karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-19 04:17:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-08-25 21:09:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, menköön julkiseksi tämäkin homma.

Alkoi siitä että menin ja ostin goretex-puvun. Rahaa paloi niin maan prklsti, että inhottaa jos ei sitä käytä.

...Ei muuta kerrottavaa. Vielä.

ViestiLähetetty: 2010-08-25 21:33:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

:smt023 Jostain se on aloitettava :D

ViestiLähetetty: 2010-08-26 08:52:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Työpaikalla ollut hiljainen hetki, joten ehdin puvun housunlahkeetkin lyhentää. Tänään en kyllä vielä ehdi lenkille, mutta tiedossa siivous/pyykkäyspäivä kunhan pääsen töistä. Noh, kuntoilusta siivouskin välillä käy, mutta jospa siihen ei pukua tarviis kuitenkaan. :mrgreen:

Ajattelin et tässä vois samalla alkaa pitää ruoka-liikunta-fiilis-yleispäivitystä. En jaksa kaikkea eritellä.

Niin se liikunta... Mie oon aina, kouluajoista lähtien, tuntenu siihen vastenmielisyyttä. Aina huonoin ja viimeinen. Alakoulussa oli liikunnanopettajana semmoinen Wanhan Ajan naisvoimisteluhörhö, ja meno oli sen mukaista. Yläkoulussa taas oli muuten sellainen teacher from hell -tyyppi, joka naama kireänä huutaa kentänlaidalla, ladunvarrella, jumppasalissa... Että se kuuluisa liikunnan ilo lytätiin täysin.

Mie oon ruumiinrakenteeltani persjalkanen töpö. Lapsenakin olin pyöreä, vaikka läski olen vasta nyt. Esim. se hiihtäminen... Oli pakko keretä 45 minuutissa (lue:puolessa tunnissa, jotta ehti myös sen pakollisen suihkun käydä, välitunnilla valui jo seuraava ryhmä pukuhuoneeseen, ja ai helvetti mikä mekkala päällä jos seuraavalta tunnilta myöhästyi...) se tietty lenkki hiihtää, joten minä persjalkatöpö kieli vyön alla ja veren maku suussa painelin ja itkin ladulla, ja ope huutaa naama punaisena vierellä. Niinpä... Meni 13 vuotta, ennenkuin sen pakollisen kouluhiihdon jälkeen laitoin sukset uudelleen jalkaan. Ja vaikka silloinin menin ladulle ihan vaan yksin, rauhassa hiihtelemään, niin itkuhan siinä tuli. Miten voikaan lapsen/nuoren itsetuntoa lytätä pohjamutiin asti ammattikasvattajan voimin. :cry:

Sitten, en tiiä onko johtunut hiilarielämästä (nuorempana tosin söin vielä virallisterveellisesti, okei, hiilaria, mutta ei tolkutta niinkuin Myöhemmässä Elämässä), vai onko miulla ollu aineenvaihdunnan kanssa jotain häikkää pennusta asti. Mutta kun mie en hikoile kunnolla. (Karpatessa sekin vaiva on helpottanut.) Niin että senkin takia liikunta on voinut tuntua aina kurjalta. Tukalalta. Lisäksihän miulla on tänä vuonna todettu WPW, en sitten tiiä sen vaikutusta aikoinaan asioihin.

Mutta. Karppaus ja vähittäinen liikunnan lisääminen on ainoa keino miulla saada läskit veke ja kunto paremmaksi.

Tänään oon tähän mennessä syöny aamupalan ½ purkkia tonnikalaa, pari rkl raejuustoa ja majoneesia reilu pläjäys sekaan, mukillinen mustaa kahvia. Ruokailu on työpaikkaetu, joten sitä syön tuunaillen ja mahdollisimman (hyvä)karpaten, tyyliin salaatit, kastikkeet, (vaikka ois jauhokastiketta), potut jne pois, jne. Kotona sit karpisti.

Töipaikalla: ½ lautasellista salaattia valkosipulikastikkeella, 7 kalkkunanakkia sinapilla, pieni pala ruisleipää.
Hiilarit on tarkoitus pitää noin 40-60. Vuosilomalla vedin tiukan alun ja diagnosoitu masennus ei tykännytkään liian alas vedetyistä hiilareista. Tuli käytyä pohjamudissa uiskentelemassa.

