karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 19:11:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paksun akan toinen yritys
ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:08:18 
Poissa
sintti
sintti

Moikka kaikille!
Olen pieni vonkale ja nimeni on Paksuakka. Aloitan nyt vähähiilihydraattisen elämäntavan.
Olen ennenkin karpannut, mutta silloin pelkästään laihdu- nopeasti tyyliin. Enkä muista siitä muuta kuin, että tuloksia tuli.

Finelin sivuilla katselin ja vertailin eri ruoka-aineita ja huomasin, että pitäisi syödä vain pelkkiä lihatuotteita ja kalaa jos aikoisi olla täysin hiilihydraatittomalla. Huomasin myös sen, että kun juon neljä mukillista kahvia maidolla niin saan siitäkin jo kokoon 27ghh.
Masentavaa.
Sitä tässä mietin, että jos oikein tiukkana yrittäisin olla noiden hiilareiden suhteen , niin taitaisi jäädä nälkä, ainakin näin alussa. Todella pieniä annoksia, ei sitä kermaakaan saa lorottaa mielin määrin.Jokaisessa ruoka-aineessa on hiilareita, paitsi eläinkunnan tuotteet ja kraanavesi.
Kuinka paljon kaloreita saa kertyä päivänmittaan?
En ole normaalistikaan mikään suursyömäri. Pikemminkin syön liian vähän ja liian harvoin ja koska syön ehkä vasta iltapäivällä, syön nopeasti nälkääni kolme-neljä leipää. Inhoan riisiä ja makaroonia.Perunasta tykkään.

Olen 163 cm ja painan 80 kiloa. En polta enkä käytä alkoholia koskaan.
Tarkoitus olisi saada 20 kiloa pois ja ylläpitää sitä saavutusta loppuelämäni.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:18:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa!

Ja tärkein asia ihan ensiksi:
Jos olet siinä luulossa, että on olemassa täysin hiilihydraatiton ruokavalio, kannattaa sinun ensin päästä siitä virheellisestä luulosta eroon lukemalla jokin kirja - Anders Eenfeldtin Ruokavallankumous, joka löytyy kirjastosta, on erinomainen perusteos.

Pika-apua tietovajeeseen saat myös foorumin ylälaidasta löytyvästä ABC-Wiki osiosta.

Mutta lyhyesti hiilihydraattimääristä:
Ketoosin tavoittelun alkuvaiheessa jotkut tiputtavat päivittäiset hiilarit n. 20 grammaan, mutta alun jälkeen niitä voi sieltä yleensä nostaa jonkin verran ilman että ketoosi katkeaa. Sen aloituksen jälkeen esim. n. 50 g hiilihydraatteja päivässä on ihan hyvä määrä ketoosin saavuttamiseen.

Sitten toiset menevät ketoosiin suuremmillakin hiilihydraattimäärillä ja moni myös laihduttaa menestyksekkäästi ILMAN ketoosia niin, että hiilihydraatit ovat vähän korkeammissa määrissä, esim. 70-150 g.

Ilman ketoosia voi laihtua, sen suurin etu on vain se että näläntunne häipyy.

HiilihydraatiTON on heikkolaatuisten iltapäiväsensaatiolehtien lanseeraama valhe siitä, mistä VHH syömisissä mukamas on kyse. Se ei pidä paikkaansa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:25:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Terveeksi tuloa!
Karppaus tyylejä on monta.
Karppilassa ei kuitenkaa taida kukaan olla HIILIHYDRAATTOMASTI, vaan vähähiilarisella.
Rajat jokainen määrittää tarpeen ja tavoitteen mukaan.
Ketoosi on tila jossa laihtumista tapahtuu nopeimmin. (Tai sitten ei...)
Siinä pidetään yleisesti alle 20 g hh, mutta jotkut ovat ketoosissa 50 g kanssakin.
Diabeetikoille Heikkilä ( "karppilääkäri"), pitää maximina 72ghh.
Syä rasvaa reilusti, proteiinia maltillisesti, hirveen vähän hiilareita.
(Monelle riittää kun jättää leivän, pastan riisi ja perunat pois)
Muista juoda, mutta älä tässäkään liioittele,
Nih.

Ps. Toisinsyöjä jo laittoi saman, mutta kertaus.... :wink:

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:30:55 
Poissa
sintti
sintti

EI! Ei minulla sellaista käsitystä olekaan, että täytyisi olla täysin hiilihydraatitonta.
Yritin eilen niin, että söin kanafileen ja salaattia.Täällä puhutaan, että paljon kasviksia. Yhdellä ainoalla aterialla, jossa oli tomaattia, kurkkua,jäävuorisalaattia ja sipulia hiilihydraattien määrä oli 27g.
Eli aika vaikeata minusta jos mitään ei voi syödä pysyäkseen sillä alle 20g hiilarimäärällä.
No munia, niitä voi ..
Ei tämä ainakaan mikään köyhän naisen ruokavalio ole.
Loppupäivä pitäisi olla syömättä, ei näillä työttömän suurilla rahoilla kovin montaa kana- tai lihafilettä syödä.
Ja kun ei noita mun teini-ikäisiä voi ilman jättää.
Ja nyt lisäyksenä vielä kysymys. Tarkoittaako 20g päivässä vai per annos? Voi vide, et mä oon tyhmä.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:50:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tomaatti on kovin hiilihydraattipitoinen noin vihannekseksi.

