karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 01:08:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1523 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-29 09:01:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tämmöistä olen huomannut itsessäin viime aikoina: nyt kun syön pääsääntöisesti (ja reilusti aiempaan verrattuna) eläinrasvoja, näyttäisi että pienikin määrä pähkinöitä (n. 20 g) tai oliiviöljyä (extra virgine, muita öljyjä en käytä) saavat minussa aikaan väsymystä ja vatsanväänteitä (nämä vatsaoireet ovat kuitenkin varsin lieviä ja nopeasti ohimeneviä). Tämä havainto on neljältä eri päivältä (ei peräkkäisiä päiviä, koska en käytä pähkinöitä ja oliiviöljyä joka päivä). Nyt vasta osasin yhdistää kyseiset oireet juuri näihin ruokiin, kiitos ruokapäiväkirjani.. Ennen en ole huomannut mitään oireita ko. ruoista ja koska käytän niitä tosiaan niin vähän niin ihmetyttää että kroppa reagoi niihin noinkin voimakkaasti.

Kookosrasvasta en ole huomannut mitään oireita, mutta en mitään hyötyäkään (en saa siitä kylläisyyden tunnetta vaikka söisin reilumminkin). Avokadon kanssa on vähän sama juttu. Eläinrasvat sen sijaan saavat aikaan pitkään jatkuvan kylläisyyden tunteen.

Jätän nyt kaikki kasvirasvat joksikin aikaa pois ja teen jossain vaiheessa uuden kokeilun, tuleeko samat oireet edelleen. Jos tulee, on johtopäätös varsin selvä: kasvirasvat eivät sovi minulle.

Onko kellään vastaavia kokemuksia/tuntemuksia?

ViestiLähetetty: 2008-11-01 13:06:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpa hiljaista meidän ryhmässä. Kellään ei mitään raportoitavaa? Kukaan ei ole laihtunut? Grasun kawailulla lähteneet kilot pysynyt poissa?
Itse en saa proteiineja pysymään alhaalla, kalorit katossa, nälkä vaivaa (psyykkistä???) ja närästää :(

ViestiLähetetty: 2008-11-01 13:26:32 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

ellin00ra kirjoitti:
Onpa hiljaista meidän ryhmässä. Kellään ei mitään raportoitavaa? Kukaan ei ole laihtunut? Grasun kawailulla lähteneet kilot pysynyt poissa?
Itse en saa proteiineja pysymään alhaalla, kalorit katossa, nälkä vaivaa (psyykkistä???) ja närästää :(

Raportoin vähän kirjaa...tuli eilen

...sitä jo tavailin ja totesin ykskantaan sen 50g proteiinin olevan se määrä, jota Kw suosittaa...se kuulemma riittää homoilijoille
Ja kaks ruokailukertaakin alkaa olla jees...
Ja rehuja ei pahemmin harrasteta...
Niitten hyöty saadaan syömällä elukkaa, joka on rehut pupertanu...
Päivittäinen hiilari saadan esim. 250 grammasta pottua tai esim. sienikakkuleivästä tai juustopannareista...
Ja jos illalla todetaan että hiilareita puuttuu, niin jotain hiilaria ennen nukkumaan menoa sellasenaan...ilman rasvoja.
Ketoositon olotila olisi suotava, ettei maksan tarvii tehä ketoneja...eli koko ruuansulatussysteemi toimisi mahdollisimman kevyesti...kehoa rasittamatta.

´Kuhan luen pitemmälle, jatkan raportointia...
Valkuaisen laadulla saadaan prt-määrät alemmkssi, eli keltuaisia, munuaisia, maksaa etc...

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-11-02 20:47:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olette ehkä huomanneet - jos osaatte norjaa, tai ruotsia niin hyvin että ymmärrätte norjaa - että Mat og Helse'llä on monta artikkeliä Kwasniewskistä täällä http://www.matoghelse.no/search.aspx?search=kwasniewski, kaikki positiivisia.

Mat og Helse järjesti myös tänä syksynä lukijamatkan Kwasniewskiläiseen sanatoriumiin Puolaan, valitettavasti vain en löydä sitä linkkiä enää. Mutta näin edistyksellistä siis Norjassa!

