karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-22 07:38:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: epatoivon partaalla.....
ViestiLähetetty: 2013-04-11 10:22:09 
Poissa
sintti
sintti

moi!!
mulla :cry: :cry: :cry:
alkaa olla vitsit vahissa ja nyt ottaa pattiin aihan pr.....leesti..(sorry)
ma oon yrittanyt pudottaa painoa jo kuukausia ja oon tosiaankin karpannut ja yrittanyt laskea hiilareita ym mutta ei jumankauta millaan onnistu!
olen ollut pari vuotta jo antti heikkilan kannalla kaikin tavoin miten vaan osannut ja sen voin sanoa etta oloni on hyva , tuskin mikaan tauti vaivaa ja uskon etta ruokavalioni on hyva,,mutta.....paino ei putoa ja sita on liikaa! olen valittanut jo pari kk sitten taalla sivuilla ja sainkin vinkkeja mutta kaytannon tasolla ma en vaan ymmarra ja pysty laskemaan koko ajan niita hiilareita! olen 3 lapsen aiti ja osapaiva toissa ja mun elama menee arkiaskareissa ja koitan pitaa mielessa suurinpiirteisen mallin,ja kun laitan ruokaa koitan pitaa karppauksen lait mielessa ja itse jatan pastat ym kokonaan valiin en ole syonyt vuosiin jne, mutta pakkohan sita on tulla liikaa kun paino ei laske ja jos laskee niin sitten jo taas tulee takaisin eli plus miinus nolla ja vi.....aa!!
masentaa...eli jos tiukkakarppina en pysty olemaan niin sitten ei tunnu toimivan mikaan loysailija karppikaan...olen ajatellut etta alkava menopaussi voi vaikuttaa kun tuntuu etta kaikki ihra on tossa vyotarolla??

ja ihan oikeesti ei mitaan makro juttuja kun vaan arkipaivan punainen lanka....

kaikki tyokaverit esim on jollain tyypillisella weight watchersilla tai slimming world dieetilla ja laihtuu mutta ma olen luopunut niista rahankeruu jutuista jo vuosia kun en ole samaa mielta niista jutuista [-X ,,,mutta ottaa sekin paahan kun kaverit laihtuu vieressa ja ma vaan lihon!!! :evil:

sorry mutta oli purettava!!

Viestin otsikko: Re: epatoivon partaalla.....
ViestiLähetetty: 2013-04-11 10:29:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mitä ruokaa sä sitten syöt? Montako kertaa päivässä? Laita vaikka esimmerkki
miten lautasessa olevat ruoat jakaantuu. Stressaaminenkin voi vaikeuttaa sitä
painon putoamista. Jos olo on kuitenkin hyvä niin eikös sekin ole jo positiivinen
juttu? Sitten tehdään vaan pieniä viilauksia niin eiköhän homma lähe toimimaan! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-04-11 10:38:52 
Poissa
sintti
sintti

aika perusjuttua syon eli aamuisin vaikka pekonia ja munaa jos on aikaa ja kookoskermakahvia aina. jos ei ole aikaa vaantaa muna pekoni aamiaista niin sitten pala juustoa ja kookoskahvi ainakin

lounaaksi mita milloin mutta karppaajan ruokaa eli ei ole hiilareita ja vihannes tai salaatti hyvaa hiilaria ja sama patee paivalliseen...

rasvaa saan tarpeeksi ja proteiinia myos mutta ehka sitten piilohiilareita jostain?? god knows...
tiedan myos etta joinain paivina syon valipaloja,,eli ehka pahinoita tai pala kaks juustoa ym mutta kun luen muiden paivakirjoja niin en poikkea paljonkaan mutta en kylla koe painon laskuakaan!

totta etta olo on hyva mutta totuus on myos se etta painoa on liikaa..melkein 99.5kg ja 178cm...
en haluaisi hypata vaassa mutta hirvittaa etta jos kayn vaikka kuukausittain niin sitten on liian ,myohaista?
vai pitaisko lopettaa stressi ja jattaa vaaka?

ViestiLähetetty: 2013-04-11 11:21:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lueskelin noita sun aiempia postauksia ja menee vähän hankalaksi auttaa jos et jaksa
edes yhden päivän makroja laskea. Kun sitten näkis onko liikaa proteiinia, rasvaa vai
hiilareita. Rasvaakin voi olla liikaa siinä mielessä että jos keho saa kaiken tarvitsemansa
energian ruoasta niin omia varastoja ei tarvitse käyttää. Mutta ei sekään valttämättä
painoa nosta jos hh:t on todella alhaalla. Ja on varmasti terveydelle suotuisampi vaihto-
ehto. Tai syötkö mahdollisesti liian vähän? Sekin on mahdollista!

