karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 19:42:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-09-10 22:34:18 
Poissa
sintti
sintti

Moi! Olen aloittanut karppailun aika monta kertaa ja aina repsahdan muutamaksi päiväksi. Olo on aivan mahtava karppaillessa ja tietty aivan kamala kun repsahdan. Mutta ruuan ja erityisesti makean himo on aina vaan niin mieletön että jossain vaiheessa repsu tulee. Söin 50hh, 80g prot. ja 200g rasvaa toissa kerralla mutta silti tunsin makean himoa joka päivä (olin 3 viikkoa ennen ekaa repsua). Edellisen kerran yritin laskea rasvamäärää n. 50grammalla ja proteiinit 10g:lla mutta repsahdin heti koska nälkä oli kamala. Siten ajattelin etta yritän nyt vielä kokeilla Kwasnievskia koska en halua kaikkia ongelmia kroppaani mitä hiilarit aiheuttavat. Olen pienestä pitäen treenannu n.5 kertaa/vko (joskus 6) kovaa, eli treeni kuuluu elämään. Minkalaisia tuloksia olette saaneet Kawailulla (itse en halua painoa alas kuin muutaman kilon, mutta kiinteytymistä kyllä haluaisin - treeneistä huolimatta kroppa on löllö)? Kuinka kauan alussa menee normaalipainoisena etta kroppa tottuu uuteen syömistyyliin? Ketkä saavat laskea sen 3,5 x paino rasvan suhteen? Hiilarit voin pitää helposti siinä 45-50, ja proteiinit 75g myös. Mitä suosittelette rasvan suhteen mulle? (olen 34v.)

kiitos etukäteen. Ja toivon apua, koska en halua enää näita vatsakipuja, turvotusta ja repsahduksia.

ViestiLähetetty: 2010-09-12 05:49:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Normaalipainoisen OD on sitä että useimmiten syödään pari, kolme kertaa päivässä, joskus vähemmän ja joskus enemmän, kaloreita laskematta. Jos tulee nälkä tai repsuntarve, niin on syönyt joko liian vähän tai ruokaa josta ei saa kaikkea tarpeellista - eikä tässä ole kyse makroista vaan kokonaisuudesta. (.... ja jos on nälkä, niin silloin syödään lisää, kutsumatta tuota repsuksi; mutta ei unohdeta että nälkä pääsi yllättämään, joten yritetään jatkossa ennalta ehkäistä sitä syömällä enemmän ja/tai paremmin, kunnes nälkää ei enää ole aterioiden välillä)

Rasvan käyttöön on opeteltava (kun se ei tule nykysuomalaisille luonnostaan) mutta ei se rasvakaan ole pelkkää kermaa. Ja yhtä lailla tässä on opeteltava myös nykyisin halveksittuihin, mutta uskomattoman herkullisiin ruokiin joita saa kun unohtaa pihvilihat: keltuaiset, luut ja nahat, läski, pitkää kypsytystä ja piilotustakin tarvitsevat ruhonosat ja sisäelimet tarjoavat ruokaa joka ravitsee ruumiin ja mielen ja sitten vielä hellii makuhermoja. Ne saa jalostaa piiloon ja valmistaa rasvan ja kasvikunnan tuotteiden kanssa tutun näköisiksi aterioiksi - niin eineksissäkin tehdään, vaikkakin lisäaineilla ja maunvahventimilla kikkaillen, laatutavaran sijaan. Lihanrääppeet ja ruhonrääppeet kuullostavat pahalta, mutta ne voittavat maussakin nykyisin kirkkaasti hyvänkin ravintolaruoan, lounaskippoloista tai eineksistä nyt puhumattakaan.

Meillä kukaan ei laihduta. Vähän liikkuva pienehkö toimistorotta selviää 2000 kalorilla, mutta kaikille muille se on ihan liian vähän. Homman tietää toimivan, kun repsuja ei tee mieli. Eikä hommaa voi laskea kaloreista, koska kalorit kertovat kovin vähän tarpeista.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-09-14 14:57:42 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos Els! Olen nyt seurannut OD:ta reilu 4 päivää ja olo on todella turvonnut koko ajan. Voisiko se olla vielä alun ongelmaa? Sormet tuntuu turvonneilta ja kasvot myos. Nälkä pysyy paremmin poissa kun syön yli 200g rasvaa, ja syön 3 kertaa päivässä tällä hetkellä. Ehkä olen vain malttamaton, mutta pelottaa ettei tämäkään toimi kun turvotusta ei ollut ennen kun karppailin!?

