karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-28 01:27:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Helden kutistumiskevät 2011
ViestiLähetetty: 2011-02-10 11:58:55 
Poissa
sintti
sintti

Hejsan på alla!

Oon seuraillut tätä foorumia jo niin kauan, että alan tuntea itseni kohta tirkistelijäksi, ellen jo nyt osallistu myös jollain muulla tavalla kuin Voilla voittoon -kampanjasivua päivittämällä! Sitä paitsi lienee ihan hauskaa ja hyödyllistä kirjoittaa hieman tarkemminkin ylös näitä omia syömäröintejä, juomarointeja, liikkumisia jne.

Eli olen pian 23 vuotta täyttävä opiskelijatyttö, joka ei ole varsinaisesti koskaan ollut kovin ylipainoinen, mutta jonka ruokailutottumukset ovat aina olleet hieman mitä sattuu, mikä on heijastunut myös muuhun terveyteen ja ennen kaikkea minäkuvaan aika paljon.

Karppaamisesta kuulin jo joitakin vuosia sitten, mutta nuoruuden kasvuhormoneilla ja muulla virkeydellä varustettuna en ajatellut, että minkäänlainen elämäntaparemontti olisi vielä pitkään aikaan itselleni tarpeeseen - varsinkaan remontti, joka karsisi ruokavaliostani karjalanpiirakat (omg!), Maraboun minttusuklaan, mandariinit, Fazerin ruispuikulat, juustonaksut ym. hiilarisössöt, joita olin vetänyt siihen asti lähes päivittäin.

Viime kesänä Balkanilla reissatessa mukana ollut ystävä kuitenkin ihmetteli, miten yleensä niin kovin energinen ihminen oli aivan veto poissa suurimman osan ajasta ja vedin helposti kahden tunnin päikkäreitä. Jossain määrin yhdistin mielessäni tuon väsymyksen porottavaan aurinkoon mutta myös kaikkeen siihen vetämääni jäätelöön, karkkiin, pastaan, burekiin, gyrosiin ym. valkoiseen leipään. Todellinen herätys olivat kuitenkin vasta bikinikuvat, joissa solakan uuman tilalla esiintyi useimmiten pingottunut pallo ja naama oli pöhöttynyt kuin pultsarilla.

Ennen joulua sain painoa alas jonkinlaisella hyväkarppauksella melkein vahingossa noin kolme kiloa, mutta joululomalla tuli vietettyä aikaa Protein Power -kirjan sekä muiden karppausoppaiden parissa, mikä iskosti päähän, että parantaakseni yleistä oloa, kannattaa tämä asia tehdä kunnolla ja yhtäjaksoisesti eikä haaskata ns. karppaajan golden shotia palaamalla välillä hiilarimaailmaan.

Enpä arvannut, että kun hieman lähden painoa pudottamaan jättämällä hiilareita pois, tulee mun koko siihenastinen ravitsemustietämys mullistumaan ja että karppaus todellakin muuttaa koko elämän... Minä, jota luonnontieteet on aiemmin kiinnostanut kuin kilo pa..aa, nörään nykyään usein ihmisen fysiologiaa käsittelevien kirjojen parissa ja käännytän siinä vaivihkaa insuliiniongelmaisia lähimmäisiäkin. :D Opeteltavaa on toki vielä paljon eikä mitään virallisia totuuksia täältäkään varmasti löydy, mutta omaa kehoani kuunnellen haluan löytää parhaan mahdollisen elämäntavan itselleni.

