karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-27 05:09:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 233 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 512 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-04 06:29:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta vaan. Piti heti aamutuimaan lähteä luistelulenkille, mutta nukuin yöni sen verran huonosti että taidan siirtää sen iltaan. Mahassakin myllertää taas; tällä kertaa vessareissua voisi kuvailla termillä "poksauta verisuoni päästäsi -kakka" :roll: Miksiköhän ihmisen maha ei voi toimia normaalisti? Verikokeisiin pitäisi mennä huomenaamuna. Enpä tiedä, onko siitä mitään hyötyä; olen jo itse diagnosoinut itseni. Mulla on joko ärstyneen suolen oireyhtymä tai paksunsuolen syöpä. Kyllä näin on.

Vaa'alla olen käynyt joka aamu, vaikkei pitäisi. Tuosta 58,5 lukema on pompannut korkeimmillaan 59,2:n ja tänä aamuna 59,1. Kettu sentään. Mä en voi käsittää miten se muka koko ajan vaan nousee?! Mielestäni olen syönyt niinkuin kuuluu. Vähänlaisesti, mutta en yksinkertaisesti saa alas enempää. Vai onko sitten vaan niin, että mulle laihtuminen merkitsee sitä ankaraa kitukuuria, eli ruokamääriä täytyisi muka sorvata alaspäin... :evil: en oikein usko siihenkään. Masentavaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-04 07:29:35 
noona kirjoitti:
Enpä tiedä, onko siitä mitään hyötyä; olen jo itse diagnosoinut itseni. Mulla on joko ärstyneen suolen oireyhtymä tai paksunsuolen syöpä. Kyllä näin on.

Vaa'alla olen käynyt joka aamu, vaikkei pitäisi. Tuosta 58,5 lukema on pompannut korkeimmillaan 59,2:n ja tänä aamuna 59,1. Kettu sentään. Mä en voi käsittää miten se muka koko ajan vaan [i]nousee

Älä nyt tommosia diagnooseja tee. Vaikka tuleehan sitä ajateltua aina pahinta vaihtoehtoa.
Minulla oli vuosia sitten maha jatkuvasti kipeenä, ylävatsaa poltteli. Silloin jätin sen kahvinkin pois, kun ajattelin ettei se sovi. Tähystyksen jälkeen diagnoosi oli helikobakteeri, jonka häädön jälkeen vaiva parani.
Paino sinulla ei laske varmaankaan siksi, että nyt stressaat sitä mahaa ja toisekseen siksi, että olet normaalipainoinen. :D
Älä anna periksi, kyllä se siitä.... \:D/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-04 09:44:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minäkin tulin moikkaamaan sua. Hyvin tuttua nuo mahavaivat mullekin. Toivottavasti saat selville, mikä siellä vaivaa. Mulla on ollut myös niin, että kun maha on ollut huonossa kunnossa, paino on noussut vain ylöspäin :arrow: kauhea turvotus ja kerää nestettä kroppaan silloin. Sitten kun saa mahan parempaan kuntoon, lähtee myös paino alaspäin.
Mulla on ollut nyt parempi jakso. (Koputtaa puuta). Ei oikein uskalla ääneen sanoa, kun se heti kääntyy huonoon suuntaan. Kyllä tämä ruokavalio on mulle todella suuri tekijä. Lipsumisia ei saa mulle tulla tai maha menee aivan sekasin ja alkaa tuleen verta suolesta.
Tsemppiä! :smt056

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-04 14:31:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moi vaan, kiva kun poikkesitte :smt039

Huomenna olisi tarkoitus sitten lopultakin mennä sinne labraan. Tutkivat samantien myös sen helikobakteerin mahdollisuuden. Itse olen melko varma tosta ärtyneestä suolesta, mulla on tää vaiva ollut niin kauan. Välillä pahenee ja välillä helpottaa. Ja oireet on kuin suoraan oppikirjasta. Syöpää pelkään verenvuodon takia, pukamia nimittäin ei ole (tutkittiin viime viikolla lääkärissä käydessäni).

Karppauksesta sain aloittaessani tilapäisen avun, olin pari ekaa kuukautta ihan onnessani kun mahakivuista ei ollut enää tietoakaan! Nyt ne on sitten palanneet, mutta enää en pysty vain ohittamaan niitä, nyt kun on huomannut kuinka ihanaa elämä voi ilman kipuja olla.
Turre kirjoitti:
Paino sinulla ei laske varmaankaan siksi, että nyt stressaat sitä mahaa ja toisekseen siksi, että olet normaalipainoinen.

