karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-18 14:05:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Suikki karistaa jojo-kiloja
ViestiLähetetty: 2014-01-09 14:02:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

34-vuotias kahden koululaisen äiti.
- Karppina vuodesta 2005,
- Pituutta 164cm, paino vaihdellut 60kg-70kg.
- Tavoite olisi päätyä lähemmäs 60kg ja pysyä tuossa.
- Viimeiset 2 vuotta painoa lähemmäs 70kg.
- Vuosi 2013 lähes viljaton, rennosti hiilaritietoinen, marraskuun alusta pätkäpaastoillen 16/8

Tammikuussa 2014 lähtöpaino 69kg, tavoitteena pudottaa ainakin 5kg. Tiukassa on! :?

ViestiLähetetty: 2014-01-09 20:16:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hip hei, ja tsemiä! :)

Aika samoissa mennään tavallaan: olen itsekin jojoillut ihan tuolla samalla välillä. Pätkäpaastoilun aloitin nyt puolivahingossa miehen mukana (hän ei siis karppaa mutta pätkii kyllä), ja olen hämmästynyt, miten helposti se onnistuu! Siinähän tuo työpäivien lomassa menee melkein huomaamatta.

Minulla kampanjatavoitteena reilu 4 kiloa pudotusta, lopullinen tavoite 60-61 kg.

Sisua kaikkeen!

ViestiLähetetty: 2014-01-09 21:31:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kivaa että täällä on joku jolla samat lähtökohdat ja tavoitteet! Mä niin tiedän että tää kevät tulee olemaan ihan kammottavan nipo, jos meinaan tavoitteisiini päästä. Normiterveellinen gluteeniton hyväkarppi ruokavalio runsaan liikunnan kanssa ei enää näköjään tähän tätiin tehoa, nyt pitää käyttää muita kortteja, kalorinlaskentaa ja hiilarien rajua rajoittamista. Olen hyvin onnistunut joskus alakarpilla ja alhaisilla 40-50g/vrk hiilareilla. Pätkäpaastoten lähti lähinnä alussa nesteitä ja sitten painonlasku tyssäsi. Muuten olen paastoilusta tykännyt, sopii mulle kun olen napostelija. Silti ei syöminen ole kertakaan karannut käsistä kun on sen aika.

Kammottavinta on, jos on väsynyt, silloin tekee koko ajan mieli pupeltaa jotain ja menee taatusti energianrajoittaminen plörinäksi.

ViestiLähetetty: 2014-01-10 06:37:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo, se on kyllä huomattu että kun pudotettavaa on vähän, ei homma etene pienillä muutoksilla. Järeämpiä toimenpiteitä tarvitaan.

Itselleni tuntuu sopivan peruskarppaus ja lisäksi jonkinlainen energiarajoitus, jonka saan helpoiten aikaan - nyt joku ortodoksikarppi varmaan ärähtää - tarkkailemalla jonkin verran myös rasvan saantia. En toki koske kumijuustoihin tai pullotettuihin E-koodeihin, mutta en liioin kaatele kahviini kookosöljyä enkä pakota itseäni syömään lihasta näkyvää rasvaa, kun sen maku on aina inhottanut.

Napostamiseen toi pätkäpaastoilu on kyllä oiva lääke! Ja tuollaisille mieheni tapaisille, joiden sapuskat ovat yleensä terveellisiä ja monipuolisia, mutta määrät tahtovat karata käsistä.

Rohkeutta! Hyvin se menee. Ehkä hitaasti, mutta hyvin. :)

ViestiLähetetty: 2014-01-10 22:36:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos tsempistä! :)

Ajattelin kokeilla kaloreiden rajoittamista nyt niin, että paastoan iltaan asti joka toinen päivä, vähän niin kuin 24/24. Jos onnistuisi. Käytän itse niin paljon rasvaa, että kalorit paukahtavat helposti muuten yli kulutuksen.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 00:28:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nähtävästi omalla kohdallani ei oikein toimi joka toinenkaan päivä syöminen, ruokahalut kun ovat paastopäivän jälkeen niin alhaalla, ettei seuraavanakaan päivänä oikein maistu. Edellispäivänä sain sisuksiini paastoilun jälkeen 850 kaloria, seuraavana päivänä meni ihan plörinäksi, en syönyt kuin 1000 kaloria, joten tänään oli pakko syödä taas normaalisti, semmoiset 1800 kaloria. Eli taidanpa pitää paastopäivän joka kolmas päivä tai tarpeen mukaan, ettei mene liian tiukaksi. Makrot ovat olleet tänään 69g proteiinia, 32g hiilareita ja 150g rasvaa, eli tavoitteiden mukaan.