Kaikkein ihmeellisintä mulle on ollut ehkä tämä rasvamyytin romahtaminen - eli läski ei teekään läskiksi, vaan insuliini on vääränlaisessa ruokavaliossa se hirviöhormoni, joka on länsimaisen yhteiskunnan useimpien terveysongelmien taustalla. Nykyään lautaselta/kupista löytyykin monipuolisesti kylmäpuristettuja kasvisöljyjä, pähkinöitä/siemeniä kuin sitä ennen niin pelkäämääni eläinrasvaa. Oksettaa ajatellakin, että vedin joskus kaakaoni VETEEN tehtynä enkä kuohukerman ja kookosrasvan kanssa. ;)

Nyt lipsahti vähän turhan pitkän jaarittelun puolelle, mutta oli kiva kirjoittaa näitä itsellenikin ylös. Kiitos, jos jaksoit lukea tänne asti! Jospa sitten jatkossa vähän enemmän tähän itse kampanjaan liittyvää hölötystä...

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-10 12:22:32 
Poissa
sintti
sintti

Mutta niin, itse Voilla voittoon olikin sitten helppo tapa kokeilla tätä kutistumista jotenkin järjestelmällisemmin ja satojen muiden karppien vertaistuella.

Haha naurattaa jo, miten intoa piukassa säntään joka keskiviikko sängystä ylös, huussiin ja sen jälkeen vaa'alle - jota en onneksi tsekkaakaan useammin kuin tuon yhden kerran viikossa. Aikas ihanaa sekin verrattuna joidenkin edellisten laihdutuskuurien jokapäiväiselle tuskailulle "iiiik, taas se näytti 300g enemmän, eli tänään syödäänkin sitten vain jääsalaattia ja omia kynsiä..." Lisäksi joka viikko paino on nytkähdellyt mukavasti alaspäin. Eilen vaaka näytti 67,1 kg, mikä tarkoittaa kolmea kiloa vähempää kuin lähtöpaino oli!

On myös niin mahtavaa tietää laihduttaneensa pääosin läskiä eikä suinkaan lihasta, kuten aiemmilla kitukuureillani olen usein tehnyt. "Laihaksi läskiksi" en nimittäin rupea, minkä takia tuli ostettua tuo salikorttikin taas vuosien tauon jälkeen. En tiiä miks mä oon aina saanut niin suuria kiksejä siitä tunnelmasta, kun isot äijät äheltää naama punaisena raudan parissa ja itseltäkin pääsee suusta kaikenlaisia äähhlhläööööhhmmmööh-ääniä, kun kuritan vatsalihaksia niin, että seuraavana päivänä ei voi kuvitellakaan nauravansa ilman kipua. Täytyy vaan ottaa oma ipodi mukaan, ettei tuu altistetuksi liikaa sille kuntosalin kikkeliheville, mikä siellä pauhaa päivät pitkät. :D

Vanhoja kliseitä kerrataan, mutta on tullut huomattua, että edes tuo läskin katoaminen vyötäröltä ei suinkaan ole ollut se paras asia, vaan kaikki ne muut pienet muutokset, joita olen olossani ja elämässäni huomannut. Listataan nyt näistä muutama:

- nukun vähemmän kuin ennen (7-8h yössä) mutta uni on syvempää ja aamulla suorastaan loikkaan sängystä ylös enkä kölli siellä puoleenpäivään asti, kuten aina ennen -> tulee lähdettyä yliopistollekin paljon aikaisemmin.
- ennen hauraat kynnet on ihan ykskaks yllättäen humahtaneet todella pitkiksi!
- myös hiukset näyttävät paremmilta
- heti kun kookosöljy tuli kuvioihin, eipä tarvinut enää arvuutella, mahtaneeko tää LC-dieetti aiheuttaa ummetusta...
- iho on parantunut huomattavasti, selän isot finnit kadonneet täysin
- ketoosikiimassani tulee tanssittua enemmän ja oltua muutenkin fyysisesti paljon aktiivisempi. On kiva olla taas se sama energinen oma itsensä ilman sokerin aiheuttamia mielialan- ja virkeystason vaihteluja. Kaverit tosin kyselee, vedänkö piriä kun silmät välillä säihkyy ja tulee heiluttua niin paljon, haha
- en ole koskaan syönyt näin maittavaa sapuskaa kuin nykyään
- minustakin on tullut lounastauko- ja ostoskorikyttääjä :mrgreen:

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-10 13:07:53 
Poissa
sintti
sintti

Mutta kun nyt kerran on tää puhe(kirjoitus-?)ripuli päällä, kerrotaan vähän, mitä tässä nyt on sitten tullut syötyä viime aikoina.

