karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 13:26:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-02-13 17:23:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Esimerkkipäivä 5, maanantai.

Aamupalaksi sellainen eilispäivän kummajainen leivän tapaan. Olisi kaivannut paahdinta. Mutta nälkäänsä sen söi: siis kukkakaalipuurosta, psylliumista, mantelijauheesta, kananmunasta ja öljystä paistettu lärpäke, painoa joku 50 gr. Päällä vähän voita, oltermannia, kasviksia. Kermakahvia, steviaa, pala prossasuklaata, vettä.

Lounaaksi salaattia: jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, luraus öljyä, kaksi keitettyä kananmunaa. Kasvisten osuus 300 gr. Vettä, kermakahvia, steviaa, muru prossasuklaata.

Päivällinen: pieni keitetty, juustokuorrutettu kukkakaali (päällä oltermannia ja aurajuustoa), kukkakaalin paino 220 gr. Lisäksi reilu 100 gr salaattia, jossa seassa pieniä juustopaloja sekä pääruuaksi kaksi (oikein pistin elämän risaiseksi ja söin KAKSI) naudanlihapullaa, uunissa paistettu. Vettä, kermakahvia, steviaa, pala prossasuklaata.

Ei kuulosta pahalta, EIHÄN??

Mutta kalorilaskuriin punnitut ruuat syötettyäni päivän tylyt lukemat menevät näin: rasvaa 120 gr eli 71 %, protskuja 74 gr eli 20 gr ja hiilareita peräti 33 gr eli 9 %. Tylyintä oli, että olen jo nyt 150 Kcal yli sen, mitä tänään olisi saanut kalorilaskurin mukaan syödä. Mun päivän kaloritavoitteeni kun on vain 1400 Kcal. Mistä sitä vielä vähentäisi? Mun tarttee ilmeisesti oikeasti ruveta sille pussikeittodieetille... :twisted: :cry:

Vai mitähän tosta syömisistä korjaisi? Proteiinia pitäisi lisätä, mutta kalorit eivät saa nousta => rasvatonta lihaa, eli jotain kokolihaleikkelettä? Kovaa rasvaa pitää vähentää, joten vähemmän kermaa kahviin. Pitää laimentaa sitä vaikka vedellä?
Prossasuklaat toki voisi siivota vielä ruokavaliosta pois, niistä kertyi päivän mittaan peräti 6 grammaa hiilareita. Loput kasviksista. Kasviksista ei oikein haluaisi vähentää. Ja kamalaa olisi ajatella, ettei enää kahvia eikä sitä prossasuklaata: kieltäydy kaikesta, mistä pidät? Tää alkaa todella tuntua dieetiltä eikä miltään elämäntaparemontilta: älä syö mitään, kaikki on liikaa, mitä suuhusi pistät. Mä olen ihan epätoivon partaalla. Auttakaa. Minä luulin, että karpatessa voisi tehdä vain oikeita valintoja ja pikkuhiljaa ohessa laihtua.

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-14 18:06:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Karbaku kirjoitti:
Aloitin kalorilaskurin tänään, kun paino ei oikein putoa. Karppaus.infon mukaan koomakulutukseni on noin 1500 kcal, joten sen alle pitäisi päästä. Kalorilaskuri laski päivätavoitteeksi 1300 kcal. Siihen on tekemistä, että saa tarpeeksi rasvaa ja prodea, tarkkana pitää olla. Aika grammalleen suorastaan pitää laskea... että mä vihaan syömisten laskemista :twisted: Mä niin luulin karppaamalla pääseväni eroon tosta grammapuntarista. Pah.

Mutta kalorilaskurin mukaan päivän kummajaissyömisten koostumus näyttää tältä: proteiinit 64 gr (20%), rasva 104 gr (72%), hh 25 gr (8%). Hiilarit pääosin kasviksista, joita tuli taas n. 600 gr. Aika vähiin ne kasvikset pitää painaa, jos hiilareita koittaisi vielä tuosta alaspäin saada. Kuituja ei tule tarpeeksi, sen tosin tiesin ennestään. Onkos tuossa nyt sitten protskuja liian vähän ja rasvaa liikaa? Kermaa ja voita siis vähemmän ja lihaa ja kananmunaa lisää? Mikä se suhde makroissa pitäisikään olla, jos nuo hiilarit pitäisin alle 10 %?

