karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 21:37:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: amj hikoilee ja liikkuu
ViestiLähetetty: 2011-03-01 23:20:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Uusi karppaaja, mutta vanha liikkuja opettelee täällä yhdistämään liikunnan ja ruokavalion uudella moodilla... Liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti aiemminkin. Karppauksen aloitin tammikuussa, alkuun induktio melko matalilla hiilareilla (20-30g) Kropalla oli kyllä sopeutumisvaikeuksia oppia selviämään rasvaenergialla. Lihakset hapotti pienessäkin rasituksessa eikä mikään oikein kulkenut. Hiilien nostaminen ja/tai yksi löysempi viikko auttoi ja nyt alkaa homma taas sujua.

Liikuntainnostus minulla alkoi aikanaan latinos- harrastuksesta. Sittemmin liityin kuntosalin jäseneksi. Alkuun juoksin hurjana erilaisissa jumpissa ja tanssillisilla tunneilla. Sitten kolahti combat täysillä ja kävin tunneilla 3-4 x vk (+ muut jumpat päälle..). Lisäksi hurahdin juoksuun ja päälle vielä juoksulenkit 2-3 x viikkoon.

Kaiken tämän seurauksena mulle tuli rasitusvammat (rasitusmurtuma, kivulias plantaarifasciitti. Näin ollen olin monta kk jumppakiellossa ja oli pakko (onneksi!) ottaa ohjelmaan muutakin. Sairasloman aikana painopiste siirtyi alkuun kokonaan lihaskuntoharjoittelun puolelle (jumppakielto) ja nyt kun olen kunnossa, pyrin tasapainottamaan aerobista/lihaskuntoa sopivasti.

Nykyään käyn combatissa, tanssitunneilla (bodyjam, zumba, latino..)2-3x , lisäksi kuntonyrkkeilyssä, kahvakuulassa ja/tai salilla 2-3 x vk. Eli ohjelmassa on 2-3 aerobista, 2-3 lihaskuntopainotteista treeniä. Tämä onkin minusta paljon antoisempaa. Kun vaihtelee lajeja, ei kyllästy ja uskon, että on hyödyksi kehityksellekin että kroppa saa monipuolisia ärsykkeitä.
Pumppi ja sisäpyöräily on semmosia lajeja, jotka ei ainakaan vielä ole kolahtaneet, ootellaas josko vielä nekin nappais... :wink:

Tavoitteena olisi, että jonnekin rakoon saisin sopimaan vielä lihashuoltotuntejakin (työnteko häiritsee erittäin pahasti mun harrastuksia!) Olisivat tosi tarpeeseen, olen varsinaine rautakanki ja nuo muut hommat jumittaa kyllä paikat välillä. Se on kumma kun aika on kortilla niin aina sitä tinkii niistä, kun ovat muka "tylsiä" noihin vauhdikkaampiin tunteihin verrattuna. [-X

Toinen haaste minulla on se. että en meinaa malttaa pitää lepopäiviä riittävästi. . Kumma tämäkin, tiedon tasolla tasan tarkkaan tietää, että lepo pn tarpeen ja välttämätön kunnon kehitykselle ("lihas kasvaa levossa..), vaan miksi se tieto ei mene perille aivoihin! JOku orjapiiskuri pään sisällä vaan komentaa salille, vaikka kuin tietää, että levätä pitäisi.