Tibbie

ViestiLähetetty: 2008-11-05 09:56:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kysyn Kawasaki-experteiltä tässä ketjussa seuraavaa, kun en nyt löydä äkkiseltään kohtaa, jossa tästä asiasta on keskusteltu:

Olen ymmärtänyt, että:

-rasvaa ehtii suolesta imeytyä tietty määrä /aikayksikkö (n. 12-15 g/h), ja loput ”poistuu”, eli JOS hiilaria ja prodea ei ole liikaa, pelkällä ylimäärä-rasvalla on vaikea lihoa.

Epäselvää sen sijaan minulle on, että:

-JOS hiilaria ja prodea ON liikaa elimistön tarpeisiin nähden, niin varastoituuko silloin SEKÄ ylimäärä hiilaria ja prodea ETTÄ se ylimäärä rasvaa, vaiko vain ylimäärä hiilaria ja prodea?

Jos myös ylimäärä rasvaa varastoituu, niin ihmettelen sitä, että jos suolesta voi imeytyä rasvaa se n. 12-15 g/h, niin pystyykö sitä siinä tapauksessa imeytymään enemmän, jos hiilaria/prodea on liikaa, vai hidastuuko suolen sisällön liike tällöin?

ViestiLähetetty: 2008-11-05 10:14:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Noin niinkuin ensimmäisenä approksimaationa (0. kertaluvun) veikkaisin, että suolesta imeytyy suunnilleen sama määrä prodeista ja hiilareista riippumatta.

Mutta:
1) proden ja hiilarien kalorit imeytyvät kaikki, kun taas rasvalla on rajansa
2) suolinukan toisella puolella (eli veressä ja imunesteessä) tilanne muuttuu niin, että jos hiilaria on paljon, niin kaikki mahdollinen rasva menee kudoksiin talteen (koska kropan pitää ensin selviytyä isohkosta sokerikuormasta). Ja jos valkuaista on kovin paljon, niin siinä käy samoin pikkuisella viiveellä (koska oikein suuren ylimäärän valkuainen puliveivataan sokeriksi maksassa). Ja samalla, veren lisäsokerin jälkiseurauksena insuliinia pitää pumpata enemmän. Ja taas jälkiseurauksena jonkun tunnin päästä verensokeri saattaa sen isomman insuliinipiiiin takia päätyä liian matalalle. ...eli lopputuloksena on nälkä, joka pistää syömään usein.
3) ... ja syömiskerrat vaikuttavat nimenomaan rasvan imeytymiseen, koska se oli aikarajoitteista - mutta jokaisella syönnillä päästään alkamaan taas alusta. Eli monen syömiskerran systeemillä rasvalla tulee ihan samanlainen kalorivaste kuin muillekin. Tästä syystä jopa karppiystävällisten pähkinöiden naksuttelu ruokien välillä tekee hommasta ihan toisenlaisen kuin ne samat pähkinät ruoan mukana.

Hiukkasen hankalasti selitetty... pysyitkö kärryillä?

ViestiLähetetty: 2008-11-05 10:51:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Hiukkasen hankalasti selitetty... pysyitkö kärryillä?

Juu, pysyin kärryillä, ja asia selvisi riittävällä tarkkuudella ;) Kiitos.

ViestiLähetetty: 2008-11-05 10:53:07 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Kiitos els, minä ainakin pysyin, tämmöistä rautalankakieltä mun vanhat ja hatarat aivosoluni juur kaipaavatkin.
Pähkinäviittauksessasi tuppasi naurattamaan oma operaationi eilisiltana. Purkillinen macadamioita meni että heilahti...tuli kerralla uusi kokopäivän ateriakokonaisuus...

