karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-25 09:21:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kuka kukin on -osasto
ViestiLähetetty: 2005-02-28 17:55:51 
Poissa
sintti
sintti

Miten olisi tällainen käyttäjien esittelyosasto, jossa itse kukin voisi tehdä esittelyn itsestään ja karppailustaan: laihdutus- ja terveyshistoriaa, ruokavaliofilosofiaa yms. Samallahan se toimisi eri karppisuuntien esittelynä, moniahan kiinnostaa mitä syöt, paljonko olet laihtunut. Ruokapäiväkirjahan on aika pitkälle juuri tätä, mutta tältä palstalta löytyisi myös kokeneempien ja tasapainonsa jo saavuttaneiden tietoja. Olen myös huomannut, että gurukarpit "joutuvat" tämän tästä kertomaan omasta ruokavaliostaan ja periaatteistaan aloittelijoita neuvoessaan, ja vastedes voisi sitten viitata tälle osastolle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 09:16:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lueskelin tätä palaute-palstaa ja täältäkin löytyi "minä olen" kertomuksia - Ja niitä on varmasti ihan joka alavalikossa, ainakin yleisessä osiossa on monta ketjua...

Kuka tahtoisi hommaksi keräillä kaikki esittelyt yhden otsikon alle?? (Voiko sellaista tehdä??)

Sitten vähän OT - kun tämä foorumi on alkanut paisua aika mellevästi, niin voisiko tehdä esim. niin että viestit joihin ei ole kuukauteen (tms.) vastattu, poistuisivat automaattisesti??? Saataisiin "turhia" viestejä siivottua. (Katson turhaksi viestin, johon ei kukaan viitsi kommentoida mitään) Tämä ei siis koskisi painonseurantaa, päiväkirjoja yms. vaan yleistä, off topicia jne.

PERSKETTI, oisin tahtoont lisätä muutaman hymiön tähän viestiin selventämään ajatuksiani, mutta koneemme virus/palomuuriasetukset eivät suostu moiseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 09:54:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No ei minusta pitäisi lähteä poistelemaan. Yksi tämän palstan vahvuus on siinä, että tänne on kerääntynyt mieletön määrä tietoa, joka on sirpaleina vähän siellä sun täällä, mutta löytyy haulla melko helposti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 16:30:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En mää tarkoittanutkaan että kaikki viestit pitäisi poistaa kuukauden jälkeen (vaikkei olisi vähään aikaan ollutkaan otsikoissa) vaan että viestit joihin ei ole tullut yhtään vastausta, poistuisi kuukauden päästä. Sellaiset, jotka ovat vastauksia saaneet, poistuisivat vaikka puoli vuotta viimeisestä kommentista.

Näin turhat toistot/ei kiinnostavat/toisessa ketjussa paremmin käsitellyt tms. saataisiin pois tilaa viemästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 18:03:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä pistän oman kokemukseni tähän ketjuun vaikka se ei palauteosioon kuulukaan:

Pienettären faktatiedosto

1. tautikarppaus

Minulla on ollut ongelmia masennuksen, ahdistuneisuuden, stressin, uniapnean, narsistisen persoonallisuushäiriön, keskittymisongelmien ja nuoruusiän dementian kanssa.

Nuoruusiän dementia tarkoitti sitä että vaikka luki kunnolla tenttiin, niin tenttitilaisuudessa pää meni ihan blankoksi, tuli totaalinen muistikatkos. kerran puhelimeen vastattaessa piti minun katsoa ovesta oma nimeni koska olin unohtanut sen. Näihin aikoihin minulla oli vahvasti hiilihydraattipitoinen ruokavalio.

Uniapnea johtui siitä että rasva tunkeutui hengityselimiin ja nukkuessa oli hengityskatkoksia. Olenkin aina ollut väsynyt. Lääkärin mielestä oikea hoito tähän on laihduttaminen.

Karppaaminen on vaikuttanut kaikkiin näihin myönteisesti paitsi narsismiin, joka on ennallaan. Minä pidän tärkeänä tässä erityisesti rasvojen suurta osuutta ruokavaliossa, sekä rasvaliukoisia vitamiineja A ja D. Tuntuu siltä että kalaruoka tukee aivotoimintaa parhaiten, ehkä fosforin, ehkä rasvahappojen osalta. Myös folaattien riittävä saanti ehkäisee masennusta jonkun tutkimuksen mukaan.

Kutrin mukaan dopamiini ja serotoniini ovat toiseensa nähden käänteisiä. Tryptofaani kasvattaa serotoniinia ja vähentää dopamiinia, mutta se häviää kilpailun reseptoreista muille aminohapoille. Karppaus on vaikuttanut minulla dopamiinin puutteeseen sillä tavalla että olen voinut jättää masennuslääkkeet.

