|
Jag är en kvinna i medelåldern och har följt LCHF-diet i ca tre år, i varierande grad. Mitt kolhydratintag rör sig kring 50-80 g / dag. Mår utmärkt, är i normalvikt.
Min sambo är ganska mycket äldre och lite överviktig. Han har lidit av högt blodtryck, 190/100, sen tio år tillbaka, och ordinerats två olika blodtrycksmediciner (Linatil och Amlodipin varje morgon). Efter ca 1 år av övertalning gick han för tre veckor sedan med på att börja med lågkolhydratkost. Efter 1 vecka försvann 2-3 kg i form av vätska, humöret och orken på topp. Behövdes inga tupplurer och inga söta mellanmål, aptiten normaliserades. Rödvin har han druckit trots dieten, men måttligt, 1-3 glas om dagen. Han har blivit helt övertygad om förträffligheten med LCHF, läser Annika Dahlqvist, Fredrik Paulun och Antti Heikkilä.
Men "problemet" (?) är hans blodtryck. På morgnarna har det varit ca 150/80 men flera dagar i sträck har det på eftermiddagen sjunkit till 100/60, som lägst 98/45! Den ena medicinen (Amplodipin) lämnade han bort för ett par dagar sen på grund av detta. Nu ska vi på resa och har inte fått tag på en läkare för råd. Är det normalt att lågkolhydratkosten sänker trycket så fort och så effektivt? Kan det vara farligt, någon som vet...?
|