Kalorilaskuri on hyvä paikka kunhan sinne vain laittaa kaiken mitä syö :) Sieltä on myös hyvä kurkkia jos alkaa jumittaa, että millä aterioilla paino laski, esim onko maitotuotteet olleet silloin vähällä käytöllä. Mä pelaan paljon niillä arvioilla, en jaksa punnita enää. Hyvin se menee niinkin, joten ei ole pakko punnita. Vihanneksissa sulla on jo painot punnittuna, samoin lihoissa ym.
Noista prosenttisuhtesta en muista, mutta sun makrot näyttää ihan hyvältä, paitsi rasvaa voisi olla vähän enemmänkin, vaikka 20g. Mä oon mennyt kyllä noillakin määrillä eikä nälkä ja mieliteot yllättele, mutta tuo on kai se virallinen kanta. Proteiinimäärän voit laskea tavoitepainon mukaan 1-1.5 kertaiseksi. Eli jos painotavoitteesi on kutosella alkava, ei protskua ole liian vähän. Älä kuitenkaan vähennä rasvoista jos meinaat proteiinia nostaa.

Tsemppiä jatkoon, meillä on aika samat tavoitteet! :)

ViestiLähetetty: 2012-02-14 21:01:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voi vitsi, et usko Mytty83, miten hyvä mieli tuli, kun huomasin jonkun vastanneen :D KIITOS!!

Olen selannut ja lukenut ja yrittänyt muodostaa mielipidettä tuosta, mutta siinähän se vastaus tuli. Proteiinia pitäisi siis minulla olla minimissään 75 gr, eli siinä on varaa nostaa. Tänään tosin meni yli 90 gramman, missä ei ole toki liikaa, mutta ne rasvat jäivät sitten liian vähiin. Tosin en päässyt tänään niin paljon vaikuttamaan syömisiini, joten hiilareitakin tuli liikaa. Ja kasviksia liian vähän...

Vaikea sitä proteiinia on nostaa, jos rasvasta ei saa vähentää... kun ne kalorit pitäisi saada kuitenkin jetsulleen. Ja jep, en tykkää yhtään tuosta punnitsemisesta ja laskemisesta ja koko kalorilaskurista, mutta oli pakko ottaa raa'at konstit käyttöön, kun pelkällä karpilla ruokavaliolla ei mitään tapahdu.

Puren hammasta taas :-)

Ja niin, ystävänpäivää vaan kaikille!!

Kuva

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-14 21:21:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Päivän safkailuja, tiistai.

Aamupalaksi nopea yhden munan munakas, loraus kermaa, pari rkl raejuustoa. Jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia. Voissa paistettuna. Kermakahvia, steviaa, 5 gr prossasuklaata.

Lounaalla oma salaatti. Vihanneksia 300 gr: jäåävuorisalaatti, kurkkua, paprikaa, sipulia, tomaattia, 100 gr raejuustoa. Loraus oliiviöljyä. Kermakahvia, steviaa, 10 gr prossasuklaata. Töissä oli joku leiponut aivan TAIVAALLISELTA tuoksuvaa rusina-dallaspullaa, en ole mitää niin hyvän tuoksuista, näköistä ja houkuttavaa leivonnaista nähnyt aikoihin. Melkein itketti. Ensimmäinen todella paha mieliteko kuuteen viikkoon. Maistoinko? En pientä muruakaan. Tiesin, että jos olisivat yhtä hyviä kuin miltä näyttivät, niin en pystyisi jättämään siihen yhteen muruun. Joten jätin koskematta. Vähänks mä oon vahva.

Ja sitten, pahus. Olin unohtanut ne päivän toiset eväät. Menen tiistaisin suoraan töistä tanssitunnille, joten päivällinen pitää haukata jossain (töissä) ennen sinne lähtöä. Viimeksi kun unohdin eväät, kävin hesessä syömässä salaattia. Nyt menin kalevaan huoltsikalle, kun muistin, että siinä olisi myös Hese. Ja pah, Joku ihme shop deli oli tulOlihan niillä siinä hampurilaisbaari, mutta siellä ei tod myyty mitään muuta kuin hampurilaisia ja ranskiksia. Ja vitriini täynnä sämpylöitä, pullaa ja munkkeja. Perkeleen salaliitto.

