karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-06 03:47:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-06-20 22:55:09 
Poissa
sintti
sintti

Tuntuu että mitä enemmän lukee niin sitä enemmän pihalla on... :oops: yritän jotain tolkkua saada jostakin. Lueskelin erilaisista dieeteistä ja sain sen käsityksen, että tämä Kwasniewskin dieetti ois kilpparin vajaatoimintaa sairastaville parhaimpia... Mutta tuota öö, tuntuu ihan oudolta ja hankalalta ajatella just tällä hetkellä, että osais tai ylipäätään jaksais orjallisesti ohjekirja kädessä seisoskella köökissä kokkaamassa ja kaupassa ostoksia tekemässä, etenkin kun tuo raha vähän rajoittaa. Niin selittäkää siis yksinkertaiselle, että onko joku muu tapa toimia sitten jotenkin vaarallinen jos on tuo kilpparin vajaatoiminta? Atkinsin induktio? :shock: Olen lukenut että karppaamisesta on ollut monelle kilpparipotilaalle niin paljon hyötyä ja innostunut siitä, mutta nyt tietoa tulvii joka suunnalta ja minä olen ihan päästäni sekaisin sen kanssa, niin että tekis mieli itkeä... Entiseen ruokamalliin jossa riisi ja leipä näyttelivät pääasiaa, en haluaisi palata, mutta olo alkaa olla niin epätoivoinen että ei oikein tiedä mitä tässä tekisi. Joten olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi jotain neuvoa edes vähän minulle antaa!

ViestiLähetetty: 2009-06-21 08:22:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Hyppy läntisten "itämaisten ravintoloiden kiinajutuista" ja sellaisen riisi-(ja LisääVainLihaJaVesiPussukoiden)-linjalta Kwasniewskiin on kyllä aika pitkä, eikä onnistu kovin helposti ilman tarkkoja ohjeita ja melkoista tahtotilaa. :) (... ja ei, en tiedä, mitä olet syönyt, mutta useampikin itämaisesta tykkäävää ja riisiä&leipää harrastava tuttuni sopii viestiesi kuvaan; sori jos menee pahasti ohi).

Eikä liene olla sopiva elämäntilanne suositella opintomatkaa Puolaan, jossa ainakin yhdellä Arkadia-klinikalla kuulemma tarjotaan ihan tavallisen ruoan näköistä, maistuvaa Kwasnievski-ruokaa (kun taas toisella vastaavalla sai kuulemma välillä sisäelimet lautaselleen vielä tunnistettavassa muodossa).

Mutta mutta, helpommallakin voi alkaa. Ja ehkä kannattaakin, kunnes tietää millaiseksi oma maku ja kehon reaktiot muodostuvat. Kwasniewskin ruokavalinnat (1) muna ja varsinkin keltuainen, 2) maito- ja eläinrasvat, 3) jonkun verran lihaa, maitotuotteita ja varsinkin sisäelinpuolta, 4) rehupuolta vähän enemmänkin kuin vain mausteeksi ja 5) sitten vielä hiukkasen mahdollisimman vähän kehoa rasittavaa tärkkelystä ketoosinestoon) ovat ihan hyviä kilpparivaivaisellekin. Sieltä ei löydy enää juuri mitään kilppariakaan rasittavaa.

Aika paljon joudut silti opettelemaan itse, varsinkin ruoanvalmistuspuolella. Ne jipot, joilla ruokiin piilotetaan ravinteita (joo, oikeasti piilotetaan) rasvan ja munien muodossa, muodostavat kyllä yhden sortin taiteenlajin. Ranskassa se ehkä osataan vieläkin mutta meidän suomalaisten on opeteltava se ihan toisenlaisten köyhimysoppien päälle. Meidät kaikki on aivopesty on jo vuosikymmenien ajan jatkamaan kunnon ruoka-aineita jauhoilla ja viljoilla ja hakemaan lopputulokseen maku sitten sopivasta mausteseoksesta. Mutta tällä tyylillä voi sitten lopulta tehdä niin kiinalaisen, suomalaisen kuin puolalaisen oloistakin ruokaa.

