karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-05 15:03:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sallitut ja kielletyt ruoat
ViestiLähetetty: 2009-03-16 18:17:06 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Suoraan "Homo Optimus"-kirjasta, sivut 234 & 235

Ihmiselle Optimal Nutritionin periaatteiden mukaan soveltuvat tuotteet:

• Kaikki juustot
  • Munat (paljon) - yli 4 päivässä
  • Sisäelimet, lihahyydykkeet ja tuotteet joissa on sidekudosta ja nahkaa; rasvaiset keitinliemet
  • Kaikki liha, mielellään rasvainen - esimerkiksi sianliha
  • Kaikenlaiset säilykelihat, pateet. Musta makkara sisältää noin 10% hiilihydraattia, joten noin 200g sitä sisältää 20 g sokeria
  • Kala, myös tölkitetty ja savustettu
  • Siipikarja - ankka ja hanhi ovat parhaita
  • Rasva (paljon) - voi, laardi, pork rind (ilmeisesti jonkinlainen siannahasta tehty snack?), hanhenrasva, öljyt (oliivi, auringonkukka, macadamia), hyvä margariini. Eläinperäiset rasvat ovat parempia kuin kasviperäiset rasvat
  • Maito ja kerma - ylärajana puoli litraa päivässä (~20g sokeria)
  • Kaikenlaiset kasvikset, sisältäen myös sienet, ylärajana 300g (~10g sokeria)
  • Peruna - yksi per ateria - lastuina tai ranskanperunoina eläinrasvassa paistettuna (~10g sokeria)
  • Nesteitä niin paljon kuin mieli tekee (ilman sokeria - tottakai). Kahvia, teetä tai hedelmämehuja (ilman lisättyä sokeria, 2-3 lusikallista vesilasillista kohti)
  • Pähkinät, auringonkukan siemenet
  • Majoneesi ja mausteet

Ihmiselle Optimal Nutritionin periaatteiden mukaan syömäkelvottomat tuotteet:

• Sokeri kaikissa muodoissaan (esim. makeiset)
  • Hunaja
  • Hedelmät ja hedelmäsäilykkeet, esim. hillot ja compote (sokerilientä hedelmänpaloilla). Vähäsokerisia hedelmiä kuten kaikkia marjoja voidaan syödä satunnaisesti perunan ja kasvisten sijaan, mutta maksimissaan 300g päivässä. Vähiten suositeltuja ovat omenat, joiden ravitsemuksellinen arvo on 8 kertaa pienempi kuin kaurapuuron, 4 kertaa pienempi kuin perunan ja 2.5 pienempi kuin banaanin. Jo raamatun kirjoittamisen aikaan omena oli huonoin tunnettu ruoka-aine, siksi sitä käytettiin symbolisoimaan huonointa mahdollista ihmisravintoa.
  • Riisi, maissi ja viljatuotteet
  • Leipä ja vastaavat tuotteet
  • Kakut, donitsit, dumpling (pehmeäkuorinen täytetty piiras) ja muut vaaleasta vehnäjauhosta leivotut tuotteet
  • Perunat (paitsi kasviksena)
  • Peruna- tai maissijauho, vanukas
  • Herneet ja pavut (vihreitä papuja voidaan pitää vihanneksina)
  • Kaikki makeutetut virkistysjuomat
  • Muut epätyypilliset kasvilähtöiset tuotteet
  • Suola. Suolan määrää ruoassa pitää vähentää portaittain, kunnes sitä ei enää tarvita

"Huomio: Verrattuna muuntyyppisiin dieetteihin optimal dietillä ihmisen proteiinin ja energiantarve on pienin. Aikuisella ihmisellä tämä tarkoittaa maksimissaan 50g proteiinia ja 2000 kilokaloria vuorokaudessa. Ruuan määrää ei tarvitse erikseen laskea (engl. watch). Päivän (24h) aikana 1 proteiinigramman käyttö pitää tasapainottaa yli 2.5 grammalla rasvaa ja enintään 0.8 grammalla hiilihydraatteja"

Ihan kaikkea en osannut suomentaa, ne ovat sulkeissa kursiivilla. Muu on suoraan kirjasta käännettynä, kirja siis englanniksi, painos vuodelta 2000 (alkuperäisjulkaisu 1996).

