karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-19 13:02:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-27 11:34:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En nyt tiedä mihin osioon tämän kirjoitan, joten laitan nyt vaikka tänne Vonkaleiden puolelle kun vonkale kuitenkin olen 8)

Ongelmana on pakaralihaksen katoaminen noin vuosi sitten.
Laihdutin tällöin Keventäjien ohjeiden mukaisesti 17 kg. En tarkkaillut tarpeeksi ruokaympyrää, vaan pidin ainoastaan kalorimäärän annetussa n. 1200-1400 kcal (eli kituutin). Tämän jälkeen sain itselleni todella ikävän vaivan, kipeän häntäluun. Syytä tähän ei löytynyt röngten- eikä magneettikuvista, enkä ollut kaatunut tms. Tulehdus/kipu lääkkeitä syönyt siitä lähtien, jotta pystyn jotenkuten istumaan (erillisellä istuimella).

Nyt vihdoin omt-fysioterapeutti löysi tähän syyn, kun kävi koko naisen päästä varpaisiin läpi. Vasen pakaralihas on melkein kokonaan kadonnut?!??!?!? Oikealla on, mutta ei mitään huippumäärää. Siis tällä ahterilla sanotaan, ettei ole pakaroita! :lol: Läski ei siis pehmennä tarpeeksi, vaan pitäisi olla lihasta.
Kun sitten mietimme, mitä vuosi sitten käynyt, niin ei voi muuta olla kuin että olen syönyt väärällä tavalla laihdutuksen yhteydessä ja laihtuminen tapahtunut suurelta osin lihasmassasta (pakarasta :? )

Nyt minua on alkanut arveluttamaan tämän karppauksen yhteydessä proteiinin saanti. Minun rajat on 66-99 g, mutta käsittääkseni olisi hyvä olla aika alarajoissa tässä vaiheessa. Käytännössä on mennyt aina yli, yleensä yli sadan. Mutta saanko sitten protskua tarpeeksi lihasmassan palauttamiseksi? Vai pitäisikö minun yrittää pitää ne noin alhaalla?! Mitä mieltä olette?

Ja tietysti kaiken kruunaa pakarajumppa :)

ViestiLähetetty: 2011-01-27 12:18:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Yksi vaihtoehto voisi olla kyykkyjen aloittaminen.
http://www.twohundredsquats.com/ Tuossa yksi niistä onhejlmista (punnerrukset, vatsat) joita läyn läpi muun treenin ohella vahvistaakseni lihaksiani urheilua varten. Vetää vaikka ekan ja tokan viikon ekasta sarjasta ja katsoo sen jälkeen onko parannusta huomannut. Ennen pitkää voi vaihtaa omiin sarjoihin tai jatkaa tuota.

Kuitenkin enenn surkastuneella lihaksella aloittamista kannattaa kysellä vaikka siltä fysioterapeultilta onko terveellistä.

Edit: kysyttiin proteeinista eikä treenistä. No suosittelisin pitämään sen vähintään siellä 1g per painokilo.

ViestiLähetetty: 2011-01-27 13:41:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt kyllä mietityttää että mistä olet nuo proteiinirajat saanut, kovin tuntuu väheiseltä karpin proteiini määräksi?
Jos miniminä pitää 1g/1kg niin sun proteiinin tarve on 105g. Laihdu ilman nälkää kirjan mukaan normaalimäärä olisi n.118g ja jos liikkuu paljon niin liikaa ei ilmeisesti olisi vielä 1,5g/1kg eli n.158g proteiinia.

Lihasta tietysti saa treenaamalla, se fysioterapeutti osaa varmaan antaa kotiohjeita. Yksi helppo on mennä vaan kyykkyyn ja nousta ylös, selkä pitää pitää suorana, vaikeempi on yhden jalan kyykky. Kävely, varsinkin ylämäkeen, portaiden kävely jne, ilmaisia ja melkein missä vain tehtäviä harjoutuksia löytyy useampia.