Tuo on varmaan ihan totta.

anna67 kirjoitti:
Mulla on ollut myös niin, että kun maha on ollut huonossa kunnossa, paino on noussut vain ylöspäin.. kauhea turvotus ja kerää nestettä kroppaan silloin. Sitten kun saa mahan parempaan kuntoon, lähtee myös paino alaspäin.

... kuten myös tuo.

Kaikenkaikkiaan päätin tänään lakata stressaamasta Suvisilavia. Normaalipainossahan tässä tosiaan ollaan, ja vatsan kuntoon saaminen on nyt se ykkösjuttu. Vaa'alla lupaan ja vannon käyväni tästedes vain keskiviikkoisin. Sitä vaan perfektionistina jääräpäisesti lyö vaikka päätään seinään kun on jotain päättänyt (niinkuin vaikka esim. laihtua 4 kg :oops: )

Ruokavalioon teen melko radikaaleja muutoksia; olen jo jonkin aikaa kypsytellyt SCD -dieetin aloittamista ja tänään sitten ryhdyin tuumasta toimeen. Tuo SCD on kuulemma auttanut muillakin, jopa Colitista ja Crohnia sairastavilla, joten ei mulla ole mitään hävittävääkään.

Kiitoksia molemmille, tsemppauksesta, kyllä täältä vielä noustaan..!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-04 21:19:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No niin, ensimmäinen SCD-päivä alkaa pikkuhiljaa olla takanapäin. Mahassa vääntää, kouristaa, oksettaa. Tänään olen syönyt 2/3 tekemästäni induktiovaiheen keitosta, johon tuli 450 g broilerin fileesuikaleita, 200 g:n pussi pakasteporkkanoita, 5 dl vettä, suolaa ja kolme ruokalusikallista voita. Kanat ja porkkanat keitettiin, mausteeksi vähän suolaa ja voita. Söin keittoa kahdessa erässä, ensin töissä puolenpäivän aikaan ja kotona illalla töiden jälkeen. Silloin keittoa kuumentaessani heitin sekaan vielä ruokalusikallisen voita. Sen lisäksi join lasillisen pakastemansikoista keittämääni makeuttamatonta litkua, josta oli tarkoitus tulla kiisseliä. Ilmeisesti liivatejauheen käyttö vähän hakusessa.. Noiden ohella pari litraa vettä ja vissyä ja that's it. Taidan alkaa kirjaamaan näitä syömisiä tuonne ruokapäiväkirjaosastolle ja seurailla täällä vain tuota painonmuutosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 09:33:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva 58,4! Tarkoittaa -500 g eiliseen verrattuna!

No joo, rikoin vaakalupaukseni... 8-[

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 10:17:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo kirjaileppa tänne ylös niitä sun syömisiä ja vointiasi. Olen nimittäin itekin harkinnut SCD:n kokeilemista. Mulla maha ei ole aivan hirveän huono, mutta se on koko ajan turvoksissa ko potkupallo ja sitten on vähän ärtynyt. Eilen ramppasin vessassa koko päivän. Varmaan 5-6 kertaa ja maha aivan sekasin.

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 10:40:57 
noona kirjoitti:
Kuva 58,4! Tarkoittaa -500 g eiliseen verrattuna!

[

Hienoa! Niin se vaan paino tippuu. :smt038

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 10:41:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vastaan sulle sun omassa ketjussa :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 15:57:37 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

tosi upeeta Noona :-({|=

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-05 21:55:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voi kiitos kaikille kannustuksesta :oops: :D

Vatsa on ollut aavistuksen rauhallisempi tänään. Ehkä se kana/porkkanakuuri tehoaa. Olo on ollut vetämätön, osin varmaan ruoan ansiosta, osin helteen.

07:30

vettä pari lasia ja :arrow: labraan

10:00

lasi mansikkamehua, joka oli jo hyytynyt vähän kiisselimäisempään muotoon

14:00

muki vihreää teetä, jossa kookosöljyä ruokalusikallinen, kaksi palaa Marabou 86% suklaata (ei sallittua, muttei toisaalta tehnyt oireitakaan)

18:00

kana-porkkanakeittoa lautasellinen

20:00

pieni lautasellinen "moussea" introvaiheen sitruunattomasta juustokakusta, eli partaäijää, maitorahkaa, munaa, vanilja-aromia, tilkka hunajaa sekoitettuna ja uunin kautta käytettynä.