ViestiLähetetty: 2009-03-16 18:42:16 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

No voi rähmä! Ainut hedelmä mitä mä oon satunnaisesti syönyt kawailun aikana on kotimainen omena. Mä vaan niin tykkään ompuista. Pitänee sit siirtyä satunnaisessa käytössä banaaniin kun se sopis paremmasti.

Mites sit tois suolatasapaino jos sen käyttö pitäs kokonaan lopettaa? Tää ihmetyttää. Oliko siinä mitään perusteluja noille soveltuville ja ei soveltuville ruuille?

ViestiLähetetty: 2009-03-16 18:45:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Compote, jos on samanlaista kuin venäläinen "kompot" on keitettyä hedelmämehua. Eli sokerista lientä, jossa vielä kelluu hedelmänpalasia. Yleensä neukkulassa tehtiin omenoista, kun ei muutakaan juuri ollut.

ViestiLähetetty: 2009-03-16 19:00:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Noniin, ja kun juuri olin niin tyytyväinen, että viimein pääsin jo melko vakioisesti kolmeen keltuaiseen päivässä!
Taidan kuitenkin jatkaa samalla linjalla, kunnes keksin miten saan neljännen mahtumaan siististi mukaan.

Mutta omenoita taitaa kulua jatkossakin. Eivät ole muut vielä vaihtamassa puolukkaan tms.

ViestiLähetetty: 2009-03-16 19:16:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
[*]Kaikenlaiset prosessoidut lihat, pateet.

Nuo lienevät sitten, jos englanniksi "processed meat" säilykelihaa eli keitettyä/haudutettua lihaa täyssäilykkeenä. Niitä erityisesti harrastettiin armeijan muonana neukuissa, varmaan Puolassakin.

Tuskin Kwasniewskin mielikuvitus riitti nykyisiin "petos lautasella" - teollisiin valmisteisiin.

ViestiLähetetty: 2009-03-16 22:30:47 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kiitos korjauksista, laitoin ne tuonne aloitukseenkin. Mutta compoten luulin suomentaneeni oikein kun just pari kuukautta sitten söin guavakompottia. Mutta ehkä tuon sanan käyttö vaihtelee maittain? Silloin tuo elkan versio on luultavammin se euroopassa oikea vaihtoehto.
Kirrimirri kirjoitti:
Mites sit tois suolatasapaino jos sen käyttö pitäs kokonaan lopettaa? Tää ihmetyttää. Oliko siinä mitään perusteluja noille soveltuville ja ei soveltuville ruuille?

Ei juuri mitään perusteluja. Lisäksi tuossa ei ole mitään indeksiä, joten jos ei muista mitä missäkin oli sanottu, juttuja on mahdoton löytää.

En muista mitä suolasta sanottiin tarkalleen, mutta mulle jäi sellainen mielikuva, että se vaan olisi jotenkin "tarpeeton" (ehkä tällä ruokavaliolla kertyy jostain muualta?), ja että se sitten alkaa vaan maistua pahalta ja siksi jää pois luonnostaan.

Tuon maun muuttumisen olen kyllä huomannut. Yritin nyt treenin jälkeen ottaa suolaa kun tajusin olleeni vahingossa jo pari viikkoa on-off ketoosissa (kuka olisi tuonkin uskonut). Mutta se maistui tosi pahalta.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 07:20:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
"Huomio: Verrattuna muuntyyppisiin dieetteihin optimal dietillä ihmisen proteiinin ja energiantarve on pienin. Aikuisella ihmisellä tämä tarkoittaa maksimissaan 50g proteiinia ja 2000 kilokaloria vuorokaudessa.

Köh, mutta kuitenkin rasvaa saa käyttää vapaasti?
Mitenkä calculus victus antaa proteiinintarpeeksi pituus senttimetreinä-100? Olen lukenut tuon 50 kirjasta "Optimal nutrition" (jonka minun pitää palauttaa elsille, kiitos lainasta, muuten).
Tuo neljä munaa on kanssa aika kova juttu, itse olen päätynyt syömään kaksi päivässä. Pitäisiköhän taas mulkata syömisiään.