En kuitenkaan ehtinyt enää muuallekaan, joten kylmäkaapista hain maustamattoman viilin, juustoa ( ei ollut kuin polar 15%) ja metvurstia (sitäkin oli vain kevytversiona). Ja kahvia tietenkin, kermalla ja makeutusaineella, plus vettä. Kassalla sitten tyttö alkoi houkutella: "meillä olis toi tarjous, kahvi ja munkki yhteensä vain euron". Kiitin kohteliaasti, sanoin etten syö munkkeja. Taasko olin hei vähän vahva.

Ja tässä kohtaa tarina menee rumaksi: olen tällaisissa tilanteissa hyvin sovinnainen ja kiltti ja nielen paljon. Kassakuittia vilkaistessani huomasin, että kahvista oli veloitettu 1,60e. Toin ilmi kassalle epäuskoni: "pelkkä kahvi oli siis yli puolet kalliimpi kuin kahvi ja munkki". "Niin oli", vastasi kassa iloisesti. "Minun olisi siis kannattanut ostaa munkki ja laittaa se roskiin?" Kassa näytti hieman epävarmalta. Ja minä sanoin: "Ei PERKELE". Siis minä, ihan oikeasti, ja vieraalle ihmiselle.

No, syytönhän se kassatyttö tuollaiseen hinnoitteluun oli, ja ihan yks hailee joku 60 sentin ero mun lompsassani, mutta ymmärrätte varmaan, että tässä on kyseessä PERIAATE.

Mä NIIN aion mennä tuolle huoltsikalle taas ensi tiistaina. Otan omat eväät, ja ostan kahvin ja munkin. Nostan munkin lautasellaan sitten kassatytön nenän eteen ja pyydän pistämään roskiin. "Kun ostamalla sen sain kahvin halvemmalla, mutta en syö munkkeja". Ja helkkari, teen sen joka samperin tiistai. Saas nähdä, kauanko pitävät tuollaista tarjouspolitiikkaa yllä.

:twisted: Haa, sota munkkihintoja vastaan! Keski-ikäistyvä perheenäiti nousee kahvikuppeinensa barrikadeille kaikkien karppaajien puolesta ja julistaa Kalevan huoltsikalle hintakapinan!!!

Joo, tiedetään, get a life :lol:

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-14 21:26:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No niin, ja tuossa munkkikahvituohtumuksessa unohtui jatkaa päivän sapuskoista. Iltapalaksi silkkaan nälkään lidlin partaäijää suoraan purkista, varmaan joku 300 gr ja vettä.

Ja niin se sitten meni, että nuo viili ja turkkilaisjogurtti sisälsivät niin paljon hiilareita (alle viiden tietty molemmat, mutta liikaa kuitenkin), että niitä tuli tänään yli 40 gr. Äh. SIis maitotuotteita kitsaasti, ei parane niitä nälkäänsä syödä, pikkulisukkeeksi korkeintaan. Rasvat jäivät tänään alle 100 gramman, mutta siis liian vähän. Protskuja tarpeeksi. Vihanneksia ei tullut kuin joku reilu 300 gr, joka on aivan liian vähän.

Niijja liikuntaakin tuli: 1,5 h show-tanssikurssilla. Hikikin tuli ja syke nousi. Tuli kulutettua ainakin 400 lisäkaloria, jotka tosin jätän tänään syömättä, kun on juhlan tynkää viikonloppuna.