Ja tämän viikon liikuntaa tässä, aikataulusyistä tämä tuleekin olemaan vähän löysempi viikko, mutta sehän on siis ihan terveellistä välillä #-o

28.2 ma
Bodycombat

Viimeisiä kertoja mixattua ohjelmaa mentiin. Älyttömän hyvä mixaus - älyttömän hyvä ohjaaja - treeni kulki baltiarallaa 600 kalorin edestä . Huippuolo! :D

1.3 ti
Kuntonyrkkeily, lyöntitekniikkaa

Tämä oli itse asiassa hyvin rauhallinen tunti, en viitsinyt edes startata sykemittaria. Keskityttiin vain ja ainoastaan siihen tekniikkaan. Erittäin hyödyllinen treeni, ja kylläpä tuo yläselän lihaksissa jo tuntuu, vaikkei siellä huomannutkaan! 8)

Viestin otsikko: Re: amj hikoilee ja liikkuu
ViestiLähetetty: 2011-03-02 22:14:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

2.3 ke
Kuntonyrkkeily

Tänään kävin treenaamassa eilisen tekniikkatunnin antia kuntonyrkkeilytunnilla. Minulla ei ollut omaa paria, vähän jänskätti mennä, jotta minkälaisen parin saa.. Hyvinhän se sitten meni.
Hurjan hauska tunti oli taas, jaksoin lihaskunto-osuudetkin ihan hyvin. Kalorikulutus oli vajaa 400 kcal, ja siihen olin vähän pettynyt., parempaankin oisin pystynyt, nähtävästi jossain kohtaa löysäilin. [-X
Mut jatketaan harjoituksia :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-03-05 13:08:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

5.3
Kahvakuula 1h

Pari lepopäivää johtuen olosuhteiden pakosta (parturi + vieraita). Varmaan oikein hyvä, vaikka ylitiukkaa omatuntoa jo koettelikin. Tänään kuitenkin vahinko takaisin ja tiukka treeni. :smt026
Hirmu arpomista oli, menenkö upouuden combatin lanseeraukseen vai kahvakuulaan, mutta kuula sitten voiton vei.

Käytössä minulla on pääsääntöisesti 4, 6, ja 8 kiloiset. Tällä kertaa heiluttelin jossain välissä jo 12kg:n kuulaakin, lopputunnista alkoi olla mehut melko tarkkaan pois. Kaloreitakin paloi mittarin mukaan mukavasti 470 kcal

Mä löysin lopultakin netistä sanan sille tavoitteelle, mitä haen mun treenaamiselleni. Olen kyllä sen tiennyt, mutta en ole osannut sanoin kuvata, ja se on LIHASPYÖREYS. Ei siis niinkään koko vaan erottuvuus. Salitreenin ohella minusta just tämä kuula (yhdessä karppiruuan kanssa) TOIMII. :resp:

ViestiLähetetty: 2011-03-06 23:16:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään pidettiin ihan luvan kanssa vapaapäivää. Olen huomannut että mulla sekä keho että mieli tarvitsee sellaisen päivän, että ei tehdä kerta kaikkiaan yhtään mitään. Mulla se on usein sunnuntai. Viikolla sitä menoa, tuloa ja juoksua on kuitenkin vähintäänkin työmatkareippailun verran.

Tulevan viikon agenda
ma BodyCombat (uusi ohjelma!)
ti BodyJam
ke Tapaaminen omaohjaajan kanssa, uutta saliohjelmaa + muuta suunnitelmaa. Katotaas jäänkö salille sit vääntämään vielä jotain. Liian vähälle jäänyt taas salitreeni tämän kaiken muun sälän kanssa [-X
to Kahvakuula :smt038
pe Lepo
la Kahvakuula
su Lepo / sali / what ever...

Muutokset mahdollisia !

ViestiLähetetty: 2011-03-07 14:30:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hello toinen combat-friikki! :D

Kerrohan miltä uus ohjelma vaikutti, meidän salilla lanseeraus vasta to!!! :shock:

Jään muutenkin seurailemaan sun treenejäs; combat + kuntonyrkkeily + salitreenaus erityisesti lähellä munkin sydäntä! :smt049

Gabriela: painonvartijasta karpiksi? Tsempitys kelpaa! :D

ViestiLähetetty: 2011-03-07 22:54:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

