karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-08 20:10:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Rasvamaksa ja Kwasniewski
ViestiLähetetty: 2010-05-14 23:52:10 
Poissa
sintti
sintti

Hei taas !
Kyselin helmikuussa Kwasniewskista. Olin siitä tosi kiinnostunut. Sitten En alkanut toteuttaa sitä kuitankaan, koska vatsavaivojen takia minulle tehdyssä ultraäänessä näkyi RASVAMAKSA! Säikähdin kuollakseni, koska en käytä viinaksia juuri lainkaan , mutta rasvaa olen syönyt karpatessa- tietenkin. Tänään tutkin näiltä sivuilta rasvamaksan syitäj huomasin vanhasta ketjusta, että myös kalaöljyt ja fryktoosi aiheuttavat rasvamaksaa. Rasvamaksa on kehittynyt minulle neljässä vuodessa. Olen sinä aikana syönyt säännöllisesti Tolosen E-EPA -kalaöljykapseleita , parina viime vuotena 1000 mg/päivä. Sitä ennen 500 mg kahden vuoden ajan. Fryktoosia saan päivittäin töissä esim. marjajälkiruuuissa ja hedelmistä. olen ihan kauhun partaalla. Jätänkö kalaöljyt pois, vähennänkö niitä, kun syön lohta lisäksi aika usein niin töissä tai kotona.
Työterveyslääkärin kanssa meni sukset rirtiin heti, kun kerrin vähähiilihydraattisesta ruokavaliostani. En ole ollut edes kovin tarkka. Hän käskit lopettamaan kaiken voin syönnin ja siirtymään Keijuun! Yksi pakkaus Keijua menikin, mutta alkoi yököttää keinorasvan syönti. Siirryin taas voihin. Ja Kwasniewskiä en uskaltanut edes ajatellakaan.
Hiilarit lisäävät topikin mukaan myös rasvamaksan syntyä. Niitä on valitettavasti tullut välillä popsittua liikaakin. Minulle on tullut vyötärölihavuutta eli rasvamaksa näkyy ulospäinkin. Vyötärö kadonnut....
Olen taas valmis aloittamaan tiukemman karppauksen, mutta en Kwasniewskilla vai mitä? Onko se minulta kielletty? Ja tiedän, että työterveysläääkärin kanssa joudun riitaan, jollen valehtele syöväni virallisterveellisesti eli minimaalisesti Keijua. Hiilihydraattien syystä rasvamaksaanhan virallisterveellinen ei usko.
Jaksaisiko joku viisaampi vastataminulle, mitä teen. Karppauksesta en kuitenkaan luovu. Sen olen jo vahvasti sisäistänyt minulle oikeaksi tavaksi syödä. Verikokeisiin ja ehkä ultraääneen menen noin puolen vioden kuluttua.
terv. Runotar - rasvamaksaiseksi ilman viinaa

ViestiLähetetty: 2010-05-15 01:54:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Fruktoosin (etenkin hedelmistä irroitetun) liikasaantihan voi olla yksi tosikin suuri rasvamaksan aiheuttaja ainakin tämän tutkimuksen mukaan... Yksi ryhmä sai 25% kaloreista fruktoosina (lähinnä limun muodossa) ja toisella tuli fruktoosin sijasta glukoosia. Fruktoosiryhmällä keskivartalon alueelle kertyi rasvaa nelinkertaisesti. Sitä ehkä siis sopii rajoittaa.

Itse oon rasvoissa sillä linjalla, että kalaöljyjä en enää käytä, ja useimmat kasviöljyt on kokonaan boikotissa (palmuöljyä menee vähäsen, jos syön maissilastuja esim. evääksi jossain). Kotona menee pelkkää maitorasvaa (voita, paljon smetanaa, juustoa, partaäijää jne). Kookosöljy ois kai myös hyvä, mutta en kestä makua.

En tiiä onko hirveän tiukka karppaus välttämättä hyvä pitkällä aikavälillä (esim. jos Misukisun ketjua lukee, niin saattaa tajuta), vaikka lyhytaikaisissa tutkimuksissa saadaankin suuria hyötyjä. Itse olen ihan omaa terveyttä ajatellen päätynyt syömään n. 150-200g hiilareita päivittäin, mutta niillä ehdoin, että etenkin viljat ja myös fruktoosi pysyvät alhaisina, koska ne, ainakin vehnä, tuntuvat aiheuttavan ongelmia.