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-15 07:26:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No mutta Karbaku, jos sulla on tiputusta jo 3kg suunnilleen vuoden alusta, eihän se ole paha!! :) Jotkut väittää että painosta stressaaminenkin alkaa jumittamaan. Samoin jotkut syö kaloreita laskematta reippaasti, mullakin monesti on sellainen 1700/päivä vaikka kalorilaskuri sanoisi 1300 ja kyllä se paino vain tippuu. Tämä karppaus on vähän hassua, koska paino voi tippua vaikka söisikin makrojen, eikä kalorivajeen mukaan. En ole tätä oikein koskaan ymmärtänyt, että miten voi laihtua jos syö kulutuksensa verran, mutta näin olen kyllä käsittänyt useiden tekevän - ja laihtuvan. En tuijottaisi niinkään siis kaloreita (sitähän karpatessa monesti painotetaan että älä laske kaloreita), vaan pidä ne makrot hyvillä tasoilla. Tarpeeksi rasvaa vain niin annoksetkaan ei ole niin isoja eikä nälkä silti vaivaa ja kaksi-kolme annosta päivässä riittää mainiosti. Nämä on vähän henkimaailman juttuja ja ainahan se painonpudottaminen on hirveän henkilökohtaista. Kokeile vaikka mennä tiukoilla, alle 20 hiilareilla, pari viikkoa. Siihenkin määrään saa hyvin tehtyä vaikka täytetyn paprikan lounaaksi ja lihaa kermaisella juustokastikkeella ja vihanneksilla tai vaikka tofujauheliha"makaroni"laatikkoa (tässä on vain muutama hiilarigramma per annos, erinomainen tiukkikselle!). Joudut ehkä vähän nipistää vihanneksista, mutta saa niitä silti syödä ihan kunnolla, valitset vain niitä vähähiilarisia, ei esim. porkkanaa. Sulla kun on kalorilaskuri käytössä, niin on helppo suunnitella seuraavan päivän ruoat niin että hiilarit pysyy tarpeeksi alhaalla ja silti voi herkutella :) Joskus jopa tumma suklaakin mahtuu mukaan. Kokeile ja katso auttaisiko jumitukseen.

ViestiLähetetty: 2012-02-15 16:08:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mytty83 kirjoitti:
No mutta Karbaku, jos sulla on tiputusta jo 3kg suunnilleen vuoden alusta, eihän se ole paha!! :) Jotkut väittää että painosta stressaaminenkin alkaa jumittamaan. Samoin jotkut syö kaloreita laskematta reippaasti, mullakin monesti on sellainen 1700/päivä vaikka kalorilaskuri sanoisi 1300 ja kyllä se paino vain tippuu. Tämä karppaus on vähän hassua, koska paino voi tippua vaikka söisikin makrojen, eikä kalorivajeen mukaan. En ole tätä oikein koskaan ymmärtänyt, että miten voi laihtua jos syö kulutuksensa verran, mutta näin olen kyllä käsittänyt useiden tekevän - ja laihtuvan. En tuijottaisi niinkään siis kaloreita (sitähän karpatessa monesti painotetaan että älä laske kaloreita), vaan pidä ne makrot hyvillä tasoilla. Tarpeeksi rasvaa vain niin annoksetkaan ei ole niin isoja eikä nälkä silti vaivaa ja kaksi-kolme annosta päivässä riittää mainiosti. Nämä on vähän henkimaailman juttuja ja ainahan se painonpudottaminen on hirveän henkilökohtaista. Kokeile vaikka mennä tiukoilla, alle 20 hiilareilla, pari viikkoa. Siihenkin määrään saa hyvin tehtyä vaikka täytetyn paprikan lounaaksi ja lihaa kermaisella juustokastikkeella ja vihanneksilla tai vaikka tofujauheliha"makaroni"laatikkoa (tässä on vain muutama hiilarigramma per annos, erinomainen tiukkikselle!). Joudut ehkä vähän nipistää vihanneksista, mutta saa niitä silti syödä ihan kunnolla, valitset vain niitä vähähiilarisia, ei esim. porkkanaa. Sulla kun on kalorilaskuri käytössä, niin on helppo suunnitella seuraavan päivän ruoat niin että hiilarit pysyy tarpeeksi alhaalla ja silti voi herkutella :) Joskus jopa tumma suklaakin mahtuu mukaan. Kokeile ja katso auttaisiko jumitukseen.

