Tämä lähti siitä, kun välillä huomaan, että helposti annetaan ohje, että kyykkyä, maastavetoa tai jotain muuta isoa tarjotaan ensihoidoksi. Dissataan helposti noi helpommat liikkeet. Tai vedä leukoja ja jätä taljat. Käytä vapaita painoja ja unohda koneet. Pitää suhteuttaa se treenaminen omiin kykyihin, rajoitteisiin, tavoitteisiin. Parikin liikuntapäikkyä on jäänyt aika lyhyeksi, kun heti käsketään muuttua superihmiseksi, joka vetää 20 leukaa, vetää rinnalle 2krt oman painonsa, tanssii ripaskaa yhdellä jalalla, juoksee maratonin. Ei se vaan mee niin.
Melkoinen osa meistä on isokokoisia. Kremppaa on vähän siellä ja täällä. Niveliä rikottu jo nuoruusvuosina. Hapenkulutuskyky heikohko. Nyt hieman yleistin, mutta moni löytänee itsensä tuosta.
Nyt kun joku löytää liikunnan uudelleen tai eka kertaa elämässään, niin miksi se halu torpedoidaan kertomalla kuinka joku olympiavalmennettava tekee. Pitäisi kannustaa ja kysyä, että oletko miettinyt voisiko tuon tehdä toisin. Tarkoitan siis sitä, että joku hinkkaa 4 kilon kahvakuulalla 300 toistoa, kun suorituskyky antaisi jo myöden tehdä 8 kilon kuulalla liikkeitä vaihdellen ja toistomääriä muutellen. Näin se syntyy keskustelun kautta ja kaveri ite oivaltaa, että eihän tässä mun treenissä olekaan ihan kaikki tapissa vaan saman ajan voi käyttää hyödyllisemmin.
Mitä taas tulee siihen, että ehdotetaan noita isoja liikkeitä heti aluksi, niin sille tielle en lähtisi selvittämättä kaverin osaamistasoa. Olemmeko me tietoisia ihmisen tekniikasta noissa jutuissa. Mä olen nähnyt aika monta tyyppiä salilla, joiden koko ranka kiertyy korkkiruuviksi kyykyssä. Samoin mave on aikamoinen selän tappaja väärin tehtynä. Kenen on vastuu, kun nämä täältä pro-ohjeensa saaneet ovat selkävaivoissaan.
Sitten dissataan käsitreeniä ja jopa vatsatreeniä. Tee isoja liikkeitä, jotka menee monen nivelen yli, niin saat tehoja. Onhan se niin, en mä sitä kiellä, mutta tuliko mieleen kysyä, että onko sun olkapäät kunnossa, liikkuvuus ok. Jos ei ole, niin on kai parempi tehdä ne hauiskäännöt, kuin lopettaa kokonaan? Vatsatreenistä sanotaan, että tee kaikki seisaallaan, niin tulee korsetti kuntoon melkein itellään. Entä jos on olemassa joku vamma/haitta, eikä voi ottaa tankoa selkäänsä tai nostaa päänpäälle. Silloin vaikka jumppapallon kanssa saa tehtyä monta juttua. On monta vatsaliikettä, jotka ottavat sinne syviin myös, eikä tartte kannatella hirmu massoja rankan päällä.
Voimapyörä. Kumpa tuo villitys ei nousisi kovin suureksi. Se on loistava väline, mutta ei todellakaan sovi kaikille. Vaikka lankkua ensin, niin että pystyy selkä suorana pitämään vähintään minuutin.
Mitä taas päiväkirjojen pitäjät voisivat tehdä, niin siihen aloituspostiin voi laittaa kommentin, että treenaan näin, koska
- minulla on tekonivel
- meidän salilla ei ole muita laitteita/painonnosto on kielletty
- tykkään niin kovasti tanssista
- sairastan astmaa
- en ole koskaan käynyt salilla/saanut opetusta tekniikkaan
- olen ihan aloittelija, mutta muuten terve
- tai jotain vastaavaa
Tavoitteeni on
- laihtua
- kasvattaa lihaksia
- nauttia liikunnasta
- saada allit/löllömaha pois
- kiinteytyä
- juosta 10km
- osallistua sulkavan soutuun
- tai jotain vastaavaa
En mä jatka enempää, kun tästä tulee rapaa niskaan joka tapauksessa, mutta jos edes yksi jatkaa liikuntapäikyn pitämistä ja liikuntaa tämän postin ansiosta, niin silloin olen onnistunut. Treeni-iloa. Mä lähen pojun kanss pulkkamäkeen ja aion kirjata sen päikkyyni liikuntasuorituksena

Ei se niin tarkkaa mitä se on kunhan se on kivaa ja omille kyvyille sopivaa.