7.3
BodyCombat

620 KCAL

Uusi ohjelma nyt korkattu ja WOHOO!! :smt041
Tosi rankka, mutta hyvä ja haastava. Yleensä en kauheasti löysää tunnin aikana vaan yritän rähveltää niin täysillä kuin jaksan, mutta nyt meinas pettää kunto parissa kohtaa. Siinä vaiheessa kun kaikki oli annettu tuli vielä killeri loppulankut :smt104

Uuden ohjelman eka kerrat menee aina enempi vähempi haahuiluksi (niin nytkin). Kun pitää joka välissä vähän ihmetellä, ei saa tehtyä täysillä tehoilla. Siitä huolimatta tuli yli 600 kcal mittariin ja aika kovilla keskisykkeillä meni, joten se kertoo jotain ohjelman rankkudesta. Me Likes! \:D/

Kritiikkinä sanottakoon että näissä tuppaa olemaan aina minusta turhaa kikkailua, kun pitää koittaa tehdä mahollisimman paljon mahollisimman nopeesti, jolloin kärsii niin voima, teho ja tekniikka ja mennään kehnon aerobicin tyylillä (mikä minusta ei tod ole comban tarkoitus..). Vähän sitä vikaa oli tässäkin, mutta annettakoon anteeksi kun oli muuten niin hyvä ohjelma.

ViestiLähetetty: 2011-03-08 18:46:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

8.3
Bodyjam

530 kcal
Jami on hullun hauska energinen tunti. Meillä on niin superhyvä ohjaaja, että siitä saa jo kunnon energia boostin silloinkin kun ei oikein jaksais. Tänään mentiin mixattua ohjelmaa. Enempi vähempi kujalla oltiin välillä, mutta eipä haitannut tahtia. :mrgreen:

Mulla on yleensä maanantaina joku rankempi tunti ja tää tiistaijami toimii mulla älyttömän hyvin palauttavana treeninä huolimatta siitä että menen siellä ihan tehokkaasti ja kovillakin sykkeillä. Comban tai jonkun lihaskuntojutun jälkeen jään usein jumiin, koskapa en venyttele kunnolla. :oops:
Jamin jälkeen sitten on kropassa tosi hyvä ja rento olo.
Ja sit syömään ja saunaan, aah :smt045

ViestiLähetetty: 2011-03-08 21:53:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

amj11 kirjoitti:
Uuden ohjelman eka kerrat menee aina enempi vähempi haahuiluksi (niin nytkin). Kun pitää joka välissä vähän ihmetellä, ei saa tehtyä täysillä tehoilla. Siitä huolimatta tuli yli 600 kcal mittariin ja aika kovilla keskisykkeillä meni, joten se kertoo jotain ohjelman rankkudesta. Me Likes! \:D/

Just tuo mua ärsyttää uuden ohjelman lanseerauksessa, että muutaman ekan kerran on ihan ulkona kuvioista, eikä näin ollen voi vetää täysillä! :smt102 Kaikkein ihanin vaihe musta on, kun uutta ohjelmaa on vedetty joku kk; haltsaa jo kuviot suurin piirtein, ja saa lähes heittää aivot narikkaan ja keskittyä siihen täysillä mättämiseen! :mrgreen: \:D/

ViestiLähetetty: 2011-03-09 07:29:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Lainaa:
Kaikkein ihanin vaihe musta on, kun uutta ohjelmaa on vedetty joku kk; haltsaa jo kuviot suurin piirtein, ja saa lähes heittää aivot narikkaan ja keskittyä siihen täysillä mättämiseen!

Joo ja siitä pari kertaa eteenpäin ni alkaa kyllästyttää ja oottaa jo mixausta :mrgreen:
Mut mulla on kyllä nyt niin paljon muutakin mielenkiintoista, etten ennätä combattiin kuin 1-2 kertaa max, joten tuskin nyt kerkeen niin kyllästyä. Jossain vaiheessa kun veivasin 3-4 x viikko.

