Kovasti tänne ollaan kaivattu FAQ:ia jossa siis vastauksia kysymyksiin. Tekeillä on, Itseasiassa lähes kaikki alkavan kysymykset on esitetty monia kertoja ja niihin on moni ottanut kantaa. Siksikin on hyvä lukea vanhoja tämän sivun juttuja. Näkee monipuolisemman ja useampien ihmisten mielipiteitä. Siinä mielessä se jo olleiden samankaltaisiin asioihin kantaa ottava vanha keskustelu on hyvä, ja se ei tarkoita etteikö saa kysyä.
Toki täällä uskaltaa asiallisesti kysellä. Tiedon hakuun kannattaa myös uhrata aikaa. Ja jokaikinen täällä on joskus ollut tässä asiassa uuden edessä. Minä en yhtään inuiittia tiedä joka olisi syntymäketokarppi täällä olevista.
Jokainen tääl on joskus tämän aloitanut just nollasta joten en kovin suurta aihetta näe ylimielisyyteen aloittavaa kohtaan. Sensijaan väsymystä kysymystulvaan voi olla. Se lienee ymmärrettävää...
Ainakin minä koen monesti linkit hyödyllisiksi koska nimenomaan ainakin itse haluan selvittää asioita. Ja harvemmin täällä saat tämän ruokavalio asian tiimoilta huuhaalinkkejä.
Tiedonlähdelinkeistä kannataa koota itselleen "tietopankki".
Minä en ainakaan pidä ajatuksesta että uusia alettaisiin "leimata" ja karsinoida. Mutta palsta on vilkastunut myös huomattavasti, moni on myös turhautunut kyselyihin siksi että tänne usein tulee ihmisiä sen toivossa että aloittaa jonkin pikaihmedieetin hetken mielijohteesta. Sellaisiin vastaaminen ja neuvon antaminen on kovin turhauttavan tuntuista. Siihen varmasti moni "väsyy".
Kun selkiää että ihminen on tosissaan, ja myös omalla aktiviteetilla hakee tietoa niin kyllä varmasti saa neuvoja. Ja täällä voi jutella ruokavaliosta yms, ei vain kysellä...kovin kyselypalstaa tästä tuskin haluaa kukaan...tämähän on keskustelupalsta
Kovin tarkkojen neuvojen annossa on hankaluutena se että ruoka-asiat ovat tavattoman yksilöllisiä. Ihmisen ainneenvaihdunta ja kaikki on yksilöllistä.
Sitten, täällä on kaikkia karppauslajeja. Ns hyväkarpin, joka ei painoaankaan pudota, neuvot olisivat aivan väärät atkinsin induktioon. Siinä onkin yksi syy miksi täällä voi tuntua aika sekavalta. Yks popsii ruisleipää, joku syö aamupuuron jne...ja joku syö vain tonnikalaa, lohta ja sikaa.
Itse olen atkinsia/heikkilää muistuttavalla ketogeenisellä ja luultavimmin vielä melkoisen kauan. Ollut noin 5kk (hiilaritasoillla joka tyypillisesti välillä 20 - 40g/vrk) Ennen aloitustani olin perillä ihmisen fysiologiasta ja aineenvaihdunnasta kohtuullisesti sekä luin erilaisia low carb jutuja netistä hyvin monista paikoista. Suomalaisistakin, muun muassa täältä:
http://koti.mbnet.fi/lowcarb/ jossa todella kannattaa käydä läpi kaikki mitä antia siellä on sivujen sisällä.. ja sieltä linkkeja uloskin... suosittelen.
Muista valikoida syömisesi viisaasti koska hiilariraja esim 20g ei siedä "hukkahiilareita" eli "tyhjiä"hiilareita. Eli kyllä atkinsin induktiovaiheessa saa maustetut jugurtit yms hömpän jättää kaupan hyllylle... muistathan vielä se etä atkins on suomennettu usasta... siellä elintarvikkeet (valmisteet) ovat erilaisia ja siksi saattaa olla isoja eroja.
Ketogeenisen periaate aineenvaihdunnallisesti on yksinomaan se että hiilihydraatteja on hyvin niukaksti. varsinaisesti kiellettyjä ei ole. Tietenkin se on silloin ketogeeninen dieetti. Atkins niminen se on vain tarkalleen ottaen silloin kun noudattaa juuri hänen ohjeitaan eikä poikkea niistä. Minusta elämä on helpompaa kun ei ota raamatukseen mitään vaan ymmärtää periaatteen ja osaa soveltaa sitä.
Valmistuotteissa todellakin on usein huonot pakkausmerkinnät, mutta pian ne oppii ihan automaattisesti jopa laskematta. Se vie hetken. Alussa kannattaa se työ tehdä että opettelee.. ja miksi sitä ei tekisi... tämä ei ole lyhytaikanen pikadieetti jolla äkkiä tehdään kosmetiikkaa ja sitten unohdetaan. Muistahan sekin että joskus kiireessä on vastattava kuten kiireessä ehtii...ja aina ei jaksa vastata... tääl ollaan vaan juttelemassa kuinka kullonkin satutaan. Täällä on avuliaitakin ihmisiä mutta jokaikinen täällä on vain huvikseen omasta asiaan kiinnostuksesta. Lähinnä lueskelemassa ja mahdollisesti heittämässä omia näkemyksiä sekaan jne...
Niin, rohkaise vaan itsesi kysymään ilman kummempia. Jollet löydä sopivaa aktiivista valmista ketjua kysymykselle niin aloita uusi. Paremmin ja täsmällisemmän vastauksen saat mitä enemmän on taustatietoa jonka perusteella voi vastata. Eikä haittaa vaikka hiukan kertoo miten on muuten perillä asiasta... Myös yksityisviesti on käytettävissä jos harkitsee sen olevan tarpeen, jos ei ollenkaan uskalla kysyä julkeasti eikä mistään löydä neuvoa... mutta vastausaikaa ei aina ole eikä velvollisuuttakaan.
joten..