| karppaus.infon arkistoitu foorumi https://karppi.ninja/forum/ |
|
| VEGAANIkarppi https://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=73&t=42940 |
Sivu 1/3 |
| Julkaisija: | Pene [ 2009-10-06 13:45:53 ] |
| Viestin otsikko: | VEGAANIkarppi |
Moikka, täällä ei taida olla muita vegaaneja kuin minä. Olen karpannut jo pitkänaikaa, mutta täysvegaaniksi rupesin muutama kuukausi sitten. Laskeskelin juuri, että saan protskua ihan tarpeeksi soijasta. Hiilareita tulee ~100 g/päivässä. Liikun paljon ja aattelin tämän olevan OK minulle. Potkitteko pihalle kun syön noin paljon hiilareita vai saanko vielä liittyä joukkoon? Kiellettyjen listalla ovat edelleen valkoiset jauhot, viljat (paitsi Uotila ja ruislese), peruna, sokeri, riisi, liha maito jne jne eläinperäiset tuotteet. |
|
| Julkaisija: | tuc [ 2009-10-06 18:12:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
On täällä muitakin vegaaneja. Tosin minä olen täällä lähinnä vänkäämässä muiden mielipiteitä vastaan. Varaudu siihen, että muutama henkilö (ylläpitäjiä mukaan lukien) haukkuvat veganismin ja kaiken siihen liittyvän täysin. Mutta ei siitä rikki mene. |
|
| Julkaisija: | Pene [ 2009-10-07 06:20:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
No onpa hieno kuulla! Itselleni selvästi sopii paremmin "korkea" hiilarimäärä, ei tule himoja tiettyjä ruoka-aineita kohtaan kun hiilarit 70-100/päivä. Lisäksi huomaan palautuvani treenistä huomattavasti nopeammin näillä määrin, proteiinin määrällä en ole huomannut olevan vaikutusta. Sitä saan kyllä onneksi ihan tarpeeksi. Ihmettelen miten siitä proteiinin saannista ollaan vegeillä aina niin huolissaan!? Saahan sitä vaikka mistä, vegaanikin. Ehkä kun oma elopainoni ei ole kovin suuri, minun on tuo päivittäinen määrä helpompi täyttääkin.. Ketokarppaus ei kyllä vegaanilta onnistu millään tavalla.. |
|
| Julkaisija: | tuc [ 2009-10-07 09:17:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Kyllä se ketokarppauskin onnistuu vegaanina kunhan sen suunnittelee hyvin. Mun kaveri on ammattijoogi (eli pakko olla tosi hyvässä fyysisessä kunnossa koko ajan) ja se on pudottanut painoa ketoosilla reippaasti. Kirjoittelee monessa paikassa nimimerkillä Nagual. |
|
| Julkaisija: | Pene [ 2009-10-09 06:31:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
laitatko linkkiä, en nim. löytänyt mitään.. Olisi nim. mielenkiintoista ketokarpata pari viikkoa ja sen jälkeen lisätä hiilareita. |
|
| Julkaisija: | Haaskalintu [ 2009-10-23 12:48:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Mä jään myöskin odottelemaan mielenkiinnolla lisää muiden kokemuksia vegaanikarppauksesta, ruoka- ja linkkivinkkejä yms. Nimimerkillä homma suunnitteluasteella, alkanut vaan omatunto kolkuttaa liikaa kun on saanut tietoa eläinten kohtelusta tehotuotantolaitoksissa, ja päätin aloittaa sillä että ainakin pari päivää viikossa mennään vegaanilinjalla. Pääruoaksi oon tehnyt erilaisia kasvismuhennuksia, useimmiten pohjana kaalia ja proteiiniksi soijapaloja tai papuja, lisäksi vegeä "kermankorviketta". Mitä te syötte esim. aamu- ja iltapaloina tai välipalaksi? |
|
| Julkaisija: | Mirka [ 2009-10-23 12:59:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Jos vehnägluteeni/seitan käy, se kannattaa ottaa mukaan, samoin hampunsiemenet, niin saa hiukan monipuolistettua prodelähteitä. |
|
| Julkaisija: | rantaiso [ 2009-10-23 13:08:32 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Haun avulla löytyy myös vanhoja keskusteluja hakusanalla "vegaani" tai "kasviskarppaus" tms. tai "soija", jossa on ollut mielipiteiden vaihtoa soijasta puolesta ja vastaan. Tulkitsen tämän asian olevan sun vakaumuksesi, joten lue avoimin mielin, mutta älä vedä hernettä nenään. |
|
| Julkaisija: | hoover [ 2009-10-24 13:17:13 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