ViestiLähetetty: 2014-01-14 09:26:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tjaahas. Tässä vähän tammikuun keskiarvoja:

Syödyt kalorit/vrk: 1404kcal

Kulutus: 1978kcal

Makrot: p50g h75g r99g

Proteiinia on hieman vähän, hiilareita taas kohtuullisen paljon. Kalorivajeeseen nähden en ole juurikaan laihtunut. Eilen illalla tuli kyllä syötyä suklaata pari patukkaa jälkkäriksi, joten ne saattavat vaikuttaa aamupainoon, joka oli tänään jälleen sama kuin lähtöpaino marraskuun alussa, 69kg. :P On se sitkeessä! Marras- ja joulukuun keskimääräinen energiansaanti oli 1550 kaloria vuorokaudessa ja kulutus yli 2000 kalorin. No, hiljaa hyvä tulee.

ViestiLähetetty: 2014-01-21 07:51:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kamppishan nyt ei vielä ole kamalan pitkään kestänyt, ja lujassahan se paino tosiaan on, kun ylikiloja on vähän. Varmasti lähtee alamäkeen tuota menoa taas. :)

ViestiLähetetty: 2014-01-21 09:41:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suikki kirjoitti:
34-vuotias kahden koululaisen äiti.
- Karppina vuodesta 2005,
- Pituutta 164cm, paino vaihdellut 60kg-70kg.
- Tavoite olisi päätyä lähemmäs 60kg ja pysyä tuossa.
- Viimeiset 2 vuotta painoa lähemmäs 70kg.
- Vuosi 2013 lähes viljaton, rennosti hiilaritietoinen, marraskuun alusta pätkäpaastoillen 16/8

Tammikuussa 2014 lähtöpaino 69kg, tavoitteena pudottaa ainakin 5kg. Tiukassa on! :?

:smt006 Jään mielenkiinnolla seuraamaan edistymistäsi! Olen saman pituinen ja painokin pyörii samoissa lukemissa. Itse en nyt ole varsinaisesti asettanut painotavoitetta itselleni, enemmänkin hyvänolon ja hoikan olomuodon tavoitteen.

Minä myös pätkäpaastoilen, eli rajoitan syömiseni n. klo 15-22 välille päivittäin. Seuraan syömistäni nyt toistaiseksi kaikkien makrojen osalta, jotta osaan jälleen hahmottaa paremmin määriä. Kaloriylärajaa en ole itselleni asettanut, mutta ehdottomana alarajana pidän 1800. Viljattomuuteen pyrin myös, mutta en ole kovin ankara itselleni jos siitä tulee (esim. laskiaispullien muodossa) lipsuttua.

Hauska seurata ns. samankokoista! :)

Elämän ja energian ylläpitoa salaisen päiväkirjan muodossa

ViestiLähetetty: 2014-01-21 12:26:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on tavoitteena tämän painonpudotuksen jälkeen jäädä myös pätkistelemään, ja jatkaa samalla kaavalla kuin mitä loppuvuonna 2013, eli ei kovin tiukkaa rajoittamista, mutta suht viljattomana ja maidottomana kuitenkin.

Tässä muita mittoja:

Pituuteni on siis 164cm

Vyötärö 73cm

Lantio 103cm

Mikä tekee rasvaprosentista 28,9% (Karppilan laskutikut)

Aamupaino tänään 67kg. Käväisi jo 66 puolellakin.

Tsemppiä kaikille! :)

ViestiLähetetty: 2014-01-21 14:16:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Niin Suikin ketjussa kun ollaankin, olis kysymys She!:lle. Millaisia vaikutuksia tuolla pätkäpaastosysteemillä on ollut sun oloon ja mittoihin? Ootko käyttäny painonpudotuskonstina vai muuten vaan tykännyt rytmittää tolleen?

Itse veivaan nyt 5:2-systeemiä karppauksen ohella. Katkaisen paaston myöhäisestä iltapäivästä/alkuillasta, koska olen huono nukkumaan muutenkin, saati nälkäisenä. Olenpahan vain miettinyt, pitäisikö tätä pätkäilyäni jotenkin viilata... liikakiloja on melko vähän, joten viimeisten karistaminen saattaa vaatia aika kovia otteita.

15-22 syömisaika kuulostaa yhtäkkiä ihan ruhtinaalliselta! Tuollainen ikkuna sallisi ruokailun käytännössä koko sen ajan, kun olen arkisin kotona ja tajuissani. :D Ennen klo 15 arvatenkin vain vettä?

