karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-19 14:08:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-01-04 21:48:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Asiasta kukkaruukkuun, aattelinpa kysäistä kun oot kanssa pienen tirpan äiti: ajattelitko, että kun teillä alkaa pieni syömään kiinteitä, niin hän söisi kans "karpisti"? Eli siis esim mitä mieltä olet kaupan valmis marjasoseista ym missä on hedelmäsokeria? Mä oon tätä tuskaillut, kun lapsi on ollut aika sihtikurkku niin omatekoiset pöperöt ei ole kelvanneet niin hyvin kun uskoin. Toki kasvava lapsi tarvitsee ruokaa, tottakai, mutta silti oon miettinyt, että saanko vauvan sokeririippuvaiseksi kun hää syö marja/hedelmäsoseita joka päivä ja viljaa tulee puuroista :roll: Oon miettinyt, että kun ruvetaan syömään koko perhe samaa ruokaa, niin joskos sitten viilaisi tuota pienenkin ruokavaliota hieman. Eli tuoretta marjaa enemmän ja vähemmän hedelmää, täysjyvä/kokojyväpuuroa kehiin ja leiväksi kunnon ruisleipää...

ViestiLähetetty: 2012-01-05 07:55:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei!

Mä luulen, että meillä mennään aika rennosti tuon tirpan kohdalla ja varmaan sitten kun aletaan kans syömään samoja ruokia, niin pyritään menemään vähän karpimmalla linjalla. sori mun pikainen vastaus. On vauva toisella käsivarrella.
Mä huomasin, että mun rintamaito on vähentynyt! Normaalisti mulla on suihkunnut maitoa ja rinnat aivan täydet muutamassa tunnissa. Nyt koko yönä ei ole täyttynyt kunnolla.

Pelottaa ettei tirppa saa riittävästi maitoa :(

Tein paniikkiratkaisun ja söin kaurapuuroa noin 2 desiä täysmaidolla. Nyt vaan pitäis lopettaa stressaaminen siitä maidon tulosta...

Voisikohan olla kyse siitä, että on alkanut tasoittua sen kysynnän ja tarjonnan lain mukaan? Multa tuli ihan liikaa aiemmin.. en tiedä.. täytyy nyt seurata tilannetta. Kertokaa ihmeessä jos on kokemusta tai vinkkejä. Olen juonut mielestäni hyvin mutta lisään sitäkin vielä.

ViestiLähetetty: 2012-01-05 09:55:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uskaltaisin sanoa, että maidontulo tasaantuu vaan. Toki se, että syöt ja juot riittävästi on myös tärkeää. Ja ennenkaikkea se, ettet stressaa :) Mulla ainakin oli niin, että se maidontuotanto vaihteli. Itte en päässyt täysimetykselle kuin ehkä kolmena päivänä, kun kaveri omasi niin suuren ruokahalun. Mutta vaikka korvikettakin sai, niin silti maidontuotanto pysyi hyvänä sen 4 kk ennenkuin loppui.

Eli sanoisin nou stress ja nesteitä napaan! Tuskinpa ruokavaliolla on sinänsä merkitystä- syötkö esim viljoja vai et. Kunhan vaan syöt riittävästi... En oo siis alan ammattilainen eli neuvolantäti, mutta näin niinkuin mutu-tuntumalta ja oman kokemuksen perusteella näin heittäisin
:)

ViestiLähetetty: 2012-01-05 13:45:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei!

Kiitos vastauksesta. Olet varmasti oikeassa. Soitin imetykseen erikoistuneelle terveydenhoitajalle ja hän sanoi hyvin painokkaasti, että mikään mitä syön tai jätän syömättä ei vähennä tai lopeta mun maidontuotantoa joka on jo lähtenyt hyvin käyntiin. Lisäsi muuten vielä, että kukaan ei tarvitse tätä määrää viljoja ja sokereita. Suorastaan kannusti, että hienosti syön ja miten hyvä että jaksan ja pystyn huolehtimaan ruokavaliosta vauvankin kanssa. Olipa jees puhelu!! =D>

Kyse on siis siitä, että mun rintojen kudosturvotus on laskenut ja maidontuotanto tasaantunut. Lopetin hermoilun ja otettiin unet. Sitten on imetty taas hyvin ja vauva ei nälkäiseltä vaikuta :)

Paino ei ole laskenut eilisestä. Mun kroppa selkeästi reagoi nihkeemmin nyt kun imetän mutta varmaan hyväkin niin. Vointi on tärkeämpi tässä kohtaa kuin kilot.

