karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-17 21:49:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-02-07 16:37:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uusi Atkins on mielestäni selkokielinen ja ihan kannattava ostos.

La lähtien taas tsempattu mutta taas kestää että saa pääkopan mukaan.

ViestiLähetetty: 2011-02-07 20:20:22 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Joo, hankin uuden Atkinsin (Prismassa 17,90 e). En ole vielä lukenut kannesta kanteen, mutta silmitellyt sieltä täältä. Muutama seikka ärsyttää: vihannesten hh-määrät eivät vastaa ihan täysin Finelin kertomia, kummassa lie vika. Kolesteroli- ja verensokeriarvot on ilmoitettu amerikkalaisin yksiköin (mg/dl), joten vertailu suomalaisiin arvoihin on vaikeaa. Taulukot on selvästi käännetty suoraan englanninkielisesta aakkostetusta versiosta suomeksi vaivautumatta aakkostamaan niitä uudelleen. Jell-o on käännetty liivatteeksi. Ketoosi on Atkins Edge-tila. :lol: Kasveissa on fotokemikaaleja.

Pilkunnu**ijan unelma tuo kirja. ;) Muuten ihan luettava opus, luulisin.

-3 cm vyötäröltä. Jokohan se iltapuku mahtuisi?

MUOKS: Niin ja se piti vielä sanomani, että hilpeää kun kirjan alussa mainitaan, ettei mitään tarvitse punnita ja lopussa esimerkkiruokalistoissa on rennosti "37 g mustikoita, 94 g vadelmia, 36 g karhunvatukkaa". :lol:

ViestiLähetetty: 2011-02-08 11:45:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Säätäminen alkaa näköjään lopulta tuottaa tulosta! Minulta paino putosi aluksi reippaasti, parissa viikossa neljä kiloa, ja elämä tuntui ihmeelliseltä! Sen jälkeen alkoikin sitten parin viikon piina, sillä paino pysyi paikoillaan ja jopa nousi kilon, vaikka pidin hiilarit tarkasti alle 20 gramman, ja useimmiten vielä selvästi alle. Niin turhauttavaa!

Tässä junnausvaiheessa kokeilin erilaisia asioita, mutta jatkoin silti sinnikkäästi induktiota alle 20 gramman hiilareilla. Ensin päätin eränä kyllästymisen hetkenä kokeilla superhiilaripäivää (hiilarit 232 grammaa, mutta ihan kunnon hyvää ruokaa, ei karkkia) - ei vaikutusta. Sitten kokeilin vähentää proteiineja ja lisätä rasvaa - painokäyrä karkasi nousuun! Lopuksi tein ihan päinvastoin eli lisäsin proteiineja, vähensin rasvaa ja lisäsin samalla myös hiilareita, ja kas, nyt mennäänkin taas alas joka päivä. Viimeisen viikon ajan paino on pudonnut tasaisesti yhteensä kilon.

Sen alun hyvän pudotuksen aikana (joka toki oli osaksi nestettä) makrosuhteeni näyttivät tältä: P 110g, H alle 20 g, R 120-130 g. Silloin siis putosi hyvin.

Kun yritin vähentää proteiinin ja lisätä rasvan määrää, makrot menivät näin: P 70-75 g, H alle 20 g, R 140-160 g. Tällöin paino siis karkasi nousuun!

Nyt olen mennyt viikon näin: P 120-130 g, H 25-30 g, R alle 100 g. Nyt paino siis lähti takaisin laskusuuntaan ja laskee joka päivä.

Kalorit ovat olleet koko ajan noin 1 500 - 2 000, useimmiten noin 1 800 - 1 900. Liikuntaa olen harrastanut koko ajan aika samalla tavalla eli en kovin paljon. Kuukautiskierto ei ole vaikuttanut asiaan, koska olen jo vaihdevuosissa. Ketoosissa lienen ollut alusta asti, mutta hankin Ketostixejä vasta vajaat kaksi viikkoa sitten. Niiden mukaan olen ketoosissa, mutta en toisaalta näe mitään yhteyttä ketoosin syvyyden ja painokäyrän tai toisaalta makrosuhteiden muutosten välillä, joten totean siis minäkin ketoosin mittaamisen olevan aika turhaa touhua.

