En ole Kiloklubia tai Ruokakulmaa kokeillut, mutta olen Kalorilaskurin vannoutunut ystävä. Siinä on pieni maksu, mutta palvelu on ehdottomasti sen arvoinen. Siellä on nykyään varsin laaja ruoka-ainetietopankki, jossa on sekä Finelin tiedot että käyttäjien syöttämiä tietoja. Lähes aina löytyy täsmälleen se ruoka, jota olen syönyt, ja silloin sinne vain syötetään syöty grammamäärä ja ohjelma laskee loput. Jos ei juuri sitä ruokaa löydy, ja paketissa on makrot, ruoan voi syöttää tietokantaan omaksi ja muiden iloksi. Kannattaa kuitenkin valita listasta se Finelin vaihtoehto, jos sellainen löytyy, koska silloin päiväkirjaansa saa myös mikrot mukaan. Ohjelmaan voi syöttää tavoiteruokavalioksi juuri haluamansa makrosuhteet, ja silloin ohjelma kertoo päivän mittaan tasan tarkkaan, paljonko mitäkin on jo syöty - toisin sanoen siitä näkee helposti, olisiko iltapalaksi syytä nakata vielä vähän lisää paahtopaistia vai olisiko parempi kulauttaa lusikallinen kookosrasvaa.
Keittiövaaka on minusta ihan pakollinen alussa, jota oppii tämän homman. Myöhemmin kaiketi oppii arvioimaan annokset ja hiilarit silmälläkin, mutta ainakin omalla kohdallani olen oppinut, että vasta nyt toisella karppauskerralla, kun päätin todella punnita ja merkitä ihan kaiken (ekalla kerralla vedin mutulla, enkä sitten juuri laihtunutkaan), alkaa painokin mennä alas niin että huhhei! Ostin entisen vanhan "neuvolavaa'an" tilalle kunnon elektronisen kapineen, johon olen tosi tyytyväinen:
http://www.keittiovaline.fi/Victorinox-4 (omani löytyi Stockalta). Hyviä puolia ovat isokokoinen näyttö ja isot ja selkeät numerot, näytön sijoittelu niin, ettei se jää astian alle (paitsi jos on iso lautanen), taaraustoiminto (ihan must! tämä pitää vaa'assa ehdottomasti olla) sekä pieni ja kätevä koko. Nyt vaaka on pöydällä jatkuvasti, mutta tuo on niin ohut ja pieni, että pahimman punnausvaiheen jälkeen se mahtuu mukavasti keittiölaatikkoon. Ja onhan se toki myös juuri keittiöni kaakeleiden värinen.
Kirjoista minusta on ollut ihan huippu tämä
New Atkins, New You (ja olen siis lukenut myös niin Heikkilät, Schwartzbeinit kuin Varpu Tavitkin). Suomennos on kuulemma kehno ja jopa virheellinen, joten jos lontoo sujuu, niin kannattaa ehkä hankkia se alkuperäinen. Sen mukaan kun menee tarkasti eikä sooloile, niin ohjelman seuraaminen on kyllä ihan mahdottoman helppoa - ja se tehoaa. Olen itse nyt kolmatta viikkoa induktiolla ja yhä innoissani siitä, että vointi on niin hyvä ja paino sen kun laskee, vaikka syön todella hyvin ja paljon. Päivässä syön noin 1 400 - 2 200 kaloria, yleensä noin 1 800, ja rasvan osuus on noin 70 - 80 prosenttia. Ei siis todellakaan mikään kitukuuri. Tuntuu melkein ihmeeltä, että näin voi laihtua, mutta niin se vain näyttää menevän - kunhan on oikeasti tarkkana noiden hiilareiden kanssa eikä vain mutuile. Kaikille ei alle 20 gramman induktio kuulemma sovi, mutta ainakin itse olen tässä ruokavaliossa kuin karppi vedessä.
Iloista painonpudotusta!