Eli aamu meni näin:

Desi pohjaanpalanutta kaurapuuroa mustikkahillosilmällä ja täysmaidolla :roll:
Myöhemmin keitetty muna majoneesilla

Lounaaksi lihakeitto (kaupan valmiskeitto taas, hiilaria 13/annos)
Kuppi kahvia täysmaidolla

Välipalaksi luomulihapullia joissa lihapitoisuus taisi olla 78 % sekä kurkkua ja majoneesia ruokalusikallinen

Päivälliseksi broileria parmesanjuustolla ja uunijuureksia

Iltalenkin jälkeen muutama lihapulla taas kurkun ja majoneesin kera.

ViestiLähetetty: 2012-01-05 18:00:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juu, hormoonit ja kroppa on vielä ihmeissään raskauden /synnytyksen jäljiltä, joten se voi olla ettei nyt kannata tuijotella vaakaa vaan syödä karpisti ja katsella mitä tapahtuu :smt045 Sit kun kroppa ja hormoonit on kuosissa ja imetys loppunut niin on toinen asia.
Hienoa, että sairaanhoitaja oli positiivinen asian suhteen! =D> Mulla oli kans tosi ihana neuvolantäti, joka kannusti syömään silleen "hyväkarpisti" raskausaikana. Ja mä söin... Ja toki kaikkea muutakin :roll: No, se nyt on sellaista spesiaaliaikaa muutenkin, että ainakin itse söin juuri sitä mitä teki mieli...
:)

ViestiLähetetty: 2012-01-06 11:39:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jei! Meijerit pelittää taas vähän liiankin hyvin ja painoa on tippunnut 400 g. :D

Aamupala
- Pekonia ja munakasta, 2 kuppia kahvia täysmaidolla

Lounaaksi teen jauhelihalaatikon jossa on suikalejuureksia, salamia, jauhelihaa ja juustoa.
Söin myös välipalana tätä.

Päivällinen
Kebabsalaattia ja jälkkäriksi "suklaavaahtoa" eli vatkasin kermavaahtoa johon laitoin kaakaojauhetta. Sitten siihen päälle raastoin vähän suklaata =P~

ViestiLähetetty: 2012-01-08 10:05:05 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No niin!

Eilinen meni näin:

aamupala
-turkkilaista jogurttia ja mustikkahilloa

Lounas
- pieni kaupan kermainen lohikeitto

Päivällinen
Kanaa kermassa haudutettuna ja juureksia (lanttu, porkkana, bataatti..)

Illallinen
Se tutuksi tullut tacosalaatti ISO annos ja paljon juustodippiä ja ranskankermaa :smt016

Täksi aamuksi paino taas laskenut 500 g

ViestiLähetetty: 2012-01-19 10:09:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Huomenta vaan.

Syömiset on pysynyt aika lailla samana mutta paino ei vaan laske millään! On ollut jo viikon muuttumattomana. Olen saattanut vähentää syömisiä jonkin verran kun on niin kiire ja mikään ei edes maistuisi.

Esimerkki eilisestä:

aamupala:
partaäijää ja mustikkahilloa, kahvia kermalla

lounas:
pari desiä bataattisosekeittoa

päivällinen:
aika iso annos lihapullia ja juureksia

illallinen:
salaattia jossa pekonikuutioita, cheddarkuutioita, sipulia, kurkkua, broileria, oliiviöljyä ja majoneesia

Ja tietty tein sen reippaan vaunulenkin kuten joka päivä. Tämän lisäksi siivoilen aika rankasti ja imetän.

En ymmärrä miksi keho ei toimi niin kuin aiemmin? Sen on pakko liittyä imettämiseen. Neuvoja anyone? :|

ViestiLähetetty: 2012-01-20 11:07:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Helou, Antares!

Kiva tavata konkarikarppejakin täällä :D
Mäkin aloitin uudelleen kaksi viikkoa sitten ja hyvin menöö 8)
Huonoa/kuvottavaa oloa olen parina viime päivänä kärsinyt mutta lisäsin hivenen hh niin meni olot ohitse.

Mulla ei ole lähiaikaista kokemusta vauvoista, oma on 23v jolla on "vauva" 4v. :lol:

Mutta: tervetuloa ja :hug: (myöskin tirpalle)

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-01-27 10:39:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei Miikkis! Tsemppiä sinulle =D>

On ollut vähän taukoa kirjoittamisesta mutta ei karppauksesta vaikka välillä on mennyt hamppareitakin. Paino laskee hitaasti mutta tasaisesti.

Eilisen syömiset:

aamupala: nada
lounas: kanapekonisalaatti
Päivällinen: kanapaistosta (bataattia, porkkanaa, kukkakaalia yms)
illallinen: Mureketta ja keitettyä kukkakaalia + voisulaa
Iltapala: Smoothie jossa mustikoita, mansikoita, partaäijää, kermaa ja punaista maitoa

Eilinen tuntui saavan painon taas liikahtamaan ihan kivasti :)

ViestiLähetetty: 2012-02-10 08:10:07 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

:smt039 Miten sujuu?