Mut juu, tää nyt on vaan oma käsitys, joka toisaalta kuitenkin perustuu kokemukseen ja aika runsaaseen lukemiseen.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 06:59:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Runotar, kertoisitko painoindeksisi/vyötärösi?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-15 13:37:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

1. Rasvamaksaa ei saa parilla hedelmällä päivässä millään. Eikä tyydytetyllä rasvalla, eikä kovinhyvin edes yhdenkään tuntemani karppikirjailijan mukaisella karpilla ylipäätään, niin että ensimmäinen kysymys tietenkin on se, millaista karppia olet mahtanut noudattaa tähän saakka, jos noin on päässyt käymään? Paljonko ja minkälaista rasvaa päivässä, paljonko kaloreita, paljonko ja minkälaisia valkuaisia...?

2. Itse kukin tietenkin päättää mitä ja miten tekee, mutta hiiret toipuvat parhaiten rasvamaksastaan nimenomaan Kwasniewskin kaltaisella ruoalla, ja se näyttää purevan hyvin rasfvamaksaisiin ihmisiinkin. Tuosta löytyy linkkipuolelta eikun hifistelyistä ketju asiasta, täältä: viewtopic.php?f=17&t=43671

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:07:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Olipa ikäviä uutisia. Toivottavasti saat syömisiä rukkaamalla rasvamaksan paranemaan!

Rasvamaksan suhteen tietämys ei mulla riitä neuvomaan suuntaan tai toiseen. Mutta silti muakin kiinnostaisi kuulla miten söit niinä vuosina kun rasvamaksa kehittyi?

Sen sijaan tota vyötärönympärys/paino-juttua en tajua. Eikös se vaadi, että rasva yleensä kertyy sisäelimiin, jotta se voi kertyä maksaan? Eli tottakai silloin vyötärölle kertyy rasvaa... Mitä sillä tiedolla tekee, paljonko sitä on kertynyt? No, mä en vaan tajuu...

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:13:30 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Vyötärölihavuutta pidetään rasvamaksan tärkeimpänä syynä. Ajattelin, että ruokavalio ei yksin ehkä riitä sen torjumiseen tai parantamiseen, jos vyötärölihavuutta yhä on.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00070

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:23:10 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No mutta toihan on ihan virallisterveellistä hapatusta... Ei kaikille lihaville tule rasvamaksaa (kuten ei tule insuliiniresistenssiäkään) ja hormonitoimintahan sen määrää minne rasva kertyy.

Eli mun mielestä tulee oikaistua vähän liikaa, jos tolla sivuutetaan asia.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:26:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minulla ei ole mitään semmoista automaattia, että virallinen selitys olisi lähtökohtaisesti väärä.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:47:46 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No sehän on sulle sit helppoo, jos pelkkä lihavuus riittää syyksi. Ei mitään väliä sillä miksi on lihottu ja korjauskin on helppoa - ei tartte kuin laihduttaa!

Ei mikään ihme, että jengi on kusessa kalorilaskujensa kanssa.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 14:54:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Missä olen väittänyt laihduttamista helpoksi? Tehokkaimmat tunnetut tulokset on kuitenkin saatu (ilmeisesti) laihtumisella ja liikunnalla. Ajatukseni lähinnä on, että ehkäpä ruokavaliokaan ei sentään selitä, puhumattakaan ratkaise IHAN kaikkea.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 15:01:43 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joo, mutta ei ne täysin toisistaan riippumattomiakaan asioita ole, kuten täällä tunnutaan olettavan aina kun karppi sairastuu.

Mulla itsellä on mennyt viimeisen vuoden aikana tuhannesti hermot, kun mulle on sanottu lääkärissä, että vika on läskeissä, vaikka tiedän että läskit on seuraus eikä syy. Ehkä mä oon sitten tullut jo allergiseksi tuolle läskiyleisselitykselle.

Mä ainakin mielelläni kuulisin mitä Runotar on syönyt, vaikka sinä et uskokaan, että sillä olisi mitään merkitystä.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 15:15:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En ole väittänyt etteikö syömisilläkin voisi olla merkitystä. Kovinpa laitat suuhuni asioita joita en ole esittänyt.

Pyysin vain mahdollisesti olennaisia taustatietoja.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 18:22:23 
Poissa
paleokatti
paleokatti

No niinpä tulin laittaneeksi, sorry. Jotenkin vaan mielikuvitus lähti laukkaamaan sen suhteen minkälaisia johtopäätöksiä kyseisen tiedon perusteella voisi tehdä.

ViestiLähetetty: 2010-05-15 22:05:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei,
Mulle lääkäri sanoi viimeksi, että mulle on tulossa rasvamaksa. Olen vyötärölihava (paino nyt 5 pv karppaamisen jälkeen 91 kg, vyötäröympärys noin 100 cm). Olen ollut jojo-laihduttaja, 3 kertaa painonvartijoissa 10v välein ja muita kuureja. Olen rakastanut karkkeja (mm. lakritsi herkkua) ja pullaa. En ole syönyt kovin rasvaista ruokaa, välttänyt kastikkeita jne.
Kuulen mieluusti, mitä Mirka sanot mun tilanteesta. Kiitos jos viitsit vastata.
Järkytyin kun äsken luin fruktoosin "vaarallisuudesta" ja kalaöljyistä.
Olen tosi onnellinen kun löysin tämän vhh-ruokavalion. Ei ole yhtään ollut nälkä. Enkä kaipaa yhtään makeaa enkä pullaa.
Pyrin syömään noin 20 g HH/pv. Voinko jatkaa näin kunnes pääsen tavoitepainooni?