Eli ketokarppaamisella (alle 30 hh/pvä) on lähdetty liikkeelle, koska ihan ensimmäisenä mun piti päästä eroon tuosta näläntunteesta sekä verensokereiden heittelystä. Mihinkään ketotikkuun en kuseskele mutta päättelin tästä jännittävänhajuisesta hengityksestä sekä yleisestä energisestä olotilasta, että ketoosissa ollaan ja syvällä. Makroja laitoin muistiin itselleni ensimmäisen kuukauden aikana, mutta koska nyt on tulleet aika hyvin tutuksi ruoka-annosten sopivat koot ym., en ole enää viitsinyt niitä mihinkään kirjoitella, koska mitään jumivaihettakaan ei ole vielä päälle iskenyt.

Pari viikkoa sitten vaivasi hieman huimaus ja silmissä musteni, kun nousin ylös, mutta pappavissyn juominen ja mineraalisuolan lisäys auttoivat tuohonkin. Rehuja ja rasvaa vedin ehkä alkuun liian vähän ja prodea liian paljon, koska välillä iski nälkä tuon kolmen ruokailukerran ulkopuolella. Nyttemmin tuokin on tasoittunut.

Tämän päivän aloitin veden lisäksi vitamiineilla, kolmella siivulla voissa paistettua pekonia, keitetyllä kananmunalla yrttivoin kera sekä puolikkaalla lautasella miniluumutomaatteja, avokadoa ja tuoretta basilikaa. Purskuttelin lopuksi suussa hieman kookosöljyä. Lounaaksi aion hotkaista eiliset luomulihapullien rippeet kukkakaali-sipuli-pekonimuhennoksella sekä tietysti mitä vaan rehuja jääkaapista löytyy. Illalla ajattelin vetäistä taas ison satsin kukkakaalisushia avokadon, lohen, kurkun ja toki kruunumajoneesin kanssa. Satuin löytämään kaupasta nimittäin merilevää, joka maistuu ihanalta sushin kanssa. Tää kukkisvillitys on kyllä mulle jotain aivan uutta, entisessä elämässä tuotakin sai nimittäin pakottaa syömään. Kaikkea sitä oppii. 8)

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-10 14:09:27 
Poissa
Herkkusuukarppi
Herkkusuukarppi

Hienoa, hienoa =D>
Ja tervetuloa sekaan :D .
Tällanen oma ketju onkin ihan kiva "muistutus" itselle. Mulla ainaki meinaa ihan totaalisesti kadota mielestä, paljonko se vaaka alussa näytti jne. Siksi mäki oman ketjuni aloitin :D .

ViestiLähetetty: 2011-02-10 22:15:56 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos ja kumarrus, Lörppö!

Juu, yhtenä motivaattorina mulla on myös tässä kirjoittelussa se haave, että voin sitten joskus pienentyneenä keijukaisena lukaista nämä tekstit uudestaan läpi ja vaikka hieman ihmetellä, että kah, onkos sitä joskus tullut oltua noinkin painava! :lol:

Ei mutta tämä foorumi on ollut suuri apu jo ennen kuin itse tänne uskalsin mitään kirjoitella. Uskomattoman mukavia ja kannustavaisia ihmisiä! Mielelläni uin tässä lammessa. :)

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-11 18:46:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla myös oman ketjun teko auttaa seuraamaan tätä projektia. Myös aktiivisesti luen muidenkin ketjuja, joten kiva että tuli taasen uutta luettavaa :D

Tsempit Sulle sinne kanssa :D :D :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00