Karppauksen vaikutus minulla kolesteroliarvoihin on ollut mitätön mutta triglyseridit ovat laskeneet. Ennätysalhaisia ne eivät suinkaan ole mutta tulos on riittävän hyvä.
Verenpaine on ollut ongelma, se on 150/100, mutta Heikkilä on sanonut että minun pitää vielä odottaa painon laskevan enemmän että tuloksia rupeaa näkymään.

Minulla on sukurauhasten vaikea vajaatoiminta, minkä ääneenlausumattomana syynä pidetään nykyisin DDT:tä ja muita xenoestrogeeneja. Joudun olemaan hormonikorvaushoidossa mikä edelleen hidastuttaa painonlaskua.

2. paino

Karppaamisessa oli ja yhä on paljon opeteltavaa ja vaarapaikkoja. Minulla suurin ongelma on ollut nälän tunne ja leptiinin hallinta.

Olen huomannut että yhtä tärkeää kuin hiilihydraattien valvominen on proteiinien vahtaaminen niin ettei tule syötyä liikaa proteiinia. Kun en laskenut pannunpohjarasvoja mukaan niin ruokavalioni jumitti liian proteiinin takia. Koska proteiini on sidottu grammoihin (pohjana ihannepaino) ja hiilihydraatti on sidottu grammoihin, niin ainoat mistä voi hankkia kaloreita ovat alkoholi ja rasva ja näistä rasva on se mielekkäämpi. Toisaalta rasvapaasto aiheutti sen, että paino tuli jojona takaisin joten kesti pitkään ennen kuin huomasin rasvan hyödyllisyyden.

Kaikkein parhaiten on toiminut Rosedalen suuntainen leptiinin kontrolloiminen. Säännölliset ruokailuajat, kolme kertaa päivässä, ei iltasyömistä ja proteiinintarpeen rajoissa kalaa. Hypoglykemia ja/tai leptiiniresistenssi torpedoivat minun vähäkaloriset yritykset laihduttaa ennen alakarppausta.

Hyvin keskeistä on minun karppauksessani ollut tarkka tieto. Joka päivä otan itsestäni kolme mittaa mittanauhalla ja suoritan punnituksen ennen lounasta Kaiken tämän merkitsen ylös taulukoihin. Excelissä on mainio trendiviiva joka näyttää minne mennään silloin kuin suoraan käppyrää katsomalla se ei selviä. Tarkkaa tiedonhankintaa on myös tietojen ravintoaineiden taulukoiminen ja päivän saannin verrattuna saantisuosituksiin mikroravinteissa, sekä grammat ja energiaprosenttiosuudet makroravinteissa. Käytännössä vain noin 0,6 Mcal tulee proteiinista ja hiilihydraatista ja jos pidetään lähtökohtana sitä, että rasvan E-% <70%, niin puoleentoista megakaloriin jää kokonaissaanti. Normaalisti minulla olisi huikea nälkä tällä luvulla.

Minun karppaukseni perustuu säntillisyyteen, rutiiniin ja ruoanlaittoni muistuttaa enemmän kemistin työtä kuin kokin. Rutiinissa repsahduksetkin on ennalta määrätty. Haittapuolena näin pitkälle viedyssä säntillisyydessä on yllätyksien puute ken niitä kaipaa.

3. Muuta

Lights Out! -kirjan tapaan olen pimentänyt makuuhuoneeni ja käytän aurinkolaseja aina.

Karppiliikunta on perin vähäistä. Yläkarppiaikoina huomasin sen omituisuuden ettei liikkuminen pystynyt edes estämään lihomista saati sitten merkittävissä määrin laihduttamaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 21:19:07 
Poissa
sintti
sintti

Juuri tämäntyyppisiä esittelyjä ajattelinkin. Näille jos olisi ihan oma osio, kuten on esim. tämä palauteosio (mitä nämä lienee nimeltään?). Siellä sitten aiheen otsikkona karppaajan nikki ja kenties "tyylisuunta", esim. Pienetär - kemistikarppaaja ja siinä sitten tämä esittely. Sen perään kommentit ja keskustelut. Otsikon mukaan karppaaja löytyisi helposti.

Tännehän tämä esittely nyt jää piiloon, mutta voihan sen sitten siirtää, jos paikka löytyy. Kiitoksia muuten, Pienetär, tulipahan taas uutta tietoa, vaikka ahkeraan olen palstaa lueskellut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 10:07:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

MODET HOI!

Siirtäkää nämä mun viestit jonnekin paremman otsikon alle - antaa tästä tulla otsakkeen mukainen esittely...

Kiitos etukäteen! :) :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00