ViestiLähetetty: 2011-03-09 20:00:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No sulla tosiaan on niin paljon kaikkea muutakin ohjelmaa combatin lisäksi, että tuskin ehdit siihen kyllästyä! :D Mäkin oon laskenut combatin viikkokertoja kolmesta kahteen, ja tää tuntuu ihan sopivalta. :) Tuolta kahvakuulalta odotan kyllä tosi paljon! :smt026

ViestiLähetetty: 2011-03-12 09:14:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ja tässäpä kiireisen loppuviikon saldoa

ke 9.3
Salilla treffit omaohjaajan kanssa. Keskusteltiin pikaisesti tavoitteistani ja sitä miten meinaan nyt treenata. Tällä hetkellä mielenkiinto lihaskuntoharjoittelun puolella, joten painopiste sinne. 2-3 x viikossa kahvakuulaa, salia, kuntonyrkkeliyä, xircuitia (ja jos satun innostumaan niin pumpiakin kehotettiin taas kokeilemaan).

Lisäksi 2 tuntia aerobista, menee luultavasti combat + jami linjalla, mutta steppiä, atackkia ja zumbaakin on tarjolla, josko satun kaipaamaan vaihtelua. Lisäksi minulle terotettiin (jälleen kerran) , että viikko-ohjelmaan olisi pakko saada sälytettyä lihashuolto ja viruttelu tuntejakin: balancea, venyttelyä ym. [-X
Ja niitähän ei mahdu, jos en jostain muusta tingi. Ja nuo muut on niin mieluisia, että pahalta näyttää :oops:

Toisena asiana minua kehotettiin pitämään riittävästi lepopäiviä. TÄSSÄ suhteessa mä olen kyllä skarpannut. Mulla on nykyään vähintään kaksi lepopv joista toinen on sunnuntaina. Monta kertaa työ tai muu elämä sitten pakottaa nipistämään kolmannenkin vapaaillan. Siitä on jo kuitenkin joka kerta huono omatunto. :mrgreen:

Tällä hetkellä mun suursuosikkitunti on kahvakuula, joten lihaskunto painottuu nyt kevään aikana sinne ja ohjatuille tunneille. Tueksi tehtiin kokovartalo-ohjelma salille, jota teen ohessa silloin kun en pääse kuulaan tai kaipaan vaihtelua. Ohjelma on luonnollisesti aika torso, kuinkas muuten kun oletuksena käyn salilla max 1 x viikko. Meinasinkin yrittää tehostaa sitä siten, että josko tekisin muina päivinä ennen ohjatun tunnin alkua vaikka 15min treenin salin puolella. Eri päivinä eri lihakset ainakin ylä- ja keskivartaloa . Kun treeni on kestoltaan lyhyt, sen voi vetää melko rankastikin. Saas nähä toimiiko.

Käytiin lyhyesti mun ohjelma läpi, mutta enpä sitten enää jaksanut jäädä salille oikeesti rehkimään, joten lepopäiväksi meni.. :oops:

10.3
Kahvakuula 1 t

420 kcal

Ohjaaja veti tällä kertaa tunnin hiukan kevyemmin (lyhyemmät työosuudet). Kevyemmältä se tuntuikin. Tosin sittenpä innostuin nostamaan vastusta joten aika lähelle normitunnin lukemiin pääsin ainakin sykkeiden osalta. Enemmän ja enemmän alkaa se 8 ja 12 kilon kuulakin heilua ja pienemmät saa huilata. 16 kiloistakin köski kokeilla, mutten uskaltanu. :oops:
Tosin mietin, että pitäiskö pitää välillä sellainen tunti, jossa vedän koko ajan pienellä kuulalla ja keskittyisin tekemään liikeet mahdollisimman puhtaasti. Isompien kuulien kanssa tekniikka kyllä alkaa aina pettää jossain vaiheessa.