ViestiLähetetty: 2010-09-14 20:58:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei sen pitäisi kuulua sen enempää OD'n kuin muunkaan karppailun alkuun.
Mitä ilmeisimmin syöt jotain sellaista mikä sinulle ei sovi.

Mitäpä sinun OD'hesi mahtaakaan kuuluua?

ViestiLähetetty: 2010-09-15 18:24:18 
Poissa
sintti
sintti

Aamupala on vähähiilarista maitoa, annoksessa on 3g hiilaria, laitan sekaan 6 rkl täyskermaa ja espressoa. Sen lisäksi syön puolikkaan pienen avokadon tai pienen palan metvurstia tai juustoa. Aamulla rasvan määrä on n. 50-60g. Lounas koostuu salaatista (vihreä salaatti, retiisi ja puolikas punainen paprika), päälle kunnon loraus oliivioljyä tai kunnolla avokadoa. Tai sitten paistan kunnon määrässä voita vihreää paprikaa ja sipulia. Lisäksi puolikas kanankoipi tai pieni lihapala, tai paistan 3 munankeltuasta. Rasvan määrä n. 80-90g. Päivällinen on yleensä samanlainen kuin lounas. Viime päivinä olen syönyt 2 palaa juustokakkua per päivä, resepti tuolla karppauksen reseptiosiossa. Juon paljon vettä. Rasvat on ollu 200-250g per päivä, proteiinit on jossain 50-60g luokkaa, ja hiilarit 4-50. Eilen alotin taas treenaamaan, olen ollu todella kipeä kuukauden, joten viimenen kuukausi on ollu liikkumaton.

ViestiLähetetty: 2010-09-16 05:30:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
ei se rasvakaan ole pelkkää kermaa.

Miksi se ei ole pelkkää kermaa?

ViestiLähetetty: 2010-09-16 06:49:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Siksi että kawailussa keskitytään ruoan kokonaisuuteen ja siihen että siitä saa kaiken tarpeellisen.
Hapattamaton, pastöroitu tehonavetan kerma on ok lisä monelle ja parempaa kuin moni muu meille tarjottu juttu, muttei se yksin riitä edes finelin hiveniin. Niin kauan kun emme syö vastametsästettyä kokonaista elukkaa emmekä omalla pihalla kasvaneita torjunta-aineettomia rehuja, emme myöskään voi täysin hallita lisäainevirtaa, jolla ruokamme on käsitelty teollisen tuotannon (tai teollisen kuljetuksen ja varastoinnin vaatimusten) takia.

Jos olisi pakko elää yhdellä ruoka-aineella, se todennäköisesti olisi
- oman pihan tehoton kanasato munineen ja luineen,
- oman lehmän raakamaito (mieluiten vielä hapatettuna, koska bakteerit lisäävät sen ravintoarvoa, eiväkä vähennä) jota muuten ei riittäisi vuoden ympäri
- tai kokonaisia elukoita aivoineen, luineen ja nahkoineen.
Muttei sekään olisi enää kawasakia, vaan paleota. Ja kun joudut metsästämään tai viljelemään itse, ei ruokavalio juuri koskaan ole vain yhtä ja samaa, kun mitään yhtä ja samaa ei riitä koko ajan.

ViestiLähetetty: 2010-09-16 08:52:23 
Poissa
paleokatti
paleokatti

miiaz kirjoitti:
proteiinit on jossain 50-60g luokkaa, ja hiilarit 4-50.
Eikös OD:n kaava ollut jotain 1 : 2.5 - 3.5 : 0.5?
Eli hiilarit pitäis olla vähintään 25-30g, 4g on ihan liian vähän. OD:ssa ei ole tarkoitus olla ketoosissa ja hiilarimäärää pitää nostaa niin korkealle, että ketoosia ei näy (suhteistakin voi joutua poikkeamaan, jos noilla hiilareilla ketoosi ei poistu). Joillain hiilarit voi herkän ketoositaipumuksen vuoksi mennä protskujakin korkeammalle. Näin siis neuvottiin Puolassa OD-klinikalla siellä käydessäni.