Nyt alkoikin sitten paasto. Aamulla laktoosiraituskokeisiin :x Keittelin huomiseksi kana-porkkanakeittoa sekä mansikka-puolukkakiisseliä. Ehkä mä jaksan tätä introa sen 5 päivää. Vaikka vatsa on ollut tänään vähän parempi, ei tässä vielä kannata tuulettaa. Parempi ottaa varman päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 07:38:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

58,1 :resp:

Kävin äsken laktoosirasituskokeessa ja ne pisteli mun käsivarret täyteen reikiä. Mahtaakohan mulla sittenkin olla jotain laktoosihässäkkää, mahassa nimittäin alkoi kiertää ja tuli vessareissu heti kotiin päästyäni..

Ainakin tämän päivän ajattelin kuitenkin jatkaa vielä kana-porkkanalinjalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 09:46:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa :smt023 sulla paino vaan laskee!

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 17:11:59 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi

niin se Noonakin kapenee :D sama mulla hitaasti mennään mutta varmasti

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 19:15:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

noona kirjoitti:
58,1 :resp:

Kävin äsken laktoosirasituskokeessa ja ne pisteli mun käsivarret täyteen reikiä. Mahtaakohan mulla sittenkin olla jotain laktoosihässäkkää, mahassa nimittäin alkoi kiertää ja tuli vessareissu heti kotiin päästyäni..

Onnittelut painon putoamisesta!

Meille lääkäri sanoi että jos laktoosikokeesta tulee vatsaoireita, on silloin todennäköisesti laktoosi intoleranssi. Nimenomaan kuulema se litkunjuomiskoe ja siitä tulevat mahdolliset seuraukset kertovat enemmän kuin itse verikoe. Meillä siis testattiin keskimmäinen lapsi :smt001

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-06 21:07:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lihapullatar kirjoitti:
Meille lääkäri sanoi että jos laktoosikokeesta tulee vatsaoireita, on silloin todennäköisesti laktoosi intoleranssi. Nimenomaan kuulema se litkunjuomiskoe ja siitä tulevat mahdolliset seuraukset kertovat enemmän kuin itse verikoe.

Jahas, no hyvin todennäköiseltä näyttää sitten se laktoosi-intoleranssi. Olen nimittäin tänään tehnyt viisi vessareissua, ja sitä ilman määrää vatsassa :shock: Normaalisti wc:ssä ei niissä merkeissä tarvii käydä kuin kerran viikossa. Se mua jäi kyllä kaivelemaan, etten kysynyt mitä siinä litkussa muuta oli kuin sitä laktoosia. Se nimittäin maistui ihan laihalle cokikselle. Siitä mulle tietty tuli mieleen light-cola ja aspartaami joka sekoittaa mun mahan ja sitäkautta taas mietin, että olikohan se itse laktoosi, joka oireet aiheutti vai joku muu aine... täytynee soittaa vielä hoitajalle aamulla.

Kana/porkkanalinja on jatkunut. Sen lisäksi tietty sokeroimatonta, siivilöityä puolukka/mansikkakiisseliä... tai siis hyytelöä :lol: Tällä kertaa päätin laittaa vähän enemmän liivatetta, ja kiisselistä tuli melkein sahalla leikattavaa. No, onhan se kiva että on jotain pureskeltavaakin :D

10:30

puolukka/mansikkakiisseliä

13:00

lautasellinen kana/porkkanakeittoa, iso rkl voita sekaan

16:00

1/2 mukia kahvia kermatilkalla, pakko oli saada kahvia vieroituspäänsärkyyn... (ja lähti särky muuten samoin tein... ja sain toki vatsakivun tilalle)

19:00

pari lusikallista kiisseliä ja maustamatonta kermavaahtoa. Vatsa kipeytyi toisen lusikallisen jälkeen, joten annoin olla.

Päivän aikana laktoosilitkun lisäksi olen juonut litran verran vettä, joka on ihan liian vähän.
- - - -
Tuota laktoosia täytyy alkaa seurailemaan. Luulisin, että illan kiisseliherkusta juuri kerma sekoitti vatsan, tosin saatan myös olla nyt vähän yliherkkä myös diagnosoimaan itseäni, kaikkien testien ja kokeitten takia noi kaikki sairaudet vaan pyörii mielessä. Pysyn kuitenkin edelleen kana/porkkanalinjalla, tämä päivä oli vatsalle melko rankka.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-07 06:15:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Enhän mä sieltä vaa'alta malta pysyä pois... ja tänä aamuna se näytti taas vähemmän; 57,8 :shock: Suurin osa taitaa olla nestettä näin hellesäällä, eikö?