Meidän ohjaaja on tosi huippu! On tosi pätevä ja innostunut, kyselee palautetta ja kehittää tunteja sen mukaan. Lisäksi hän antaa joka kerta jotain henk.koht palautetta ja vinkkejä ihan omaan harjoitteluun. :)
Ja nyt lähden uudestaan kuulailemaan vaikka vielä vähän tuo torstainen tuntuu kropassa :D

ViestiLähetetty: 2011-03-12 13:48:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pakko muuten ihan mielenkiinnosta kysellä jo etukäteen, miten tuo kahvakuulatunti käytännössä oikein etenee? :o Itselläni pyörii mielessä vaan nuo Les Millsit, joissa lihasryhmä/biisi jne. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-03-12 23:53:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

12.3
Kahvakuula
460 kcal

Tiukkaa tiukkaa... En muista tarvitsinko enää yhtäänkertaa 6kg kuulaa? 4kg ja 8 kg pelasin ja 12 kilolla taas muutamaan otteeseen. Mä olen alkanut käydä kuulassa helmikuun puolivälissä, jo kuukaudessa voimaa on tullut lisää ja optimisti- minä kuvittelen näkeväni tulosta myös kropassa :smt026
Lainaa:
Pakko muuten ihan mielenkiinnosta kysellä jo etukäteen, miten tuo kahvakuulatunti käytännössä oikein etenee? :o Itselläni pyörii mielessä vaan nuo Les Millsit, joissa lihasryhmä/biisi jne. :roll:

Paha sanoa, kun on vain tämä yksi kokemus, mutta olettaisin että on ohjaajasta pitkälti kiinni, miten toteuttaa tunnin. Meillä on ollut niin, että alkuun lämmittelyt, sitten tehdään jotain liikkeitä molemmille puolille (siis tänään esim. rinnallevetoja, tuulimylly oikealle ja vasemmalle ), sitten hieman pidempi toiminnallinen harjoitus putkeen.

Tehdään kuten salitreeni eli työosuus ja tauko (esim. 45 s töitä, 15 taukoa). Välillä juostaan salia ympäri. lopussa venytellään. Tunnin aikana koko kroppa tulee käytyä läpi, jonkin verran on vaihdellen mukana myös jotain hauis, ojentaja ym. liikkeitä. Pääsääntöisesti kuitenkin kokonaisvaltaisemmasta treenistä on kyse.

Meillä tunnin aikana voi paljon vaikuttaa omaan suoritukseen riippuen siitä mitä haluaa. Voi tehdä isolla kuulalla kunnon vastuksella tai pienemmällä kuulalla, mutta nopeuttaa vastaavasti tempoa, tai näitä molempia tyylejä vaihdellen. Ei siis tehdä kaikki samaan tahtiin välttämättä ollenkaan kuten noilla les mills tunneilla.

Vähän vaihtelee miten paljon meidän ohjaaja käyttää musiikkia tunnin aikana, mutta tänään kun pyydettiin hän jättikin sen soimaan sitten koko ajaksi, välillä oli taustalla välillä taas nostettiin voluumia kovemmalle. Minulle ainakin musiikkin on sellainen tsemppari, että paljon paremmin lähtee :smt035 :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-03-13 12:24:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Kiitos tiedoista! :) Meilläkin näyttäis noilla kaikilla tunneilla olevan eri ohjaaja, joten varmasti tunnin toteutustavat tulevat vaihtelemaan. :) Mut kyllähän sitä musiikkia täytyy olla, hyvänen aika! :shock: :smt035

ViestiLähetetty: 2011-03-13 23:42:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tämä päivä on ollut niin laiskottelua ettei mitään rajaa! En ees kotitöitä saanut kunnolla tehtyä. Vaan kaitpa niitäkin pitää olla.

Ens viikon action plan:
ma BodyCombat / kuntonyrkkeily
ti BodyJam / Bodycombat
ke työssä menee myöhään --> lepo
to kahvakuula
pe lepo
la kahvakuula
su lepo tai jotain muuta ??