Kampanjasivuni

ViestiLähetetty: 2010-05-16 10:03:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

annep kirjoitti:
Järkytyin kun äsken luin fruktoosin "vaarallisuudesta" ja kalaöljyistä.

Ei kannata kuitenkaan ottaa sitä mainitsemaani tulosta ihan kirjaimellisesti, vaikka tosi jännä onkin. Jossain muussa ketjussa oli taas juttua, että fruktoosikin toimisi ihan ookoosti, jos saa sen hedelmistä eikä limusta, ja muutenkin yleensä sellainen asioiden erittely voi olla vähän huono juttu, kun aika moni juttu vaikuttaa rasvamaksaan. Toi kalaöljyjuttu tulee vaan yhestä rottatutkimuksesta, johon Hyperlipid-blogin Peter viittasi. Siitä on myös täällä: viewtopic.php?f=14&t=43671 . Samoin yks vähän epäilyttävää, joskin ammattimaista eikä mitenkään kaupallista, settiä kirjoittava Ray Peat kritisoi kalaöljyä samoin kuin muitakin monityydyttymättömiä.

ViestiLähetetty: 2010-05-16 11:29:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

IMO 20 g hiilaria päivässä on turhan rajoittava. Useimmille riittää ihan hyvin joku tyyliin 40-70 g. Silloin ei tarvitse laskea käytännössä mitään, kunhan vain jättää isommat sokerit ja tärkkelykset pois. Marjaa ja hedelmääkin menee ihan hyvin pari sataa grammaa päivässä. Oikeasti tuo fruktoosi on ongelma jos syö namia ja limua.

ViestiLähetetty: 2010-05-16 18:25:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kwasniewski, Optimal essen sivu 134

minun epämääräinen suomennos:
"Ihmisille saadaan rasvamaksa melkein yhtä nopeasti kuin hanhille aikaiseksi, joita sitä varten lihotetaan. Riittää esim. että on optimaalisella dietillä ja lisäksi syö päivittäin 30 päivän ajan 1,5-2kg makeita kirsikoita. Tässä ajassa maksa tulee olemaan vahvasti rasvottunut.
Riittää, että sitten ei enää syö kirsikoita ja syö edelleen optimaalisen dietin mukaisesti, jotta rasvamaksa taas häviää. Tämä esimerkki näyttää kuinka jokin tietty ravinto aiheuttaa sairauksia ja kuinka ravinnolla voi myös parantua."

ViestiLähetetty: 2010-07-06 18:17:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Laitan tän tänne, koska jotenkin epäilen rasvamaksaa. Eli siis olen nyt karppaillut (pari repsua unohtamatta) noin 1,5kk. BMI n. 35. Nyt parina viikkona olen havainnut kipua oikealla puolella lapaluun alla. Kipu ei ole pistävää, mutta todella häiritsevää ja ilmenee yleensä liikkuessa (kävellessäkin). Äidilläni todettiin jokunen aika sitten rasvamaksa (vaikka ei alkoholia juuri käytäkkään), mutta ylipainoa on. Itselläni ei ole ikinä ennen ollut tälläistä tunnetta tuossa kohtaa millään muulla ruokavaliolla. Voisiko olla mahdollista, että tämä kipu (ehkä jopa rasvamaksa) on tullut tästä ruokavaliosta? Luin jostain että tämä ruokavalio (rasva, lihat) tekee tätä, mutta sitten luin myös, että kannattaa alkaa karppaamaan ja sillä se lähtee pois :?:

ViestiLähetetty: 2010-07-06 18:26:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei tule ainakaan Kwasniewskilla, jos karppailet sen mukaan - mutta ethän sanonutkaan karppaavasi näin?

Runsas-Safainen eläinrasva (joka on kawailijoiden ensisijainen ravinnonlähde) on turvallisinta mahdollista polttoainetta maksan kannalta. Ja sitä sitten auttaa niukka mutta runsashiveninen valkuainen, riittävä helposti sulava hiilaihydraatti ynnä kuitujen ja kasviöljyjen karttaminen ja väöhäviinaisuus.

Mutta kaikki karppailuhan ei tuollaista ole... lähellekään.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-07-06 20:13:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

^Juu, en kyllä ihan tollai karppaile :|

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00