ViestiLähetetty: 2011-01-27 22:19:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Micci_67 kirjoitti:
Nyt kyllä mietityttää että mistä olet nuo proteiinirajat saanut, kovin tuntuu väheiseltä karpin proteiini määräksi?
Jos miniminä pitää 1g/1kg niin sun proteiinin tarve on 105g. Laihdu ilman nälkää kirjan mukaan normaalimäärä olisi n.118g ja jos liikkuu paljon niin liikaa ei ilmeisesti olisi vielä 1,5g/1kg eli n.158g proteiinia.

Lihasta tietysti saa treenaamalla, se fysioterapeutti osaa varmaan antaa kotiohjeita. Yksi helppo on mennä vaan kyykkyyn ja nousta ylös, selkä pitää pitää suorana, vaikeempi on yhden jalan kyykky. Kävely, varsinkin ylämäkeen, portaiden kävely jne, ilmaisia ja melkein missä vain tehtäviä harjoutuksia löytyy useampia.

Olen ymmärtänyt, että se lasketaan pituudesta: 166 cm - 100 = 66. Eli tämä 66g on minimi.
Maksimin laskin 1,5 x 66 = 99g
Näin minä sen jostakin luin...
Mutta tuo sinun kertomasi luvut on kyllä se mitä aika lailla saan toteutettua.

Ja iloinen tieto tänään fyssarilta! Mun pakarat on LÖYTYNEET! :lol: En turhaan ole rappusia ravannut joka päivä 7. kerrokseen.

ViestiLähetetty: 2011-01-27 22:21:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ja jumppaohjeet olen tosiaan saanut, nyt ihmettelin noita protskuja.

ViestiLähetetty: 2011-01-27 22:42:23 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

No jos prodesta kysytään niin täällä alkaa aina sota. 1,5/painokilo on kyllä yleisesti semmoinen treenaavien miesten prodemäärä, joten IMHO naiselle riittää ihan hyvin tuo pituus-miinus-sadan ja oman painon välimaasto. Riippuu tietty siitä minkälainen aineenvaihduntasi on ja kuinka suuria lihaksia halajat. Ja jos olet jo vonkalemitoissa niin se kertonee jo siitä että elimistösi ei kestä hirmu hyvin sokeria (ja liika prode sokeristuu). Kannattanee varmaan pistää se prode sellaiseksi että sillä vielä laihtuu? Kokeilemallahan sen näkee. Lihashukkaa ei hirveästi pääse syntymään jollei se prodemäärä mene (vähän liikkuvalla) alle 0,5/painokilo, ainakaan WHO:n suositusten mukaan ja jos et ihan jollain alle 800 kalorin kitukuurilla mene. Tuolla pituus-sata/painokilo-haarukalla minkä tahansa karppiruokavalion prodemäärä on runsasproteiinista verrattuna noihin suosituksiin. Luulisi että tuolla 1xpaino-systeemillä onnistuisi jo hyvin?

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-01-27 23:00:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ok. Yhden ohjeen sain, että ihannepainosta lasketaan, mutta tämän hetkin paino on kyllä järkeenkäyvänpi vaihtoehto. Eli tuo satasen paikkeilla taitaa olla ihan hyvä mulle. Koitan ainakin.

Ja ei mitään sotia :roll: ...sohaisin siis tietämättäni muurahaispesään :oops:

Ja kiitos kaikille. Yritän saada tähän kroppaan sopivan määrän jotenkin selville. Bodariksi en ole ryhtymässä, kunhan saisin häntäluun asettumaan pakaroiden kera :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-01-28 16:16:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Turha sitä on sotia kun kaava on ihan kirjasta, ja siis naisten kaava ei miesten. Ja tässä tarkoitan tuota keskimmäistä jonka laitoin eli 118g. Siihen nähden tuo 66g on naurettavan pieni ja menee jo alle VT suosituksen (joka olisi 84g). Ja jos hiilareita syö vähän esim alle 50(60)g niin sitä proteiinia tarvitaan myös glukoosin valmistukseen, ja jos syö liian vähän niin silloin menettää lihasta koska sitä proteiinia otetaan sieltä.
Mutta jos tosiaan haluaa noudattaa vähäproteiinista ruokavaliota niin toki niin saa tehdä... minä en sitä kyllä kenellekkään suosittele.
Ja täälläkin on jotain juttua, esim määristä http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Proteiini (ja tämän mukaan ne treenaavat miehet vetää sen 2-3g/kg eikä 1,5g/kg)
Kirjoista ainakin löytää juttua siitä mikä on proteiinin tärkeys VHH:lla ja varsinkin laihduttaessa.

Proteiinin määrä on tähän mennessä määritelty painon ja aktiivisuuden mukaan ja oikeestaan ihan sama onko kyseessä VT vai VHH. VHH:lla proteiinin määrä vain on ollut suurempi koska sille on tarvetta. En tiedä mistä tämä pituuteen littyvä proteiinin määrä on tullut, tämä on joku about viimeisen vuoden juttu. Mun mielestä se oikeestaan vaikuttaa siltä että ihmisiä on peloteltu proteiinin "vaaroista" ja jostain syystä se on alkanut saada jalansijaa täällä karppilassakin. Mutta jos lukee vanhempia viestejä ja perusteluita niin huomaa hyvin nopeasti että karpin normaali proteiinin määrä liikkuu jossain 1-1,5g/painokilo.

Ihannepainon perusteella voi määritellä ihannepainossa olevan henkilön proteiinin määrän, samoin kuin energian tarpeen. Mutta vonkaleella se energian tervekin on selkeästi suurempi ja samoin on proteiinin. Toi pituus-100=proteiini lienee tarkoitettu normaalipainoisille joilla ei ole mitään mielenkiintoa laskea sen tarkempaan proteiinin tarvettaan.

Lopuksi voisin mainita että JOILLAIN on ongelmia normaalin karppiproteiinimäärän kanssa, mutta ei sitä pidä yleistää, eikä ainakaan antaa ohjeeksi aloittavalle koska siinä saattaa mennä pahasti metsään. Parempi aloittaa yleisillä ohjeilla ja jos pidemmän ajan päästä (viikkoja) ei paino putoa niin vasta silloin kannattaa alkaa miettiä että mikä mahdollisesti on pielessä. Alakarpille on kumminkin alkuun tärkeempää saada aineenvaihdunta toimimaan oikein, päästä eroon ylimääräisestä nälästä ja saada kroppa käyttämään rasvaa. Useimmilla paino putoaa jo tänäkin aikana mutta esim Atkinsilla apinon pudotus alussa ei ole tavoite vaan kropan toiminnan normalisointi mikä mahdollistaa laihtumisen.

ViestiLähetetty: 2011-01-28 19:57:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos Micci_67!
Olen taipumassa tähän sinun kantaasi... Varsinkin, kun mulla on nyt tätä huonoa kokemusta lihasmassan katoamisesta ja pitkästä häntäluun kipeytymisestä.
En usko, että olen syönyt liikaa protskua. Luulen, että jumini on aiheuttanut parta-jugurtti, eli maitotuotteet. Ainakin päiväkirjan pito ja liian maitotuotteen pois jättäminen on nyt avittanut painon pudotuksessa tällä viikolla. Toivon näin.

ViestiLähetetty: 2011-01-29 21:14:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Maitotuotteet aiheuttaa joillekin ongelmia, mutta tässä selvittämisessä hyvänä apuna on tosiaan ruoka- ja päiväkirjan pito omista tuntemuksista. Saattaahan se joskun tuntua työläältä mutta varsinkin ongelma tilanteissa siitä voi olla korvaamaton apu.

