karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-19 14:53:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 157 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-08 22:20:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uskoin vakaasti ja vankasti olleeni vonkale koko elämäni! Vasta lukiossa rupesin katselemaan ala-asteen kuvia ja ymmärsin etten minä mikään vonkale silloin ollut. Neljänteen luokkaan saakka olen ollut ihan normaalipainoinen, ehkä kasvoista vähän keskimääräistä pyöreämpi. Silti olin koulukiusattu koko ala-asteen, mikä minulla niinkuin monella muullakin vaikutti kuvaan itsestäni. Uskoin seiskallanikin olevani kauhean lihava, mutta ratsastuskuvia katsellessa niin minähän olen ollut suorastaan hoikka. Silti, minua kiusattiin koko ylä-aste, jonka myötä aloin sitten " ihan oikeasti" lihota.

Jotenkin asenteeni omaa painoani kohtaan kuvastui yhdessä lukion terkkarin tapaamisessa. Menin normaalille vuosittaistarkastukselle ja terkkari hetken kanssani jutusteltua kysyi että miten sinä syöt? Muistan kuin eilisen päivän, kun ihan nolona takelsin kysymykseen : " Olen yrittänyt syödä vähemmän", terkkari katsoi hetken ihmeissään ja sanoi sitten ihan reippaana että niin meinasin lähinnä että syötkö monipuolisesti, juotko maitoa yms? Sitten taas kauhea selitys perään. Jälkeenpäin mietin että olin automaattisesti valmistautunut siihen että viitataan ylipainooni, niinkuin oltiin aina tehtykkin ja niinkuin olin aina saanut ymmärtää että olin lihava. Tälläkertaa joku halusi tietää syönkö terveellisesti, mikä oli ihan uutta minulle.

En ole ikinä ollut mikään karkipopsija, enkä erityisemmin tykkää leivoksistakaan, mutta hesellä ja pizzalla on tullut käytyä. Cocista olen ryystänyt alas minkä olen kerennyt, jätskiä syönyt ja suklaata olen rakastanut ihan pienestä saakka. Siitä luopuminen on ollut minulle todellinen taistelu. Nykyiseen Vonkale- muotooni olen tullut pitkälti sen seikan vuoksi että minä nyt vain satun rakastamaan telkkarin ääressä olemista suklaa- levy ja cocis pullo edessä. Herkutteluiltoja on ollut 7 kappaletta viikossa. Ja liikuntaa pyöreät nolla. En ole vuosiin laihduttanut, koska olen vain ajatellut että vonkale mikä vonkale ja kyllä minä varmaan jollekkin kelpaan tälläisenä.
Sitten yhtäkkiä tajusin että en kelpaa itsellenikään , enkä tule ikinä kelpaamaankaan , ja tässä sitä ollaan. Uutta elämää alottamassa. :)

ViestiLähetetty: 2011-07-11 18:16:48 
Poissa
sintti
sintti

17 vuotta kaksosten yksinhuoltajuutta ilman sosiaalista verkostoa, eli ei päässyt koskaan mihinkään pois kotoa,paitsi töihin.Sinnekin piti mennä autolla,kun piti ennen lasten hakemista päiväkodista käydä kaupassa.Vaikka elämä oli raskasta,niin ei se kulutus ollut juuri mitään.Ja mitäpä uupunut äiti muuta teki kuin lohdutti itseään hiilareilla.Henkinen horros kesti tähän päivään asti,mutta nyt se on loppu.Täältä tullaan elämä nro 2.

ViestiLähetetty: 2011-07-13 20:48:01 
Poissa
sintti
sintti

Paino lähti rajuun nousuun alettuani seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Pahimmillaan paino 94kg/165cm. Onnistuin kuitenkin huomaamattani pudottamaan painon 76 kiloon. Vuodessa paino on kuitenkin noussut 85kg. Tavoitepaino 65kg. Kovin pitkältä tuntuu matka. 4 päivää karppausta vasta takana ja äskön rohkaistuin jopa hommaamaan tunnukset tänne. Olo on kuitenkin (ainakin vielä) luottavainen. =D>