Säätäminen on siis vielä alkuvaiheessa, mutta ainakin nyt minusta tuntuu siltä, että neuvo vähentää proteiinien määrää on väärä. Itselläni paino lähti laskuun, kun lisäsin reippaasti proteiineja ja vähensin reippaasti rasvaa (erityisesti kermasta ja smetanasta) - vaikka siis lisäsin samalla hiilareita.

Hiilarien nostamiselle oli muuten sellainen syy, että aloin kyllästyä siihen, että pakastin on täpötäynnä ihania marjoja, joita en saa syödä. Nyt olen lisännyt ruokavalioon marjat (kohtuudella, noin 50 g päivässä) ja partaäijän (samoin kohtuudella). Painon laskemisen lisäksi viimeisen viikon positiivisiin vaikutuksiin kuuluu se, että tietty perusnuutuneisuus ja väsymys on hellittänyt. Luulisin, että hiilarien lisäys on tämän takana. Toki tämä voi johtua muustakin, vaikka viime päivien auringonpaisteesta. Joka tapauksessa siis kävi niin, että paino ei ampaissut hiilarien lisäyksen myötä nousuun, kunhan laskin samalla rasvaa järkevämmälle tasolle ja lisäsin siis proteiineja.

Tätä ei pidä tulkita kehotuksena tehdä sitä tai tätä, mutta kunhan kerroin, millä itse pääsin turhauttavasta vaiheesta eteenpäin. Näillä 25 - 30 gramman hiilarimäärillä en taida olla enää virallisesti induktiossa, mutta käyn kyllä kurkkimassa myöhemminkin, mitä teille kuuluu. Onnea projektille, älkääkä antako periksi! Ensi kesänä me kaikki ollaan hoikempia kuin nyt. :D

ViestiLähetetty: 2011-02-09 08:01:53 
Poissa
sintti
sintti

Kiva lukea näistä henkilökohtaisista ihmiskokeista :wink:
Itsellä on kohta kuusi viikkoa takana hiilareita 20 g/pv, paino pudonnut tuon 4 kg. Alkuun reippaammin, nyt hidastuen.
Malttamaton kun olen niin olen kans miettinyt keinoja vauhdittaa prosessia. Makroja en ole sen kummemmin vielä viilannut; makrot keskimäärin R 130, P 80, H 20.
Tuolla toisessa ketjussa oli puhetta "maanantaipaastosta" jolloin juotaisiin vain teetä kookosöljyllä ja paljon vettä ja esim. vichyä. Se vähän kiinnostaisi kokeilla. Taidan pitää oman ihmiskokeeni tässä lähiaikoina....

ViestiLähetetty: 2011-02-09 09:56:26 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Äitee kirjoitti:
Kiva lukea näistä henkilökohtaisista ihmiskokeista :wink:
Itsellä on kohta kuusi viikkoa takana hiilareita 20 g/pv, paino pudonnut tuon 4 kg. Alkuun reippaammin, nyt hidastuen.
Malttamaton kun olen niin olen kans miettinyt keinoja vauhdittaa prosessia. Makroja en ole sen kummemmin vielä viilannut; makrot keskimäärin R 130, P 80, H 20.
Tuolla toisessa ketjussa oli puhetta "maanantaipaastosta" jolloin juotaisiin vain teetä kookosöljyllä ja paljon vettä ja esim. vichyä. Se vähän kiinnostaisi kokeilla. Taidan pitää oman ihmiskokeeni tässä lähiaikoina....

