vuorossa punttis hyvässä seurassa ja sen jälkeen mahdollisesti "palautusjuoma" kaupungilla :)

ViestiLähetetty: 2009-04-19 14:40:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En haluaisi myöntää tätä, mutta taidan olla vähän mulle-kaikki-heti-nyt -ihminen. Raivostun, kun tällä ekalla (vajaalla) diettiviikolla pudotus on PYÖREÄ NOLLA, itse asiassa parisataa grammaa plussaa :smt013

En vaan tajua mikä tässä nyt on vikana - en ole syönyt ohi kirjanpidon, en kikkaillut vaa'an kanssa, kulutus on arvioitu realistisesti... En haluais ajatella että kyseessä on se samperin lääke, jota on nyt kuitenkin pakko syödä jotta pysyy muutoin terveenä ja ilman oireita.

TÄytyy ehkä kuitenkin miettiä tätä syömisjuttua - tuo lääke, joka on keltarauhashormonivalmiste, ilmeisesti aiheuttaa insuliiniresistenssiä! Ainakin ihmisen oman keltarauhashormonin on näin todettu tekevän. Eli pitäisköhän nyt sittenkin pikemminkin mennä ketokarppaukseen päin eikä lisätä hiilareita, jotka aiheuttavat ystävämme insuliinin lisäerittymistä? Hitto vie, liikaa tietoa!

Eilen oli kivaa pyöräilyä auringossa ja tuulessa, tänään välipäivä ja syödään lähinnä kynsiä. Prkl, tää lääkejuttu ei nyt oo yhtään hauska, harmittaa ihan elukkana!

ViestiLähetetty: 2009-04-21 08:41:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään menee huomattavasti paremmin :)

Oon siis sentään päässyt laskusuhdanteeseen, muutaman sata grammaa eli jee! Dumppasin zone-idean koska en vaan jaksa alkaa säätää (esim. alkaa taas ostaa tärkkelyslisäkkeitä) ja näköjään nyt alkaa jotain tapahtua näinkin. Alan myös taas päästä salitreenailusta jyvälle ja suorituskyvyn kanssa nousuun.

Ilmeisesti ei vain pitäisi hätäillä niin kovasti. Olin eilen ja olen vieläkin taas hyvin tyytyväinen itseeni. Salitreeni oli hyvä ja valmistin maittavaa ankkaa iltapalaksi. Sen myötä tuli tietysti melko rasvainen päivä =P~

ViestiLähetetty: 2009-04-25 17:57:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No nyt :) Paino rysähti yhtäkkiä lähes kilon alemmas. Ensiksi -400 yhdessä yössä, sitten vielä melkein saman verran muutaman seuraavan päivän aikana. Ja nyt olen tosiaan unohtanut zoneiluyritelmät ja hilaantunut takaisin 50% rasvaa 10-20% hh loput prodea -järjestelmään. Se olikin vain säntillisyydestä kiinni.

Tänään oon kyllä luisunut sivuraiteille, lounaaksi kiinalaista ja sen jälkeen jätskituutti. Olin kyllä pyöräilemässä pienet tour de Espoot eli varmaankin 30-35 km turnee välillä pysähdellen kauppaetapeille. Viisi tuntia kaiken kaikkiaan baanalla mutta pysähdyksiä oli toooodella runsaasti. Hauskaa kun jaksaa taas tätäkin. Ihana ilma oli!

ViestiLähetetty: 2009-04-26 09:16:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Moi, kiva kun olet taas täällä, mutta ikävä että terveyden kanssa on ollut ongelmia. Tsemppiä!

