Säätäminen alkaa näköjään lopulta tuottaa tulosta! Minulta paino putosi aluksi reippaasti, parissa viikossa neljä kiloa, ja elämä tuntui ihmeelliseltä! Sen jälkeen alkoikin sitten parin viikon piina, sillä paino pysyi paikoillaan ja jopa nousi kilon, vaikka pidin hiilarit tarkasti alle 20 gramman, ja useimmiten vielä selvästi alle. Niin turhauttavaa!
Tässä junnausvaiheessa kokeilin erilaisia asioita, mutta jatkoin silti sinnikkäästi induktiota alle 20 gramman hiilareilla. Ensin päätin eränä kyllästymisen hetkenä kokeilla superhiilaripäivää (hiilarit 232 grammaa, mutta ihan kunnon hyvää ruokaa, ei karkkia) - ei vaikutusta. Sitten kokeilin vähentää proteiineja ja lisätä rasvaa - painokäyrä karkasi nousuun! Lopuksi tein ihan päinvastoin eli lisäsin proteiineja, vähensin rasvaa ja lisäsin samalla myös hiilareita, ja kas, nyt mennäänkin taas alas joka päivä. Viimeisen viikon ajan paino on pudonnut tasaisesti yhteensä kilon.
Sen alun hyvän pudotuksen aikana (joka toki oli osaksi nestettä) makrosuhteeni näyttivät tältä: P 110g, H alle 20 g, R 120-130 g. Silloin siis putosi hyvin.
Kun yritin vähentää proteiinin ja lisätä rasvan määrää, makrot menivät näin: P 70-75 g, H alle 20 g, R 140-160 g. Tällöin paino siis karkasi nousuun!
Nyt olen mennyt viikon näin: P 120-130 g, H 25-30 g, R alle 100 g. Nyt paino siis lähti takaisin laskusuuntaan ja laskee joka päivä.
Kalorit ovat olleet koko ajan noin 1 500 - 2 000, useimmiten noin 1 800 - 1 900. Liikuntaa olen harrastanut koko ajan aika samalla tavalla eli en kovin paljon. Kuukautiskierto ei ole vaikuttanut asiaan, koska olen jo vaihdevuosissa. Ketoosissa lienen ollut alusta asti, mutta hankin Ketostixejä vasta vajaat kaksi viikkoa sitten. Niiden mukaan olen ketoosissa, mutta en toisaalta näe mitään yhteyttä ketoosin syvyyden ja painokäyrän tai toisaalta makrosuhteiden muutosten välillä, joten totean siis minäkin ketoosin mittaamisen olevan aika turhaa touhua.
Säätäminen on siis vielä alkuvaiheessa, mutta ainakin nyt minusta tuntuu siltä, että neuvo vähentää proteiinien määrää on väärä. Itselläni paino lähti laskuun, kun lisäsin reippaasti proteiineja ja vähensin reippaasti rasvaa (erityisesti kermasta ja smetanasta) - vaikka siis lisäsin samalla hiilareita.
Hiilarien nostamiselle oli muuten sellainen syy, että aloin kyllästyä siihen, että pakastin on täpötäynnä ihania marjoja, joita en saa syödä. Nyt olen lisännyt ruokavalioon marjat (kohtuudella, noin 50 g päivässä) ja partaäijän (samoin kohtuudella). Painon laskemisen lisäksi viimeisen viikon positiivisiin vaikutuksiin kuuluu se, että tietty perusnuutuneisuus ja väsymys on hellittänyt. Luulisin, että hiilarien lisäys on tämän takana. Toki tämä voi johtua muustakin, vaikka viime päivien auringonpaisteesta. Joka tapauksessa siis kävi niin, että paino ei ampaissut hiilarien lisäyksen myötä nousuun, kunhan laskin samalla rasvaa järkevämmälle tasolle ja lisäsin siis proteiineja.
Tätä ei pidä tulkita kehotuksena tehdä sitä tai tätä, mutta kunhan kerroin, millä itse pääsin turhauttavasta vaiheesta eteenpäin. Näillä 25 - 30 gramman hiilarimäärillä en taida olla enää virallisesti induktiossa, mutta käyn kyllä kurkkimassa myöhemminkin, mitä teille kuuluu. Onnea projektille, älkääkä antako periksi! Ensi kesänä me kaikki ollaan hoikempia kuin nyt.