Täällä, siis karppifoorumissa on puolusteltu suolaa sillä, että toden totta on hyponatremiaa. Tämä siitä huolimatta, että natriumia ja klooria saa ihminen ravinnosta yllin kyllin. Kun olen lukenut Qmiehen blogia "hiipivä hulluus" olen tullut siihen ajatukseen, että natriumin heittelyt saattaisivatkin liittyä kofeiiniin ja jättänyt sitten sen pois.

Aikoinaan lääkitsin väärän ravitsemuksen tuomaa velttoutta ja voimattomuutta runsaalla teen juomisella, niin että sitä meni monta litraa päivässä. Viime vuonna kuitenkin päätin, että liiallisuuksiin on menty. Siirryin kofeiinittomaan rooibokseen.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 07:49:00 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Lopetitko pienetär kofeiinin käytön kerralla ja jos lopetit, tuliko oireita kuin paljon?

ViestiLähetetty: 2009-03-17 08:30:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
En muista mitä suolasta sanottiin tarkalleen, mutta mulle jäi sellainen mielikuva, että se vaan olisi jotenkin "tarpeeton" (ehkä tällä ruokavaliolla kertyy jostain muualta?), ja että se sitten alkaa vaan maistua pahalta ja siksi jää pois luonnostaan.

Minulle jäi myös tämä käsitys.
Suola ei enää maistu ja jää itsekseen vähemmälle.
Omalla kohdallani en ole vielä tätä huomannut, rakastan suolaa.
Mutta makuvahventeet tai teollisissa tuotteissa olevat suolat eivät enää maistu.

Epäilisin, että luuliemestä kertyy tarpeeksi suoloja ja mineraaleja. Jos söisi verta, niin siitäkin saisi suoloja.
Vahinko, etten ole mistään löytyänyt luuliemelle minkäänlaisia ravintoainearvoja.
Tietääkö joku täällä niistä?

Minusta nuo Kwasniewskin ruoka-ainelistat ovat suuntaa antavia.
Noita "kiellettyjä aineita" on sitten kuitenkin heti hänen omissa resepteissä.
esim. peruna, herneet, jauhot... Kwasniewskin keittokirjassa on resepteissä ananaksesta ketsuppiin ja omenaan vähän kaikkea mahdollista resepteissä - tietenkin pienissä määrin ja satunnaisesti.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 08:52:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

misukisu kirjoitti:
Tuon maun muuttumisen olen kyllä huomannut. Yritin nyt treenin jälkeen ottaa suolaa kun tajusin olleeni vahingossa jo pari viikkoa on-off ketoosissa (kuka olisi tuonkin uskonut). Mutta se maistui tosi pahalta.

Nyt kun luin tekstisi muistin että mullakin on käynyt jonkun kerran sillai että suola on maistunut pahalle vaikka oon laittanut sitä ihan normaalimäärän ja nykyään sitä meneekin vähemmän. Sitä pelkää saavansa hyponatremiaa jos suolan kokonaan jättää mutta käytänhän minäkin paljon luuliemiä ja vertakin silloin tällöin.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 09:41:15 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Pienetär kirjoitti:
Köh, mutta kuitenkin rasvaa saa käyttää vapaasti?

Joo, ja kirjan esimerkeissäkin kaloreita kertyi paljon enemmän. Jotenkin niin, että kun keho korjaa itseään, kaloreita tarvitaan enemmän. Ja että tuonkin pitäisi säätyä itsekseen. Ainakin minusta tuntuu, että pienemmät kalorit nyt riittävät ja oikeastaan on vaikea syödä tarpeeksi.

Eli tämäkin oli niitä juttuja, jotka sitten asettuvat itsekseen kohdilleen kun ei liikaa pakota kaavaan. Voit syödä ihan niin paljon kuin jaksat, kunhan makrot pysyvät kohdillaan.

Pienetär kirjoitti:
Täällä, siis karppifoorumissa on puolusteltu suolaa sillä, että toden totta on hyponatremiaa. Tämä siitä huolimatta, että natriumia ja klooria saa ihminen ravinnosta yllin kyllin. Kun olen lukenut Qmiehen blogia "hiipivä hulluus" olen tullut siihen ajatukseen, että natriumin heittelyt saattaisivatkin liittyä kofeiiniin ja jättänyt sitten sen pois.