Tsemiä kaikille tarvitseville!

ViestiLähetetty: 2014-01-21 14:36:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hanniina kirjoitti:
Niin Suikin ketjussa kun ollaankin, olis kysymys She!:lle. Millaisia vaikutuksia tuolla pätkäpaastosysteemillä on ollut sun oloon ja mittoihin? Ootko käyttäny painonpudotuskonstina vai muuten vaan tykännyt rytmittää tolleen?
---
15-22 syömisaika kuulostaa yhtäkkiä ihan ruhtinaalliselta! Tuollainen ikkuna sallisi ruokailun käytännössä koko sen ajan, kun olen arkisin kotona ja tajuissani. :D Ennen klo 15 arvatenkin vain vettä?

Tsemiä kaikille tarvitseville!

Syksyllä pätkäpaastoilin lähinnä painoa pudottaakseni ja tuolloin toimi erittäin loistavasti siihen. Loma, joulu ja liika vapaa-aika kuitenkin sotki tuota pätkäpaastoilua loppuvuodesta joten kiloja tuli hamstrattua hitusen takaisin. En koe ongelmaksi, mutta jonkin verran tuo syksyn pätkäpaastoilu edesauttoi tuota loppuvuoden mättämistä, sillä vatsalaukku oli tottuneempi suuriin kerta-annoksiin, ja kun niitä yhtäkkiä mättikin sen 3-4 päivässä pitkin päivää, niin kyllähän se väkisinkin jossakin näkyy. :)

Tällä hetkellä tavoitteena ei varsinaisesti ole pudottaa pianoa (en halua punnita itseäni), mutta kylläkin mahtua sutjakammin olemassa oleviin vaatteisiin ja pitää yllä energistä oloa ja olomuotoa. Siihen pätkäily toimii minulla oikein hyvin, KUNHAN pidän huolen tarpeeksi suuresta energiansaannista. Itse en ole koskaan ollut kova aamupalan ystävä (paitsi viikonloppuisin rötväilykausina jolloin tuleekin vedettyä kaikkea munkeista suklaapatukan kautta vispipuuroon ja riisipiirakoihin). Päivätyötä tekevänä on helppo rytmittää ruokailut iltaan, kun ei aamulla mene alas muutakuin kahvi. :)

Aamulla juon itse Bulletproof-kahvin (tai LCHF-kahvin niinkuin se täällä ehkä paremmin tunnetaan), eli kahvia+voita+kookosöjyä. Yön jäljiltä pysyy ketoosi yllä ja silti saa työpäivän alkuun ekstra energiaa. :) Muutoin juonkin sitten päivän aikana vain vettä. :)

ViestiLähetetty: 2014-01-22 10:20:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

She!:n ruokarytmi kuulostaa aikalailla samalta kuin mitä itse toteutin työskennellessäni maatalousalalla. Helpoin aamupala ennen aamulypsyä oli vetästä kahvin joukkoon kookokset ja muutama lusikallinen vielä muita öljyjä (avokado- pähkinä- yms.) perään. Ei alkanut töissä heikottaa, eikä tarvinnut miettiä syömisiä kun taukoa ei muutenkaan ehtinyt pitää. Iltapäivällä sitten kokkailin kahden-kolmen maissa ison aterian, syötiin, huilattiin ja iltalypsyn jälkeen toinen iso.

Nyt on mennyt hiukan hankalaksi paastoilu kun elämänrytmi on toisenlainen, ja epäsäännöllinen. Olen hoitoalalla ja harrastan hevosia, sekä koitan lenkkeillä muutaman kerran viikossa. On tosi hankalaa ajoittaa syömisiä siihen, kun olen kotona. Mutta nyt mennään päivä kerrallaan. Usein mulla onkin mukana banaani, vaikka siinä aika paljon hiilareita onkin.

Aamupaino oli muuten 65,5 ja vyötärönympärys 72. Hih hei!

ViestiLähetetty: 2014-01-23 07:34:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hmmm... ehkä tuota kahvin rasvaamista pitäis tosiaan paastoilun yhteydessä kokeilla, vaikka muuten tuntuu vähän päättömältä. Mut mites kahvikerma? En kertakaikkiaan osaa juoda kahvia mustana, oon jonkun verran yrittäny harjoitellakin. :) Kermaa menee kyl varsin vähän, perinteinen "maitovara" on ihan liikaa.