ViestiLähetetty: 2011-07-14 09:20:13 
Poissa
sintti
sintti

Mä olin lapsena pullukka ja vaikka koulussa ei kukaan siitä kiusannutkaan (sen verran pahasuinen oon aina ollu, että edes pojat ei uskaltanu ivata :lol: ) niin äidin sisko kiusasi senkin eestä. Oli jatkuvasti puristelemassa kylkiä ja mahaa ja huomautteli painosta. Viisas aikuinen todellakin. Kuudennella luokalla terveydenhoitaja otti mut seurantaan painon vuoksi (ei se nyt niiiiiin korkea silloin vielä ollut, ehkä jotain 70-75 kiloa, pituutta kuitenkin 166cm) ja kävinkin siellä koko kevätlukukauden viikottain punnittavana. Piti myös pitää ruokapäiväkirjaa. Tämän seurauksena painosta tuli jonkinlainen pakkomielle ja kesälomalla ennen yläasteelle siirtymistä pudotin painosta 15kg. Lopetin syömisen. Syksyllä piti jatkaa painoseurantaa ja samalla vaihtu terkkari. Sen jälkeen kävinkin terveydenhoitajalla viikottain sen vuoksi, että laihduin liikaa. :roll: Koko seitsemäs luokka meni käytännössä syömättä. Jos söin omenan, rankaisin itseäni parin tunnin hikilenkillä. Sairasta.

Ysillä aloin seurustelemaan ja pillereiden aloituksen myötä (16-vuotiaana) paino lähti taas nousuun. Sitten 17-vuotiaana muutin poikakaverin kanssa yhteen ja painon nousu räjähti käsiin, kun oli oma koti, jossa oli kiva kokkailla rakkaalle kaikkia herkkuja. 19-vuotiaana erosin ja kolmessa kuukaudessa tippui paino 89 kilosta 63 kiloon. Tosi terveellistä taas. Vuotta myöhemmin uus parisuhde kuvioihin ja paino pysyi 65 kilon tietämissä pari vuotta, välillä oli jopa alle 60 kiloa. Miehellä oli ratsastuskoulu ja päivittäinen tallityö piti huolen liikunnasta. Ratsastin paljon. Yhdessäolon viimeisen vuoden aikana olin jo täysin lamaantunut henkisesti ja jonkinlaista masennustakin oli kehissä (mies oli läpimätä paska), söin koko ajan. Paino nousi taas 85 kiloon. Eron jälkeen pari kuukautta ja paino oli 70kg, mikä oli ok, vaatekoko oli 36 (lihaskunto oli ihan mieletön). Nykyisen miehen tapasin puoli vuotta eron jälkeen ja taas reilun vuoden pysyin hoikassa kunnossa, kunnes aloitin ehkäisyrenkaan käytön. Lääkäri painotti, että sillä ei paino nouse. Eipä. Kolmessa kuukaudessa 7kg painoa lisää. Ja siitä se alamäki sitten alkoi. Taas alko kertyyn massaa.

Raskauden alkaessa painoin jo 96kg (rv 7+1), meinasin pyörtyä kauhusta. Luulin painavani jotain 85kg. :shock: Raskaus toi lisäkiloja kokonaiset 4. :mrgreen: Sairaalasta lähtiessä paino oli ~90 ja kahden viikon jälkeen 84kg. Imetys oli tehokasta. Sitten kuitenkin imettäminen alkoi takkuamaan ja kuukauden jälkeen imetin vain yöaikaan. Söin kylläkin koko ajan niin kuin imettäisin 24/7. Joka päivä meni vähintään yksi suklaalevy, vanukkaita, pullaa, karkkia, vaaleita sämpylöitä jnejnejne. Ristiäisissä painoin vielä 85kg, pari kuukautta ristiäisten jälkeen 93kg. :roll: Nyt poika on 9,5kk ja välillä paino on käynyt 85 kilossa, tänä aamuna painoa oli 88,2kg.