Tottakai voit tehdä ihmiskoita itselläsi mutta liika malttamattomuus voi kostautua. Yleensä ei kannata mennä muuttamaan mitenkään systeemiä joka toimii. Voit vaan sotkea koko jutun ja paino ei sit enää putoakaan.On luonnollista että painonlasku hidastuu alun jälkeen. Malttia vaan peliin.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-02-09 10:11:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Tottakai voit tehdä ihmiskoita itselläsi mutta liika malttamattomuus voi kostautua. Yleensä ei kannata mennä muuttamaan mitenkään systeemiä joka toimii. Voit vaan sotkea koko jutun ja paino ei sit enää putoakaan.On luonnollista että painonlasku hidastuu alun jälkeen. Malttia vaan peliin.

Tätä peesaan. Muutama viikko tietynlaisesti niin näkee miten vaikuttaa.

Dardanne, kiitos mielenkiintoisesta selostuksesta!

-600g eilisestä 8) Sattumalta prodet jäi parin päivän aikana 60 grammaan ja hiilarit alle kymppiin. Ja heti putosi paino suuren lukeman. Hmm..

ViestiLähetetty: 2011-02-09 22:27:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mullakin tässä induktio tavaoitteena. Toi uusin Atkins tuli hankittua ja luettu ja minusta jotenkin sekava opus. Ohjeet eivät ole mielestäni mitenkään selkeät.

No karpattu on tässä jo kesäkuusta, nyt sit jää marjat ja partis pois notta saan noi hiilarit alemmas. Rasvaa ja lihaa osaankin syödä ihan kiitettävästi. :mrgreen: Olis ihana päästä tohon 3 ateriaan päivässä.

LISÄYS: niin ja juuston määrässä tulee huikea pudotus: 4 siivuun, n.8-10 (ehkä enemmästäkin) siivusta, ja siihen lisäksi leipäjuusto.

Kirppu s. 1/13
iHerbistä 5€ alea koodilla ATI692

ViestiLähetetty: 2011-02-10 06:59:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Piti vähän loiventaa induktiota. Mentiin viikko 10g hiilareilla. Tuloksena unisuutta pitkin päivää, aamulla ei millään meinannut päästä ylös sängystä. Nostin hiilet 20g yläpuolelle niin taas virkeyttä riittää. Ja painoon mitään merkittävää muutosta tuo hiilitesti ei tehnyt.

ViestiLähetetty: 2011-02-10 07:40:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Parissa päivässä -1,1kg :shock: Ja mitä olen tehnyt erilailla:

- vähemmän kaloreita
- vähemmän proteiinia
- vähemmän kasviksia (toisena päivänä minimihiilarit)
- neitsytkookosöljyä teelusikalla suuhuh (tosin eilen illalla eka vasta, hyvää!)
- kolme tupakkaa (6 vuoteen )

Valtavan hienoa olo! Ja eiku ajelemaan nyt uudella autolla niin maksimoidaan hyvä fiilis :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-02-12 10:40:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Heippa!

Minäkin taas monen vuoden jälkeen aloitin... on tullut tässä jojoteltua aika lailla, ja viimeisin niitti oli kun vaaka keskiviikkona näytti 100,8kg!!! :shock: :shock: En ole eläessäni painanut niin paljon, pisti vähän miettimään...
Olen aikaisemminkin karppaillut, vaihtelevalla menestyksellä, joten tällä kertaa aloitin aika tiukkis-linjalla. Eli induktio-vaihe myös minulla, joka omalla kohtaa tarkoittaa hiilarit alle 20g, mieluiten lähemmäs nollaa. Nyt ketoosi on vahva, (tikkujen mukaan ja olotilasta päätellen) olo on mitä mahtavin, ja tänä aamuna vaaka näytti 98,5 kg. :P Tästä jatketaan ainakin toinen viikko vielä, jonka jälkeen katson nostanko hiilareita. Tsemppiä kaikille!