ViestiLähetetty: 2010-08-26 20:00:42 
Poissa
Leijona
Leijona

Kun lenkille pääsee, niin sitä ei pidä ajatellakaan liikuntana vaan aikana omalle itselle. Se voi olla uintia, jumppaa, joogaa tai kävelya sauvoin tai ilman tai mitä tahansa, kunhan se ei ole pakonomaista ja se on todellakin sitä mun aikaa. Mä teen uuden ohjelman kuun alussa ja lopussa huomaan, että tuo ja tuo treeni jäi väliin, mutta entäs sitten. Ei mulla ollut aikaa, motivaatiota tai terveyttä sillä kertaa. Jos kaikki menis aina ihan putkeen ja suunnitellusti, niin ei jäis mitään parannettavaa. Ketjun otsikko on nerokas :D Veti minua puoleensa. Tsemppiä.

ViestiLähetetty: 2010-08-26 20:07:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

haili kirjoitti:
Kun lenkille pääsee, niin sitä ei pidä ajatellakaan liikuntana vaan aikana omalle itselle. Se voi olla uintia, jumppaa, joogaa tai kävelya sauvoin tai ilman tai mitä tahansa, kunhan se ei ole pakonomaista ja se on todellakin sitä mun aikaa. Mä teen uuden ohjelman kuun alussa ja lopussa huomaan, että tuo ja tuo treeni jäi väliin, mutta entäs sitten. Ei mulla ollut aikaa, motivaatiota tai terveyttä sillä kertaa. Jos kaikki menis aina ihan putkeen ja suunnitellusti, niin ei jäis mitään parannettavaa. Ketjun otsikko on nerokas :D Veti minua puoleensa. Tsemppiä.

Komppaan 100% ^tätä, veit sanat suustani... :D

Olen ylpeä kahden lapsen äippä, Emma -08 ja Lucas -09

Karppailen ilman ruokapäikkäriä, oon jättänyt pois potut ja vaaleat leivät!! luomu ja superfoodit puhdistamon, marjasmoothiet tilalle! niin ja tottakai voi ja kasvikset!!!!

ViestiLähetetty: 2010-08-26 20:28:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hahhaaaa... mä ostin keväällä komeet punaset lenkkarit, kalliilla. Ne on toistaseks olleet kerran jalassa :roll: :lol:

Että pitäs ja pitäs ja pitäs juu....

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-08-29 09:02:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jee, netti oli eilen pimeenä ja nyt en jaksa enää fiilistellä, mutta mainittakoon että 45 min reipas sauvakävelylenkki heitetty uudessa puvussa. Hyvin toimii. :D

Ruokailut oli pari päivää semmoisia, etten edes viiti mainita mitä scheissea tuli naamaan työnnettyä. Tämä aamu alkoi taas karpisti.

ViestiLähetetty: 2010-08-30 17:51:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tyttären viulutunti koululla, ja sen ajan minä harrastin reipasta dementiahiihtoa viereisellä kuntopolulla. Juu-uh, sillä samaisella millä 15 v sitten itkin sukset jalassa... Mutta, kaunis noin 3 km lenkki sekametsämaisemassa, pehmeä purupolku jalkojen alla, ilmassa alkavan syksyn kirpeyttä... Lampi väikkyi auringon säteissä ja pieni tuulenvire piti lenkin siedettävänä. Ja kuin tilauksesta loppumatkasta huomasin maassa metsän kultaa, muutaman kantarellin. :D Jep, taidanpa saada aamupalaksi voissa paistettua kantarellia, kenties sipulia sekaan... Ja muutama muna kaveriksi. Aijai!

ViestiLähetetty: 2010-08-30 17:55:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

piparimuru kirjoitti:
loppumatkasta huomasin maassa metsän kultaa, muutaman kantarellin. :D Jep, taidanpa saada aamupalaksi voissa paistettua kantarellia, kenties sipulia sekaan... Ja muutama muna kaveriksi. Aijai!

Jaahans, joudunkmää nyt lenkille tästä? =P~ =P~ ...tahtoo kanttarellin kanssa...

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-08-30 17:57:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol: Motivaattorihan se on kantarellitkin! Eikun menoksi vaan!