Kaaleja ja sipuleja sen sijaan voit syödä suunnilleen niin paljon kuin mieli tekee. Mutta ennen kaikkea: Ne pois jätetyt hiilihydraatit korvataan RASVALLA ja kasviksilla, erityisen tärkeää on siis ravan riittävä määrä. Ja sitä saa ostamalla niitä yleensä halvimpia eli rasvaisimpia eläimen osia ja voi on aika halpaa sekin. Ja tietysti myös mainitsemasi kananmunat.

Rasvattomat fileet yms. ovat ne huonoin vaihtoehto karppaajalle ja kalliitakin ne tosiaan ovat. Proteiinintarve ei ihmisellä ole hirmuisen suuri ja ylimääräisen proteiinin kroppa muuttaa SOKERIKSI, joten ei kannata sillä hurvitella. 1 g per painokilo proteiinia päivässä on useinmiten aivan riittävä määrä.

Kaikki muut vihannekset paitsi se salaatti ja kurkku kannattaa sitten syödä kypsennettyinä runsaan rasvan kanssa, muuten ei niistä saa ravinteita irti. Eli halpaa valko- tai punakaalia vaikka höyrytettynä runsaan voisulan kera tai pannulla runsaassa voissa paistettuna, halpaa kermajuustoa (hiilihydraatteja 0) ehkä sekaan. Semmoista siihen proteiinikomponentin oheen, niin ateriakin on täyttävämpi kuin kanafile salaatin kanssa.

20 g on päivässä, mutta ei ole välttämätön yläraja! Moni menee ketoosiin suuremmillakin hiilihydraattimäärillä.

Minun ruokakustannukseni putosivat selvästi karppauksen myötä. Vähintään kerran viikossa teen luuliemikeiton - pihvikarjan luut (joissa mukavasti pehmytkudosta mukana) maksavat Hakaniemen hallissa 2 euroa kilo. Tai jos kana maistuu, osta kokonainen ja tee luista luulientä (siitä on oma ketjunsa miten se tehdään). Sinne sitten sekaan halpoja kaaleja ja sipulia sekä mausteita.

Ja: Kun hiilihydraattimäärä vähenee, et enää pissi pois niin paljon C-vitamiinia kuin ennen, joten et tarvitse hirveästi tuoreita rehuja päivässä, se kourallinen riittää hyvin. Ja siinä pääsee halvimmalla esim. idättämällä itse mung-papuja tai sinimailasta tms. Muuten sitten kypsennettyjä kasviksia RUNSAAN rasvan kera proteiiniosion kaveriksi.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 13:55:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku.
En usko tuohon tyhmyyteen.
Hh määrä on vuorokaudessa.
Nuukailuun löytyy (siihenkin) apu, monta ketjua.
Ei todellakaan tarvitse kanaFILETTÄ syödä.
Katso "reseptit" yläreunasta.
Sieltä vaikka "lassaka"
, luulen kelpaavan koko porukalle.
Sitä voi myös muunnella, jauhiksen tilalle ....
Pullt pork lihaa, halvoista ruhon osista, possun niskasta, possun kyljestä, kaslerista.
Nämä oli ainakin tarjouksessa k-kaupoissa?
Kukkis muusi, myös resepteissä.
Sopat, padat tietysti munaruuat, halpoja, helppoja, karppeja,
ennenkaikkea maukkaita.
Suolaa älä pelkää, voita tarvitaan ja kerma lisää makua.
Ei kuitenkaan kermaakaan tarvii jokapaikkaan lisätä... :roll:

Halpuutusta tuo myös höttöjen poistuminen kauppalapulta...
Ei oluet, sipsit, suklaat, makeiset, pullat, leivät kai ilmaisia ole?

ViestiLähetetty: 2016-02-25 14:01:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku.
Huonomuistisuus vaivaa.
Tuossa ylhäällä on "ruokakulma" sinne kun latelee aineet, saa hh/prde/rasva määrät.
"abc:wiki" löytyy tietoa joka on valttia.
Abc:ssä on linkki "ateriamatriisi" löytyy suositellut ruoka-aineet.

Sitten viellä korostaisin malttia.
Voi alussa tulla ns. Vääriä valintoja, mutta niistä vaan yli ja nokka kohti uusia mokia!

ViestiLähetetty: 2016-02-25 14:54:24 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksistasi.
ei meidän perheessä ole pullia ym. herkkuja juuri koskaan, ainakaan minun lautasellani. Vaalea leipä se on mikä on mun pahin virheeni.
Yritän olla maltillisempi. En katso finelin taulukkoa. käytän tätä karpit.net omaa.
Vielä siitä haluaisin vääntää, että ne ihmisen tarvitsemat vitamiinit ym hivenaineet ym. jäävät aika vajaiksi jos niitä kasviksia on vain kourallinen, eli syöttekö te jotain monivitamiineja vielä päälle?
t. Paksuakka

ViestiLähetetty: 2016-02-25 15:00:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä saan päivän vitaminnit kun syön pari kananmunaa ja sitten päivällisellä kalaa tai lihaa. Täydennän vain D3/K2 vitamiineilla. Hapankaali kuuluu myös melkein joka päivä ruokavalioon ja ehkä kerran viikossa, joka toinen viikko maksaa. En käytä monivitamiineja.