Näillä siis mennään 8)

ViestiLähetetty: 2011-03-14 20:43:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

14.3
BodyCombat
590 kcal

Combattiin se sitten kallistui. Toisella kertaa uusi ohjelma ei ollut enää niin karmaiseva kokemus kuin eka kerralla. Tai ehkä sitten vähän säästelij voimia, kun tiesin jo mitä tuleman pitää. Kalorikulutus oli nimittäin yllättävän pieni, kuvittelin että yli 600 lähtis.

Sykkeet kävi kyllä ihan tapissa ainakin mittarin mukaan (185), aika harvoin mulle tuollaisia maksimisykkeitä tulee. Tykkään kyllä ohjelmasta kovasti :smt069
Ja huomenna kait sit Jamiin tanssimaan jumit pois :smt041

ViestiLähetetty: 2011-03-14 23:30:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jee, combat oli oikea valinta! :smt023

Mulla siis huomenna kolmas kerta, ja nyt odotan sitä jo innolla! :D Ja yritän olla tarkkana siinä Fire-biisissä... :wink:

ViestiLähetetty: 2011-03-15 21:05:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

15.3
BodyJam

450 kcal
Takana huonosti nukuttu yö ja se vaikutti treeniinkin. Oli vähän vetämätön olo, eikä vaan jaksanut revittää täysillä. Näkyi sitten sekä sykkeissä että kulutuksessa. Hauskaa oli silti, meillä on niin huippuohjaaja, että jami tunnilla vaan ei voi olla tylsää. Ja taas on tosi mukava, rento olo :smt015
Tämä oli sitten viimeinen mixaus, ensi viikolla uus ohjelma, juutuubista kävin vaklaamassa ja ihan tehokkaalta vaikutti
Huomenna menee töissä sen verran myöhään, että lepopäivää pukkaa. Varmaan ihan hyvä tän velttoilun jälkeen 8-[

ViestiLähetetty: 2011-03-18 21:16:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ke 16.3
Vapaailta (=töissä meni myöhään)

To 17.3
Kahvakuula
470 kcal

Uusi treeni. tykkäsin toosi paljon. :smt041
En tiedä onko kyseessä lisääntynyt rohkeus (ja tekniikka) vai voima, mutta tuntuu, että nyt alussa etenee aika nopeastikin isompiin kuuliin. Toki kyllä tuo 12kiloinen vieläkin vaan TUNTUU (jopa pahalle) ja 16 kiloinen tuntuu aika mahdottomalta, mutta KYLLÄ SE VIELÄ LÄHTEE!! :resp:
SAlilla mun homma aina pysähtyy jossain vaiheessa siihen, että mä en osaa /uskalla/ymmärrä edetä, ellei joku käske. Sen takia tuntuu, että täällä ohjatussa treenissä mä saan paljon paremmin tulosta aikaan. Kun ope käskee ottaa isomman niin minähän kiltisti tottelen :smt023
Oi jospa mä joskus saisin ikuoman PT:n [-o<

Pe 16.3
Vapaailta

Rankka viikko, pakko huilata... :smt015

ViestiLähetetty: 2011-03-19 16:10:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

La 19.3
Kahvakuula

475 kcal
Ihana tunti. Mä olen niin in lööv tähän lajiin nyt :smt049
8kg ja 12kg heiluttelin, ihan jossain alun lämmittelyliikkeissä käytin nelosta/kutosta. Tää edistyy :resp:
Pakko tunnustaa että ihan pikkusen vaan kutittaa naisellista itsetuntoa, joskus kun noille tunneille tulee ensikertalaisia miehiä. Ne katselee nenänvartta pitkin meikäläisen kuulia ja koppii niin koppavana kauheen isot kuulat heti tunnin alussa. Sitten jossain vaiheessa alkaa yleensä nenät kummasti valkenemaan (ja kuulat kevenemään) Mutta hyi minua, nyt en jatka enää tätä! :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00