Karppausta oon kokeillut kerran aiemminkin, mutta puolen vuoden jälkeen lopetin hillittömän päänsäryn takia. Tällä kertaa ajattelin vähän paremmin perehtyä asioihin ja oikeasti lisätä niitä kasviksia ruokavalioon. Ei sillä, aina mä oon kova salaatin puputtaja ollut, mutta siinäpä se. Jäävuorisalaatin, tomaatin, kurkun ja paprikan lisäksi lautaselta on tosi harvoin löytynyt mitään muuta kasvikunnan edustajaa. Nyt prkl opetellaan! Tällä kertaa aion todellakin onnistua.

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-07-15 18:57:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Siis nämä tarinat ovat oikeasti surullisia. Niitä lukiessa alkaa melkein paruttaa, minkälaista mahdollisuuksien ja resurssien tuhlaamista se on, kun itsetunnon lyttääminen, julkinen ivaaminen ja pahansuopa vertaaminen toisiin alkaa jo lapsena. Kaikki eivät toivu koskaan henkisistä iskuista. :(

ViestiLähetetty: 2011-07-15 19:07:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

raksi kirjoitti:
Siis nämä tarinat ovat oikeasti surullisia. Niitä lukiessa alkaa melkein paruttaa, minkälaista mahdollisuuksien ja resurssien tuhlaamista se on, kun itsetunnon lyttääminen, julkinen ivaaminen ja pahansuopa vertaaminen toisiin alkaa jo lapsena. Kaikki eivät toivu koskaan henkisistä iskuista. :(
Näin juuri. Luultavasti suuri osa kärsii siitä läpi elämän. En tiedä onko oma loppulokseni parempi, kasvoin henkisesti vahvaksi mutta toisaalta ehkä hieman tunteettomaksikin. Muiden mielipiteet ja kohtalo eivät juurikaan hetkauta kuin ihan poikkeus tapauksissa ja lähimpien ihmisten osalta.

ViestiLähetetty: 2011-07-16 20:08:57 
Poissa
sintti
sintti

Noh, oma vonkale-stoorini alkaa varmaankin jo lastentarhasta. Katsoin, että 4-vuotiaana painokseni on merkattu 21kg (pituus 107cm - eli lasten bmi-laskurin mukaan ylipaino ja kyllä se käyrälläkin siltä näyttää) ja olen sitä ennenkin ollut pulska, en tiedä sitten, onko ruokahaluni AINA ollut hyvä, vai syöttikö vanhemmat vaan minua niin ettei se sopinut minulle. Äitini on persevää porukkaa, isäni taas ei ole koskaan ollut lihava, rotevimmillaan pieni pömppä talvisin joka sekin suli pois kesän tullen kun fillarikelit paranivat. (Nykyään joku 63kg vissiin, yli 170cm.)

Koulussa olin kiusattu, yllättävää? Ala-asteen ekat luokat se oli sellaista pientä nälvimistä, johon ihana opettajani puuttui ja sanoi, että on ihan ok, vaikken olekaan atleetti. Hän kehui kädentaitojani, piirrustukset yms. pääsivät aina keskiöön esille ja oli oikein ylpeä siitä miten laulan ja jaksan kannustaa muitakin laulamaan. Lukuaineetkin sujuivat ja käsityötunneilla olin aina viimeisenä ulos ovesta, vaikka kello oli pienelle ihmiselle jo "paljon". Opettajani otti sen panostuksena kouluun ja kannusti minua liikkumaan vapaa-aikanakin, vaikken tunneilla jaksaisikaan (koska minulle naurettiin, valittii viimeisenä joukkueeseen jne.)
Sitten vaihdoin koulua, koska tuossa koulussa ei tosiaan ollut kuin ekat luokat ja siellä koko helvetti pääsi irti. Opettajani otti minut silmätikukseen. En osannut koordinoita liikkeitäni, en ollut sulava, en pitänyt hikoilusta tai nakuilusta (En vieläkään :lol: ). Sitten aloin äkkirytinällä saada painoa sekä naisellisia muotoja sekä finnejä, lopulta menkatkin kun olin vain 10 vuotias pieni tyttö (henkisesti ainakin). Opettajani - se hirveä - ei ymmärtänyt etten tahdo mennä toisten tyttöjen kanssa suihkuun kintut veressä (anatomiani ei soveltunut tampooneille, eikä vieläkään) - muut naiset varmaan ymmärtävät miten NOLOA sellainen voi olla tytölle, jonka KENELLÄKÄÄN kaverilla tai luokkalaisella ei ole vielä samaa "kohtaloa". Kaiken lisäksi opettajani päätti että olen jotenki pipi päästäni, koska en oppinut hänen opetuksellaan, esim. matikkaa.
Ope pisti minut käymään koulupsykologilla joka sijaitsi toisaalla, aika usein kävi niin, että jouduin käymään koulupäivän aikana siellä, joskus ehdin takaisin kouluun syömään, aina en, myöskään välipalaa en ehtinyt syödä. Kotona siis oli kiljuva nälkä.

