hanoi kirjoitti:
Kiitos hyvistä neuvoista. Olen itsekin kyl tässä pohtinu asiaa, että kyllä voita ja kermaa voi käyttää, kun eihän se tosiaankaan ole vielä tänäkään päivänä todistettu, että kovalla rasvalla olisi vaikutusta kolestroli arvoihin. Kun miettii sitä, että eskimothan syö ainoastaan sitä hylkeen rasvaa ja paljon kalaa eikä niitten ruokavaliossa ole juurikaan vihanneksia eikä kasviksia ja ne on terveitä ei oo mitään veri-sydän sairauksia.
Juuh olen kyllä kattonu sen mot ohjelman sillon ku se tuli tv 2:lta. Halusin vaan kysyä muiden mielipiteitä tästä kolestroli jutusta.
En ole kyllä aikonu muuttaa enää ruokavaliotani takaisin entiseen hiilihyrdaatti pitoiseen ruokaan. Tämä atkinsin juttu on sopinu meikäläiselle kyl hyvin. Sitten, kun saan tavoitepainoni toteuttettua joka on aivan pian ovella. Sitten alotan tuon vhh ruokavalion
ja tästähän on tullut ihan elämäntapa juttu mulle. Kiitos vielä kerran vastaajille

Älä kiittele neuvoista ennenkuin olet kontrolloinut ne.
Tosiasia kyllä on, että tiede on osoittanut ns kovan, tyydyttyneen rasvan mekanismin jolla se vaikuttaa LDL-kolestroliin. Se salpaa maksasta LDL-reseptoreita, mikä johtaa LDL-kolestrolin määrän kasvuun veressä. Elimistön kannalta optimi olisi 0,8 mmol/l, joten kaikki siitä ylimenevä on periaatteessa liikaa ja haitallista! (viitteet D. Goldstein et al ja
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15172426)
Itsekukin päättää käyttääkö voita ja kermaa, mutta jos kolestrolit ovat tapissa, niin silloin kannattaa pohtia kuuluuko kroppa siihen ryhmään, että kestää käyttää noita tuotteita?
Jos on esim. Masai-heimon geenit, niin eikun antaa mennä vaan sitten. Professori Kovasen mukaan masai-heimolla on sellainen kolestroliaineenvaihdunnan genetiikka, että lehmän kovat rasvat eivät imeydy. Sillon ei synny niitä haittojakaan! Masailla on kokonaiskolestrolitasot alle 3.5 mmol/l.
Käsittääkseni hylkeen ja kalan rasvat eivät kuulu ns. tyypillisiin koviin rasvoihin, joten on aika onnetonta, jos voin syömistään yrittää niillä perustella. Lisäksi, hylkeen ja arktisten vesien rasvaisten kalojen korkea omega3-pitoisuudet vaikuttanevat nekin jotain asiaan. Jos elämäntapojaan perustelee inuiittien perinteisellä ravinnolla, niin sitten pitää mielestäni myös elää kuten inuiitti, eikä poimia rusinoita kakusta!
Yleisradion tekemä MOT-dokumentti oli ihan mielenkiintoinen kun sitä kritiikittömästi katseli eikä ollut vielä kuullut vastavätteitä.. Mutta viimeaikoina olen hieman ruvennut miettimään
kuinkahan laadukas ja objektiivinen se oikeasti oli? Professori Kovanen kun väittää tuoreessa kirjassaan (julk. 2011), että hän toimitti kyllä MOT:n toimittajalle dokumentin tekohetkellä jopa kirjallista materiaalia LDL-kolestrolin ja sydäntautien välisestä kohtalonyhteydestä, mutta mikään niistä ei kelvannut itse ohjelmaan. Ohjelmassa ei edes mainittu, että professori Kovanen on perustelusti erimieltä asiasta kuin mikä MOT:n valitsema vinkkeli asiaan oli.
Jos Kovasen väite on totta, niin tuollainen kyllä pikkasen latistaa MOT:n dokumentin arvoa. Taitaa olla syytä laittaa sana "dokumentti" lainausmerkkeihin kun MOT:sta puhutaan?