karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-26 04:48:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: PjotrT --> Puolikas 2011
ViestiLähetetty: 2010-08-14 21:29:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hohoo, kävin tänään juoksulenkillä... Eka kerta 12 vuoteen :!: :lol:
Ja tavoitteeksi asetettu, ei enempää, kuin puolimaraton vuoden 2011 kesällä, kunhan noita kilpailukalenterita alkaa tippua, niin tarkennetaan päivämäärää. juoksin siis noin 20 minuuttia, ehkä kolmanneksen kävellen, sillai, että kun syke nous 138 tai yli, niin kävelemään, ja kun laski 120 korville, niin sitten hölkäksi.

Tästä aloitan päivien kirjaamisen, pohjalla on kesän satunnaiset (ehkä 20 krt) rullaluistelulenkit ilmeisen kovalla sykkeellä. Ja nyt viimeisen viikon aikana olen käynyt 4 kertaa 1,5 tunnin lenkin rulliksilla pk sykkeellä, ja tänään tuon lenkin päälle juoksuharjoite.
Katsotaan mihin tie vie. Maraton on mun mielestä itsensä rääkkäämistä, mutta kaikkeahan vois kerran kokeilla...
Mutta ensin se puolikas ja sillai liikeelle. (jos paikat kestää)
En ole oikein koskaan harrastanut mitään urheilulajia, kaikesta olen pitänyt, mutta mitään en oikein ole tehnyt.
Tästä se alkaa. :D

Viestin otsikko: Re: PjotrT --> Puolikas 2011
ViestiLähetetty: 2010-08-15 11:11:34 
Poissa
sintti
sintti

Hyvä! Itse olen luvannut myös itselleni, että ensi kesänä taittuu puolikas. Ilman konreettista tavoitetta ja tavoitteen julistamista muille on muuten helppo lusmuilla ja jättää lenkit tekemättä. Sen verran taustaa, että olen juossut kerran kokonaisen ja sitten useampia puolikkaita. Nyt viime syksyisen puolikkaan jälkeen juoksu jäi kokonaan unholaan ja taisin viettää massan keräysvaihetta koko pitkän talven ja keräsin painoa (tahtomattani) yli viisi kiloa. Kesällä taas virittelin uskoa, että jospa kuitenkin vielä joskus pystyisin. Nyt olen juossut sellaista seitsemää kilometriä erilaisissa maastoissa. Mutta annan elimistön palautua ja juoksen vain korkeintaan joka toinen päivä.Ehkä välissä teen kävelylenkkejä tai pyöräilen. Pikkuhiljaa eteenpäin. Tää homma vaatii sisua ja pitkäjänteisyyttä, eikä pienestä kannata luovuttaa. Toivottavasti nuo liiat kilot tippuu tuossa ohessa, kymmenen kiloa kepeämpänä olisi huomattavasti helpompi juosta.Millekäs puolikkaalle suunnataan?

ViestiLähetetty: 2010-08-15 20:10:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sulla menee varmasti kaikki ihan mukiin, kun on noin tuhti kokemus jo takana ja seiskakin menee juosten, ei tee heikkoakaan ehtiä enskesälle. :)
Joo, ittelläkin piti tänää olla välipäivä, mutta eipäs malttanutkaan.. :shock:
Piti fillarin kans käydä mittaamas noi mun normi lenkit, pk sykkeellä kylläkin. Mut tunti siihen hujahti..
Huomenna on pakosti oltava välipäivä, voi olla että kakskaan ei ois pahitteeksi, tuntuu nuo reidet aika jäykiltä.
Pyörälläkään ei oo tullu sitkutettua moneen aikaan. Sen tuntee heti persseessä ja reisis.. :lol:
Mitäs Etelä-Karjalassa tai kymenlaaksossa järjestetään? Ne ois sopivan lähellä.

ViestiLähetetty: 2010-08-15 20:36:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jaahas, oiskos jollain empiiristä sisäpiiritietoa, että missä noita marathoneja ois ens kesänä tarjolla tuolla kaakkoissuomesa? Pikanen googlaus ei tuottanut toivottua tulosta.. :?:

ViestiLähetetty: 2010-08-16 10:10:54 
Poissa
sintti
sintti

Tässä hikisenä juuri lenkiltä tulleena, euforinen olo päällä. Kyllä se tässä vaiheessa tuntuu hyvältä, vaikka matkan varrella meinaa monesti kääntää kävelyvauhdin päälle.
Kannattaa käydä katsomassa kirjastossa viime alkukevään JUOKSIJA-lehtiä, niissä on tapahtumailmoituksia pilvin pimein. Ja samoille viikonlopuille taitavat joka vuosi juoksut järjestää. Itse itä-suomalaisena tiedän että Joensuu-maraton juostaan toukokuunn ensimmäisinä viikonloppuina.
Aikoinaan hankin itselleni rasitusvammat polviin ja lonkkiin, kun en malttanut pitää välipäiviä ja palo oli niin suuri tien päälle. Vaikka makealle maistuu, niin kannattaa kuunnella mitä kroppa sanoo.