Mielenkiintoinen ajatus. Mun mielestä suola on tosi tarpeellinen ketodieetillä, mutta tämähän ei sellainen ole, paitsi ehkä vahingossa. Lisäksi mulla tuntuu verenpaineen vaihtelut vaativan suolaa joskus. Omakohtainen kokemus myös on, että kroppa pyytää suolaa kun sitä tarvitaan ja silloin suola maistuu hyvältä. Mutta viime aikoina ei ole tehnyt mieli ja jos olen tottumuksesta yrittänyt ottaa, se maistuu pahalta.

ViestiLähetetty: 2009-03-17 10:49:56 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Siis kompotti on kompottia. Ihan kelpo sana nykysuomessakin. On omien lapsuusmuistikuvien mukaan kuin keitettyä hedelmäsalaattia, tosin hedelmävalikoima oli jotain omenaa ja ehkä päärynöitä. Ei siis sokerimehua, jossa lilluisi hedelmänpaloja vaan sakeampaa.

Raholan syötävistä sanoista:
Lainaa:
Kompotti on Lehmusoksa-Muurisen ruokasanakirjan mukaan sama kuin hilloke, eli rikkoontuneista marjoista tai hedelmistä keitetty tuote, joka sisältää vähemmän sokeria kuin varsinainen hillo, eikä siten säily niin pitkään. Kirja mainitsee hillokkeen kohdalla myös sanan kompotti, joka on hedelmien paloista sokeriliemessä keittämällä valmistettu jälkiruoka – ja se on minun maailmassani ainoa oikea kompotti.

Kompotti oli jo lapsuudessani minua kiinnostava sana, koska se on niin lähellä kompostia. Muistan lukeneenikin jostain – olisiko ollut Koululaisen muistikirjasta 1940-luvulla – vitsin, jossa tietämätön emäntä kutsui vieraat syömään kompostia.

Sana tulee latinan sanasta componere, panna yhteen, koota. Myös ääniä eli sointuja voidaan panna yhteen eli säveltää – ja siitä tulee tietysti lähes kaikkiin kieliin säveltäjä, ruotsiksi komponist, englanniksi composer jne. Ranskassa käytettiin hedelmäkompotista aikaisemmin sanaa composte (ja englannissa vastaavasti compost), mutta jo 1500-luvulla, kun maanviljelyksessä alettiin tehdä kompostikasoja, ei sanaa enää voitu käyttää ruoasta ja siksi siitä jäi s-kirjain pois.

Hedelmäkompotti on Alan Davidsonin suuren ruokasanaston mukaan peräisin Venäjältä ja Itä-Euroopasta yleensä, venäjäksi kompot. Sanan alkuperä on kuitenkin varmaan tullut ranskan kautta, luulisin, koska venäjään ei juuri ole otettu tuolla tavalla latinan sanoja suoraan. Ranskalainen Larousse Gastronomique selittääkin sanan muodossa compote ja mainitsee myös, että pienriistastakin (linnuista jne) voidaan tehdä pitkään kastikkeessa keittämällä kompottia, samoin *sipulista. – Ks. myös macédoine.

ViestiLähetetty: 2009-03-18 10:51:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mua kovasti kiinnostaa tämä suola-asia kyllä. Nimittäin oma havainto on se, että jos juonkin kivennäisveden sijasta pelkkää vettä ja ruuanlaitossakin käytän vähän suolaa, niin vatsa turpoaa jossakin vaiheessa muodottomaksi, ruuansulatus hidastuu entisestään ja vatsa herkeää lähes kokonaan toimimasta. Ja koska tämä vatsaongelma on yksi suurin syy siihen miksi karppaamaan alunperin aloin, niin sitä tahdon kaikella tapaa välttää.

Mutta ehkä mun kawailu ei ole ihan niin oikeaoppista kuin pitäisi, koska tässä vasta opettelulinjalla mennään... Pääsääntöisesti tosin ruokalistalle kuuluu noista sallituista eväistä tavaraa.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-03-18 16:01:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kompotti on hedelmäsose, useimmiten omenasose tai ainakin omenaa sisältävä sose, voi olla makeutettu tai sitten ei. Kompotti sisältää vähemmän sokeria kuin hillo eli ei kestä pitkää säilytystä. Kaupat ovat Keski-Euroopassa täynnä kompotteja, joista suurin osa ei sisällä lisättyä sokeria lainkaan, vain hedelmien oman luonnollisen sokerin. On täälläpäin hyvin suosittu välipala lapsille (koska koulupäivät ovat pitkiä ja lounas on suhteellisen myöhään, lapsilla on yleensä kotoa tuotu välipala mukana).