Näiltä vuosilta muistan sen, miten söin viiliä, mihin kippasin sokeria ja kanelia, itkin ja söin sitä miettien "no ollaan sitten lihavia saatana kun opettaja ja rehtorikin niin sanoo!" Jos joku tuli kotiin silloin, viskasin viilikupin nopeasti jonnekin jemmaan... isäni (yksinhuoltaja) uskoi, että söin viiliä välipalaksi tarpeeseen, kera hedelmien tms. Noup, ei se niin mennyt mutta häpesin. Tämän muistan olleen ikänäni ainoa "häpeäsyöminen" mitä harrastin. Hälyyttävän siitä tekee mielestäni se, että olin 11 vuotias.
Samaan aikaan rakas isoisäni kuoli... itkettää vieläkin kertoa edes. Joten ei siitä sen enempää.

Kamalan opettajani kohtalona oli se, että hän lopulta sai kenkää, liian myöhään vain minua sillä auttaakseen. Kerroin reksille miten ope on alkkis, haisee, tulee mustelmilla kouluun opettamaan... minua ei uskottu, ennen kuin ko. ope tuli joulujuhlaan hame auki huutamaan lapsille. Hyllytettiin saman tien.
Sellainen nainen... alkoholisti, kykenemätön opettamaan ja huoltamaan itseään... sellainen nainen syöksi minut tälle tielle. Olin sentään vain pieni lapsi. Vaikka ikäisekseni kehittynyt fyysisesti ja henkisestikin (jotkut sanoisi että pikkuvanha), kuitenkin vasta lapsi jonka piti kasvaa aikuiseksi aivan liian varhain.

Yläasteella luokanvalvoja ryssi entuudestaan huonoa omanarvontuntoani ja vaikka olin kehittänyt paksun nahkan omanikäisten kiusalle; harmitti opettajien kohtelu minua niin, että viikonloput meni juhliessa "vapautta".
Samalla, siinä 13 vuotiaana hankin e-pillerit ja minulla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta.
Tappava yhdistelmä jota en tajunnu lopettaa ennen kuin kilot oli jo tulleet, vasemmalle ja oikealle. E-pillerit lopetin 18 vuotiaana periaatteesta. Sanoin miehelleni, että tahdon OMAN kiertoni takaisin ja jos SINÄ et halua vauvoja niin sun vuoro tehdä asialle jotain. (Tekikin, ehkä 2 kuukautta... :P sitten ajatus oli kypsynyt hänellä, että minä olin se, vaimo, äiti lapsilleen.)

Yläaste oli siis melko helvetillistä minulle. Päiväni meni näin: nousin, myöhässä kouluun, jälki-istuntoon, kotiin, jääkaapin kautta läksyjen ääreen syömään, läksyt jäi kesken, nukkumaan muutamaksi tunniksi, syömään "jotainihansamamitä", nukkumaan josta nukuin aamuun ja jälleen pommiin... sama jatkui. Puoli vuotta tuota. Masentaisiko muitakin??? Ei sosiaalista elämää, ei ymmärrystä miksi.... sitten sain tuon kilppari-tuomion. Aloin rämpiä kohti valoa, mutta yläastetta se ei enää pelastanut vaan sain ehdot, suoritin ne ja halusin mennä vielä kymppiluokalle kertaamaan.
Silloin löysin nykyisen aviomieheni... hän oli itse VIELÄ enemmän romu, kuin minä, ja yhtäkkiä olin jonkin arvoinen! Jonkulle jotakin! Autoin häntä ylös kuopastaan ja hän tsemppasi minua koulutöissä ja preppasi kieliä kanssani. 10. luokalta lähtiessäni todistuksessa möllötti ennätysmäärä ysejä ja kaseja sekä pari kymppiäkin! Eikä yhtään hylättyä.