Mutta semmoisia lyhyitä:
- Yritä saada suurin osa kaloreista yllä mainitusta listasta, vaihtamalla vanhat riisin ja leivän tärkkelykset piilorasvaan
- Syö riittävän suuria aterioita niin että nälkä takuulla lähtee. Mutta syö vain max kolmesti päivässä.
- Kuullostele miltä mikäkin ruoka tuntui kropassasi. Aika pian huomaa mikä sopii ja mikä ei...

Onnea matkaan o/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-06-21 09:03:20 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Els sen jo oikeestaa sanoikin... mut mie viel lisään, et vhh on kilpparivaivaselle parasta, eikä ole paluuta entisee, tosin eipä sitä ole ikäväkää, mut jollen halua lihoa uudestaa... koska nii käy, ne aineet kun ei sovi miule ensinkää... varsinkaa viljat... [-X

ViestiLähetetty: 2009-06-21 10:23:23 
Poissa
sintti
sintti

Voi kiitos paljon!

Joo, ennen kyllä surutta söin riisiä ja pastaa, kastiketta reippaasti päälle, juurikin jauhoilla höystettynä. Olet aivan oikeassa, mausteilla epätoivoisesti koitti sitten hakia makua ja peittää sen jauhon maun.
Varmasti on opittavaa, mutta opin innolla! Ja koitan nyt sitten alkaa munaa ja rasvaa piilottelemaan ruokiin, saattaa tulla melkosia makuylläreitä näin aluksi varsinkin :lol: . Varmasti tässä kehittyy aikaa myöten, kun ei oo tarjolla ns. helpointa mahdollista vaihtoehtoa. (Joka ei kyllä ole läheskään niin maistuva...) Kokonaan olen heittänyt pois kaikki sokerit, hedelmät, riisit, pastat, leivät, maissit, herneet, joista jälkimmäisiä en saata edes syödä. Maitotuotteita on menny aina reippaasti, ne vaan on vaihtunut ihaniin rasvasiin vaihtoehtoihin. Sisäelinpuolta en oo koskaan itse valmistanut, mutta pitääpä alkaa kokeilemaan vaikka erilaisia maksaruokia =P~ . Käviskö tärkkelysen lähteeksi vaikka leipä päivässä?

Jospa minä tästä siis rauhotun ja aloittelen varovaisesti, puoliksi mutulla ja puoliksi erinäisiä ohjeita seuraillen. Ihan hyvin tässä on muutama päivä mennyt, mutta onnistuin tosiaan vähän päätäni sekoittamaan kun yömyöhään aloin kaikenmaailman dieeteistä leskelemaan... :oops: Ei kyllä oo minkään sortin mielihaluja palata enää entiseen ruokavalioon, on niin paljon oma olo ja päänupin sekavuus parantuneet näiden päivien aikana. Luultavasti kilojakin tulee tällä tippumaan, mutta pääasia on minulle se että oma olo ois suht normaali ja hyvinvoiva. Sitä en tule saavuttamaan leipäriisijauho-linjalla.

Mie eilen juttelin äidillenikin (jolla on kilpparin vajaatoiminta) tästä vhh ruokavaliosta. Kuulosti tosi kiinnostuneelta ja sanoi, että kyllä siinä tuntuu olevan järkeä. Sanoi että mullakin on turvotus laskenut ihan selkeästi kropasta ja naamasta. Ja mukava juttu, eilen näin hänen ottavat sentää sinistä maitoa sen rasvattoman sijaan, vähän edistystä tapahtunut... :D (Josko tänään ois punaista...? :D )

Niin, jäi vähän epäselväksi, onko tuo ketoosi sitten vaarallinen jos on kilpparin vajaatoiminta?

ViestiLähetetty: 2009-06-21 12:14:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^Mua kiinnostaa kanssa tietää, miksi se ois vaarallista. Mullakin on kilpparin vajaatoiminta, mutta olen kuvitellut, että lääkitys tekee minusta normaalin ihmisen mitä tulee elimistön ravinnon käsittelyyn. Mielestäni, jos lihominen jatkuu lääkityksestä huolimatta, lääkitys ei ole riittävä. Mutta olen ihan maallikko...

