Kiitos,
Eppuliini 
Jos hyvin käy, oireet helpottavat muutaman kuukauden sisällä ja lakkaavat lopulta kokonaan. Sairastelua on jatkunut jo niin pitkään (vuosia), että olen vain ja ainoastaan helpottunut saatuani vihdoinkin todennäköisesti oikean diagnoosin ja sitä kautta myös oikeaa hoitoa. Musta tulee ihan pian vielä entistäkin vahvempi ja parempi
. . . . .
Teinpäs hieman ihmiskokeita tänään:
Koe-eläin: Maria/Urheilijatyttö (= minä)
Testauksen kohde: maitotuotteet
Lopputulos: maitotuotteet eivät ole Marialle sopivaa ravintoa
--> Aika alkaa skarpata ruokavalion kanssa muutenkin ja unohtaa maitotuotteiden lisääminen takaisin ruokavalioon. Ihmiskokeen voisin uusia maitotuotteiden osalta vaikkapa vasta kesällä, sillä kovin kiire minulla ei ole saada tätä rintakehään ja keuhkoihin leviävää mahakipua, turvotusta, suun karvastelua ja kutinaa yms. takaisin

(Vaikka monessa asiassa masokisti olenkin.)
. . . . .
Ruokavalioni näyttää siis tältä:
Ei:
- sokeri, leivonnaiset, karkit, roskaruoat yms. hötöt (sanomattakin selvää), makeutusaineet
- vilja, peruna, riisi sekä kovin hiilihydraattipitoiset ja vähäravinteiset vihannekset
- pähkinät ja siemenet (kestän pienissä määrin, mutta sama jättää kokonaan pois, koska suurimmasta osasta jonkinlaisia allergiaoireita kuitenkin tulee)
- maitotuotteet
- hedelmät ja marjat (syömäni marjat ovat kaupan pakastealtaasta, ja pakasteet ovat alkaneet jotenkin epäilyttää... mahakaan ei niistä oikein tykkää)
- jotkit yksittäiset ruoka-aineet allergioiden/yliherkkyyksien vuoksi
Kyllä:
- vihannekset (mahdollisimman monipuolisesti kypsänä ja raakana)
- liha, kala, kana ja kananmuna
Nuo olivat vielä helppoja listata, mutta rasvojen kohdalla käy vaikeammaksi. En oikein tiedä, pitäisikö minun jättää voikin kokonaan pois. Nytkin olen vähentänyt sen käyttöä huomattavasti maitotuotelakon aikana (juu, onhan se voikin kaiken logiikan mukaan maitotuote, mutta kun ei sitä viitsinyt täysin pois jättää... seliseli), mutta harmittaisi kovasti rajata kaikki maitorasvan hippuset ulos ruokavaliosta. Ehkä voisin kuitenkin kokeilla elää voitta, sillä esimerkiksi viljan kanssa minun on pidettävä nollatoleranssi tai kroppa kärsii selvästi. Ehkä maitotuotteiden kanssa on sama?
Rasvalisää siis näistä:
- kookos (lähinnä kookosmaitona - uusi rakkauteni, jota sattumalta kokeilin ensimmäistä kertaa ihan vasta)
- oliiviöljy (salaatteihin silloin tällöin)
- avokado (satunnaisesti)
Aion tutustua mahdollisimman pian myös sian selkäsilavaan

Se vaikuttaa täydelliseltä rasvahappokoostumukseltaan, mutten ole tullut koskaan ostaneeksi sitä. Palmuöljyäkin saatan kokeilla, jos löydän sitä jostain (= jos se tulee luokseni oma-aloitteisesti jonain päivänä, kovin aktiivisesti en aio sitä metsästää).
Lyhyesti sanottuna ruokavalioni koostuisi lähinnä
vihanneksista, avokadosta, kookosmaidosta, lihasta, kalasta, kanasta, munista, oliiviöljystä ja silavasta. Olisin erittäin, erittäin kiitollinen, jos joku ystävällinen ihminen kommentoisi, miltä suunnitelma kuulostaa - onko se riittävän monipuolinen?
Kalansyönnissä en ole mikään malliyksilö (= syön lähinnä lohta n. pari kertaa viikossa), sisäelimien kanssa vielä vähemmän esimerkillinen (nimimerkillä Söin maksaa viimeksi keväällä). Avokadoa lisäilen pikkuhiljaa ruokavalioon, mutta senkin syömisen kanssa olisi parannettavaa.