Ja noin sitä pitää, Suikki-nen! :)

ViestiLähetetty: 2014-01-30 18:40:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paino käväisi tuossa jo tasan 65 kilossa muutamana päivänä. Sentit ovat kutistuneet lantio 102cm, vyötärö 72cm. Hyvin etenee siis. Olen koittanut syödä pikkuisen enemmän, että energiavajetta jäisi vain n. 200-300 kaloria. Paljon harrastavalle kituilu on täyttä tuskaa. Mutta katsotaan nyt, jos ei etene, on pakko varmaan taas tiukentaa.

Muuten tammikuussa olen syönyt ollut keskimäärin vuorokaudessa:

1556kcal (ja kuluttanut 2088kcal)

Prot. 60g/vrk
Hh 70g/vrk
Rasva 110g/vrk

ViestiLähetetty: 2014-02-02 09:31:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Voi rasite! Tänään oli paino heilahtanut jälleen 67kg. Miten ihmeessä paino voi vaihdella +2kg? Tiedän kyllä ettei puntarilla pitäis käydä joka päivä... Ja että nesteitähän noi kilot varmaan ovat.

Jotenkin tuntuu kivemmalta silti ajatus siitä, että punnitsee painonsa joka aamu, ennemmin kuin kerran viikossa. Masentuisin totaalisesti, jos paino olisi viikon aikana noussut 2kg ja sitten pitäis taas viikko odotella pelon vallassa. ;)

ViestiLähetetty: 2014-02-04 14:07:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiinnitin huomiota siihen, että syöt aika vähän (kalorimääräisesti). Toki jos tarkoituksena on pudottaa nimenomaan painoa, se saattaa auttaa, mutta ehkä pienempikin vaje riittäisi?

ViestiLähetetty: 2014-02-04 21:10:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu mun on pakko pitää kalorit tuossa 1500 kieppeillä per vuorokausi, koska muuten en laihdu. Koko viime vuoden sitkeästi yritin ihan ruokavaliomuutoksella entiseen malliin, mutta en laihtunut yhtään. Nyt lähtee. Mutta katsotaan, josko pian pääsis taas syömään sitä 2000 kaloria mikä kuluukin. Sentit on lähteneet suurinpiirtein samaan tahtiin, olen ihan tyytyväinen kun vyötäröltä irtoaa sentti per kilo.

Tänään ei lenkilllä oikein kulkenut, vaikka eilen mätin illalla hiilaria oikein olan takaa taatelien muodossa ja energiaa taisi tulla reilusti yli 2000 kcal. Taatelit on mun salainen pahe.

ViestiLähetetty: 2014-02-06 09:00:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eilen oli tehokas päivä liikunnan ja syömisen suhteen. Näin aktiivisia päiviä mulle kertyy viikossa 2-3. Toisina päivinä istuskelen ja luen ja koirien kanssa käyskentelen metsässä vain.

Aamulla kävin lenkillä koirien kanssa, kevyttä hölkkää 30 min. reipasta juoksua 15 min.

Joogaa n. 1 h

Aamupalaksi (klo 12) söin n. 100g itsetehtyä siemenleipää voilla, salaattia ja 3 kananmunaa voiss paistettuna.

Nukuin tunnin sohvalla.

Iltapäivällä kuppi kahvia ja 2 kpl itsetehtyjä vhh-runebergintorttuja

Poljin tallille 30 min.

Pidin ratsastustunnin kentällä 45 min. Kuljeskelin koko ajan rauhallisesti.

Ratsastin kevyesti kentällä kaikissa askellajeissa 1 h

Siivosin 5 karsinaa 30 min.

Poljin takaisin kotiin 30 min.

Lenkitin koirat nopeasti parin korttelin ympäri.

Tein ruuaksi riisiä ja tofu-kookos-cashew-currya, jota söin annoksen hyvällä halulla. Loppuillan napostelin cashew-pähkinöitä ja kaakaonibsejä sohvalla.

Kaloreita kertyi päivän mittaan 2300 (saatoin unohtaa mainita jotain, en jaksa tarkistaa) ja kulutusta 2500kcal.

Puntarilla en ole käynyt.

Nyt on menossa aamukahvit (mustana) ja mahassa kurnii karmiva nälkä. :/

ViestiLähetetty: 2014-02-06 11:33:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ja siis edellisiin vielä lisäksi, että tällä viime päivien mallilla ei tosiaankaan meikäläinen enää laihdu, vaan tarvitaan se reipas kalorivaje. Aktiivisina päivänä vaan täytyy syödä paljon, että jaksaa. Kunhan tasaa kalorivajeeseen. Se onnistuu laskemalla. Hyvin on sujunut tähän asti. Nyt vielä loppurutistus kesää kohti!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00