karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 04:59:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-18 11:27:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
Hei kaikille! :D

Olen uusi jäsen täällä, koska olen ajatellut vaihtaa VHH-ruokavalioon kun olen niin kyllästynyt vanhaan elämäntapaani. Olenkin ostanut jo pari Atkinsin kirjaa, eli olen hyvin kiinnostunut Atkinsin tyylistä ( 20gr hiilaria päiväsä )

MUTTA olen aivan avuton ja tyhmä yhdessä asiassa ; miten hiilaria lasketaan? Olisiko keittiövaa'asta paljon apua tähän? Jos olisi, niin lähden ostamaan tänään. 8)

Esim. Jos söisin aamupalaksi munakokkeli ( 1muna ja muutama rkl kuohukermaa ), pari pekonia sitten päivällä syön pari possulihaa ja muutama paistettuja parsakaaleja sekä yksi tomaatti. sitten iltapalaksi avokadosalaatti ( 3 rkl majoonesia, salaattilehtiä, puoli avokado, 1 tomaatti, oliiviöljyä) miten silloin näitä lasketaan... Esim, kuohukermassa on 100g:n hiilarin määrä on 3grammaa, mutta syön siitä vain muutama rkl, niin en osaa laskea että montako hiilaria nielen silloin? :roll: Kuulostan kyllä tosi hölmöltä, ja ei ihme, että olen pärjännyt matikassa aina surkeasti. :oops:

Tiedän, että fineli.fi auttaa paljon, mutta haluaisin tietää että miten lasketaan oikein. Olen miettinyt koko ajan, että miten majoonesin hiilaria lasketaan, jos siinä näkyy 100g:n hiilarin määrä eli 7,4 grammaa hiilaria mutta syön siitä vain 2 rkl? Vai eikö tarvitse sitä lasketa? Entä täytyykö ottaa proteiinit ja rasvat huomioon? Jos täytyy, niin millainen on sopiva määrä että pystyy laihtumaan paljon?

Selitinpä huonosti mutta hyvä jos joku edes tajusi mitä tarkoitan. Kertoisiko joku fiksumpi minulle? Olisin erittäin kiitollinen!!! =D>

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 11:33:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Esim. näin:
Tuossa yläpalkissa on Ruokakulma, menet sinne ja kirjoitat haluamasi ruoan nimen.
Kirjoitin kerma, ja sitten kaksoiklikkaus ja tulee sarake johon voit kirjoittaa vaikka sen ruokalusikallinen, ja tulos on tässä:

Ruoka-aine Määrä E hh r pr alk
kerma, pirkka kuohukerma 1 ruokalusikka
muokkaa | poista 24 kcal 0,2 g 2,5 g 0,1 g 0 g
Yhteensä 7 g 24 kcal 0,2 g 2,5 g 0,1 g 0 g

Hiilareita siis 0,2g
Keittiövaaka on tarpeen jos haluaa kaiken laittaa ylös.

Minusta kannattaa ainakin aina välillä tehdä se.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 11:45:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
Kiitoksia! :D Mutta entä proteiinit ja rasvat, täytyykö nekin laskea? Joku sanoi, että jos proteiiniä tai rasvaa on LIIKAA, niin ei voi laihtua... Onko näin? Tyhmä kysymys kyllä. :oops:

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 11:48:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
Ja vielä yksi kysymys,
mitä nämä tarkoittavat?

" E, HH, R, PR, ALK " ? ( hh : hiilaria, alk : alkoholia? )

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 12:06:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-15 12:45:33
Viestit: 839
Energia, Hiilihydraatti, rasva, proteiini, alkoholi.

Jos ei ole minkäänlaista arviointikykyä ei varmasti haittaa vaikka laskee proteiinit ja rasvatkin.
Jo senkin vuoksi, että erittäin helposti 20g hiilareilla menee todella rankasti alikaloreille, tuntematta nälkää.

Kohta tulee perässä joku toinen, joka sanoo ettei tarvi laskea :lol:
Sekin on totta, mutta riippuu sitten sinun omasta arviointikyvystä, ihmetelläänkö jossain toisessa ketjussa
parin viikon päästä sitä mikä sinulle menee pieleen kun ei ole hyvä olo :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 12:14:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Hei!

Jos sinulla on paljon ylipainoa, niin todennäköisesti riittää, että muutat lautasmallin.
Otat kasviksia vähintään saman verran kuin lihaa ja pikkasen enemmän. Käytät rasvaisia raaka-aineita ja lasket hiilarit.

http://kalorilaskuri.fi/
Tuo palvelu on mainio!! Siellä voit laittaa setukset VHHlle. Ja kun syötät syömisesi niin näet heti makrot eli ne tärkeimmät.
2 viikkoo maksaa alle 2 euroa ja kahdessa viikossa jo opit PALJON!!


