karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 12:02:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Olenko Vonkale?
ViestiLähetetty: 2010-04-23 22:51:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Micci_67 kirjoitti:
Totta tuokin. Mutta se laihduttaminen on myös erilaista sillon kun laihdutetaan normaalipainon sisällä tai kun BMI on yli 30 tai 35. 5-10 kilon tiristelijöistä moni onnistuu projektissaan muutamassa kuukaudessa eli esim kevään aikana (rantakuntoon projekti), kun taasen meillä isommilla kyse on mahdollisesti useamman vuoden projektista. Ja painonhallinta voikin sitten olla loppuelämän projekti.
Lisäjuttunsa on sitten vielä se että monella meistä isoista kyse on myös jonkinlaisesta syömishäiriöstä. Sitä ei välttämättä edes itse huomaa ja mullakin siihen meni aikansa. Ja tässä vuosien varrella olen myös huomannut että monet (useimmat?) muutaman kilon tiristelijät eivät voi edes ymmärtää meidän tilannetta/ongelmia koska eivät ole niitä itse kokeneet.

'

Kyllä kyllä puhut pelkkää asiaa.

ViestiLähetetty: 2010-05-25 20:01:57 
Poissa
sintti
sintti

Olenko vonkale? Vastaus: olen. BMI on yli 35. Useita laihdutuksia takana ja jojoilua. Aikanaan oli ahmimishäiriötä. Nykyään ei samoissa mittakaavoissa. Viime viikolla aloitin karppauksen. Hyvältä näyttää. Heti alkuun tippunut 2 kg, vaikka päivien kalorit on siellä 2000 kCal molemmin puolin. Virallisterveellisellä noilla kalorimäärillä en kyllä laihtuisi millään. Mulla taitaa olla pohjaton vatsa, joten nyt kysynkin, olen syönyt jo tänään yli 2000 kCal edestä, niin uskallanko syödä vielä iltapalan vai nouseeko paino? Tässä esimerkki siitä mitä olen tänään syönyt.

Päivän menu

AAMIAINEN

* 2 dl Kunigatarrahkaa (rahka, vispikerma, kookoskerma, vadelma, mustikka, hedelmäsokeria koko satsissa 3 tl)
* Puolikas avokado
* Puolikas kurkku
* Puolikas sitruuna veteen puristettuna
* Kahvia
* 1 dl kevytmaitoa

LOUNAS

* 2 rkl Pellavansiemen rouhetta
* 1,5 Porkkanaa
* Puolikas punajuuri
* Salaattia
* Rypsiöljyä 1 rkl
* Broilerin koipi-reisi, nahkoineen
* 2 dl kevytmaitoa
* 2 kpl Tomaattia
* 0.80 tl Voita

VÄLIPALA

* 1 dl Kunigatarrahkaa
* 0.50 dl Maapähkinöitä
* 2 rkl Auringonkukansiemeniä
* 1 Kananmuna
* 1 dl kevytmaitoa
* Kahvi

PÄIVÄLLINEN

* 200 g Porsaanfilee pihvi paistamiseen 1 tl voita, 2 tl rypsiöljyä
* Feta-oliivisalaattia 1/2 lautasellista
* 1 rkl Auringonkukansiemeniä

85.9 g (16%) hiilareita, 133,3 g (58 %) rasvaa ja 135,3 g (26%) proteiineja

Miltä nuo määrät kuulostaa? Olen merkannut kiloklubiin noi ruoat ja se laskee noi arvot automaattisesti. Kuituja olen saanut 36.9 g.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 00:40:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Proteiineja on aika hurja määrä, tosin en tiedä painoasi tai pituuttasi. Sanoisin kuitenkin, että vähempikin riittää. Paremminkin tavoitepainon tai rasvattoman massan mukaan kuin nykypainon. Älä huoli asiasta, mutta jos painonpudotus jossain vaiheessa tyssää, niin siinä ensimmäinen tarkastelun paikka. Mulla on jo aika pitkään olleet hiilarit tuolla tasolla ja itelleni on sopinut. Mulle olennaista on pudottaa prodet samoihin lukemiin, niin mahdollistuu painonpudotus. Vähän vajetta myös, vaikka en pidäkään kaloriasiaa ollenkaan yksiselitteisenä. Matematiikka on vaan laihduttamisen yksi osapuoli... Ruuan laatu ja makrojakauma on oleellisempi IMHO.

Mulla on BMI 33, pituus 165 cm ja paino 90 kg - mun normaaliaktiivisena päivänä 2300 kcal on kulutus. Liikunnat tulevat siihen päälle. Tuohon verrattuna voisin sanoa, että uskallat kyllä syödä sen 2000 kcal heittämällä. Vajetta voi pohtia vaikka prosenttien kautta, kun tietää kulutuksensa. 25 % on jo aika suuri vaje, vähemmälläkin pitäisi laihtua.