ViestiLähetetty: 2009-04-29 12:31:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Terveys on siitä jännä asia, että sitä ei osaa arvostaa ennen kuin sen menettää... On se vaan niin ihanaa kun ei satu mihinkään ja viimein löytyi myös lääkitys, joka ei aiheuta hirveää mylläkkää kropassa. Ainut tunnistettava sivuoire (painon kerääntymisalttiuden lisäksi) on se, että kädet joskus vapisevat, mutta vapina ei häiritse esim. kirjoittamista tai kahvinjuontia. Mun kädet eivät KOSKAAN muutoin vapise, olen tehnyt kellosepän töitäkin joten olisin kyllä moisen huomannut aika nopeasti :)

Hassua kyllä, kun ei terve aina tajua.. Satuin yhdelle ystävälleni mainitsemaan (oltuani lähes 4 kk jatkuvasti särkylääkepöhnässä ja silti kipeänä) että jess kun on näin kiva lääke että ei addiktoi tai aiheuta toleranssia, ei muita pahoja sivuvaikutuksia kuten iho-oireita tai masista, vain pientä käsien vapinaa välillä. No kaveri oli aivan järkyttynyt, että KÄSIEN VAPINAA tulee, että onko nyt kaikki mahdolliset muut vaihtoehdot kokeiltu ja yritetty ja kaikki tehty, ootko harkinnu pärjäisitkö ilman lääkettä. Olin vähän että :?: siis mikä olikaan pointtisi ja missä suhteellisuudentaju. Jäin ihan tosi hämmentyneeksi. Mitähän se mahtoi tarkoittaa?

Olen myös vähitellen luopumassa särkylääkearsenaalin kanniskelusta mukanani. Olen kantanut sairauden pahenemisvaiheesta lähtien pientä pussukallista erilaisia särkylääkkeitä mukanani käsilaukussa kaikkialle. En ole sen sisältöön turvautunut enää yli kuukauteen (paitsi päänsäryssä, joka ei liity sairauteeni mitenkään) joten voisin ehkä ihan symbolisessakin mielessä jättää sen enimmäkseen kotiin. Nyt säryt ovat joka tapauksessa peruslääkityksen tehon ansiosta niin pieniä, että talttuvat käsikauppalääkkeellä.

Tiivistysprojektini on jatkunut hyvin ja nyt tuntuu että joku "polttovaihde" on isketty silmään, mulla on koko ajan tosi kuuma, posket hehkuvat, vaatetta on puolet vähemmän kuin työkavereilla (siveyden rajoissa toki :mrgreen: ). Tuppaan kyllä kovin helposti lipsumaan vähän yli kalorirajoistani, mutta itsepä olen ne rajat laittanut joten sata kcal sinne tai tänne ei kaada hyvää trendiä. Ajatukset pyörivät kyllä hieman häiritsevästi syömisissä ja kaipailen suklaata. Saan sitä viikonloppuna.

Hassua kyllä, yläkroppani on jo ihan samassa kuosissa mitoiltaan kuin viimeksi 4 kg sitten (ehkä jopa vähän siroisempi), vain pyrstöpuolella on enemmän tavaraa kuin silloin. Ja käsivarret saattavat olla vähän vankemmat, tuohon 4 kg sitten -painoon on nimittäin myös pari vuotta aikaa. Kai jotain lihaksia on siin välissä tullut - ainakaan ei ole kadonnut. Nopeasti ne muutamien viikkojen takaiset muhkuraiset narukäteni ovat terhistyneet.

ViestiLähetetty: 2009-05-19 15:58:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei muuta lisättävää kuin että ottaa päähän, ettei voi allergian takia juurikaan riehakoida tuolla ulkoilmassa. Periaatteessa kyllä sen kestää ja lääkkeet on, mutta seuraavan yön aikana koko pää turpoaa palloksi (siis tavallistakin pallomaisemmaksi :)) ja röörit kutiaa. Ja ulkoilun aikana tietysti räkä ja kyyneleet lentävät...

Päätin myös vähentää vaa'alla hyppimisiä, koska esimerkiksi kahden kilon painonvaihtelu ei aiheuta mulle minkäänlaisia eroja mittoihin. Ei minkäänlaisia. Kuitenkin olen lantiota lukuunottamatta edelleen samoissa mitoissa kuin 5 kg sitten. Treenit jatkuu, vaaka saa jäädä vähemmälle.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00