ViestiLähetetty: 2010-09-16 19:22:27 
Poissa
sintti
sintti

Tuli kirjoitusvirhe hiilarimääriin, ne on siis 40-50g. Asun Jenkeissä ja en ole edes nähny täällä sisäelimiä mitä syödä, vaikka niitä ihan varmasti löytyy jos rupeaa etsimään, mutta suoraan sanottuna ei ne kamalasti himota... Yritän kokeilla ihan tavallisilla ja normaaleilla ruokalajeilla, koska tenavan ja miehen kanssa touhutessa en yksinkertasesti ehdi laittaa mitään erikoisruokia. Aina ennen söin kunnon aamiaisen (munia, juustoa, ym) mutta nyt ei yksinkertaisesti maistu. Saan alas tuon maito-kermakahvin, ja ehkä vähän manteleita tai jotain muuta pientä. Mutta koska olen laskenu proteiinimäärän sen verran alas, en muutenkaan voi syödä paljoa muuta tuon aamiaisen lisäksi. Himoja ei sinänsä ole mistä olen iloinen, mutta aidosti vatsa kurnii aina ennenkuin on aika syödä. Eilen oli pakko syodä ennen nukkumaanmenoa vielä avokadoa (taas...) kun vatsa piti mellakkaa, eilen siis rasvojen määrä oli huippulukemaa ja syöntimäärä oli 4 kertaa. Olen näillä sivuilla nähny kommentteja että 250g rasvaa on kauhu, mulla näyttäs menevän se ihan hyvin, sillä määrällä olen tyytyväinen, jos yritän syödä 200g tai hieman alle, tulee mielettomät himot ja vielä kamalampi nälkä. Mutta teinistä asti tottuneena vähärasvaiseen ruokaan saa mut vähän kauhistuneeksi, koska tiedän että kalorimäärä on huikea. Sen takia pää ja vatsa sotii kovasti keskenään ja koska tulosta en näe, pää meinaa luovuttaa.

ViestiLähetetty: 2010-09-16 23:55:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

miiaz kirjoitti:
Mutta koska olen laskenu proteiinimäärän sen verran alas, en muutenkaan voi syödä paljoa muuta tuon aamiaisen lisäksi.

Mitä tapahtuu jos yrität hieman nostaa sitä proteiinimäärää?

Mitä sisäelinruokiin tulee, niin voisit ehkä ainakin koittaa lisätä vähän sitä elsin mainostamaa luulientä ruokavalioosi? Varmaan sielläkin päin myydään luullista lihaa? Kovin nopeaa hommaahan se liemen keitteleminen ei ole, mutta ei toisaalta vaivalloistakaan, vaan valmistuu ihan itsekseen.

ViestiLähetetty: 2010-09-17 05:44:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aa, asut jenkeissä?
Millasita kermaa käytät, UHT-kuumennettua vai tuoretta luomua?
Entä miten kasvatettuja ruoka-aineita käytät?

USA'ssa tavallisella karppikuluttajalla on ihan erilaiset ongelmat kuin Suomessa, erilaisen tarjonnan takia. Siellä kawasakilaisuuteen sopisi paljon normimarkettia paremmin viljelijöiden markkinat - tai edes postimyynti ja Traders Joe (kauppaketju) jos läheltä löytyy. Uusilta lähituottajatoreilta kuulemma löytyy nykyisin jo sekä ulkoilmassa kasvaneiden kanojen munia että laidunlihaa ja sieltä voi tuottajilta kysyä myös erikoisempia ruhonosia - tai ainakin luita, joilla itse pärjään pitkälle ravinteiden osalta. Ja jos ei ole, niin googlella kuulemma löytää tuottajia, jotka lähettävät kotiin vaikka sen kokonaisen elukan.

Ja misukisu puhui asiaa ketoosista. Sitä kannattaa tarkkailla kun kerran yksilöitä ollaan. 250g rasvaa ei sinänsä ole mikään ongelma, jos sillä on hyvä olo ja nälkä pysyy poissa, kun kerran liikutkin.

ViestiLähetetty: 2010-09-17 21:19:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulle lahjoitettiin tänään Puolassa Jan Kwaśniewskin kirja Krótka instrukcja obsługi człowieka eli "Short instruction manual for human", jonka toinen painos on ilmestynyt vuonna 2008. Toisen painoksen alkusanoissa kerrotaan, että kirja on kirjoitettu (en ainakaan pikaisesti katsoen löytänyt vuosilukua, koska ensimmäinen painos on ilmestynyt) sen jälkeen, kun Kwaśniewski tapasi Chicagossa paikallisia puolalaisia vuonna 1999 ja heidän Optimal Diet "veljeskuntansa" puheenjohtaja Tomasz Zieliński pyysi kirjoittamaan USAssa ja Kanadassa asuville puolalaisille kirjan, joka sisältäisi mahdollisimman paljon tietoa mahdollisimman tiiviissä muodossa, koska "puolalaiset Amerikassa tekevät paljon töitä, eikä heillä ole aikaa lukemiseen".