ViestiLähetetty: 2009-03-21 21:23:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Narf kirjoitti:
Lopetitko pienetär kofeiinin käytön kerralla ja jos lopetit, tuliko oireita kuin paljon?

Aika lyhyellä aikavälillä lopetin ja vieroitusoireet olivat rajuja. Minulla tosin oli kofeiinitabuja mukana siltä varalta, että paha hetki yllättäisi. Nyt olen kokonaan irti ollut puoli vuotta. Ei enää pahemmin edes tule öisiä jalkakramppejakaan, viime yönä tuli, mikä sai minut muistamaan ettei minulla ole ollut niitä pitkään aikaan. Qmies on kirjoittanut listan vierotusoireista, joista osan olen minä itsekin kokenut.

Qmies kirjoitti:
Voimakkaita suonenvetoja pohkeissa ja jalkaterissä siten, että jalkaterä ojentuu suoraksi ja isovarvas kääntyy voimakkaasti ylöspäin. Suonenvetoja esiintyy erityisesti aamulla herättäessä mutta myös nukkumaan mennessä ja nukkuessa.

Bingo! :evil:

Qmies kirjoitti:
Kofeiini kerryttää käytön aikana natriumia luustolihaksiin, tämä on tunnettu fakta lääketieteellisessä tutkimuksessa, samoin kuin se, että natrium aiheuttaa paniikkikohtauksia sellaisille henkilöille, joilla on paniikkihäiriöhistoria.

ja

Qmies kirjoitti:
Koska nesteen kertyminen kudoksiin ja kuivuminen vaihtelevat nopeasti, ne eivät voi johtua kroonisesta tilasta. Ainoa selitys ilmiölle on, että kudoksista irtoaa ajoittain natriumia ja ajoittain jotain kofeiinin aineenvaihduntatuotetta, joka nopeuttaa luustolihasten natriumpumppua ja aiheuttaa hyponatremian oireet. Tällainen aine voisi olla paraksantiini, jonka kiihdyttävä vaikutus natriumpumppuun on todettu eläinkokeissa. On ilmeisesti viisainta pitää merisuolakiteitä mukana siltä varalta, että hyponatremia alkaa oireilemaan odottamatta.

Paraksantiini ilmeisesti aiheuttaa myös toksista dementiaa, jonka oireet olivat täysin selkeät eilisessä kokemuksessa. Kofeiinin osuus depression ja ahdistuneisuuden kehittymiseen saattaa johtua sen aiheuttamasta solukadosta hippokampuksessa ja hitaasti toimivana potentaationa aivojen kemialliseen kokonaistilanteeseen, aivokemia palasi masennus- ja ahdistustilasta noin kuudessa kuukaudessa. Kofeiini siis tekee hulluksi kun taas paraksantiini dementoi ja tönkkösuolaa pystyyn.

Näyttää siltä, että kahvinjuonnin lopettaminen saattaa jopa tappaa vielä kuukausia lopettamisen jälkeen, ellei ole perillä sen aiheuttamista oireista ja siitä, miten niitä hoidetaan. Homman tekee hankalaksi se, että lääketiede ei tunne tätä tilaa, eikä halua tuntea, koska on sitoutunut varjelemaan kofeiini- ja lääketeollisuuden taloudellisia intressejä. Paras siis opetella hoitamaan itse itseään ja olla valppaana.

ViestiLähetetty: 2009-03-22 12:18:13 
Poissa
sintti
sintti

Itse olen taustaltani puolalainen ja Puolassa kompotti on keitetyistä hedelmistä (omena, viinirypäle, mansikka, kirsikka jne.) tehtyä mehua, jossa voi olla sokeria tai sitten ei. Tätini luona on aina kompottia, jonka tekoon itsekin aina välillä osallistun.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00