karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 22:47:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ny sajt LCHF.se
ViestiLähetetty: 2009-07-04 06:39:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Märkte ni att det har kommit en ny sajt i Sverige (1.7.2009) med addressen
http://www.lchf.se/
som handlar om LCHF och dess roll i samhället?

Det har blivit en ramaskri om att sajten vill få betald för sina tjänster, men det är ju en hel del jobb med det kan jag förstå, och dessutom är meningen att nu inta en mera aktiv roll i samhällsdebattet och konkreta åtgärder för att åstadkomma förändring.

Här hittar ni förresten en del av protesterna mot sajten, bland de långt färre positiva åsikterna än så länge:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/lchf_se_startar_upp#comments

Vad tycker ni - skulle ni vara redo att betala typ 15 euros per månad för likadant i Finland?

Viestin otsikko: Re: Ny sajt LCHF.se
ViestiLähetetty: 2009-07-04 11:42:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En god fråga. Vad får man med 15 euros, i månaden? (Kvällstidning 2-3 gånger i väckan, 2 flaskor billigt vin eller en flaska lite bättre vin, lunch ute en eller två gånger). Om jag skulle vara diabetiker, eller ha någon annan allvarlig sjukdum som kräver medicinbehandling och ständiga läkarebesök så skulle jag nog betala 15 euros i månaden om man skulle slippa medicinen och få bättre hälsa. (Min vän läste Annikas bok och började med LCHF och kunde sluta med insulinsprutor om cirka en väcka).

Allt detta beror förståss vad man får med pengarna. God service kostar pengar och tror inte man får för LCHF sajt sponsors så enkelt som för de officiella kostråden. Men man vill väl inte betala för det man redan får gratis.

ViestiLähetetty: 2009-07-04 16:15:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja, så sant Elka! Jag själv skulle absolut betala även bara för att sponsra (det gör jag redan med guldfiskarna här, även utan att ha använt mig av den fina servicen de har). Jag är förvånad över det motstånd som denna sida fick bland de svenska lchf-anhängare, för man skulle tro att det fanns mer solidaritet, och förståelse för att saker och ting faktiskt kostar något. Men så är det ju - folk är så vana att få allting gratis på nätet. Vi är bortskämda på det, och vill inte betala för god service.

Men hoppas att den där sajten blir något fint och bestående ändå! :)

ViestiLähetetty: 2009-07-04 19:12:17 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jag har bott i Sverige nu över 20 år och det att vara företagare är inte så uppskattat här, det är fult att tjäna pengar. När man läser LCHF forum finns det en del avundsjuka till exempel för att Annika är så populär och misstankar att hon tjänar pengar på det hon gör. Hon har nu till exempel skrivit i flera sammanhang att hon är inte med i aktiebolaget utan kommer att vid behov föreläsa.
Det finns mycket som LCHF AB kan göra, till exempel ordna och marknadsföra konferenser och föreläsningar kan spara tid för tex Annika att jobba med det viktiga.
Jag tror att företagandet och företagare i Finland har bättre anseende än i Sverige och att det är accepterat att tjäna pengar om man är duktig. Alla har ju möjligheter att bilda föreningar och jobba ideelt om man vill, finns plats för alla.

ViestiLähetetty: 2009-08-26 10:11:05 
Poissa
sintti
sintti

Jag skulle INTE betala 15 e för det :shock: har också tittat på den

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00