Kirja, josta minulle on Puolassa sanottu mm. sen olevan Kwaśniewskin parhaan, on vain 80-sivuinen. Eli olisi nopealukuinen, jos ne sivut eivät olisi puolaksi. Vaihtelevan ahkerasta opiskelusta huolimatta puolani ei vielä ole kovin sujuvaa, mutta ryhdyn kirjaa lukemaan. Puolet siitä on reseptejä eli varsinaisesti teoriaa 40 sivua. Lieneekö kirjassa sitten huomioitu se, että kohderyhmä asuu Amerikan mantereella? Selvinnee lähiviikkoina.

ViestiLähetetty: 2010-09-18 14:57:32 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos taas kaikille. taytyy lahtea kauppoihin tutkimaan mita sielta loytyy.
Els - kerma on ihan tavallista vispikermaa, siina lukee vaan ultra-pastoroitu. Olen jutellu useamman ihmisen kanssa taalla siita, etta KAIKKIIN lihoihin normikaupoissa on laitettu kamalasti kaikkea lisa-aineita ja myos niille elaimille on syotetty aivan suunnaton maara kaikkia hormooneija, joten laatu ei varmasti ole hyva. Olen miettiny sita paljon koko ajan taalla asuessa (reilu vuosi), mutten itse ole ollut lainkaan toissa, ja mieheni menetti juuri tyon, joten rahaa ei ole menna niihin kauppoihin, missa myydaan enemman luomulihaa. Ehka sitten Suomen reissun jalkeen jos saan tyota, niin paasen tutkimaan niiden parempien kauppojen tarjontaa.Mutta Suomessa ollessani meinaan kokeilla enemman naita OD:n "erikoisruokia". Yritan kuitenkin seuraavaksi loytaa luomumunia, niita myydaan joka kaupassa.

Elka - mielenkiintoisen kirjan olet saanut, laita ihmeessa tietoja kunhan olet saanut luettua sita!

Anteeksi, etta pilkut puuttuu a:sta ja o:sta.

ViestiLähetetty: 2010-10-25 13:14:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla nyt vaan pisti pikaisella simäilyllä silmään noi suurehkot prodemäärät, kun sanoit että kun niitä yritit laskea 10:llä niin vissiin samalla kertaa pudotit rasvatkin 150:een kun tuli nälkää? Mitä jos laskisit pelkästään prodea ja pitäisit rasvat 200:ssa, kun liikutkin niin paljon niin varmaan pitäisi kaloreita kumminkin saada riittävästi?

Olen normaalipainoinen nainen 33v, 170cm ja syön yleensä R 170-200g, P max 52g, H 52-64g ja tämä toimii minulla hyvin, laihdun/kiinteydyn pikkuhiljaa.... raskauden jälkeen tuli vähän lipsuttua kun söin mitä muut eteen toivat eli lähinnä liikaa proteiinia, ja ehkä rasvatkin jäi vähän tavallista vähemmäksi.... niinpä tuli mammamuotoja ja ne näyttävät kiinteytyvän kunhan pysyn tuossa haarukassa. Joskus vaatii vaan kokeilua että löytää sen toimivan mallin mutta mulla liika prode (kyllä maistuisi!) mutta turvottaa ja lihottaa... kun valitsee rasvaisimpia lihoja saa onneksi vähemmän proteiinia vaikka söisi suurempiakin määriä, jostain fileestä tulee vaan kiukkuiseksi kun saa syödä niin vähä ja johan paukkuu prodet yli. Possunkylki ja rasvaiset maksamakkarat :smt055

ViestiLähetetty: 2010-11-06 21:26:07 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos S.J. vastauksestasi. Mä oikeasti sorrun niin usein sokerin puolelle etten tajua mistä on kyse. Ja sitä mukaa on masu kasvanu, siis suoraan sanoen läski on lisääntyny vatsassa sellaseks ettei koskaan ole ollut näin, edes synnyttämisen jälkeen. Tiedän, että kyse on ainoastaan siitä, että olen repsahtanu niin monta kertaa tuonne hiilaripuolelle, syöny 3-5 päivää siinä välillä vaikka mitä ja sit taas alottanu uudelleen. Enkä tiedä mitä tehdä, voin niin hyvin karppaamalla, ja taas sokereita syöden tosi huonosti. Nyt en oo treenannutkaan kolmeen kuukauteen lainkaan, mikä on mulle todella epätavallista. Haluan niin onnistua ja tarvitsen todella paljon apua teiltä kokeneilta! Muille puhun kyllä tästä syömistyylistä oikein innolla, sen hyödyistä ym., mutten sitten itse onnistu.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00