karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 01:31:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-01-07 22:39:39 
Poissa
sintti
sintti

Minkälaisia ilmiöitä atkins on tuonut mukanaan? mitä hyvää, mitä ärsyttävää?

Itse olen ollut 6 päivää nyt atkinsilla ja pari tosi nastaa juttua huomasin:

Ensiksikin mulla ei tule lihakset kipeäksi ollenkaan urheilun(kaan) jälkeen!! Tähän asti lihakset on ollut melkein aina ja koko ajan kipeät, enemmän tai vähemmän. Pitänyt venytellä päivittäin useaankin otteeseen etten jumitu ja silti on kolottanut ja kipuillut. Ja nyt yhtäkkiä ei sitten mitään. Hirveän rääkinkin jälkeen ei mitään!!! Mitä ihmettä, tältäkö normaalista ihmisestä tuntuu!?? :shock:

Toiseksi uni tuli erittäin paljon terveemmäksi. Nyt kun menen nukkumaan, nukahdan. En pyöri 1,5 tuntia melkein unessa, en valvo koko yötä unen rajamailla (niin etten oikeastaan tiedä olenko nukkunut vai en) vaan oikeasti NUKUN. Ihanaa!

Nämä kun olisin tiennyt olisin aloittanut jo aiemmin :)

Mutu-Karppaamista yksi vuoden jakso takana joskus ennen esikoista. Mutta nämä edut tulivat vasta näin radikaalilla karppaamisella. Toivottavasti sama jatkuu seuraavissa atkinsin vaiheissa.. eli loppuelämän, jee :)

ViestiLähetetty: 2010-01-08 00:14:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onnea! Mulla menee just päinvastoin. Jos oon induktiohiilareilla, kroppa lyö jumiin heti, ei tarvi kun kroppaa kääntää sivulle, niin menee vatsalihakset jumiin ja pelkkä nieleminenkin tuntuu kaulalla. Hh alle 20 ei sovi mulle, enkä silloin saa edes unta, vaan on liian suuri vireystila ja menee pyörimiseksi.

Jännä miten eri tavalla karppaus voikaan vaikuttaa. Itselleni hh noin 50g tai hieman yli on hyvän olon määrä :)

ViestiLähetetty: 2010-01-08 08:16:25 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Tuntuu, et siitä on nii pitkä aika, ettei enää muista... mut koitetaa... No aineki tuli se virkistäytyminen, et yhtäkkiä jakso vaik mitä, ei enää koko aikaa väsyttäny, et henkisestiki heräs kuin jonkun sumuisen jakson jälkee...
Haittoja oli sit se, ettei osannu olla syömättä nii paljo ku aiemmi, ku luuli, et kyl sinne mahaa mahtuu, ja sit oliki ähky ja paha olo aika usei, enne ku se meni jakeluu, et ku ei mahu, ni ei... et siihe lautaselle ei tartte ees silmämääräsesti ahtaa nii paljoa enää...
Se oli myös ihmeen paikka, kun ei ollukaa koko aikaa enää nälkä ja silti ei ois osannu olla syömättä... enkä ole enää tunne/tapasyöppökää...
Ja paras ilmiö oli, et mieki tosiaa laihduin ja viel nii paljo, etten ois ikinä uskonu, jos joku ois vuosia sitte sanonu, et missä voisin olla tänä päivänä, eikä paino enää jojoile...

ViestiLähetetty: 2010-01-08 15:18:05 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

hei Joplin, minulla huomattavinta on unen maaran tarveen vaheneminen ja unen laadun muutos.

ViestiLähetetty: 2010-01-17 16:11:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heips.

Suurin etu on tietty verensokerin tasaisuus eli ei tule väsyjä aterian jälkeen. Lisäksi mulla ei ole ilmavaivoja ollenkaan eikä "huonoja" numero kakkosia :D Haittoina, jotka nekin on mitättömiä on se että hengitys dunkkaa (korjattavissa purkalla) sekä se, että pohkeissa nykii, jonka vuoksi otankin magnesiumia.

