Fruktoosin (etenkin hedelmistä irroitetun) liikasaantihan voi olla yksi tosikin suuri rasvamaksan aiheuttaja ainakin
tämän tutkimuksen mukaan... Yksi ryhmä sai 25% kaloreista fruktoosina (lähinnä limun muodossa) ja toisella tuli fruktoosin sijasta glukoosia. Fruktoosiryhmällä keskivartalon alueelle kertyi rasvaa nelinkertaisesti. Sitä ehkä siis sopii rajoittaa.
Itse oon rasvoissa sillä linjalla, että kalaöljyjä en enää käytä, ja useimmat kasviöljyt on kokonaan boikotissa (palmuöljyä menee vähäsen, jos syön maissilastuja esim. evääksi jossain). Kotona menee pelkkää maitorasvaa (voita, paljon smetanaa, juustoa, partaäijää jne). Kookosöljy ois kai myös hyvä, mutta en kestä makua.
En tiiä onko hirveän tiukka karppaus välttämättä hyvä pitkällä aikavälillä (esim. jos Misukisun ketjua lukee, niin saattaa tajuta), vaikka lyhytaikaisissa tutkimuksissa saadaankin suuria hyötyjä. Itse olen ihan omaa terveyttä ajatellen päätynyt syömään n. 150-200g hiilareita päivittäin, mutta niillä ehdoin, että etenkin viljat ja myös fruktoosi pysyvät alhaisina, koska ne, ainakin vehnä, tuntuvat aiheuttavan ongelmia.
Mut juu, tää nyt on vaan oma käsitys, joka toisaalta kuitenkin perustuu kokemukseen ja aika runsaaseen lukemiseen.