tuc kirjoitti: Varaudu siihen, että muutama henkilö (ylläpitäjiä mukaan lukien) haukkuvat veganismin ja kaiken siihen liittyvän täysin. Ihan mielenkiinnosta kysyisin, missä ylläpitäjä on haukkunut veganismia tai mitään siihen liittyvää? |
|
| Julkaisija: | iiristiina [ 2009-10-24 18:44:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Poistin tästä ketjusta yhden asiattoman ja ketjun aiheeseen liittymättömän kommentin. Yritetäänpä tästä eteenpäin pysyä aiheessa. Ketjun aiheen ulkopuolisia kommentteja voi kirjoittaa vaikkapa offtopiciin, eiköhän sieltä löydy jokin sopiva ketju esim. tämä. |
|
| Julkaisija: | Magenta [ 2009-10-30 10:34:18 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Mä olen syönyt lähes vegaanisesti ja karpisti pari viikkoa. Lähes, koska kalaöljykapseleista en luovu. En ole laskenut hiilari- tai proteiinimääriä, koostan vain lautaselle tofua tai seitania 1-2 oman nyrkin verran ja täytän loput kasviksilla. Soijamaitoon lisään aamulla pellavasiemenrouhetta, vehnäleseitä ja soijaproteiinijauhoa. Rakastan lihaa yli kaiken, syön sitä valtavat määrät, ja ajattelin, etten ikinä voisi elää ilman lihaa. Vähän aikaa sitten söin kilon kananleikkeitä ja kinkkua yhtenä iltana telkkaria katsoessani. Siitä tuli ähky ja päätin, että tämä menee jo liian pitkälle, nyt pitää kokeilla jotain muuta. Joku fiksumpi olisi tietysti kokeillut paria vegepäivää viikossa, mutta mä päätin mennä saman tien vegaaniksi. Ja tää on ollut niin helppoa, että se on melkeinpä ärsyttävää, kun tosiaan olen ollut niin lihasta riippuvainen. Mutta en tiedä, jaksanko tätä pitkään, kun kaikilla vegaanisaiteilla sanotaan, että ruokavalion perusta on täysjyvävilja, ja karppisaiteilla hyväksytään korkeintaaan lakto-ovo terveellisenä ruokavaliona. Jossain vaiheessa otan varmaan munia ja voita mukaan. En aio olla täysvegaani, en edes täysvege lopun elämääni - uutena vuotena aion taas herkutella ostereilla ja hanhenmaksalla - mutta olenpahan todistanut itselleni, että kasvisruokakin voi olla hyvää eikä lihaa tarvitse joka päivä syödä:D |
|
| Julkaisija: | nakkitiina [ 2009-10-30 10:45:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Itse olin vegaani parisen vuotta ja koitin myös karppausta, omalla kohdallani se ei toiminut ikävä kyllä. Tosin epäilen, etten osannut vain syödä tarpeeksi monipuolisesti ja tarpeeksi rasvaa. Olen ketokarpannut hyvin tuloksin aiemmin useita vuosia sitten parin vuoden ajan sekasyöjänä. Nyt hiljattain siirryin lakto-ovoksi ja melko samantien rupesin taas ketoilemaan, ja toimii |
|
| Julkaisija: | skvimo [ 2009-10-31 18:32:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Magenta kirjoitti: . En aio olla täysvegaani, en edes täysvege lopun elämääni - uutena vuotena aion taas herkutella ostereilla ja hanhenmaksalla-- Jätä hyvä ihminen hanhenmaksa väliin, sen julmemmin tuotettua lihaa ei ole Vegaaniksi en itse aio ruveta, mutta kasvispainotteinen karppiruoka kiinnostaa kyllä. Etenkin nyt, kun "tavallinen" karppiruoka on alkanut tökkiä. Harmi että seitan ja tofu yms. on aika kalliita, niistä tykkäisin kovasti |
|
| Julkaisija: | Carnelian [ 2009-11-01 11:01:58 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
skvimo kirjoitti: Harmi että seitan ja tofu yms. on aika kalliita, niistä tykkäisin kovasti Vinkkinä tähänkin ketjuun, että etnokaupoista löytää kiinteää tofua halvalla verrattuna tavan marketeissa myytävään tofuun. Eikä seitankaan mahdottoman tyyristä ole, jos kilosta gluteiinijauhoja saa ainakin kaksi kiloa valmista seitania. Mausteiden lisäksi gluteiinijauhoihinhan kannattaa sekoittaa vähän soijajauhoja ja kikherne- eli gramjauhoja. Kikhernejauhojakin voi löytää halvemmalla etnokaupoista. |
|