ViestiLähetetty: 2010-09-01 11:16:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viimeksi karpatessa laihduin oikeista paikoista. Nyt huomaan, että pienenen ulkosyrjältä keskelle päin. Ärsyttävää. Sormet on ohentuneet, sisäranteissa on "kuopat" jotka laajenee pikku hiljaa, nilkat ohenee ja pohkeissakin on selkeä raja siinä missä läski alkaa. Reisissäkin on polven yläpuolella kunnon montut. Oi miksi en voi sulaa tasaisesti? Ärsyttävää. Lihavana olen kuitenkin tasaisen punkero, nyt heittää ihme kuoppia kehiin. No, kyllä paidat on vähän löystyneet, joten kaipa sitä on lähtenyt muualtakin.

Joka päivä en ehdi lenkille, mutta koetan pitää tavoitteena tehdä päivittäin joitain lihaskuntoliikkeitä. Lisäksi, että olen läskistynyt, olen myös oikea ryhditön plösö. Vatsa, pylly ja rintalihakset timmiin, aijai. Jospa joskus ilkeäis lähettää vaikka kuvan sinne ahteriketjuun...

ViestiLähetetty: 2010-09-02 18:15:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tän päivän lenkki meni löysäilyksi. Noin 20 min vedin todella reipasta sauvakävelyä (Mikä on vaalea ja surisee kävellessä? -Blondi sauvakävelyllä...), hengästyin kunnolla ja oli ihan mukava olo sinänsä... Mutta sitten iski laiskuus, ja loppulenkki olikin metsässä heeboilua sauvojen kanssa (ei sienen sientä! :shock: Mie tahdon SADETTA!) ja kotiinpäin semmoista lököttelyä ja naapurin heppojakin piti pysähtyä rapsuttelemaan. :smt060 Ihania kauraturpia. Mutta mieli pysyi kuitenkin ihan hyvänä, muistan aikoja kun heitin sauvat ojaan ja itkeä vollottaen raahauduin kotiin...

Vähän väsyttää. Näin aamusta aivan ihanaa unta :smt008 :smt057 , en ois halunnu herätä ollenkaan... känny oli torkkuherätyksellä ja sen kanssa veivasin ainakin tunnin... sit oli pakko nousta ja mennä töihin. Aamupala jäi välistä tän uneksimisen takia, kourallisen pähkinöitä nappasin mukaan. Töissä olikin sitten ruokana broilerihaukotusta (-houkutusta, mutta aikanaan yksi erityisoppilas kutsui sitä -haukotukseksi ja se sopii sille ruualle nimeksi oikein hyvin), entisen elämän yhtä HIMOruokaa. Pastaa, broileria ja jotain ihanaa hapanimelää kastiketta... Pitihän sitä sitten syödä. Mutta vaan vähän. Salaattia suurin osa lautasellista. Ei tullu hiilaripöhnää eikä haukotusoloa, kun maltoin pitää tolkussa syömisen. :D Nyt täs vetelin sitten ½ avokadon, paistettua sikanautajauhelihaa ja raejuustoa. Majoneesilla.

ViestiLähetetty: 2010-09-17 12:47:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viikko Kreikassa takana. En karppaillut (mutta en sinänsä herkutellutkaan hirveesti), kävelin paljon ja uin. Muutamat Acropolit tuli kiivettyä ja kaupungilla tallailtua. Lasten kanssa altaalla touhuilua. Söin paaaaaljon mousakasta ja fetasalaattia... [-o< =P~ :smt060 Ja join olutta ja viiniä. Ja yhtenä iltana muutaman drinkin. Varmaan en ikinä ole juonut mitään niin hyvää kuin sinä iltana: drinkissä oli suklaalikööriä, viinaa ja maitoa sekoitettuna sellaiseksi kylmäksi vaahdoksi, päällä vielä kermavaahtoa ja kanelia. Makeaa oli joo ja varmasti kunnon hiilaripommi, mutta niiiin hhhhhyvääää! Niin ja ouzoakin tuli maisteltua. Tykkään.

Kiloja on vaa-an mukaan tullut 1½ lisää, mutta jotain muuta hassua on tapahtunut. Menomatkalla lentokoneen pöytä ei mahtunut kunnolla alas (tosi epämukava olotila), tulomatkalla se mahtui vaikka ylempi läskimakkara siinä pöydän päällä osittain olikin.