ViestiLähetetty: 2011-02-13 07:53:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Copy pastea Kultakala blogistani:
-2kg alle viikossa!!

Mä olen niin innoissani! Miksi mä en ole tajunnut tehdä tätä aiemmin! (kas. ed. postaus) MOtivaatio on varmaan puuttunut ja sitä sain tosta kirjasta ja tietty täältä forumilta.

Nestettä varmasti osa/suurin osa, mut silti. Tää on lähes (-100g niin olis) se alin pain, johon olen aina välillä päässyt mut sit taas syystä jos toiseta pompsahtanut ylös, kuten tosta painokäyrästä voi huomata.

Niin ja tää pudotus on huippu, koska olen ns. vaikeessa vaiheessa kierrossa eli olen ovulaation ja menkkojen välillä, ja tässä paino aina junnannu/noussut koko karppaushistorian aikana.

Kirppu s. 1/13
iHerbistä 5€ alea koodilla ATI692

ViestiLähetetty: 2011-02-13 08:51:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa Vacsu =D> Mäkin olen alimmassa painossa sitten vuosiin ja nyt on tiukka tsemppi päällä. Induktiolla kirjaimellisesti en enää ole mutta hh on alle 20g edelleen.

Eilen tuli juotua valkoviiniä.. urakalla #-o Ja mulla on sama kierron vaihe eli menkkojen pitäisi alkaa ensi viikolla. Odottelen siis jotain ihme hyppäystä ylöspäin vaakalukemissa.

ViestiLähetetty: 2011-02-14 10:15:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kylmä :(

Eikä ole nälkä. Olen alkanut syömään lounaaksi munakokkelia ja bratwurstia. Eilen vetelin lohta 300 grammaa.

Painoa tuli viikonlopun viinittelystä +500g. Ei paha. Toivottavasti nestekiertymää enimmäkseen.

Hyvää Ystävänpäivää!

ViestiLähetetty: 2011-02-14 23:29:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huuu pitkä ketju enkä jaksa lukea sitä ihan kokonaan mutta mutta ilmottelenpa silti itsestäni! Eli olen karpannut vajaat kaksi kuukautta mutta nyt vasta löysin tieni Atkinsin pariin: tarkoitus on olla induktiovaiheessa helmikuun loppuun asti. Kiva kun löytyi tämä ketju, voimme tukea toinen toisiamme ;)

ViestiLähetetty: 2011-02-27 15:49:33 
Poissa
sintti
sintti

Eli siis täältä lukemani mukaan kaloreita KANNATTAA laskea? Mulle olisi hurja helpotus jos ees -1kg tulis induktion viimesinä päivinä (tiistaina 14pv täynnä).
Mulla alkaa usko menemään kun aina junnutan vaan paikoillani. Joskus kauniissa teini-iässä painoin 56kg ja tuota havittelen VÄHINTÄÄN nyttenkin mutta ei kun jurnuttaa vaan tossa 58-60 rintamalla niinkuin viimeiset viisi vuotta elämästäni. Joskus on päässyt nousemaan 63 kiloonkin, mutta niistä on onneks päästy ruokavalion vaihdoksella. Voi että joinain päivinä ottaakin päähän!! Ehkä se kuuluu induktioon. Muistan lukeneeni alotus päivänäni täältä miten ihmiset kertoivat saaneensa komantena päivänä raivokohtauksia ja naureskelin, että "hehhe mulle ei noin tuu käymään" mutta kuinkas sitten kävikään? Kolmannen päivän päätteeks kaikki suomalaiset kirosanat oli läpikäyty moneen kertaan. Ja taas tänään. Täähän alkaa muistuttaa jo vähän tupakoinnin vierotusoireita :D

ViestiLähetetty: 2011-02-27 15:56:03 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Voipi olla myös niin että karppauksella ei enää pääse mihinkään teini-iän painoihin. Voi olla elimistö eri mieltä sopivasta painosta nyt aikuisena.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-02-27 16:10:29 
Poissa
sintti
sintti

Kirrimirri kirjoitti:
Voipi olla myös niin että karppauksella ei enää pääse mihinkään teini-iän painoihin. Voi olla elimistö eri mieltä sopivasta painosta nyt aikuisena.