| Julkaisija: | skvimo [ 2009-11-02 13:53:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Carnelian kirjoitti: Eikä seitankaan mahdottoman tyyristä ole, jos kilosta gluteiinijauhoja saa ainakin kaksi kiloa valmista seitania. Mausteiden lisäksi gluteiinijauhoihinhan kannattaa sekoittaa vähän soijajauhoja ja kikherne- eli gramjauhoja. Kikhernejauhojakin voi löytää halvemmalla etnokaupoista. Olin laittanut kirjanmerkkeihini tämmösen ohjeen http://kasvisruokaa.blogspot.com/2008/1 ... ihvit.html Onko tuo siis kuinka karppia? Mistä noita oluthiivahiutaleita ja gluteiinijauhoja kannattaa lähteä metsästämään? Ja kikhernejauhoja (paitsi etnokaupoista, joista lähimpään on meiltä matkaa 35 km)? OLisko Ruohonjuuri oikea osoite? Sinnekin on kyllä matkaa, mutta voihan sitä ostaa kerralla isomman satsin. *LÖysinkin noista ravintoarvoista juttua viewtopic.php?f=10&t=10230 |
|
| Julkaisija: | Carnelian [ 2009-11-03 15:36:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Seitanin ravintoarvoista löytyi erilaisia lukemia, mutta niistä ei oikein tiennyt, onko laitettu vain vettä ja gluteenijauhoja 1:1, mutta gluteenijauhojen ravintoarvo löytyi täältä (370 kcal, proteiinia 75,2 g, hiilareita 13,8 g ja rasvaa 1,9 g). Mitä enempi laittaa kikhernejauhoja, soijajauhoja ja oluthiivahiutaleita, sitä enemmän hiilareita valmiiseen seitaaniin tietysti. Niitä siis vähän laittamalla saa mureampaa, vastaavasti laittamalla gluteenijauhoja kasvispihveihin ja -pyöryköihin niistä saa paremmin koossa pysyviä. Itse olen ostanut gluteenijauhot netistä (Ekolosta), 8 euron tienoilla 1 kilon pussi vissiin yleensäkin, siitä siis 1:1 valmistamalla tulee 2 kiloa seitania. Tuolta löytyy myös kikhernejauhoja ja olut/ravintohiivahiutaleita, Ruohonjuuresta ja vastaavista luulisi löytyvän myös näitä, ja oluthiivahiutaleita voi kysellä terveyskaupoistakin. Niillä saa ruokiin kermaista, juustomaista makua. Ravintoarvoja löytyi hiutaleille 388 kcal, proteiinia 51 g, hiilareita 37 g ja rasvaa 4 g ja kikhernejauhoille 359 kcal, proteiinia 21,6 g, hiilareita 54,3 g ja rasvaa 6,1 g. Soijajauho löytyy varmaan Finelistä, jos haluaa jotain tarkkaan laskeskella. Kaikkein halvimmalla gluteenijauhoja varmaan saisi, jos jostain leipomosta voitaisiin myydä vähän, tai jos pystyy tilaamaan jonkun ison satsin tukusta yrityksen nimiin... Mausteita, muotoa, marinadia ja valmistusta varioimalla saa vaikka minkälaista, perusohje vaikka tässä ja tässä ja yksi kokeilemisen arvoinen myös "seitankinkku", voi pyöritellä myös makkaran tai nakkien muotoiseksi folioon ja uuniin. |
|
| Julkaisija: | nakkitiina [ 2009-11-03 16:20:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Myös Punnitse&Säästä -kaupasta saa noita gluteenijauhoja, kilohinta jotain 5-6 € väliltä, eli pikkuisen halvempi kuin Ruohonjuuresta ostettaessa. Seitan on kyllä hyvää |
|
| Julkaisija: | skvimo [ 2009-11-03 17:05:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Loistavaa, kiitos tiedoista ja vinkeistä! |
|
| Julkaisija: | skvimo [ 2009-11-03 23:49:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
Tuli mieleen, että saiskohan tuosta gluteenijauhosta tehtyä jonkinlaista tuorepastaa? Googletin, mutta en heti löytänyt yhtään mainintaa, että joku olisi kokeillut. No, pitää ensin hommata sitä jauhoa ja vähän testailla |
|
| Julkaisija: | Magenta [ 2009-11-05 11:44:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: VEGAANIkarppi |
skvimo kirjoitti: Magenta kirjoitti: . En aio olla täysvegaani, en edes täysvege lopun elämääni - uutena vuotena aion taas herkutella ostereilla ja hanhenmaksalla-- Jätä hyvä ihminen hanhenmaksa väliin, sen julmemmin tuotettua lihaa ei ole Joo, mäkin ostan tofua HKI:n Hakaniemen ja Kallion etnokaupoista, gluteeinijauhoja tuosta Punnitse ja säästästä. Halvaksi tulee, laskujeni mukaan halvemmaksi kuin entinen lihapitoinen ruokavalioni. |
|
| Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|