ViestiLähetetty: 2012-02-10 10:54:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Heippa!

Ihan ok menee. Tää on taas tullu niin luontevasti elämäntavaksi, ettei enää tarvitse kokoajan seurata mitä nyt söis ja tekis ruuaksi :)
Paino oli taas laskenut, nyt maltillisemmin. Ihan hyvin mun mielestä. Tammikuun 7-31 pvä oli yli 6 kg lähtenyt. Vielä kilo niin olen jo eri kymmenluvulla! :)
Vaunulenkkejä teen joka päivä jos ei ole yli 10 astetta pakkasta. Tänään ei pääse! :(

Harmi kun en ehdi tänne niiin usein kirjoittelemaan kun vaavi on hieman vaativassa iässä :smt029

Mites siellä?

Lisään vielä aamun syömiset. Tein mustikka, partis, kerma, banaanipirtelön. Lounaaksi syön gratiinia ja jauhelihapihvejä. Päivälliseksi teen lohta smetanassa ja kasviksia.

ViestiLähetetty: 2012-04-19 10:43:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jahas! Täällä taas. Maaliskuun olin käytännössä hunningolla ja paino ei pudonnut mutta ei noussutkaan. Huhtikuussa otin taas itseäni niskasta kiinni ja tsemppasin uusin voimin. Nyt se on helpompaakin kun pikkuinen on jo kohta 5 kk vanha ja on helpompi (puhumattakaan ihanempi) päivä päivältä! :smt054

Kunnolla tsemppasin siis pääsiäisen jälkeen ja siitä on nyt -3 kg. Ne lähtivätkin haipakkaa, mutta nyt on ollut kolmisen päivää jumissa paino ja olen ollut väsynyt sekä hirveä päänsärky haitannut. Tänään sen sijaan tuntuu, että ne on ohi ja alan taas olla virkeä!

Kroppa nyt tasailee jotain ja mullahan ei ole mitään hätää tässä odotellessa kun ruokahalu (etenkin herkutteluhimo) on oikeastaan poissa ja karppiruoka maistuu hyvälle. Tällä nyt mennään ja kunhan mulla loppuu tässä eräät luennot, niin pystyn katselemaan tarkemmin vielä tätä ruokavalion viilaamista.

Tänään olen aamupalaksi syönyt munan + kuppi kahvia kermalla sekä natustellut kourallisen pähkinöitä ja palasen Atkins patukkaa.
Kohta syön jauhelihapihvin, vähän kukkakaaligratiinia ja reilusti salaattia öljyllä ja fetalla. Luennolla illalla syön sitten pähkinöitä ja atkinsin patukan, illalliseksi varmaankin paistettua lohta ja kasviksia.

Hupsista, mä taidan nyt olla tipahtanut vonkaleista mun BMI:n perusteella.. En kyllä lähde vielä pois täältä. Vasta kun olen turvallisesti pienemmillä "vesillä". Ja tämä on musta kiva keskustelualue. Kannustava :smt056

ViestiLähetetty: 2012-04-19 19:22:14 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

Sulla sujuu kyllä tosi hienosti. Kateellisena täällä kattelen :smt012 Voi että kun häviäis iteltäkin se herkutteluhalu :roll: Yli kolme vuotta oon karpannu eikä vieläkään hellitä :lol:

ViestiLähetetty: 2012-04-19 19:58:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos kiitos :)

Kyllä se herktteluhimo mut taas löytää kunhan hetki vielä kuluu.. On se aina ennenkin löytänyt :oops:

ViestiLähetetty: 2013-02-08 14:18:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jahas!

Täällä taas. 2012 kesä meni treenatessa mun ekaan juoksukisaan (10 km) mutta kummiskin! En oikeastaan karpannut kun treenasin, tuntui etten saa voimia juoksuun kunnolla.. No, juoksin kaatosateessa ja pienessä flunssassa kisan ja olin sairaana KOKO loppuvuoden! Flunssaa flunssan perään ja ruokavalio aika huono ja tietty liikuntaa ei ollenkaan. No, joulun tienoilla alkoi helpottaa ja tammikuussa sitten taas potkin itseni vauhtiin. Joulusta pudotin 6 kg pois ja olen viime vuoden tuloksista pari kiloa parantanut.

Nyt sitten pitää tiputtaa nuo loput 5 kg vek ennen toukokuuta. Sillon lähdetään reissuun ja lisäksi perheenlisäys on haaveissa... :)

Juoksukausi on avattu ja lihaskuntoa olen tehnyt myös. Kroppa näyttää nyt paremmalta kun ennen vauvaa! =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00