kysymyksiä....
mitenkä tuon makeutuksen suhteen olisi järkevintä toimia? Yleensä oon käyttänyt steviaa ja jotain hermesetasta sekaisin. Älkää nyt kuitenkaan sanoko, että makeutukset pitää jättää kokonaan, kun oon just uudelleen rakastunut partaäijään ja pakastimessa on kauhee läjä "riisisuklaata" .
Sitten mietiskelen kuinka paljon mun Diformin lääkityksestä on mahtaa olla haittaa vai voiskohan se olla jopa ihan ok...
Lainaa:
Vasta-aiheet: Munuaisten vajaatoiminta, kohtalainen tai vaikea maksan vajaatoiminta, alkoholismi, vaikea sydämen tai keuhkojen vajaatoiminta, aliravitsemus, tilat, joihin liittyy kudoshypoksia, ketoositaipumus, yliherkkyys metformiinille tai apuaineille.
Metformiini pienentää veren sokeripitoisuutta usean eri mekanismin avulla. Metformiinin pääasiallinen vaikutusmekanismi on insuliiniherkkyyden lisääminen maksassa ja lihaksessa. Sen lisäksi metformiinin arvellaan pienentävän veren sokeripitoisuutta epäsuorasti. Metformiini sekä pienentää vapaiden rasvahappojen pitoisuutta plasmassa että vähentää rasvahappojen hapettumista, mikä saattaa lisätä glukoosin aineenvaihduntaa. Kliinisesti merkittävämpää kuitenkin on, että metformiini estää painonnousua ja eräillä potilailla paino saattaa jopa laskea. Se vähentää glukoosin tuotantoa maksassa estämällä glukoneogeneesiä. Lisäksi on mahdollista, että metformiini vähentää maksan glukoosin tuotantoa estämällä glykogenolyysiä. Toisin kuin sulfonyyliureajohdokset, metformiini ei lisää insuliinin eritystä, mikä pienentää hypoglykemiariskiä. Metformiinihoidon aikana plasman insuliinipitoisuus itse asiassa usein pienenee merkkinä perifeerisen kudoksen insuliiniherkkyyden lisääntymisestä. Metformiinin vaikutus seerumin glukoosipitoisuuteen riippuu lähtötasosta – mitä suurempi seerumin glukoosipitoisuus, sitä voimakkaampi pieneneminen.
Metformiinilla on todettu olevan myös edullinen vaikutus seerumin lipideihin. Se pienentää seerumin kokonaiskolesteroli-, LDL-kolesteroli- ja triglyseridipitoisuuksia. Metformiini voi myös lisätä fibrinolyyttistä aktiivisuutta veressä.
Mulla ei ole siis juurikaan ollut noiden sokereiden kanssa ongelmia eikä varsinkaan viimeisten parin vuoden aikana, vaan pitkäaikais- ja paastosokeri on ollut kuin oppikirjasta. Metformiinia oon syönyt nyt jotakuinkin 3-4kk osana lapsettomuushoitoja (ongelmana PCOS).
3. päivä tarkasti laskien takana ja vähän meinaa noi hiilarit aiheuttaa ongelmaa, mutta pitänee käydä ostamassa mandariineja ja oikein bataattia tai jotain.. Rasvaa saan näköjään ihan helposti sen 150g, mutta tänäkin iltana kun rasvat oli täynnä niin hiilareita oli syömättä 30g ja proteiinia 20g edestä. Tulipahan muuten testattua tänään herkullinen salaatinkastike eli mascarpone juusto, maustettuna, suolalla, limepippurilla ja kuivatulla sipulilla