Karppauksen teho perustuu (tai ainakin se mihin johtopäätökseen olen itse tullut) siihen
että ruoka pitää paremmin nälkää joten ei tarvitse koko ajan olla esim. välipaloja syömässä
eikä niin herkästi syö liikaa tai turhaan kunhan kropan nälkä-signaalit ovat kondiksessa ja
ihminen myös tunnistaa oikeasti koska on nälkä, koska jano jne. Rasvaa ei pidä pelätäkään,
itsekin pidän rasvan saannin siinä 150g/päivä (täysravaiset lihat, kerma, voi ja oliiviöljy) ja
nyt olen tällä viikolla ihan mielenkiinnosta laskeskellut makroja parilta päivältä ja totesin
että syön ehkä vähän liikaa proteiinia joka voi olla syynä lähiaikojen painon jumitukselle
(+ ihan vaan hetkellisenä vaikuttimena kohta alkavat menkat).

Esim. liiallinen juuston syönti voi nostaa proteiinit aika korkealle (juutossa on proteiineja
yleensä melkein yhtä paljon kuin rasvaa (esim. emmental 100g: rasvaa 30g, proteiinia 27,9g)
Ja yli kropan tarpeen syöty proteiinihan muutetaan elimistössä sokeriksi --> verrattavissa
ihan hiilareiden vaikutuksiin. Eli proteiinia voisi syödä n. 1-1,5g/painokilo (joidenkin mukaan
painoksi otetaan tässä tavoitepaino joka on sinänsä ihan järkeenkäypää) Jos siis tavoite on
vakkapa 70kg niin 70-105g proteiinia olisi se päivittäinen tarve. Osa myös pyrkii jaottelemaan
ne proteiinit mahdollisimman tasaisesti joka aterialle.

Itse olen tosiaan tätä nyt alkanut seuraamaan kun mulla tuppaa joko lihaa ja/tai juustoa
tulemaan herkästi liikaa. Finelin sivuilta voit joko suoraan hakea ruoka-aineen makrot tai sitten
ottaa eniten/vähiten listauksen esim. hiilihydraattien tai proteiinin suhteen. Myös ihan täältä
foorumilta löytyy (tuolta ylhaaltä) Ruokakulma johon voit syöttää ne syömäsi ruoat ja näet
makrojakauman. Se voisi kuitenkin tässä vaiheessa oikeasti antaa osviittaa sen suhteen että
mitä korjausliikkeitä voisi mahdollisesti miettiä. Sellainen ihan yhden päivän tyypilliset ateriat.

Tuli vähän pitkä sepostus, mutta toivottvasti tästä on jotain apua! Tsemppiä! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2013-04-11 12:20:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Edellistä kompaten.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja syötä muutaman päivän ruuat tuonne ruokakulmaan, helppoa ja melko vähän vie aikaa.
Sielloin on käytettävissä jonkinlaiset pohjatiedot ja on helppoa neuvoa...

Ääkkösten puuttumisesta tämä serlokki olettaa että olet ulkosuomalainen.
Katso tuolta ulkosuomalaisten ketjuista maakohtaisia vinkkejä?

Kyllä onnistut, joillain vaan ottaa enemmän aikaa... :wink:

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-11 14:46:36 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos devilady vastauksesta! Tossa oli paljon tietoa ja etenkin toi että proteiinia muuttuminen elimistössä sokeriksi olikin uusi tieto mulle ja voin heti kättelyssä sanoa että syön proteiinia varmaan liikaa omiin tarpeisiini! Tiedän kyllä että pitäisi tarkkaan alkaa laskea juttuja mutta jotenkin on vuosien kuluessa aina ollut elämä kaloreina ja pisteiden ja annoskokojen tai ties minkä laskemista ja tuntuu että ei enää!! Mutta aina parin hyvin lasketun päivän jälkeen alkaa laskeminen unohtua ja on suurinpiirtein meininki kunhan vaan hiillareita ei ole!
Ei kai tämäkään sitten ole suurinpiirtein meininkiä??
Ja olen englannissa asuva ja tsekkasin tuon exfat osion mutten pääse postaamaani sinne mitään?? Miksiköhän?
Ois kiva jos vois vaihtaa kokemuksia täällä asuvien Karppien kanssa myös?
Nyt näkyy äät ja ööt kun olen mun puhelimessa!

ViestiLähetetty: 2013-04-11 14:51:33 
Poissa
sintti
sintti

iso isä kirjoitti:
Edellistä kompaten.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja syötä muutaman päivän ruuat tuonne ruokakulmaan, helppoa ja melko vähän vie aikaa.
Sielloin on käytettävissä jonkinlaiset pohjatiedot ja on helppoa neuvoa...

Ääkkösten puuttumisesta tämä serlokki olettaa että olet ulkosuomalainen.
Katso tuolta ulkosuomalaisten ketjuista maakohtaisia vinkkejä?