Yksi etu on myös ns. halu olla terveellinen eli esimerkkinä eilinen ilta, sukulaiset oli vierailulla ja söimme aterian jälkkäreineen sekä lasilliset viiniä. Normaalisti olisin vain halunnut käpertyä peiton alle (ja juoda lisää vinettoa :lol: ) mutta sen sijaan tein pikku kävelyn kun oli hinku raittiiseen ilmaan =)

Sellaisia mulla, yhdyn ekaan postaukseesi tuosta nukahtamisesta, ennen pyöriskelin kovastikin pedissä ennen nukahtamista (en aina mutta toisinaan). Nyt uni tulee heti mutta olen kyllä huomannut että herääminen on yhtä vaikeaa kuin ennenkin kun taas joillakuilla nukkuminen on vaikeaa ja porukka heräilee aamukuudelta täysin virkeänä. Tiedä johtuuko talvesta vai mistä mutta mä en ole moista kyllä havainnut!

ViestiLähetetty: 2010-02-11 11:53:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sellainen huomio täältä (takan viikko karppausta, nyt ketoosissa) että syljen eritys on lisääntynyt. Puhuessa joutuu nieleskelemään. Onkokellään muulla sama juttu? =P~

Uusi yritys 1/2011 pituus 158, cm Istun paljon, lenkkeilen koiran kanssa. Hiilaritavoite 50-70g/pvä).

ViestiLähetetty: 2010-02-24 21:04:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itse lauantain Atkinssin induktiovaiheen aloittaneena olen huomannut myös, että nukkuminen on 100 prosenttisesti nukkumista ja aamuisin suorastaan pomppaan sängystä keittämään kahvia :) En ole enää ärtyisä, en ajattele ruokaa (muuten kuin mitä hyvää sitä söis pääruoaksi), ei ole nälkä ja olo tuntuu vetreältä.

Huonona asiana voisin sanoa, että on epämiellyttävä raudan maku suussa ja se pakottaa vetelemään jotain sokerittomia kurkkupastilleja. Pelkään, että ketoosiin päästessäni alkaa hengitys haisemaan ja työkaverit alkaa karttamaan mua! :lol:

What comes must go!!

Mega-Anskun Kutistus-Rutistus

ViestiLähetetty: 2010-03-10 19:26:38 
Poissa
sintti
sintti

En oikeastaan ole atkinsilla, mutta olen kyllä huomannut pari hassua juttua tässä omalla linjalla karpatessa. Vaikken ole ketoosissa, minullakin uni on muuttunut melko levottomaksi. Sitä on ikäänkuin koko ajan liian vireänä nukumaan, tosin sitten kun lopulta nukahtaa, niin ei tule heräiltyä. Oudoin ilmiö on kuitenkin varmaan se, kun tekee mieli syödä kaikkea ennen rapeaksi läpikypsennettyä nyt tosi raakana. :o Kaikkein parhaiten tämä konkretisoituu kananmunien ja pekonin kanssa: ennen paistoin molemmat ihan kuiviksi, mutta nyt tekee mieli hörpätä kananmunat suunnilleen puoliraakoina, ja pekoneillekin tarvitsee nykyään näyttää kuumaa pannua vain muutama sekunti. Mitä raaempaa, sen herkumpaa. :D Miksiköhän?

ViestiLähetetty: 2010-03-11 09:06:32 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Miula on nyt täs ollu levottomia öitä ja aikasi heräilyjä, mut se johtuu ihan huomisesta muutosta, iso muutos kun on muutenkin tiedos... mut aikasa kutakin...

ViestiLähetetty: 2010-03-29 11:14:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Haittoja oli sit se, ettei osannu olla syömättä nii paljo ku aiemmi, ku luuli, et kyl sinne mahaa mahtuu, ja sit oliki ähky ja paha olo aika usei, enne ku se meni jakeluu, et ku ei mahu, ni ei... et siihe lautaselle ei tartte ees silmämääräsesti ahtaa nii paljoa enää...

Tää on kyl niin kumma juttu, huomattavasti pienemmästä määrästä tulee täyteen, siis TODELLA täyteen.!
Mulla hiilareiden rajummassa laskussa ( about 20 hh tai alle ) alkaa öisin vähän pohkeet kramppaamaan, mut siihen auttaa magnesium. Niin, ja lenkkeillessä myös jumittaa helpommin..
Ruoan jälkeinen väsymys poissa, jaksaa heti vaikka tiskata (jos viitsii ;)) ja ihanaa kun ei tarvii syödä niin usein ja nälkäisenäkään verensokeri ei humahda alas, pystyy ajattelemaan eikä hermostu :D ..ja selkeäsi auttaa tunnesyömiseen kuten joku muukin on sanonut.