Lukiossa masennuin uudelleen. Se ei ollut mitä odotin. Tai ehkä itse en ollut sitä mitä odotin. Painokin alkoi taas nousta... (siinä vaiheessa painoin ehkäpä 95-100kg) Vuonna 2007 hautasin 3 ihmistä. Rakkaimman isoäitini, rauhansatamani. Sitten mieheni isoäidin, se oli paha paikka miehelleni...joten myös minulle. Sitten vielä äitini rakkaimman ystävän, joka kuihtui syövän takia parissa kuukaudessa. Samaan aikaan isäni kävi 3 kertaa leikkauksessa joutui hengityskoneeseenkin... siskoni synnytti keskosen... veljeni alkoholisoitui pahasti isoäitimme menetyksenkin vuoksi... olin niin syvällä siinä, että autoin kaikki MUUT läpi tämän perhehelvetin, että unohdin itseni. 2008 lopetin lukion kesken ja hain amikseen, joka sekin jäi kesken, mutta terveydenhuolto pelasi!!! Sain apua.

Sen jälkeen painoni laski tasaisesti, tai ei ainakaan noussut.... Sain pojan. 2 viikkoa synnytyksestä punnitsin itseni: -14kg! Jipii!!! Tämä siis kesäkuussa 2009. Sitten tuli kotiäiteys. Remontti (keittiöremontti on pikaruoan kulta-aikaa!?) ja aviokriisi. Niin kauan olimme jaksaneet tukea toisiamme että sitten menetimme kontrollin.
Puoli vuotta sitten pääsimme takaisin pinnalle, sitä ennen karppasimme yhdessä 4kk. Viime Tammikuussa tein positiivisen raskaustestin... Aloin odottaa toista poikaamme. Hänen laskettu aikansa on syyskuussa. Ikävä kyllä, hän kuoli jo maaliskuussa kohtuuni. Päätin, että vaikka tämä on elämäni kamalin paikka, menettää lapsi, että hän ei kuollut turhaan... vaikka hän olikin kipeä, kyllä, niin nyt äiti pitää huolta itsestään. Esikoisenkin takia.
Joskus toivottavasti saamme vielä sisaruksen esikolle. Sillon toivoisin olevani järkevämpi. Käyttäväni raskausajankin niin, että kiloja ei tule (aivan kuten esikoisenkin aikaan) ja muutenkin herkuttelevani luvan kanssa, ei piilossa enää milloinkaan...

Oikeastaan kirjoitin tähän paljon enemmän kuin tajusin haluavani kirjoittaakaan. Mutta ei ole yksiselitteistä syytä miksi olen lihava - tai miksen ole jo laihduttanut. Nyt ei ole elämäni paras aika alkaa tähän projektiin, mutta koska on, jossei nyt? Jos nyt sain voiman tähän, muutama kuukausi vauvani kuoleman jälkeen, tiedän, että pystyn ja että pystyn paaaaljon enempään kuin mitä kukaan opettajistanikaan ikinä olisi osannut kuvitella. Että OSAAN.
En ole vain joku läski sontakasa jota käyttää hyväkseen ja mollata. Teen tämän lapsieni takia, tuon yhden, joka tarvitsee esimerkkiä, sekä tuon yhden, joka ei koskaan saanut elää meidän kanssamme, sekä tuolle (ja tuolle ja tuolle?) pienelle, joka on vielä joskus tulossa meidän perheeseemme.