Erkki Esimerkki
Kulutus 2500 kcal
Vaje 25 %
-> 1875 kcal
Puhutaan isosta vajeesta, jolla laskennallisesti pitäisi päästä ~puolen kilon viikkopudotukseen.
Tässä tapauksessa vajetta ei voi paljoa suurentaa tai mennään peruskulutuksen alapuolelle.

Erkki Esimerkki2
Kulutus 3000 kcal
Vaje 15 %
-> 2550 kcal
Tälläkin on mahdollista laihtua melkein puoli kiloa viikossa.

Itseasiassa erittäin runsasrasvaisella matalahiilihydraattisella ruokavaliolla on mahdollista pudottaa painoa puoli kiloa tai enemmän viikossa ilman kalorivajettakin 8) Lyhyellä tähtäimellä ainakin kehon nestekertymät voivat karista, pidemmästä aikajanasta en nyt tällä kertaa sano mitään.

Ite tykkään Kiloklubin laskureista. Sen ainoa vika on, että siellä suositellaan aktiivisessa painonpudotusvaiheessa olevalle ~650 kilokalorin vajetta oli paino mikä hyvänsä. Mulla ainakin muodostuu vaje silloin liian suureksi, menee peruskulutuksen alapuolelle ja tulee ongelmia, joista ensimmäinen on jojottelu. Ensin putoaa rankasti ja sitten tarttuu läski kiinni tai lisääntyy, tätä vuoronperään.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:35:57 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksesta. Olen laihduttanut tosissaan, vaikka millä eri periaatteilla. Jopa syönyt 1100 kCal ruokavaliolla, mikä on ihan kamalaa ja ruokkii ahmimishäiriötä. Viikon nyt olen syönyt tarkkailen ja kirjoittanut ylös, mitä olen syönyt (painoa lähtenyt viikona aikana 2 kg). Kohta käyn ravintoneuvojalla, joka jo vihjasi, että hän tekee mulle VHH ruokavalion ja painotti, että proteiineja 1g jokaista tämän hetkistä painokiloa kohti. Painan 101,2 kg. Mul on todella pieni määrä lihaksia ja paljon rasvaa, joten sitä suhdetta pitäisi parantaa. Alan treenaa heti, kun tervehdyn. Nyt flunssanpirulainen päällä. Onhan noita proteiineja tietenkin paljon, vaikka ohje olisikin tämän hetkisen painon verran.

Kerran aikaisemmin kokeilin vähentää hiilihydraatteja. Liikkuessa mul tuli todella paha olo aina, mikä on kuulemma johtunut siitä, etten ole saanut tarpeeksi proteiineja. Normaalisti mä olen liikkunut 4-6 tuntia viikossa, joten sitten kun tästä flunssasta selviän, alkaa myös liikunta. Löysin tällaisia sivuja

http://ffp.uku.fi/intro/protein.htm
http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Proteiini

Mä muuten söin vielä eilen illalla raejuustoa ja partaäijää. Painon suunta ollut kokoajan alaspäin, joten ihmetyksekseni voisin todeta, että ehkä niillä kaloreilla ei olekaan niin suurta merkitystä. Virallisterveellisellä paino ei tippuisi noilla kCal määrillä. Niin ja tietenkin tämä alun painontiputus on noita ylimääräisiä nesteitä. Se onkin hyvä juttu, kun on ollut kaikennäköisiä turvotuksia, esim nilkoissa.

Kiloklubin laskurin on kans mun mielestä oikein kätevä, mutta just se päivittäinen kalori suositus ylittyy myös mulla helposti. Kuulostaa jotenkin tutulle, "ensin putoaa rankasti ja sitten tarttuu läski kiinni tai lisääntyy, tätä vuoronperään." :D

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:47:24 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Micci_67 kirjoitti:
Totta tuokin. Mutta se laihduttaminen on myös erilaista sillon kun laihdutetaan normaalipainon sisällä tai kun BMI on yli 30 tai 35. 5-10 kilon tiristelijöistä moni onnistuu projektissaan muutamassa kuukaudessa eli esim kevään aikana (rantakuntoon projekti), kun taasen meillä isommilla kyse on mahdollisesti useamman vuoden projektista.

Peesaan. Jotenkin ei jaksa enää uutuudenviehätyksen laannuttua tsempata niitä, joiden elämä on paskaa kun ei laihdu sitä viittä kiloa tai on laihtunut 'vaan' kolme kiloa ekan viikon jälkeen ja sitten 'tuli jumi'.

Ehkäpä tämmöinen vonkaleosio tuo myös tervettä vertaistukea kaikille avoimeen keskusteluun. Jokainen, joka joutuu taistelemaan useiden kymmenienkin kilojen ylipainon keskellä joutuu välillä tappelemaan vähän yhteiskunnallista syrjäytymistä ja sortoakin vastaan. Stressaavissa tilanteissa käy väliin mielessä motata jokaista, joka kehottaa että "pienellä tiristelyllä" se rasva lähtee.