ViestiLähetetty: 2010-08-16 20:55:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään on pidetty sitä välipäivää, kerrankin menestyksekkäästi.. :) Jos huomenna tuntuu jalat tukkoisilta, koitan pitää toisen välipäivän.. Jos maltan.. Tai sitten ihan pikkanen..

Kiitos vinkistä, käynpä nuita lehdyköitä selaten katselemassa. Vaikkakin luulen että suuntaan Joutsenon maratonille.. Ehkä..

ViestiLähetetty: 2010-08-16 21:19:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PjotrT kirjoitti:
Tänään on pidetty sitä välipäivää, kerrankin menestyksekkäästi.. :) Jos huomenna tuntuu jalat tukkoisilta, koitan pitää toisen välipäivän.. Jos maltan.. Tai sitten ihan pikkanen..

Kiitos vinkistä, käynpä nuita lehdyköitä selaten katselemassa. Vaikkakin luulen että suuntaan Joutsenon maratonille.. Ehkä..

Pidä hyvä ihminen tarpeeksi niitä välipäiviä vaikka kuinka veri vetäisi lenkille. Minä olen kahteen kertaa juossut ja kerran kävellyt jalat alta, kun en ole asiaa ymmärtäny, tai olen kyllä ymmärtänyt, mutta en ole toiminut tuon ymmärryksen mukaan.
Ylikunto sinänsä tulee hyvinkin nopeasti eikä siitä kovin nopeasti palaudu, sitten kun jalat hajoaa se kestääkin jo kauemmin. Tässä hommassa pätee sama kuin syömisessä, syö vain nälkäisenä ja syö oikea määrä oikeaa sapuskaa. Lenkille vasta kun on kunnolla palautunut, ei liian pitkää lenkkiä eikä liikaa tehoja. Määrien nosto 5-10% viikossa, näin saat treenata terveenä ja tulokset ovat parhaita.
Mukavia lenkkejä :!:

ViestiLähetetty: 2010-08-16 21:29:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kyllä on sillai tekemisen meininkiä, että aion pitää välipäiviä vaikka väkisin. Kun kroppa kumminkin vasta totuttelee koko urheilu ajatukseen .. 8) Ja on kumminkin jopa hiukan kokemusta tosta ittensä polttamisestakin.
Aikaisempina vuosina, (niistäkin sikana aikaa) vedin itteni aina piippuun. Jos innostuin rullaluistelusta, vedin ylipitkiä lenkkejä maksimi kuormituksella, jaksaa sen 10 kertaa, sitten on loppu. (näin kävi usempana kesänä)
Ja sama joitain vuosia sitten, möin auton ja ostin fillarin. Revin itseni kuukaudessa loppuun rikki työmatkapyöräilyllä, (pakko joka aamu parantaa aikaa, pakko joka käänteessä nostaa keskinopeutta) sitten en piiitkäään aikaan pyöräillytkään..

..Kirotut matkamittarit.. :lol:

ViestiLähetetty: 2010-08-16 21:38:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PjotrT kirjoitti:
Kyllä on sillai tekemisen meininkiä, että aion pitää välipäiviä vaikka väkisin. Kun kroppa kumminkin vasta totuttelee koko urheilu ajatukseen .. 8) Ja on kumminkin jopa hiukan kokemusta tosta ittensä polttamisestakin.
Aikaisempina vuosina, (niistäkin sikana aikaa) vedin itteni aina piippuun. Jos innostuin rullaluistelusta, vedin ylipitkiä lenkkejä maksimi kuormituksella, jaksaa sen 10 kertaa, sitten on loppu. (näin kävi usempana kesänä)
Ja sama joitain vuosia sitten, möin auton ja ostin fillarin. Revin itseni kuukaudessa loppuun rikki työmatkapyöräilyllä, (pakko joka aamu parantaa aikaa, pakko joka käänteessä nostaa keskinopeutta) sitten en piiitkäään aikaan pyöräillytkään..