En halua olla paska esimerkki. Enkä laiska. Enkä tuntea syyllisyyttä enää.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 22:14:02 
Poissa
mutukarppi
mutukarppi

En osaa tähän muuta sanoa kuin :hug:

ViestiLähetetty: 2011-07-18 07:26:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PekoniPannu kirjoitti:
En halua olla paska esimerkki. Enkä laiska. Enkä tuntea syyllisyyttä enää.
Et todellakaan ole mielestäni paska esimerkki. Uskallan jopa väittää että taustasi ei ole ollenkaan ainutlaatuinen - valitettavasti. Liian monelle, jo lapsena paino-ongelmiin ajautuneelle on käynyt samalla tavoin: Ongelmat pohjautuvat ikätoverien ja myös vanhempien ihmisten kuten opettajien alentavasta kohtelusta. Lapset osaavat ja ovat julmia. Ammattitaidottomat opettajat ottavat silmätikukseen. Se on sellainen yhtälö että harva lapsi siitä selviää ilman etteikö se jotankin vaikuta. Ja yleensä negatiivisesti.

Minä tiedän, olen kokenut samanlaista kohtelua niin ikä- ja luokkatovereilta kuin opettajiltakin. Onnekseni koitui se että olen perusluonteeltani kusipää ja auktoriteetti vastainen, joten opettajat aika usein jättivät minut mieluummin omiin oloihinsa kuin kuuntelivat pään aukomista koko luokan kuullen osaamatta sanoa mitään muuta vastaan kuin "**** tulee sitten päivän päätteeksi jälki-istuntoon." Johon minä sitten vastasin useinmiten että "tulen jos kerkiän" ja tulin jos siltä tuntui. Usein ei tuntunut.

Opin minä tuolta koulu ajalta yhden asian. Minun lapsiani eivät opettajat sorra, ei ainakaan niin kauan kun mulla peukalo heiluu. Yhden kerran olen joutunut vanhimman (nyt jo aikuinen) lapsen kohdalla ilmoittamaan rehtorille että jos ei käyttäytyminen opettajalla muutu niin satun osoitteen tietämään. Rehtori ymmärsi yskän ja hoiti asian kuntoon ilman että siitä tarvitsi tehdä suurempaa haloota. Ehkä minun onnekseni ;)

Syyllisyyttä sinun PekoniPannu, minun eikä kenenkään muun joka on joutunut lapsena tuollaisen TERRORIN kohteeksi, ei tarvitse tuntea. Ei nyt ei vastaisuudessakaan. Mielestäni sellaiset opettajat joihin olemme lapsena törmänneet, pitäisi tunkea takaisin läpeen ja hyvin tarkkaan harkita, nussitaanko niitä uudestaan maailmaan.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:52:11 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos hyvästä aiheesta, tosi hienoa, että porukka pääsee täällä tuulettelemaan tunteitaan häpeilemättä. Ja rispektiä vaan teille kaikille, jotka uskallatte hyvinkin avoimesti kertoa omista taustoistanne, aikasten koskettavaa luettavaa.

Itselläni painon kertyminen lähti niinkin perinteisestä (teko)syystä kuin parisuhde. Olen edelleen saman miehen kanssa, jonka tapasin siis rippileirillä ollessani isosena. Ihan ensin painoa ei alkanut kertymään kun halusi näyttää toisen silmissä mahdollisimman hyvältä, etenkin kun mieheni urheilee (edelleen) puoliammattilaisena. Kun sitten alkoi suhde vakiintumaan, kävikin niin klassisesti, että turvallisuuden tunne painoi kaiken itsekriittisyyden jonnekkin syvälle siten, että edelleenkin näen peilikuvani suhteellisen viehättävänä, vaikka esimerkiksi en ole moneen vuoteen antanut itsestäni ottaa valokuvia, joista siis todellisuus kyllä paistaa silmään ja kovaa!

Kuten esittelyssänikin kerroin, minulla on todella kierosti ongelmana liian hyvä itsetunto. Näen itseni suhteellisen viehättävänä huolimatta siitä, kuinka paljon inhoan katsoa itsestäni valokuvia. Jotenkin siis päässäni ilmeisesti vääristän peilikuvan näyttämään paremmalta kuin se todella on. Olenko muuten ainoa, jolla tämä menee näin, olisi hauskaa kuulla muiden kokemuksia tällaisesta?