Jännittäviä testailuja tein muutenkin. Tältä palstalta luin, että suolavesi tekee iholle hyvää. Juu! En pessyt saippualla ihoa ja meren jälkeen hölväsin vaan mineraalikiveä kainaloon. (Lämmin, kirkas välimeri :smt007 ) Eipä hiki haissut ja kainalojen iho oli hyvässä kunnossa. Muksulla parani tulehtuneet korvareiät. Ja se sai välikorvan tulehduksen, mutta onneksi löytyi sellainen valkotakkinen täti joka puhui suomea. Vaikka kuinka karppaus olisi äärimmillään ruokavaliolla ja elämäntavoilla ittensä parantamista, niin en jättänyt lasta kärsimään lomalla korvakipua, vaan haettiin antibiootit. Ois voinu olla lentomatkakin aika helvettiä ilman särkylääkettä ja antibioottia.

Suomessa ainakin täällä koton karjalassa on oikein ihanan näköinen raikas syysilma, mutta en taida vielä tänään jaksaa lähteä ulkoiluttamaan tuulipukua...

ViestiLähetetty: 2010-10-05 08:14:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei, kuulostaapa tuo liikunnan vastenmielisyys ihan tutulta! Itse vaan olen sellainen -- lapsena istuskelin leikkimässä omia aikojani, en riehunut, en edes ollut kiinnostunut kävelemään opettelusta. Perhe ei ollut liikunnallinen. Koulun liikkatunneilla yritin ihan oikeasti tosissani olla aktiivinen, vaikka olin suoraan sanottuna ihan surkea. Olin jopa edustusjoukkueessa. Silti se todistuksen ainoa seiska komeili liikunnan kohdalla :( Suuri murheen aihe, vaikka kotona aina sanottiin, että se ei mitään haittaa.

Nyt pitäs sitten liikkua omin päin, eikä näytä onnistuneen. Mutta tänä vuonna tein oivalluksen: liikunnassa tärkeintä on elämys! Lenkillä tylsistyn; siispä aloitin melonnan, ja sepä onkin halpa ja hieno harrastus. Käsivarretkin ovat kehittyneet ihan huikeiksi, vaikka keskivartalohan siinä kyytiä saa. Tärkeintä on, että saan katsella upeita rannikkoseudun tuttuja maisemia ihan uudesta vinkkelistä! Ja ulkomaanreissuilla voin myös vuokrata kajakin ja lähteä löytöretkeilemään hyvässä seurassa. Kuusi tuntia liikuntaa hurahtaa ihan hetkessä! Ja asiaan kuuluu tietysti eväitten syöminen :)

Karppi ei itseään kiduta -- ei huonolla ruualla eikä liikunnalla!

ViestiLähetetty: 2010-10-05 09:39:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

huckleberry kirjoitti:
Hei, kuulostaapa tuo liikunnan vastenmielisyys ihan tutulta! Itse vaan olen sellainen -- lapsena istuskelin leikkimässä omia aikojani, en riehunut, en edes ollut kiinnostunut kävelemään opettelusta. Perhe ei ollut liikunnallinen. Koulun liikkatunneilla yritin ihan oikeasti tosissani olla aktiivinen, vaikka olin suoraan sanottuna ihan surkea. Olin jopa edustusjoukkueessa. Silti se todistuksen ainoa seiska komeili liikunnan kohdalla :( Suuri murheen aihe, vaikka kotona aina sanottiin, että se ei mitään haittaa.

:o Kuulostaa niin minulta. Tosin en ollut edustusjoukkueessa :lol:
Pikkunappulana toki yritin koulussa olla hyvä, mutta siinä 11v ikäsenä vaa loppu yrittäminen. Miksi yrittää kun on silti täys luuseri? Cooperin testit meni kävellen ja pallopeleissä yritin aina olla jossain niin helpossa asemassa kuin mahdollista (parasta oli olla varapelaajana kentän laidalla :mrgreen: ). Kerran meinas käydä hassusti kun sain hylsyn liikunnasta, mutta lopulta sain painostettua opettajan antamaan edes sen ykkösen totariin :lol:

Mie en vain ole koskaan tajunnut sitä pointtia, miksi jotkut hörhöt tykkäävät juosta pallon perässä? Vaihtoehtoisesti juoksee ympyrää urheilukentällä? Tai ui edes-takaisin jossain pienessä uima-altaassa? Mutta pakko sitä on aloitettava itsekkin harrastamaan jotain. Eihän tämä voi olla terveellistä ensin istua töissä 8 tuntia tietokoneella, ja sitten mennä kotiin istumaan telkun ääreen vielä 4 tunniksi, ja sitten nukkumaan ja odottamaan seuraavaa samanlaista päivää.