T: Xaija, 2v. karppivonkaleena

ViestiLähetetty: 2010-06-01 00:26:16 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

^Näin. =D>

Lähinnä nyt kyllä tekee mieli tirvaista normaalipainoisia jotka valittavat että "voi kuinka läski mä ooon" jos on vaatekoko noussut 36:sta 38:aan ja kehtaavat vielä ruikuttaa siinä lähes satakiloisen vieressä. Taikka jos vielä sanovat (kuten koko ikänsä normaalipainoinen äitini) että "mä lihon ihan samalla lailla kun sinäkin" vaikka insuliiniresistenssiä se ei ole nähnytkään :evil: On ihan eri asia tapella kroppansa kanssa jos se aineenvaihdunta ei siedä hiilareita sitten yhtään ja on kymmeniä kiloja karistettavana. Ja tietty se on hyvä jos se paino pysyy kurissa 100 grammalla hiilareita päivässä ja voi surutta syödä esim. juureksia tai ruisleipää lihomatta, mutta kun kaikki meistä eivät voi ja pitää aina laskea ne makrot. Itsekin ällistyin tänne tullessa (esmes. jenkkisivuihin verrattuina) että kuinka paljon monet tuntuvat niitä hiilareita vetävänkään ja kuinka reseptiosiossakin on runsaasti semmoisia safkoja jotka menevät reippaasti yli omien sallittujen rajojen. :| Jotkut joutuvat elämään sillä laihdutustasolla (20-40g/pv) loppuikänsä (mikä on sitten kantapään kautta tullut todettua). Ja siinä ei inspaa että kun on lihonut takaisin niin ihmiset alkavat katsoa sua ihan eri tavalla koska ekana näkyy vain se leveys eikä se muu olemus, ja usein kääntävät katseensa pois etteivät tuijota. Ihan on tullut sellainen fiilis että lääkäritkin kuuntelevat vähemmän jos läski yrittää jotain selittää ja tulee sellainen olo että pidetään säälittävänä mässäilijänä joka on vain luulotautinen (ja ei ihme jos se on läski jos se kermalla ja lihalla kuvittelee laihtuvansa)...

No, tämä meni nyt OT:ksi, mutta kuitenkin.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-06-07 09:59:55 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

haili kirjoitti:
Toteamme vain, että laihduin tällä rasvamäärällä tai tällä hiilarimäärällä ja sitten manaamme omia epäonnistumisia tai hehkutamme onnistumisia ja kannustamme muita ja tsemppaamme toisiamme. Menestystä kaikille vonkaleille raskaalla mutta oi niin palkitsevalla tiellä.

Tätäkin tarvii usein - mulla on henkisesti rankkaa syödä niin tuhtia ruokaa kuin tarvitseisin aina julkisilla paikoilla. Ilman rasvaa mulla on paha olo, mutta rasvan lisääminen ruokaloissa on iso kynnys, varsinkin kun olen Lihava jolloin Rasva on Vihollinen. :roll: Oon jo pari vuotta koettanut löytää sitä reseptiä 'ihmelaihtumiseen' VHH:lla, mutta se ei toimi. Tiedän, että reilusti rasvaamalla olen saanut nesteet ja turvotukset pois ja ollut virkeä ja hyväkuntoinen, mutta se aina unohtuu yhteisillä lounastauoilla, ja se 1-3kg ei vielä minussa niin näy, että voisin kerskua kovin fraasilla "läski katoaa rasvalla". :(

Usko on harras vaan liha heikko. ;) Pitäis vaan pysyä hyväksi havaitsemallaan tiellä, vaan se on joskus vaikeaa. Siksi on kiva olla vonkaleosio ihan kaikille - ettei vahingossa vaan jatka vonkaleena ja vaihda merinisäkkäiden puolelle lopuksi.

ViestiLähetetty: 2010-06-15 07:08:04 
Poissa
sintti
sintti

kysymyksee vastaus että olen. Eilen kävin lääkärissä ja minut laitettiin puntariin :oops: Jesus sentään mitkä luvut oma vika mitäs olen syönyt.Pitänee paneutua asiaan jälleen kerran ja lopettaa itsensä pettäminen ja alkaa skarpata. Kaippa sitä ihmisellä pitää aina joku ongelma olla lihavalla lihavan ongelmat ja laihalla laihan ongelmat.

Aamun Positiivareitten posteissa oli aamun avaus mikä sopii kyllä tähän

Kaiken oppimisen kenties tärkein tulos
on kyky tehdä se mikä sinun pitää tehdä,
silloin kun se pitää tehdä, huolimatta
siitä haluatko tehdä sen vai et.

-Walter Bagehot

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00