Nykyään jokainen uusi vuosi ylipainoisena alkaa käymään yhä raskaammaksi, enkä jaksa enää olla tällainen. Tämäkin kesä on ollut osittain täyttä tuskaa, kun minäkin haluaisin käyttää minishortseja ja maata rannalla bikineissä ilman häpeän tunteita.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:03:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

0rastus kirjoitti:

Kuten esittelyssänikin kerroin, minulla on todella kierosti ongelmana liian hyvä itsetunto. Näen itseni suhteellisen viehättävänä huolimatta siitä, kuinka paljon inhoan katsoa itsestäni valokuvia. Jotenkin siis päässäni ilmeisesti vääristän peilikuvan näyttämään paremmalta kuin se todella on. Olenko muuten ainoa, jolla tämä menee näin, olisi hauskaa kuulla muiden kokemuksia tällaisesta?

Jep, on... Vessan peili näyttää vaan naaman, ja itse näen senkin jotenkin eri tavalla kuin kamera tai muut. Järkytys iskee sovituskopissa, kun otan aina ensin 2 numeroa liian pieniä vaatteita "kun vaikka oon iso niin en nyt NIIN iso kuitenkaan", ne ei menekään päälle ja sovituskopin peilit näyttää järkyttävän totuuden...

ViestiLähetetty: 2011-07-18 11:09:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

0rastus kirjoitti:
Näen itseni suhteellisen viehättävänä huolimatta siitä, kuinka paljon inhoan katsoa itsestäni valokuvia. Jotenkin siis päässäni ilmeisesti vääristän peilikuvan näyttämään paremmalta kuin se todella on.

:smt039 Peilikuvani on aina paremman näköinen kuin valokuvat. Puolustaudun sillä, että kyllähän vaikka huippu-urhellijoistakin saa tosi mäntin (ja paksun) näköisiä valokuvia, kun kesken vauhtia nappaa. Voi kyllä olla, että peilin edessä tulee aina vähän ryhdistäydyttyä, valokuva näyttää lösähtäneen todellisuuden. Vika on enemmän ryhdissä kuin läskeissä.

Toisaalta kukas sen sanoo, mikä se todellinen näkö on? Onko valokuva jotenkin todellisempi kuin jatkuva livekuvastriimi, jota kuitenkin toisistamme enimmäkseen katselemme?

Ulkonäköitsetuntoa on iän myötä tullut lisää, reilut 30 vuotta sitten vähän vaille tämänkokoisena tunsin olevani muodoton tankki, nyt (vaatteet päällä tarkasteltuna) ihan ok.

Minusta on kyllä ihan myönteistä vain, jos ei inhoa ulkonäköään.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:24:43 
Poissa
sintti
sintti

Joo siis kyllä toki pidän sitä täysin myönteisenä asiana etten itsesäälissä ryve :D Tuossa itsetunto-jutussa ongelmaksi muodostuu ehkä välillä vähän se, että olisi toisaalta omalla kohdallani hyvä, jos olisin vähän tyytymättömämpi ja siten saisin itseeni enemmän motivaatiota. Toki siis olen aivan äärettömän iloinen siitä, etten anna painoni vaikuttaa siihen kuka olen ihmisenä. Siksi tuosta asiasta vineeminen onkin vähän nurinkurista ja kuulostaa oudolta, mitenkähän tuonkin paremmin selittäisi? :lol:

Valokuvat ovat itseni kohdalla kyllä ongelma aina eli ei auta vaikka kuinka vetäisi vatsaa/leukaa sisäänpäin, aina ne tulee järkytyksenä :/ Siksipä tuo peilikuva -juttukin hämää, että kuinka (positiivisesti?) vääristyneenä itseni sitten koen kun kuvat näyttää sitten miltä näyttää.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 12:37:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En tunne lainkaan itsesääliä, vaikka itseinhoa ylipainostani tunnenkin. Olen hirvittävän vittuuntunut ja kyllästynyt omiin sepityksiini, joilla olen itseäni lihomisessani tukenut.