Hei, kiitos kun valat uskoa! Piti oikein tarkistaa merkinnät. Tuo tickerini kyllä vähän valehtelee, ei se ihan kolmea kiloa ole... En ole viitsinyt päivittää sitä, kun pitäisi päivittää YLÖSPÄIN. Uutenavuotena oli lähtönä vajaa 78 kg, siitä nestettä purin viikossa kilon. Loppiaisena lähdin 77 kilosta, tavoitteena kesään mennessä 10 kg pois. Ei huono lähtökohta minusta, ja melkoisen realistinen: about 250 gr viikossa. Ekalla viikolla lähti kilo, seuraavalla viikolla 700 gr, ja sen jälkeen paino on tullut vain ylöspäin. Nyt viikolla 7 painan saman verran (76 kg), kuin viikolla 3. Viimeisten neljän viikon painonpudotus tasan 0 gr. Se syö naista... Olin ekan kuusi viikkoa rennosti: karppasin toki tiukasti, mutta söin, kun teki mieli, en liikaa enkä mässäten, mutten laskenut kaloreita; kun juuri noin olin lukenut, että tässä laihtuminen tapahtuu vähän itsestään, kun vaan korjaa ruokavalionsa karpiksi. Kalorilaskurin otin käyttöön vasta nyt viime viikonloppuna, kun tajusin, että pelkällä karppaamisella ei näköjään minun kohdallani tapahdu muuta kuin lihomista :cry: Todellakin henkimaailman juttuja...

Mutta kiitos safkavinkeistä, otan tuon tiukan makrolinjan kokeiluun. En usko, että hiilarit ovat kuluneen 7 viikon aikana juuri yli sen 30 nousseet yhtenäkään päivänä tuota viili-jogurttipäivää lukuunottamatta. Kasvisten karsiminen ottaa kyllä koville... Kiukuttaahan tämä, kun tällä tahdilla ( öh, reilu sata grammaa viikossa), pudotan kesään mennessä ehkä kilon tai kaksi. Onneksi en ole yksin ja täältä saa loistavia neuvoja, niinkuin nyt sinulta :-)

Ja jep, tosi samat tavoitteet meillä on, samoista lähdöistä ollaan lähdetty ja tavoitekin samoilla luvuilla, mulle piisaisi 65-67 kg. Onko sulla jossain oma päiväkirja, josta voisin vinkkipankiksi luntata safka/liikunta/mitävaan-vihjeitä?

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-15 21:27:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ota rennosti vaan (ei helppoo, itekki opettelen ja feilaan tuon tuostakin)..

ViestiLähetetty: 2012-02-15 22:00:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jep, oikeasti luulin tämän olevan aika lailla helpompaa. Senkun vaan jättää pois sokerit, hedelmät, viljat, riisit ja perunat. Pöh.
Kai se toisilla ON noin helppoa. Mutta mikäs tässä, elämä on muuten mulla kovin mukavaa ja mieluista, että yks hidas painonputoaminen on kyllä kamalaa nipottamista. Eikä mulla ole PAHA tilanne painon suhteen. Polvet ei tahdo oikein millään kestää yhtään ylipainoa, ja ne kyllä vaivaa. Tiedän vanhastaan, että polvet tykkää, kun päästään 70 kiloon.

Tänään hiilarit 10% eli 29gr (mitvit? Mistä helkkarista muka noin paljon tuli?!) rasvat 71 % eli vain reilu 90 gr (joojoo, heitän viä lusikallisen oliiviöljyä huiviin ennen nukkumaanmenoo), ja protskut 19 % eli 55 gr. Niitäki liian vähän. SIis liikaa kasviksia. Mä en tykkää tästä niinku yhtään.

Karbakun kampanjasivu

ViestiLähetetty: 2012-02-16 11:25:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla ei ole kuin kampanjaketju täällä, joka on pysynyt samassa vähän yli vuoden. Sinne kirjoittelen kaikki mun kuulumiset, mutta ei siellä ihan mahdottomasti ruoka- tai liikuntavinkkejä ole. Ja multa on ehkä turha kysyäkään liikuntavinkkejä kun olen vasta muutaman kuukauden ajan oppinut nauttimaan liikunnasta (ilman että se into loppuu muutamassa viikossa) ja olemaan sen kanssa edes vähän aktiivinen. :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00