ViestiLähetetty: 2016-02-25 15:37:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

paksuakka kirjoitti:
Vielä siitä haluaisin vääntää, että ne ihmisen tarvitsemat vitamiinit ym hivenaineet ym. jäävät aika vajaiksi jos niitä kasviksia on vain kourallinen, eli syöttekö te jotain monivitamiineja vielä päälle?

Luuliemestä saa kaikki muut vitamiinit ja hivenaineet paitsi sen C-vitamiinin ja kun ei hurvittele hiilihydraateilla, ei pissi pois sitä C-vitamiinia niin paljon ja sen vuoksi pieni määrä tuoretta tavaraa päivässä riittää.

Syön itse lähinnä vain magnesiumia ja joskus sinkkiä (silloin kun en ole syönyt lihaa, tai jos on stressiä koska kroppa käyttää sinkkiä stressihormoni kortisolin neutralointiin.)

Monivitamiinit tuntuvat täysin tarpeettomilta, kun syö oikeaa ruokaa. Pyrin tekemään noin kerran viikossa luuliemikeiton, se on minun monivitamiini- ja hivenainepommini. :D

ViestiLähetetty: 2016-02-25 16:42:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku
Sanoit saavasi neljästä mukista kahvimaitoa 27 ghh.
Se olisi yli 1/2 litraa punaista maitoa?
Noh, jos haluat vähempi hiilareita kokeile rasvakahvia.
Kookosöljyä tai voita ja sekoitus blenderillä tai sauvalla
Kookosöljy on muuten monipuolinen karpin kaveri.
Ruuanlaittoon, ihonhoitoon, meikinpoistoon......

Vitamiineista
Täällä on paljon sekakäyttäjiä. (Vitsi, vitsi)
Osa käyttää kaikkea mitä käsiinsä, tai suuhunsa saavat.
Osa ei mitään.
D-vitamiini taitaa olla se mitä useimmat käyttää.
Ja isoina annoksina, 50-100 mikrogrammaa.
Parempi muistisena ostaisin tuota itekkin, auttaa mm. Muistia....
Nih.

ViestiLähetetty: 2016-02-26 09:44:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kookosöljystä: Kokeile ensin varovasti pienellä määrällä ihan yksinään - se ei suinkaan sovi kaikille, esim minulle. En itse usko pätkääkään että siitä kuuluisi tulla jotain oireita aluksi, tässä aloittamani ketju aiheesta: viewtopic.php?f=1&t=69698

Jos kookosöljy ei sovi ja haluat tyydytettyä kasvikunnan rasvaa, kaakaovoi sopii myös hyvin kahviin. Käytän itse sitä.

ViestiLähetetty: 2016-02-26 13:24:18 
Poissa
sintti
sintti

Kookosöljy on tosi tuttu juttu.
Syön sitä, kissat syö sitä. Lotraan sitä hiuksiin joskus ja iholle silloin tällöin. Mutta naama on pysynyt rypyttömänä juuri sen ansiosta, että pesen sillä joka ilta ja sitä aina tuppaa jäämään naamaan yöksi.(luulo)
Olen pessyt sillä myös hampaita, mutta vain kokeeksi.Ei se niin hyvää ole kun hammastahna.
Ainoa ärsyttävä puoli on se pakkaus.
miten sen saa pysymään hygieenisena. Kun purkki on suuri ja kaivan sieltä million suuhun, million muuhun. Ai niin joo, ja saunassakin käytän sitä kuorintavoiteena suolan tai sokerin kanssa. Siihen sokeri sopii muuten oikein hyvin.
Ainoa missä en sitä ole käyttänyt on varsinainen ruuanlaitto. Siksi koska kaivelen sieltä purkista million mihinkäki. :-) Täytynee ensi kerralla jakaa, naamarasva - ja elintarvikekäyttöön eri purkkiin.
Kyllähän tämä hyvin tepsii, siis tämä mässyttely. Painoa on jo lähtenyt 5 kiloa, aamulla kävin vaa´assa.
Joojoo, nesteitä, mutta avian n sama mulle vaikka olisi kusta lähtenyt, kunhan vaaka vaan näyttää vähemmän.
Ihanaa viikonloppua Kaikille teille.
Tänään leivon jotain karppisämpylöitä ja teen illalla kaalipataa. Ajattelen vain itseäni, mina itserakas omahyväinen paskiainen.Kerrankin sjattelen vain itseäni! :lol:

ViestiLähetetty: 2016-02-26 14:49:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku.
Hammashoitoon kookosöljyä voipi purskotella.
Varttitunti, n. rkl, muistaa vaan sylkäistä pois ( bakteerit! ).
Hammaskivet saa kyytiä parissa viikossa.
Nih.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00