Tässäpä jotain juttuja, en niin tarkkaa ole määritellyt olenko atkinsilla, mutta suht alhaalla pidän hiilarit kun pudotettavaa on, enkä pieniä poikkeuksia lukuunottamatta syö lainkaan sokeria leipää,makaroonia ym, enkä perunaa. ( kermaa kylläkin kahviin ja ruokiin, mutta muuten vähemmän maitotuotteita tällä hetkellä ) Joten kai tarpeeksi atkinsia jotta tähän ketjuun voi vastata :D

ViestiLähetetty: 2010-03-29 15:06:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minä taas olen pari ekaa viikkoa (aina aloitettuani :roll: ) täysin raivona. En tiedä johtuuko siitä, että unohtaa syödä ja verensokeri laskee. Mutta auta armias, jos joku mulle siinä vaiheessa kitisee yhtään mistään :mrgreen: .
Parin viikon tiukistelujen jälkeen homma helpottaa.

ViestiLähetetty: 2010-04-04 21:15:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pangolin kirjoitti:
hei Joplin, minulla huomattavinta on unen maaran tarveen vaheneminen ja unen laadun muutos.

Juu näin on käynyt mulle eli vaikea nukkua pitempään ja muutenkin nukkuu huonommin. Joinakin öinä herää 2-3 kertaa. Ei ole auttanut hiilarien nostokaan.

Aloittaessani puolitoistavuotta sitten oli just päinvastoin.

ViestiLähetetty: 2010-04-07 21:45:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ah, tuli eteen yksi asia, josta en oikein tiennyt aloittako uusi aihe vai jatkaa tähän, mutta jatkan nyt tähän ja toivottavasti tulee aatoksia asiasta.
Asian nimi on luomet. Mulle on tullut esim raskauksien aikana _todella_ paljon luomia. Ja sama juttu on toistunut karpatessani tiukemmin. Tuttu luontaishoitaja sanoi, että se johtuu siitä, että elimistö on liian hapan. Hmmm...
Millähän karppiruuilla elimistöä mahtaisi saada emäksisemmäksi?

ViestiLähetetty: 2010-05-15 20:42:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Honey kirjoitti:
Millähän karppiruuilla elimistöä mahtaisi saada emäksisemmäksi?

Törmäsin muutama viikko sitten näihin topikkeihin:

viewtopic.php?f=13&t=12831
viewtopic.php?f=14&t=41663

ViestiLähetetty: 2010-05-19 08:40:07 
Poissa
sintti
sintti

Emäksisiä ruokia ovat kaikki raa-at kasvikset. Kypsennetyt kasvikset tuottavat elimistössä happoa, mutta niiden keitinliemi on emäksinen. Jos hiilareita välttelet, voit todellakin keittää kasviksia ja juoda liemen ja heittää kasvikset pois. Ruokasooda on hyvin emäsvoittoista. Teelusikallinen veteensekoitettuna ja eikun juomaan. Maitotaloustuotteet, paitsi juustot ja muistaakseni myös voi ovat hyvin emästä elimistössä tuottavia. Kaikki muut eläinkunnan tuotteet ovat happoa muodostavia paitsi raaka kala (myös graavattu tai kylmäsavustettu). Kypsentämättömistä lihatuotteista en varmaksi muista. Olettaisin, että kylmäsavustettu liha on emästä tuottavaa. Kannattaa lukea erilaisia luontaisalan / kasvisyöjille suunnattuja terveyskirjoja. Esimerkiksi makrobiotiikan kirjoissa taitaa olla mainintoja emäs-/happoa muodostavista ruoista. Samoin mehupaastokirjoissa. Näilläkin antamillani ohjeilla kyllä pärjää. Useiden teorioiden mukaan yksi tie terveyteen on emäsvoittoisen ruoan syöminen. Kuitenkaan aivan toiseenkaan äärilaitaan ei saa mennä. Vähän happoa muodostavaakin ruokaa tarvitaan.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 08:49:29 
Poissa
sintti
sintti

Sitten alkuperäiseen kysymykseen:

1. Nukun vähemmän. Olen illalla liiankin virkeä ja aamulla pomppaan heti sängystä ylös kun herään. Ennen oli työn ja tuskan takana ylös nouseminen.

2. Syön vähemmän koska pienemmästä määrästä täysinäinen ja aivan kylläinen olo. Useita kertoja olen joutunut jättämään jopa puolet ruoasta lautaselle.