Kaiken tän pudotuksen jälkeen ihan varmaan huomenaamuna lukema on +5 kg :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-07 09:27:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jahas, soittelin terveyskeskukseen eilisestä rasituskokeesta ja mulla on sitten ainakin laktoosi-intoleranssi ja vieläpä pahimmasta päästä. Saapa nähdä, löytyykö jotain muuta kivaa kun ensi viikolla tulee loput tulokset.

Toivottavasti kestäisin hyla-tuotteita :smt091 ... mä en halua luopua kermasta.... :shock: mites partaäijä? Ja mitä on kypsennetyt, kovat juustot? Voi rähmä, opiskeluksi meni taas Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-07 10:15:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla maha ei kestä partaäijää. Mulla tulee ilmavaivat siitä ja maha menee sekasin. Juustoissahan löytyy paljonkin laktoosittomia ja HYLA- juustoja, että niitä voit kyllä syödä. Täällä Ruotsissa on paljon huonompi tilanne. Täällä ei ole niin paljon tuota laktoosi-intoleranssia kuin Suomessa ja täällä ei ole niitä tuotteitakaan niin paljon. Nyt on Valio ruvennut tuomaan joitakin esim. laktoositon maito. Juustot olis aika paljon halvempia täällä, mutta ko ei ole niitä vähälaktoosisia tai laktoosittomia.

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-07 21:45:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Päivän verran olen nyt surffannut netissä ja illan tehnyt tutkimuksia läheisessä Prismassa ja tosiaan niitä täysin laktoosittomia tuotteita näyttäisi olevan melko hyvin tarjolla. Laktoositonta kuohukermaa en vielä bongannut, johtuu varmaan "kerma"hyllyn koosta; kermaa ja kevytvatkuleita on hyllymetreittäin! Aamupäivällä ostin hylavoita ja hylakermaa, mutta niistä tuli ihan yhtä pahat vatsanväänteet kuin normaaleista tuotteistakin.

Maitohappobakteerikapseleita teki mieli ostaa, mutta jostain olen saanut päähäni, että ne voivat aiheuttaa ummetusta. En siis uskalla kokeilla, on tuo vatsan toiminta muutenkin niin epätoivoista. Ostin sitten Molkosania jota äitini suositteli vatsa (ja vähän muihinkin) vaivoihin. Kamalan makuista, mutta tuntuu ainakin hetkeksi rauhoittavan myllertävän mahani. Kaksi kertaa olen tänään sekoittanut sitä veteen ja nauttinut niin nopeasti kun pystyn Kuva Muuten syömiset on menneet suht samaa rataa kuin pari edellistä päivää:

07:00

e-epat, vettä, jälkiruokakipollinen hyytelöä

14:30

kana/porkkanakeittoa lautasellinen :arrow: karmeat kivut

16:00

juustokakun päällistä, tällä kertaa HYLArahkasta ja -jogurtista, makeutuksena 2 tl sokeria :arrow: karmeat kivut :arrow: jälkkäriksi Molkosania ja vettä joka rauhoitti hiukan

18:00

Pieni pala karppinäkkäriä, nokare HYLAvoita :arrow: kivut vain yltyi.. Molkosania ja vettä jälkkäriksi

20:00

karppinäkkäriä, laktoositonta voita, kaksi siivua Oltermannia, no problems

Päivän mittaan n. 2,5 litraa vissyä ja vettä

Ihmekös tuo, ettei kana/porkkanakeitto oikein ole purrut vatsakipuun, mulla on ollut siinä tosi runsaasti voita. Ja näköjään HYLA ei tässä vaiheessa ainakaan auta, se on oltava nollatoleranssi laktoosin suhteen. Voi kun näistä kivuista selviäisi vain tällä, eikä mitään muuta vaivaa olisi... Mulla alkaa todella mennä hermo jatkuvaan kipuun. Lapsillekin rähjäsin tänään ihan syyttä suotta, ja sen jälkeen miehen olkapäätä vasten itkemään ja ruikuttamaan kuin mikäkin vauva, että kun sattuu koko ajan :oops: Liikunnan suhteen on tänään ollut hiljaista, kipu vie kaikki voimat. Mutta huomenna päivä on taas uus :?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 233 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 512 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00