ViestiLähetetty: 2010-10-05 09:56:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Carna kirjoitti:
Mie en vain ole koskaan tajunnut sitä pointtia, miksi jotkut hörhöt tykkäävät juosta pallon perässä? Vaihtoehtoisesti juoksee ympyrää urheilukentällä? Tai ui edes-takaisin jossain pienessä uima-altaassa? Mutta pakko sitä on aloitettava itsekkin harrastamaan jotain. Eihän tämä voi olla terveellistä ensin istua töissä 8 tuntia tietokoneella, ja sitten mennä kotiin istumaan telkun ääreen vielä 4 tunniksi, ja sitten nukkumaan ja odottamaan seuraavaa samanlaista päivää.

Joo, se on sellanen juttu ku vaikka soitinten soittaminen: mikä järki siinä sitten on :D Ja kuitenki harrastan. Se vaan jotenki käy mulle järkeen. Nautinnollista on. Se on vaan tosi vaikea löytää sitä liikunnan iloa, kun se ruumiillinen äly on just se, mikä multa puuttuu :( Melontakin on enemmän intrumentin soittamista kuin liikuntaa

Se on ihan kauheeta kun tajuaa, että on jo pitkään tuijottanut ruutua 80% hereilläoloajasta joka päivä. Niskaan tekee kyttyrä tuloaan, hirveät päänsäryt kun veri ei kierrä kropassa mihinkään suuntaan. Uinti tosiaan passaa mulle joten kuten (lapsuuden suosikki, eivät onnistuneet koulussa pilaamaan), mutta sekin maistuu joskus puulta. Mietin, että miksi ja tulin siihen tulokseen, että en saa yrittää laskea etäisyyttä, vaan katsoa vaikka että uin vähintään puoli tuntia yhtä soittoa. Silloin voin keskittyä ihan muuhun kuin tylsään suorittamiseen, vaikka ajattelemaan omia asioita. Uusi laji: meditaatiouinti :lol:

Muoks, senkin olen huomannut, että melkeen lajista kuin lajista saa eväsretken irti. Uimahallille ja retkille mukaan vettä, karppileipää ja suklaapala. Nautitaan hyvässä seurassa.

ViestiLähetetty: 2010-10-05 10:07:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihanaa, kohtalotoverit! Tai siis ei ole ihanaa kun liikunnan ilo on tapettu, mutta ihanaa kun ei olla yksin...

Hiljaista piisaa tällä puolella. Venäytin nivelsiteen 1½ viikkoa sitten ja tänään kävin luomenpoistossa, ei suositella viikkoon mitään hikoiluttavaa. Eli karpisti mennään ruokailemalla, tosin viikonloppuna en ollu "omillani" ruuan kanssa niin perusmättöä söin. Eilenkin jäi sit hiilarielämä päälle... Mut tänään karppina, ja huomenna, ja tästä lähtien. :)

ViestiLähetetty: 2011-01-10 16:04:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

*huokaus*

Ette usko, venäytin saman jalan nivelsiteen toiseen kertaan, taas työpaikalla. Ulkona jäällä tosin tällä kertaa. Marraskuun lopulla, just kun ois voinu sanoo edellisen vian parantuneen. No, nyt ei ole siitäkään pelkoa. Vuosilomat alkoi joulukuussa ja työttömyyspäivät viikko sitten. Nyt PITÄS OLLA AIKAA liikkua...

Noo, seliseli. Eipä tässä ole paljoo mitään tullut tehtyä muutenkaan (vaikka lihaskuntoharjotteita, tooooosi laiskaa on ollut meno...) Eilinen sauvakävelylenkki oli aika järkkyä puuskuttamista. Mutta tuulipuku oli löysempi päällä, eli kyllä niitä senttejä katoaa kuitenkin. :D

ViestiLähetetty: 2011-01-10 17:19:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samassa sohjossa tallaan minäkin :roll:
Koululiikunnan opettajat huolehtivat kiitettävästi liikunnan ilon viemisestä aikanaan. Tämän vuoden alusta olen alkanut käydä kävelylenkeillä säännöllisesti, ja nyt kun lopetin tupakanpolton, on haaveena jopa juosta jonain päivänä. Tsemppiä liikkumiseen piparimuru!

ViestiLähetetty: 2011-01-10 19:24:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos, ja tsemppiä siullekin! :)

Äsken kävin ihan vaan aineenvaihduntaa kiihdyttävällä 20 min sauvalenkillä. Se ylämäki, voi jösses sentään...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00