Alfred och pappa Sven äter bara kött: ”Wacko”Lainaa:
Alfred, 14, och hans pappa Sven, 48, äter bara kött.
Nu sprider de sin upplevelse av carnivore-dieten i sociala medier.
– Jag tyckte att det var väldigt gott i början och det gör jag faktiskt än i dag, säger Alfred.
Men Livsmedelsverket oroas över följderna av dieten.
De senaste åren har det blivit allt vanligare att bara äta kött.
I sociala medier sprider personer som lever med dieten sina upplevelser. Facebookgruppen Carnivore Nordic har 5 700 medlemmar, och många berättar om positiva hälsoeffekter.
Två av dem är Alfred Bergström, 14, och hans pappa Sven Eriksson, 48.
Sven menar att han räddat sitt liv genom att lägga om kosten. 2019 var han överviktig, deprimerad och hade magproblem. Då fick han ett tips av en kompis som berättade om köttätandet.
– Jag har inte valt den här kosten frivilligt, utan det är för att jag har börjat må bra igen, säger han.
”De kallade in skolsköterskan”
Carnivore-dieten går ut på att minst 70 procent av kosten ska komma från djur, ofta kött. Om Svens son Alfred får bestämma blir det helst rått kött.
Pappan Sven blev chockad när den då 13-åriga sonen bad om att få äta rått kött, men han respekterade beslutet. Däremot hade skolpersonalen svårare att förstå varför sonen inte längre åt skollunchen.
– De kallade in skolsköterskan. Lärarna sa att det inte var hållbart, säger Sven.
Numera är det dock ingen som reagerar, berättar Alfred. Klasskompisarna tycker mest att det är intressant och skolpersonalen har accepterat att han inte äter lunch.
– På luncherna går jag inte till matsalen utan då brukar jag bara sitta och chilla, säger Alfred.
Han säger att han inte har tänkt på det så mycket ur ett miljöperspektiv. För honom ligger fokuset på hälsan.
– Tidigare var jag dålig i magen och hade ofta huvudvärk. Sedan jag började med det här så har det inte hänt, säger han.
”Jag mår bra av det”
Rått kött, djurfett, korv och grädde. Så ser hans meny ut under en vanlig dag sedan ett år tillbaka. En kost som skiljer sig mycket från råden som Livsmedelsverket gett ut.
Enligt Livsmedelsverket äter vi i dag mer kött än vi behöver och kan med fördel byta ut en del mot grönsaker. Detta eftersom våra matval har stor påverkan på klimatet. Men det finns även hälsorisker med att äta för mycket kött.
– Utöver näringsbrist så är den stora faran med att äta mycket kött att det ökar risken för tjock- och ändtarmscancer, säger Åsa Brugård Konde på Livsmedelsverket.
Trots reaktioner, klimatkris och hälsorisker säger både Alfred och hans pappa Sven att de planerar att fortsätta med dieten.
– Det låter helt wacko men jag mår bra av det, säger Sven.