Jos paino ei lähde tippumaan tällä tavalla, niin kannattaa laskea myös proteiinit ja tarkistaa, että saat tarpeeksi rasvaa.

Jos rasvan lisäys on vaikeaa, niin käytä vain kunnon ruoka-aineita. Lohta, possua, kermaa, aurajuustoa, rasvaisia juustoja, kananmunia, tonnikalaa öljyssä jne.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 12:17:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Tuohon laskemiseen löytyy vastaus Atkinsin kirjoista eli jos aiot karpata Atkinsin mukaan kannattaa noudattaa niitä ohjeita ainakin aluksi. Lueskele lisää ja kokeile miltä olo tuntuu.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 15:02:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
ISO kiitos kaikille, että jaksoitte vastata tyhmiin kysymyksiini. Tuntuu nyt hetkellä siltä, että karppaus on tosi vaikea juttu minulle! :evil: Ehkä johtuu siitä, että en vielä osaa tätä kaikkea täydellisesti, ja tämä kyllä vaatii kärsivällisyyttä, mutta tuntuu siltä että en tiedä yhtään miten aloittaisin. Haluaisin kovasti osata laskea tätä ja sitä, mutta pääni ei kestä :D Haluaisin syödä onnistuneesti vain 20gr hiilaria päivässä, mutta tuntuu tosi vaikealta laskea... Laittaisiko joku helpon kaavan, jolla avulla voin ymmärtää + pystyä laskemaan? Jos joku jaksaisi.

Ja niin, kuinka paljon rasvaa+proteiinia täytyy olla, jotta olo olisi hyvä? Atkinsin kirjassa siitä ei sanota mitään JOTEN en tiedä siitä yhtään mitään :oops: Olen 169cm ja painan 85kg, lähiaikoina aion lisätä aktiivisesti liikuntaa elämääni.

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 15:41:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Minusta sinä voisit syödä 85g proteiinia ja 100-150g rasvaa ja 20g hiilaria
Sillä on hyvä aloittaa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 16:13:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Minun käsitykseni mukaan Atkinsin aloituksessa ei lasketa muita kuin hiilareita eli ohjeissa on lueteltu ne ruoat mitä voi vapaasti syödä, sitten on lista mitä voi syödä rajoitetusti.
Eli jos käytat kananmunia, lihaa, kalaa, ja niitä Atkinssin sallittuja vihanneksia niin kyllä hiilarit pysyy rajoissa, juomaksi vettä. Eikä se aloitus siihen kaadu jos joskus hiilarit menee jonkun gramman yli.

Karpeista osa laskee, osa ei.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 16:56:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-07-17 16:04:12
Viestit: 993
Kiloklubillakin voi pitää ruokapäiväkirjaa ja ohjelma laskee paljonko tulee hiilareita/rasvaa/proteiinia/alkoholia. Kiloklubilla on myös painoseuranta ja liikutapäiväkirja, ite oon tykänny käyttää tosi paljon sillon kun laskin makroja. Ja kaiken lisäks on ilmanen palvelu. http://kiloklubi.fi/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 17:00:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-15 12:45:33
Viestit: 839
PikkuTiikeri kirjoitti:
ISO kiitos kaikille, että jaksoitte vastata tyhmiin kysymyksiini. Tuntuu nyt hetkellä siltä, että karppaus on tosi vaikea juttu minulle! :evil:


Voithan sinä alkaa rennomminkin jos tuskastuttaa. Ei tuo 20g hiilaria ole mikään tae laihtumiselle vaan osan tarvii sitä nostaa.
Voihan sitä totutella ensin alkuun rennommalla otteella ja jättää "vaan" perunat, viljat, riisit ja sokerit pois, joillakin tuokin riittää painon pudotukseen. Siinä sitä olisi sitten aikaa tutustua aiheeseen vähän rauhallisemmin.
Ei tää oikeesti ole vaikeeta, jopa minun ei karppaava mieheni jo osaa arvioida mitä minä syön :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 17:17:17 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2011-01-11 17:11:22
Viestit: 25
Minäkin käytän tota yläpuolella mainittua kiloglubia, mutta aina en kyllä haulla löydä kaikkia tarvitsemiani ruokia. Tai sitten en vaan osaa hakea. Esim. Vatajan -nakit en löytänyt. Muutoin se on kiva systeemi käyrineen kaikkineen. Tosin pallukat ei mulla ole vihreitä, herkkupallukka vaan. Vaaka on kyllä alkuun ehdoton käytössä. Pikkuhiljaa sit kyl oppii arvioimaan painoja. Mulla on sellanen vaaka johon voi hyvin laittaa vaikka lautasen päälle ja punnata suoraan siihen lautaselle.