ViestiLähetetty: 2008-11-05 12:38:08 
Poissa
sintti
sintti

Kunkahan pahasti mettään menen, jos pidän suhteet oikeina, mutta syön "mitä sattuu"?
Tahtoo sanoa, että sisäelimet eivät uppoa, peruna ja vilja aiheuttavat vatsan turpoamisen. Voita, kookos- ja oliiviöljyä käytän myös. Uskon Heikkilää kookosrasvan aineenvaihdutaa edistävästä vaikutuksesta.
Paino on kuitenkin lähtenyt laskuun p 50, hh 30 ja r 150 grammoilla.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 19:40:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No nyt olen löytänyt sen linkin, eli se norjalainen Optimal Diet-reissu Puolan Ustroniin jossa matkaajat syövät optimaalisesti, käyvät optimaali-lääkärin luona, saavat hoitoja ja kuulevat Optimal Dietista luentoja, eli tässä
http://kostreform.no/nyheter/invitasjon ... bertur.pdf

Tibbie

ViestiLähetetty: 2008-11-16 09:25:18 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Onko ollut puhetta,minkä eläimen sisäelimet ois parhaita? Itse ostin juuri poron maksaa reilusti ja jäin miettimään onko se hyvää maksaa, siis ravitsemuksellisesti. Ja kuinka paljonhan tuota maksaa uskaltaa syödä viikossa? Nyt sitä tuli aika paljon kun ostin myös poron lämminsavumaksaa, mikä on muuten sikamaisen hyvää puolukkaranskankerman kanssa.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 13:01:14 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

On semmoinen mielikuva, ettäs olisi suositus kerran viikkoon- 10päivän välein...
Vaan tuli uusi kirja, Barry Grovesin Natural Health and Weight Loss... ja se väittää syövänsä aamuisin paistetun maksanviipaleen...siis alvariinsa :roll:

Mulle on luvassa kalkkunafarmilta kalkkunan maksoja ja munuaisia =D>

Kotona!

ViestiLähetetty: 2008-11-16 13:31:05 
Poissa
tuhmakarppi
tuhmakarppi

Hmmm, mä oon nyt syönyt ehkä liikaa sitten maksaa, en isoja annoksia mutta silti useana päivänä. Pitää laittaa pakastimeen tuo loppu.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 21:05:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miltäs tuo poron maksa maistuu?
Itse juuri tänään tilasin puolikkaan vasan maksoineen ja syämmineen ja kielineen päivineen pakastimeen.

Eikös se suomalainen poro ole aikasen luomua kamaa? Villinä ja vapaina juoksentelevat ja jäkälää nakertavat?

Ja heti löytyi Heresfordilaista luomusonniakin luomuna kun ois vaan pakkasessa tilaa.... Ja luomusikalakin... Taian ostaa pakkashuoneen :shock:

ViestiLähetetty: 2008-12-24 00:18:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Narf kirjoitti:
Onko ollut puhetta,minkä eläimen sisäelimet ois parhaita? Itse ostin juuri poron maksaa reilusti ja jäin miettimään onko se hyvää maksaa, siis ravitsemuksellisesti.

tuulimumma kirjoitti:
On semmoinen mielikuva, ettäs olisi suositus kerran viikkoon- 10päivän välein...

Tuota, en löydä Kwasniewskin kirjoista että saisi syödä sisäelimiä/maksaa vain kerran viikossa tai joka 10. päivä. Sen sijaan Barry Groves minusta kirjoittaa että maksan syönti kerran viikossa riittää.

Korjatkaa jos olen väärässä :D !

Tibbie

ViestiLähetetty: 2009-01-06 19:47:09 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Tibbie kirjoitti:
Narf kirjoitti:
Onko ollut puhetta,minkä eläimen sisäelimet ois parhaita? Itse ostin juuri poron maksaa reilusti ja jäin miettimään onko se hyvää maksaa, siis ravitsemuksellisesti.

tuulimumma kirjoitti:

Tuota, en löydä Kwasniewskin kirjoista että saisi syödä sisäelimiä/maksaa vain kerran viikossa tai joka 10. päivä
. Sen sijaan Barry Groves minusta kirjoittaa että maksan syönti kerran viikossa riittää.

Korjatkaa jos olen väärässä :D !