Kyllä onnistut, joillain vaan ottaa enemmän aikaa... :wink:

Kiitti isoisä!! Nyt otan itseäni kyllä niskast kiinni ja menen ruokakulmaan ym ja lopetan naukumisen ja narinan.... Ja pistän vaakaa piiloon myös ja lopetan stressin!! Hip hei

ViestiLähetetty: 2013-04-11 16:43:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

noihin osioihin saattaa olla se sadan postauksen raja...
Eli tarpeeksi kirjoituksia, niin voit pyytää modelta sinne pääsyä.

Jos et halua itse laskea, laita syömisiä tänne niin katsotaan...
Sitten kun on saanut oikean rutiinin, ei enää tarvi kun ne hiilarit katsoa.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-16 06:52:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

possupaisti kirjoitti:
Kiitos devilady vastauksesta! Tossa oli paljon tietoa ja etenkin toi että proteiinia muuttuminen elimistössä sokeriksi olikin uusi tieto mulle ja voin heti kättelyssä sanoa että syön proteiinia varmaan liikaa omiin tarpeisiini! Tiedän kyllä että pitäisi tarkkaan alkaa laskea juttuja mutta jotenkin on vuosien kuluessa aina ollut elämä kaloreina ja pisteiden ja annoskokojen tai ties minkä laskemista ja tuntuu että ei enää!! Mutta aina parin hyvin lasketun päivän jälkeen alkaa laskeminen unohtua ja on suurinpiirtein meininki kunhan vaan hiillareita ei ole!
Ei kai tämäkään sitten ole suurinpiirtein meininkiä??
Ja olen englannissa asuva ja tsekkasin tuon exfat osion mutten pääse postaamaani sinne mitään?? Miksiköhän?
Ois kiva jos vois vaihtaa kokemuksia täällä asuvien Karppien kanssa myös?
Nyt näkyy äät ja ööt kun olen mun puhelimessa!

Exfat on suljettu osio. Viestimäärärajaa ei ole, mutta sinne pitää pyytää päästä mukaan.
Pääset mukaan kun lähetät sen osion modelle pyynnön päästä mukaan.

Ja... kun toisaalta sanot olevasi heikkiläläisiä ja toisaalta syöväsi hurjasti proteiinia, niin mitäköhän oikein mahdatkaan tehdä? Runsas prode ja repsut (joita myöskin olin näkevinäni ja jotka tuppaavat juuri tuolla tyylillä olmaan yleisiä) riittävät hyvin pitämään painon omissa lukemissaan. Sinänsä karppauksella ei tarvitse olla hurjan tiukka, mutta kun sokeri on sokeria, tulee se sitten sisään suusta tai maksasta.

Oletko lukenut yhtäkään Heikkilän kirjaa? Hän ei suosi runsasproteiinista ja niukkarasvaista, jos kohta suosittaakin sen verran kallista luomuruokaa, että se voi koskea kirpeästi tavallisen ihmisen kukkarooon. Jos vähän rahan pitäisi riittää jokapäiväiseen ja jatkuvaan (ja mieluiten silti hyvän makuiseen eli repsuja estävään) karppaukseen, niin Eenfeldtin ohjeet (kirja: Ruokavallnakumous) eivät ole kaukana Heikkilästä, ja niillä päivän budjetti pysyy paremmin kunnossa, kiitos korostetun rasvankäytön (ja kiitos rasvan halpuuden sekä meillä pohjolassa että siellä kanaalin takana).

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-04-17 00:18:06 
Poissa
sintti
sintti

moi...sorry els,,mut ma en oikein saanut tolkkua sun vastauksesta...mutta anyway...suunta on nyt oikea ja hiilarit lasken ruokakulmassa ja hyvin menee! ..niin ja heikkilan kirjoja on kylla luettu! :D

ViestiLähetetty: 2013-04-17 07:03:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei possupaisti, kyllä se siitä! Itse haikailen takaisin saarivaltakuntaan, hulluja oltiin kun tultiin takaisin tänne pimeään ja harmaaseen Suomeen jossa sataa aina. (Hih, vaikka toisin päin väitetään!) :-D

Mutta asiaan, tai itse asiassa ei minulla oikeastaan sitäkään ollut, ihan vain haluan tsempata sinua. Päivä kerrallaan ja päätös kerrallaan. Aluksi saa olla tarkkana ja laskea hiilareita (tai pointseja tai mitä ikinä kukakin laskee) mutta siitä tulee nopeasti automaatio ja sitten hh hallinta on jo automaattisempaa.

ViestiLähetetty: 2013-04-22 19:41:33 
Poissa
sintti
sintti

kiitti kitty tsempityksesta!!! kyl taa tasta.... :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00