Uusi karppaaja, mutta vanha liikkuja opettelee täällä yhdistämään liikunnan ja ruokavalion uudella moodilla... Liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti aiemminkin. Karppauksen aloitin tammikuussa, alkuun induktio melko matalilla hiilareilla (20-30g) Kropalla oli kyllä sopeutumisvaikeuksia oppia selviämään rasvaenergialla. Lihakset hapotti pienessäkin rasituksessa eikä mikään oikein kulkenut. Hiilien nostaminen ja/tai yksi löysempi viikko auttoi ja nyt alkaa homma taas sujua.
Liikuntainnostus minulla alkoi aikanaan latinos- harrastuksesta. Sittemmin liityin kuntosalin jäseneksi. Alkuun juoksin hurjana erilaisissa jumpissa ja tanssillisilla tunneilla. Sitten kolahti combat täysillä ja kävin tunneilla 3-4 x vk (+ muut jumpat päälle..). Lisäksi hurahdin juoksuun ja päälle vielä juoksulenkit 2-3 x viikkoon.
Kaiken tämän seurauksena mulle tuli rasitusvammat (rasitusmurtuma, kivulias plantaarifasciitti. Näin ollen olin monta kk jumppakiellossa ja oli pakko (onneksi!) ottaa ohjelmaan muutakin. Sairasloman aikana painopiste siirtyi alkuun kokonaan lihaskuntoharjoittelun puolelle (jumppakielto) ja nyt kun olen kunnossa, pyrin tasapainottamaan aerobista/lihaskuntoa sopivasti.
Nykyään käyn combatissa, tanssitunneilla (bodyjam, zumba, latino..)2-3x , lisäksi kuntonyrkkeilyssä, kahvakuulassa ja/tai salilla 2-3 x vk. Eli ohjelmassa on 2-3 aerobista, 2-3 lihaskuntopainotteista treeniä. Tämä onkin minusta paljon antoisempaa. Kun vaihtelee lajeja, ei kyllästy ja uskon, että on hyödyksi kehityksellekin että kroppa saa monipuolisia ärsykkeitä.
Pumppi ja sisäpyöräily on semmosia lajeja, jotka ei ainakaan vielä ole kolahtaneet, ootellaas josko vielä nekin nappais...
Tavoitteena olisi, että jonnekin rakoon saisin sopimaan vielä lihashuoltotuntejakin (työnteko häiritsee erittäin pahasti mun harrastuksia!) Olisivat tosi tarpeeseen, olen varsinaine rautakanki ja nuo muut hommat jumittaa kyllä paikat välillä. Se on kumma kun aika on kortilla niin aina sitä tinkii niistä, kun ovat muka "tylsiä" noihin vauhdikkaampiin tunteihin verrattuna.
Toinen haaste minulla on se. että en meinaa malttaa pitää lepopäiviä riittävästi. . Kumma tämäkin, tiedon tasolla tasan tarkkaan tietää, että lepo pn tarpeen ja välttämätön kunnon kehitykselle ("lihas kasvaa levossa..), vaan miksi se tieto ei mene perille aivoihin! JOku orjapiiskuri pään sisällä vaan komentaa salille, vaikka kuin tietää, että levätä pitäisi.
Ja tämän viikon liikuntaa tässä, aikataulusyistä tämä tuleekin olemaan vähän löysempi viikko, mutta sehän on siis ihan terveellistä välillä
28.2 ma
BodycombatViimeisiä kertoja mixattua ohjelmaa mentiin. Älyttömän hyvä mixaus - älyttömän hyvä ohjaaja - treeni kulki baltiarallaa 600 kalorin edestä . Huippuolo!
1.3 ti
Kuntonyrkkeily, lyöntitekniikkaaTämä oli itse asiassa hyvin rauhallinen tunti, en viitsinyt edes startata sykemittaria. Keskityttiin vain ja ainoastaan siihen tekniikkaan. Erittäin hyödyllinen treeni, ja kylläpä tuo yläselän lihaksissa jo tuntuu, vaikkei siellä huomannutkaan!