Voipi olla totta, mutta kyllä sitä voi yrittää jos ei ole koskaan mikään keiju ollut. Mä oon melko lyhyt 158. Eli 56 ei oo mitenkään epärealistinen tavoite, eikä edes 52. :D

ViestiLähetetty: 2011-03-02 09:00:17 
Poissa
sintti
sintti

Erihanna kirjoitti:
Joo, hankin uuden Atkinsin (Prismassa 17,90 e). En ole vielä lukenut kannesta kanteen, mutta silmitellyt sieltä täältä. Muutama seikka ärsyttää: vihannesten hh-määrät eivät vastaa ihan täysin Finelin kertomia, kummassa lie vika. Kolesteroli- ja verensokeriarvot on ilmoitettu amerikkalaisin yksiköin (mg/dl), joten vertailu suomalaisiin arvoihin on vaikeaa. Taulukot on selvästi käännetty suoraan englanninkielisesta aakkostetusta versiosta suomeksi vaivautumatta aakkostamaan niitä uudelleen. Jell-o on käännetty liivatteeksi. Ketoosi on Atkins Edge-tila. :lol: Kasveissa on fotokemikaaleja.

Vähän myöhään heräsin tähän ketjuun, mutta kuitenkin: Luulen kyse olevan siitä, että Atkins ilmoittaa kokonaishiilarimäärän, fineli puolestaan IMEYTYVIEN hiilihydraattien määrän, kuidut on laskettu erikseen siis. Atkinshan jossain kohtaa kirjaansa mainostaa, miten hiilarimäärissä saa "huijata" vähentämällä kuidut kokonaishiilarimäärästä... ;) Onneksi fineli tekee sen puolestamme.

ViestiLähetetty: 2011-03-08 02:26:43 
Poissa
sintti
sintti

Heips! Mun karppauksen aloitukset meni kyllä aika auton alle. Mut nytten mä tänään kiinnostuin tosta atkinssin hommelista ja ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä. Muuten on tuntunut hyvälle mutta palellu olen, päänsärky on valtava, palelen ja pissin jatkuvalla syötöllä. Normimeininkiä? Niin ja ekan päivän kömmähdys, join lasin piimää. Ilmeisesti hapanmaiotuotteet eivät kuulu listalle? Kuuluuko siihen munakoiso ja pinaatti? Onko kerman määrä siis päivässä millainen? Onko kukaan perehtynyt superfoodeihin sopisiko niistä mikään mukaan? Olen ihan ulalla vielä eikä mulla ole opusta saati että viitsisin laskeskella mitään ruoka-aineita. Kumminkin mututuntuman tiukka kavennus ja ahdasmielisen karpin otteet ajattelin ottaa käyttöön. Voiko näin epämääräisesti onnistua? Kaikki kannustus otetaan ilolla vastaan tositarpeeseen :D

ViestiLähetetty: 2011-03-08 03:27:31 
Poissa
sintti
sintti

Nonni enhän mä saa edes unta kun on kokoajan kauhee nälkäki ja kelaa näitä juttuja innoissaan :lol: Piti vielä kysäistä kuuluuko induktionaikaiseen sapuskaan punajuuri, idut, luomumaissi siis se kova mistä voi kattilassa tehä popcornia ja psyllium/fiber-kuitu? Pitäsköhän otta yöpalaa vaiko ei ottaa, onko ruoka-ajoilla merkitystä vai voiko mennä nälän ja viitteliäisyyden tai ajan mukaan? Milloin se hengitys alkoi haista ja mistä muusta tietää vajonneensa ketoosiin? Että semmosta tällä erää, tsemppiä kaikille! =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1118 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00