ViestiLähetetty: 2009-06-21 17:47:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Ketoosi ja kilpparivaivat:
Ketoosi ei ole ainakaan se ensimmäinen tai suurin ongelma - terveille. Ja voi ketoosi hyvinkin olla vähemmän vaarallista kuin tähän asti elämänne länsimainen virallisterveellinen sokeri&kasvirasvahöpötys jolla jo sairastuittel Mutta jokseenkin kaikki jo vituralleen meneitä metabolioita (eli oikeita sairaita potilaita) ja vielä oikeasti (eli lääkärin vastuulla) hoitavat VHH-lääkärit suosittavat mieluummin pysymistä juuri ja juuri ketoosin ulottumattomissa. Hormoonit ovat yllättävän hankala juttu silloin kun kaikki ei enää toimikaan sykkroonissa. Ja kilpirauhasen ongelmat ovat juurikin näitä.

Leivästä:
Valkoinen vehnäjauho olisi pienissä määrissä sallittua (viljakuituja vältellään tässä aktiivisesti),
... mutta rasvojen ja hivenien piilottaminen leipään on työlästä.
Paitsi jos teet Kwasniewskin reseptin mukaista rasva- ja valkuaisleipää (jossa on vähän vehnäjauhojakin)
Muutan tässä tyylissä suositaan enemmän pieniä määriä juureksia ja jopa perunaa :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2009-08-22 10:31:16 
Poissa
sintti
sintti

Luulenpa, että ketoositilassa tässä ei olla, aluksi tuntui kyllä siltä mutta sitten tietoisesti koitin pyrkiä siitä pois. Perunaa olen silloin tällöin vähän syönyt, leipää harvoin, juureksia useammin. Oma vointi on kyllä parin kuukauden aikana omalla tavalla karpatessa parantunut kummasti.
Mutta siis valkoisia vehnäjauhoja? Ok. Ja oisko sitten syytä vältellä muita viljatuotteita, (en kyllä pahemmin syö kun maha ei kestä) eli. esim ruisjauhoja, vehnäleseitä tms? Täysjyvää varsinkin?
Mutta, saisko tuon Kwasniewski-leivän reseptin jostakin?

ViestiLähetetty: 2009-08-22 11:42:49 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Mulla kyllä kilppari on kawalla toipunut.
Eilen sain kokeen tulokset, kun epäilin liikalääkitystä....oireista päätellen...
(Kynnet liuskottuu, hiukset irtoilee, aamuyöllä hikoilen, sydän tykyttää turhan tiuhaan)
Tsh oli alle 0.01 :wink:

Hiilarilähteenä syön n. kerran viikossa pannulla voihin upotetun, hiljalleen paahtuvan vehnäkeivän siivun...ei vielä tee nivelsärkyjä....ja on (miltei?) kuiduton.
Muuten n. 100-120g pottua miltei päivittäin.
Aamulla hyydytän pannulla munan sekä pari keltuaista voissa....
Tai paistan kreppejä :D

Kalkkunan maksaa (tai kaupasta saa broilerin) ainakin kerran viikossa.
Munuaisia voihin ja kermaan muhennettuna kerran parissa viikossa.
Muuten oskaria...
Juureksia, sieniä ja runsaasti yrttejä.
Kermaa (jota Ukkopoikakin, 2.5v., on alkanut haluta omaan lasiinsa hörpittäväksi :roll:)

Ateriakertoja kaksi, aamiainen ja päivällinen.
Lounasaikaan kermakahvi...tai desi kermajäätelöö kermattoman kahvin kanssa...

Lääkettä (thyroksiinia) söin vielä viime vuoden lopulla 1.25mg, nyt 0.75 ja edelleen saan pudottaa.
Mutta hiilaria olen joutunut kyllä lisäämään lähelle 50g, (tosi vaikeeta ilman pottua) entisen nollalinjan sijaan.
Tsempit
.........
viewtopic.php?f=62&t=37174

Kotona!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00