Eikun eteenpäin vaan, ja sekin kannattaa muistaa että kun tekee muutoksia niin niitä kannattaa testata useampi viikko jotta tuloksesta voi olla varma. Meillä vonkaleilla se painon pudotus ei muutenkaan ole muutaman viikon tai kuukauden juttu, joten kannattaa hieman panostaa jos sillä sitten saa loppuelämän tuloksia.

ViestiLähetetty: 2011-01-30 07:43:29 
Poissa
Leijona
Leijona

Prodessa on hyvä huomioida sen koostumus. Lihat ovat lähes järjestään kokonaisia lähteitä, joissa kaikki välttämättömät aminohapot ovat edustettuna. Mitä enempi prodesta tulee kasvikunnasta sen enempi siihen on kiinnitettävä huomiota. Ite en huomioi kuin kokanaiset lähteet ja silloin en syö kuin korkeintaan 1g/nykyinen painokilo. Tästä tietysti seuraa, että oletan jo valmiiksi, että kaikki epätäydellinen prode sokeristuu tai poltellaan energiaksi ja kokonaisesta prodesta saadaan parhaassakin tapauksessa korkeintaan puolet rakennusaineeksi, jolloin jäljelle jää rakennusaineeksi kelpaavaa semmonen 65g, joka riittää kun siitä on muuhun käyttöön menneet ensin vähennetty pois.

Jos söisin pituus -100 ja tuohon onnettomaan annokseen laskisin kasviprodet mukaan, niin olisin kohta hyvin tarkkaan laiha läski. Nyt olen vaan läski, mutta vetelen leukoja ja teen yhden jalan kyykkyjä, että on siell viel jotain jossain, joka taas sopii mulle. Näissä prodekeskusteluissa olisi kans hyvä huomioida, että ihmisen aminohappoaltaan koko ei muutu suorassa suhteessa kehonpainoon tai pituuteen, niinkuin ei muidenkaan sisäelinten koko. Ja jos prodet ja hiilarit ovat molemmat alhaalla, niin alkaa oleen aika haastavaa löytää anabolinen hormoni, joka kuskaa sen ravinteen sinne, tässä tapauksessa työn alla olevaan, pakaraan. Ymmärtääkseni tässä nyt ensisijaisesti korjataan sitä lihaksistoa ja laihtuminen tai kuihtuminen on toissijainen tavoite.

Pakara on helkkarin iso lihas ja sen kiinnityskohdat ovat aika kaukana toisistaan. Aikoinaan kohistiin siitä, että voiko lihas supistua tietystä kohtaa vai onko se mahdollista, että käytetään vain niitä kimppuja, jotka ovat otollisessa kulmassa vaadittuun liikkeeseen nähden. Tuntuisi luontevalta, että tehdään työtä sillä osalla, joka on parhaassa asemassa homman hoitamaan. Helpoin tapa kohdistaa treeni tiettyyn kohtaan on seurata huippu-urheilijoita ja katsoa onko joillain ylikehittynyt se haluttu osa ja sitten miettiä mitä lajia he harrastavat ja miten sitä treenataan. Hyvän näköisiä pyllyjä näkee taitoluistelijoilla, yleisurheilijoista hyppääjillä vain pari esimerkkiä mainitakseni. Joten jos multa kysytään, niin hyppyjä ja juoksua ja niitä portaita, niinkuin olit jo tehnytkin.

Vain tämän ketjun perusteella luulisin, että sulla on ihan hyvä jumppari. Haasta hänet kertomaan lisää. Hoito on yhteistyötä.

Lisäys. Tarkastin asian H-limitistä ja niinhän se oli kuten muistelin, että silloin kun kropassa on vaurio, niin elimistön vapaat valkuaisainevarastot tyhjenevät muutenkin, joten varsinkin nyt kun sulla on korjaus menossa, niin älä ainakaan vähennä prodea.

ViestiLähetetty: 2011-01-30 14:36:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Thänks! :smt023
Jatkan aloittamallani tiellä...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00