Majoneesi kannattaa tehdä itse! Jos omistaa Bamixin (tai luultavasti minkä tahansa sauvasekoittimen, mutta itse olen kokeillut vain Bamixilla) se on ihan helppoa. Perinteisellä "vispataan ja valutetaan nauhana" -metodillahan onnistuminen on vähintäänkin epävarmaa, ja siitä saa käden kipeäksi - kokemusta on... Tässä ohje, josta tulee neljä desiä herkullista majoneesia alle minuutissa: Kapeaan astiaan (esimerkiksi kapea mittakannu, halkaisija noin kahdeksan senttiä) rikotaan yksi
kokonainen muna (siis toisin kuin perinteisessä menetelmässä myös valkuainen). Lisätään ruokalusikallinen valkoetikkaa, teelusikallinen sinappia, 3,5 dl öljyä, reilu puristus sitruunamehua (noin rkl), suolaa. Sauvasekoitin pannaan astian pohjalle (Bamixissa reiällinen terä), kone käynnistetään, ja sitten sauvasekoitinta nostetaan
yhden kerran hitaaasti alhaalta ylös. Tähän menee noin 10 sekuntia. Liian kauan ei pidä jatkaa, eikä siis pumpata edestakaisin, vaan yksi nosto riittää. Sen näkee siinä tehdessä, kuinka majoneesi syntyy muutamassa sekunnissa sauvaa kerran hitaasti nostamalla. Tämä majoneesi onnistuu aina, mutta kaksi juttua on tärkeitä: 1. Kaikkien ainesten pitää olla huoneenlämpöisiä, muuten homma juoksettuu. Jääkaappikylmän munan saa nopeasti lämpimäksi, kun panee sen kulhoon niin kuumaan veteen kuin hanasta lähtee siksi ajaksi kun mittaa muut aineet (noin viisi minuuttia). Ja toinen tärkeä on öljyn laatu: neitsytoliiviöljy ei kestä vatkausta, vaan kitkeröityy, jolloin majoneesista tulee pahaa, joten kannattaa käyttää vaaleaa oliiviöljyä. Tätä ihanaa paksua majoneesia voi sitten käyttää erilaisin salaatteihin ja kastikkeisiin, tai sen voi maustaa vaikka tuhdisti valkosipulilla ja saada siis aikaan aïolia. Rasvaa tulee ravintoon hurjat määrät ilman yhtäkään hiilihydraattia.

EDIT: Silly me, sama ohje löytyy toki myös
reseptiosiosta, jopa hienosti kuvien kera.
Onneksi uutta tietoa oli sentään edes tuo öljyn laatu.