_________________
[/url][url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wesFpm9/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 17:34:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Kalorilaskuri on paljon parempi!
Sinne voi itse lisätäkkin jos on kirjautunut

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 18:15:34 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
No mä taas tykkään vain Ruokakulmasta. Syötän sinne safkat ja sitten leikkaan ja liimaan lopulliset kalorit/prodet/rasvat/hiilarit tekstitiedostoon jota pidän koko ajan auki tietokoneella ja kyylään sitten siitä että mitä on syöty.

Mutta 20 grammaa on vain se Atkinsin suositus ja sekin vain aluksi. Laihtuu sitä vähän korkeammillakin hiilareilla. Tosi pahasti insuliiniresistentillekin käy vaikka se että yrittää pitää ne aterian hiilarit alle 10 grammassa per ateria. Kunhan insuliinisi pysyvät tasoissa niin se auttaa jo paljon, koska sitten se kehon varastointisignaali vaimenee. Mun allekirjoituksen linkissä on myös jotain vinkkejä sen suhteen että miten voit määritellä tarvitsemasi safkat, mm. linkki kalorilaskuriin jolla saat selville paljonko tarvitset päivässä. Moni näet vetää kalorit vähän turhan alakanttiin aluksi ja kun aluksi tulee muutenkin vähän huono olo kun kroppa vaihtaa rasvapolttoiseksi niin voi tulla aika tukala fiilis vähillä kaloreilla.

Mutta enivei. Aluksi tuo on tosi hankalaa mutta kyllä se siitä lutviutuu :D

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-18 19:04:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-05-16 09:50:20
Viestit: 156
En ole Kiloklubia tai Ruokakulmaa kokeillut, mutta olen Kalorilaskurin vannoutunut ystävä. Siinä on pieni maksu, mutta palvelu on ehdottomasti sen arvoinen. Siellä on nykyään varsin laaja ruoka-ainetietopankki, jossa on sekä Finelin tiedot että käyttäjien syöttämiä tietoja. Lähes aina löytyy täsmälleen se ruoka, jota olen syönyt, ja silloin sinne vain syötetään syöty grammamäärä ja ohjelma laskee loput. Jos ei juuri sitä ruokaa löydy, ja paketissa on makrot, ruoan voi syöttää tietokantaan omaksi ja muiden iloksi. Kannattaa kuitenkin valita listasta se Finelin vaihtoehto, jos sellainen löytyy, koska silloin päiväkirjaansa saa myös mikrot mukaan. Ohjelmaan voi syöttää tavoiteruokavalioksi juuri haluamansa makrosuhteet, ja silloin ohjelma kertoo päivän mittaan tasan tarkkaan, paljonko mitäkin on jo syöty - toisin sanoen siitä näkee helposti, olisiko iltapalaksi syytä nakata vielä vähän lisää paahtopaistia vai olisiko parempi kulauttaa lusikallinen kookosrasvaa. :D

Keittiövaaka on minusta ihan pakollinen alussa, jota oppii tämän homman. Myöhemmin kaiketi oppii arvioimaan annokset ja hiilarit silmälläkin, mutta ainakin omalla kohdallani olen oppinut, että vasta nyt toisella karppauskerralla, kun päätin todella punnita ja merkitä ihan kaiken (ekalla kerralla vedin mutulla, enkä sitten juuri laihtunutkaan), alkaa painokin mennä alas niin että huhhei! Ostin entisen vanhan "neuvolavaa'an" tilalle kunnon elektronisen kapineen, johon olen tosi tyytyväinen: http://www.keittiovaline.fi/Victorinox-4 (omani löytyi Stockalta). Hyviä puolia ovat isokokoinen näyttö ja isot ja selkeät numerot, näytön sijoittelu niin, ettei se jää astian alle (paitsi jos on iso lautanen), taaraustoiminto (ihan must! tämä pitää vaa'assa ehdottomasti olla) sekä pieni ja kätevä koko. Nyt vaaka on pöydällä jatkuvasti, mutta tuo on niin ohut ja pieni, että pahimman punnausvaiheen jälkeen se mahtuu mukavasti keittiölaatikkoon. Ja onhan se toki myös juuri keittiöni kaakeleiden värinen. :mrgreen:

Kirjoista minusta on ollut ihan huippu tämä New Atkins, New You (ja olen siis lukenut myös niin Heikkilät, Schwartzbeinit kuin Varpu Tavitkin). Suomennos on kuulemma kehno ja jopa virheellinen, joten jos lontoo sujuu, niin kannattaa ehkä hankkia se alkuperäinen. Sen mukaan kun menee tarkasti eikä sooloile, niin ohjelman seuraaminen on kyllä ihan mahdottoman helppoa - ja se tehoaa. Olen itse nyt kolmatta viikkoa induktiolla ja yhä innoissani siitä, että vointi on niin hyvä ja paino sen kun laskee, vaikka syön todella hyvin ja paljon. Päivässä syön noin 1 400 - 2 200 kaloria, yleensä noin 1 800, ja rasvan osuus on noin 70 - 80 prosenttia. Ei siis todellakaan mikään kitukuuri. Tuntuu melkein ihmeeltä, että näin voi laihtua, mutta niin se vain näyttää menevän - kunhan on oikeasti tarkkana noiden hiilareiden kanssa eikä vain mutuile. Kaikille ei alle 20 gramman induktio kuulemma sovi, mutta ainakin itse olen tässä ruokavaliossa kuin karppi vedessä.

Iloista painonpudotusta!

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 16:32:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
Hienoa, Dardenne! :D Kiitos teksistäsi, opin pari uutta juttua.

Muuten tänään ostin keittiövaakan, mutta mietin että kannattikohan sen ostaa, kun se on englanninkielinen. Keittiövaakan kans tulee sellainen "ruokalista", joissa on numeroita, että voi laittaa tietyn ruoan ( mitä listasta löytyy, esim. tomaatti ) niin listassa näkyy "tomaatti 736" laitan tomaatin vaakalle ja siinä näkyy kuinka paljno tomaatti painaa mutta jos haluan tietää tarkemmin niin sitten painan numeroa, ja sitten keittiövaaka kertoo tomaatin rasvan, proteiinin, hiilarin, yms yms... Onkohan tämä kätevä kone?

Mietin vaan, että onkohan "ruoat" + niiden p:n+rasvan+hiilarien määrä on samanlainen kuin Suomessa...? :smt104 Taitaa olla maailman naurettavin kysymys, mutta tämä on eka minulle keittiövaaka.

PS. Älkää välittäkö kirjoitusvirheistäni, sillä äidinkieleni ei ole suomenkielinen. 8)

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 16:38:08 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
No jos se on vaikka jenkkiläinen niin sitten siinä voi olla arvot päin mäntyä (Amerikoissa kun kaikki jalostetaan suuremmaksi jne.) niin kannattaa katsoa vain se ruoka-aineen paino ja sitten käydä vaikka Ruokakulmasta vilkaisemassa että paljonko tyypillisessä suomalaisessa versiossa on hiilareita :D

Kiesus, kun muistelen niitä aikoja jolloin karppasin ekaa kertaa eikä ollut kuin jenkkitaulukoita käytössä. Söin välillä ihan liian vähän kun niitten mukaan mm. keskikokoisessa tomaatissa oli 4 hh ja suomalaisten laskurien mukaan ei siinä ole kuin saakutti vähän päälle 2. Mutta kirja olikin tarkoittanut jotain jenkkityylisiä älyttömän isoja pihvitomaatteja #-o Joten joo, kannattaa ehdottomasti katsoa Finelistä tai Ruokakulmasta ne suomalaiset lukemat!

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 16:44:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
Öhöm harmi! Tämä olisi helpottanut minua tosi paljon... :lol: Mutta pääasia että hain kuitenkin keittiövaakan, viimeinkin. Tätä voi kyllä käyttää, mutta tarkastan hiilaria yms netissä. Kiitos neuvosta! Tuntuu että olen edelleen täysin avuton näissä asioissa, ja kiirehdinkin liikaa, kun haluaisin osata jo kaikki. Pitäisi olla kärsivällisempi ja hankkia lisää tietoa...

Ps. Äsken kokeilin. Laitoin tomaatin siihen. Keittiövaakassa lukee, että tomaatissa (yksi tomaatti 62g painoa) on hiilaria 1,2... Onko näin? :mrgreen:

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-01-19 16:48:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-18 11:12:06
Viestit: 28
eikun muistin väärin... :shock: siinä näkyi 0,1 (jotain) hiilaria...

Onkohan oikein?

_________________
Onni ei riipu toisten hyväksynnästä - hyväksy ensin itse itsesi.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)