..Kirotut matkamittarit.. :lol:

Kuulostaa jokseenkin tutulta :lol:
Tsemppiä rajoittamiseen :wink:

ViestiLähetetty: 2010-08-17 22:12:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

=D> Hyvä minä!!! =D>
Toinen välipäivä onnistuneesti takana :D

ViestiLähetetty: 2010-08-17 22:17:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PjotrT kirjoitti:
=D> Hyvä minä!!! =D>
Toinen välipäivä onnistuneesti takana :D

Loistavaa, se on mukava lähteä taas lenkille kun on väsymys haihtunut :smt023

ViestiLähetetty: 2010-08-17 22:27:10 
Poissa
sintti
sintti

Hienoa. :) Mullakin veri veti tien päälle tänään, mutta sinnittelin ja huomisaamuna sitten pääsee. Jälkihuoltoa, venytyksiä ja vanutuksia, juoksun jälkeen ei kannata jättää väliin, koska sillä tekee paljon vahinkoa itselleen. Ja magnesiumia kramppien estoon. Tsemppiä matkaan, eikä juosta veren maku suussa? =D>

ViestiLähetetty: 2010-08-19 06:39:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ja eilispäivän saldoksi tuli:
Alkuun vartti fillarilla, mittasin taas yhden lenkin..
Sitten 4,4 km juoksulenkki, välillä sykettä tasaillen, edelleen pyrin peruskuntoa kehittävään sykkeeseen.
Tänään joko välipäivä tai 90min rullistelu lenkki Kuullostellaan miltä tuntuu.

ViestiLähetetty: 2010-08-20 06:36:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei ollut eilen välipäivää, vaan noin viiden kilsan hölköttely lenkki. Nyt annoin sykkeenkin nousta ylämäissä hivenen yli 140.
Hyvin jaksoin, muutamassa ylämäessä tasailin kävelyllä, ja viimisen 0,5 nostin sykkeen 150. Hyvältä tuntui.

Olen aika yllättynyt kehityksen vauhdista, olisin meinaa voinut juosta helpolla koko lenkin, tosin ois syketaso ollut paljon korkeampi. Kuitenkin vasta kolmas juoksulenkki, yhdistettynä vaillinaiseen urheiluhistoriaan.. Hyvä näin.

Nyt on vuorossa kolme välipäivää, katsotaan maanantaina sään mukaan millainen lenkki tehdään.

Suunnitelmissa uusi sykemittari, jossa gps härdellit. Onko kellään hyviä vinkkejä, ei mielellään 200€ enempää.
Olis mukava, kun tässä hiljalleen kehittyy, niin seurailla käppyröitä matkoista ja sykkeistä.. :)

ViestiLähetetty: 2010-08-20 08:15:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PjotrT kirjoitti:
Ei ollut eilen välipäivää, vaan noin viiden kilsan hölköttely lenkki. Nyt annoin sykkeenkin nousta ylämäissä hivenen yli 140.
Hyvin jaksoin, muutamassa ylämäessä tasailin kävelyllä, ja viimisen 0,5 nostin sykkeen 150. Hyvältä tuntui.

Olen aika yllättynyt kehityksen vauhdista, olisin meinaa voinut juosta helpolla koko lenkin, tosin ois syketaso ollut paljon korkeampi. Kuitenkin vasta kolmas juoksulenkki, yhdistettynä vaillinaiseen urheiluhistoriaan.. Hyvä näin.

Nyt on vuorossa kolme välipäivää, katsotaan maanantaina sään mukaan millainen lenkki tehdään.

Suunnitelmissa uusi sykemittari, jossa gps härdellit. Onko kellään hyviä vinkkejä, ei mielellään 200€ enempää.
Olis mukava, kun tässä hiljalleen kehittyy, niin seurailla käppyröitä matkoista ja sykkeistä.. :)

Kehittyminen on tosi nastaa, ja siitä saa paljon virtaa jaksaa taas eteenpäin :). Hienoa kun maltat ja otat rauhallisesti, se ei ole helppoa ja tunteen perässä on niiiiin kiva hölkötellä. Lenkkeilyn kanssa on samanlainen juttu kuin painonpudotuksen kanssa, alussa tapahtuu paljon ja sitten homma menee eteenpäin sykleittäin. Alussa, niitä vetoja ei juuri tarvita, ainakaan mitään pitkäkestoisia rääkkejä. Niin kuin sanoit, niin se pohja on kaiken perusta ja kun paino putoaa jalat eivät joudu niin koville.
Itse meinaan vasta keväällä alotella juoksua kun on läskit poistettu, jotta jalat kestää alla ja voin nostaa hieman hh osuutta sapuskassa.
Mukavia lenkkejä ja hermoja välipäiviin :!:

ViestiLähetetty: 2010-08-20 11:16:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt kylläkin noi välipäivät tulee pakosta, tuskin on sunnuntainakaan pakon omaista tarvetta lähteä krapuloissaan lenkille.. :mrgreen:
Tuskin olisin muutoin kolmeen välipäivään pystynytkään..
Mulla ei taas ole tuon painon kanssa ollut koskaan onkelmia kroppa muuten vaan totuttelee liikuskeluun..
Eikä mun kroppa ainakaan tarvi tämän vuoden jälkeen hiilareita, vaan olen kyllä täysin rasvapolttoinen.
Syön illalla oikeinkin tukevasti, aamulla klo 6.00 pelkkä kahvi + kerma ja kookosöljy, päivällä n.klo 12.00 luulientä.
Ja lenkille vasta ennen iltaruokaa, esim eilen meni ilta kahdeksaan. Ja sitten vasta se ruoka. :)

ViestiLähetetty: 2010-08-24 06:45:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilisen suoritus oli 5,8km lenksu, valtaosa matalahkolla sykkeellä, muutamassa ylämäessä vähän kiristin, keskisyke 142.
Taisi lauantai vielä hieman painaa, :mrgreen: ei oikein toi happi kulkenut, ja oli melko tukkoista.. Mutta rauhassa hölkötellen oli tarkoituskin viedä läpi.

Suurimman virheen tein ennen lenkkiä, erehdyin syömään hernekeittoa. En tosin paljon, mutta sekin vähä kupli ja nousi kurkun päälle koko ajan. Ei todellakaan miellyttävä tunne. Joskus olen ottanut saman määrän ( suurin piirtein) kananmunaa voita ja juustoa, eikä mitään onkelmaa. :shock:

Noh, jos sitä tästä viisastuis.. (tuskin) :lol:
Keskiviikkona näillä näkymin seuraava lenksupäivä.

ViestiLähetetty: 2010-08-25 21:10:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

25.8.2010
7km lenksukka aikaa 53min 30s.
Keskisyke 142
Kolmella kirillä maximi syke 160
Loppuun oikein kunnon loppukiri, tuntui hyvältä. Alku oli hiukan kankea. Voi olla että tuo viikonloppu vielä painaa? Tai sitten ei.
Kehitys on kyllä huimaa. 11 päivää sitten oli eka lenkki, pituudelta 2.8 km aikaa meni noin 30min kun välillä oli käveltävä.
En millään ois ikuna uskonut, että nyt jo jaksaa tuon verran juosta.. :shock: Ja helpolla... :shock: Ja tuntuu vielä hyvältä.. :shock:
I'm shocked :shock:

Nyt pitää vaan rakentaa järkevä strategia jatkoa varten, ettei karkaa mopo lapasista.. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-08-25 21:21:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^ Vaikuttaa hyvältä, se on parhaimpia fiiliksiä kun kunto nousee ja matka taittuu. Varovasti kuitenkin, paska juttu on se toppuutteleminen kun jalka nousisi ja mieli halajaisi :wink:.
Lueppa hieman juttua juoksuharjoittelusta, ennen kaikkea tehojen lisäämisen tahdista ja erivauhtisista lenkeistä yms. Tekee hyvää tietää ja mikäs on lukiessa kun kiinnostaa. Sos on mahdollista sijoittaa kenkiin ja jalan testaukseen, niin suosittelen, näin voit välttyä monelta vammalta kun on juuri sinulle oikeat jalkineet.
:smt023

ViestiLähetetty: 2010-08-25 22:06:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oon jonkun verran lueskellut, ja jotain näppituntumaa on jäänytkin. Ja nyt pitäis rakennella selkeä suunnitelma, jossa on varaa muokata fiiliksen mukaan.
Siitä pidän ehdottomasti kiinni, että mikäli YHTÄÄN tuntuu, että kroppa kaipaa lepoa, se sitä saa. Nyt ei hättäillä.. :wink:

Ennen suurempia huolehtimisia jaloista (mulla on siis kohtuu hyvät juoksukengät) ajattelin näin, että totuttelen jalat ylipäätään tähän harrastukseen, ovat toki alussa kovilla, kun tottumattomia ovat. Jonkunlaista pohjaa kun saa rakennettua, niin on helpompi lähteä vahvistamaan välineitä.

Jalan testaus? Testataan muotoa vai? kerro lisää.. :?:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00