Tibbie

Optimal Nutrition. s.51
Vitamiinien (C) saannin yhteydessä mainitsee maksansyönnin kerran viikossa/ kymmenessä päivässä riittävän....siis vitamiinien takia...
Ei kai muuten mitään erityistä rajoittavaa liene, etteikö useamminkin. :roll:

Optimal dietin suosittelemat ruuat (keltuaiset, voi ja maksa) sisältävät riittävän määrän ihmisen tarvitsemia vitamiineja, myös C-vitamiinia, jonka saanti usein liitetään hedelmiin ja vihannkesiin.Eläinkunnan tuotteitten sisältämä vitamiini on kuitenkin muodossa, jonka ihmiselimistö tehokkaimmin pystyy hyödyntämään. Tutkimus on osoittanut, että riittävä lihan ja kalan syönti parantaa c-vitamiinin puutteen aiheuttaman keripukin. Yksi annos maksaa kerran viikossa/kymmenessä päivässä täyttää paremmin koko vitamiinien tarpeen kuin kilo hedelmiä/vihanneksia. Eikä ole tarvetta niellä lääkärin rutiininoimaisesti määräämiä vitamiinipillereitä
(Jotenkin näin käänsin)

Kotona!

ViestiLähetetty: 2009-01-06 21:16:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen tässä hoikistellut joulun ajan hyvin rasvapainotteisesti, ja pistänyt huvikseni kalorilaskuriin syömiseni (aika suurpiirteisesti silmämääräisellä arvioinnilla).

Huomasin yllätyksekseni olleeni ihan aito rasvakarppi, ja kaivoinkin tämän ketjun esiin.

Omat syömiseni on päiväkohtaisesti vaihdelleet suurestikin, jos kalorimääriä tuijottaa, mutta prodet on pysyneet hirmun alhaalla (n 30-40g), hiilarit on heiluneet alle 20 - 90g pintaan, ja rasvaa on tullut 120-150g, enimmillään joku pv jopa 190g.

Tällä n 16 pv:n jaksolla on vyötärö ohentunut nopeasti, jaloista ja pepusta ei kyl ole lähtenyt varmaan vielä mitään.

En ole ollenkaan tähän Kwasniewskiin perehtynyt, mutta onkohan tuo omani lähellä sitä linjaa kuitenkin... :roll: ?

Olisi mukava jos te tämän ryhmän jäsenet vetäisitte tähän kokemuksistanne jonkinlaista yhteenvetoa (esim. plussat ja miinukset) näin vuoden alkuun. On hieman hankala päästä tähän sisälle mitään kirjaa lukematta.

ViestiLähetetty: 2009-01-07 12:00:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaikkein tärkeintähän on sun oma olotila, miltä susta on tuntunut? Onko hyvä fiilis? Kevyt olo? Paino tippunut? Kuitenkin vatsa täynnä? Vai nälkä? Mielestäni ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, eikä oikeita taulukoita, tiettyistä ohjeista voi ottaa osviittaa!

Sun suhteet on ( P-HH-R )1 - 1.6 - 3.8. Ns. ohjeissahan on suhteet 1-0.8-2.5/3.5. Laskin sun suhteet keskiarvoina mitä kerroit syöneesi. Mä voisin ehkä lisätä rotskuja, ja sitä myöten kattoo hiilari-ja rasvamäärät.
Mutta tärkeintähän on sun oma olotila! Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-07 14:50:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos, Tuulimumma, korjauksesta! Löysin nyt sen kohdan (kirjastani, "Optimal Essen", sivulla 54).

Tibbie

ViestiLähetetty: 2009-01-07 20:32:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hidee:
Aika lailla tuolla tavalla itse törmäsin kwasniewskiin. Vahingossa siis. Paastopuolen "juhliva soturi" ynnä kuopuksen pakkotulehdukset armeijassa johtivat tähän suuntaan. Enkä tiedä puhdasoppisuudesta vieläkään (kun ruoanvalmistus on edelleen meikäläisellä vain sivubisnes), mutta hyvällä voilla ja hyvillä munilla saa korjattua jo paljon.

Toista vuotta elelen suunnilleen kwasniewskin suhteilla ja ruokavalinnoilla, yhdistettynä harvempiin syömäkertoihin. Kertaakaan ei ole tarvinnut alkaa kaloreita laskemaan. Ja alunperin niin heikko kehon vastustuskyky eli immuunisuoja senkuin vain vahvistuu näillä harhaoppisilla mutta ah niin omaan suuhun hyvänmakuisilla sapuskoilla :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 460 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1523 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00