3. Ateriavälit ovat pidentyneet. Ei vain ole nälkä mikä on ihanaa. Ennen ruoka pyöri mielessä koko ajan ja piti joka paikkaan ottaa eväät mukaan.

4. Tulin ennen todella kiukkuiseksi ennen ateriaa koska verensokerit liian alhaiset. Nyt ei kiukuta yhtään koko päivänä. Aivan ihanaa!

5. Virkeä ja tasapainoinen mieli. Kaikki pelot ja ahdistukset poissa. Johtuivat aikaisemmin alhaisesta verensokerista.

6. Ihanaa! Ei mitään syyllisyyttä syömisestä. Saan syödä itseni kylläiseksi ja silti paino putoaa. Aivan mahtavaa!

7. Ilmavaivat ja vatsan turvotus ovat poissa.

8. Jos hiilarit liian alhaiset, alkaa oksettaa, mutta heti kun syön muutaman kurkun tai paprikan siivun olo palautuu nopeasti erittäin hyväksi.

9. Ennen kuivaan ja täysin finnittömään ihooni on ilmestynyt rasvaa ja yksi finni.

ViestiLähetetty: 2010-05-19 09:00:04 
Poissa
sintti
sintti

Vielä siihen emäs-happo keskusteluun lisäystä:

Kaikki raa-at hedelmät muodostavat emästä. Kypsennettyinä happoa.

Kotimaiset viljat muodostavat kypsennettyinä happoina, mutta jos esimerkiksi idätät vehnän siemeniä muodostavat ne emästä.

Gluteiinittomat viljat ovat pääsääntöisesti neutraaleja tai emäsvoittoisia. Poikkeuksena taisi olla riisi mikä muodostaa happoa.

Soijapapu, kickherne ja linssi ovat happoa muodostavia.

Kävinkohän nyt kaikki ruoka-aineryhmät läpi? Lisäilen jos mieleen tulee vielä jotain. Kysyäkin saa.

!!!!! Nyt pitää muistaa se, että kyse ei todellakaan ole itse ruoka-aineen happamuusasteesta, vaan palamistuloksesta minka se muodostaa elimistössä. Esimerkkinä olkoon sitruuna mikä on ph liuskalla mitattaessa happo, mutta jonka palamistuotos elimistössä on emäs. !!!!!

ViestiLähetetty: 2010-06-12 16:20:24 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Tämä on enemmäkin karppausta yleensä kuin Atkinsia, mutta halvattu, nyt menee enemmän tiskiainetta kun astiat tulevat niin rasvaisiksi :shock: Yleensä yritän käyttää sitä opiskelijametodia että pistetään ruiskupullon pohjalle loraus tiskiainetta ja jatketaan vedellä ja sillä litkulla päästään jo pitkälle. Mutta ei. Nyt pitää tosiaan käyttää sitä pesuainetta suoraan lautasille. Tämä onkin kyllä ainoa sen rasvan huonoista puolista. Kun kuulin täältä kookosrasvasta niin aloin käyttää sitä kokkaamiseen ja iholle, ja nyt tulee kissa nuolemaan kookokset iholta :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-06-13 09:16:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Mulla kissat nuolee lautaset, kun ne "unohtuu" pariksi tuntia ennen pesua :)

En oo huomannut tiskiainemenekin kasvua, mutta pesenkin ainaki puolet astioista koneessa, joten eipä sitä huomaa. Itsekin tykkään käyttää suihkupullosysteemiä. En tiennytkään, että se on opiskelijametodi, luulin että se on yleisemmin laiskan metodi - ei tarvi koko tiskialtaallista pestä, pesee vain tarvittaessa lautasen kerrallaan :D

ViestiLähetetty: 2010-06-13 09:39:51 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Mulla on mennyt nyt niin paljon rasvaa että heti toi on yks könyämässä lautasta nuolemaan kun jää sekunniksikin vahtimatta. Etenkin jos meetwurstia ja kermaista kanaa tulee vedettyä niin sitten heti alkaa kaksi suurta keltaista silmää tuijottamaan :shock: "mulle heti nyt". Aamiaistuijotus. Neiti on tosin niin läskimooses ettei yleensä tähteitä/rasvoja tipu.

Ruikkupullometodin opin itse opiskelijana kämppiksiltä, mutta käyhän se kaikille ei-himotiskaajille. :D Käteväähän tuo.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00