Koen siis, että vittuuntuminen omiin tekosyihin ja todellisuuden hyväksyminen ovat minulle tarpeellinen voimavara elämäntapamuutoksessa. Itsetyytyväisenä en kyllä vaivaudu tekemään muutoksia.

ViestiLähetetty: 2011-07-18 13:41:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vonkaleeksi iän ja miesten myötä.

Jokin varmaan muuttui siinä kahdenkympin tienoilla. Yleinen aktiivisuus elämässä mahdollisesti vähentyi ja ruuasta nauttiminen aloitettiin varsinaisesti vasta kotoa poismuuton jälkeen. Koskaan en ennen varsinaista liikuntaa harrastanut ja nuorena sitä vain pysyi hoikkana, vaikkakin päärynämuoto oli silloin jo nähtävissä ja paksuja pohkeita silloinkin jo harmiteltiin :lol:

Molemmat pidemmät parisuhteet ovat tuoneet 15 kg nopeasti ja väliajalla lisää. Ja vieläkään ei täysin stoppia saatu, vaikka henkilökohtainen kauhuraja on ylitetty jo monta kertaa(seuraava etappi 100 kg, johon pelottavat 700 grammaa matkaa).

Sitten päästäänkin siihen itsetunto- ja itsesääliasiaan. Ensimmäinen on aivan nollissa ollut aina ja toinen tapissa aina(koko ikäni ollut sekä oman äidin että ikätoverien kiusaama pizzanaama ja hieman synkkä ihminen muutenkin :roll: ). Itse nostaisin itsetuntoasiat ykköseksi jo ennen laihdutusta. Minulla laihdutus ei vain säälin keskellä suju. Ei ole omaa tahtoa ja mies ei jaksa kantaa, eikä kuulukaan. Itsesäälin potemisen lopettaminen on siis ykkösenä työn alla. Aseena lähinnä pakotettu ajattelutavan muutos/itsepsyykkaaminen, jota harjoitettu nyt n. kuukauden ajan. Rankkaa on, mutta toimii ja suosittelen kaikille :)

ViestiLähetetty: 2011-07-19 12:13:20 
Poissa
sintti
sintti

Ai miten musta tuli vonkale?

No ihan yksinkertaisesti syömällä!!! Järki sanoo, että ei tarvii syödä enempää, mutta jokin muu vaatii lisää herkkuja mun suuhun.

Syön ruokaa sen maun takia. Mulle ois ihan sama jos kurkussa ois joku luukku mistä sapuskat valuis rinnuksille sen maistelun jälkeen, mutta kyllä se maku on tärkein juttu mulle...

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-07-23 19:52:36 
Poissa
sintti
sintti

Olin lapsesta asti vähän pyöreä, mutta en varsinaisesti lihava. Muistan että viidennellä luokalla eräs poika sanoi minun olevan pyylevä. Voi kauhistus, muistan edelleen sen musertavan häpeän tunteen. Nyt kun katson kuvia, en todellakaan ollut ylipainoinen, mutta joidenkin tosi hoikkien luokkakavereitteni rinnalla toki isompi.

Lukiossa pituuskasvuni oli jo suunnilleen päättynyt, olen siis 173cm. Silloin muistan olleeni mielestäni järkyttävä läski. Painoin 66kg, olin siis aivan normaalipainoinen, ja kuvissa tosi nätti ja sopusuhtainen.

Siitä ne kilot sitten alkoivat kertyä vähän kerrassaan. Aina välillä jonkun kuurin avulla sain kiloja pois, ja sitten taas korkojen kera takaisin. Opiskelu, parisuhde, kaksi lasta... tuttu kuvio monelle.

Olin pitkään 92-95kg, silloin harrastin edes jotain liikuntaa. Viime vuodet ovat menneet tosi vähillä liikkumisilla, ja se näkyy painon jatkuvana hilautumisella ylöspäin. Välillä on ollut jopa vuoden taukoja, etten ole käynyt edes vaa'alla, ei ole voinut vähempää kiinnostaa. Olen syönyt masennukseen ja ahdistukseen, lohtusyömistä joka vain lisää itseinhoa ja vie uskoa siitä että edes voisi onnistua.

Niin minusta tuli vonkale.

ViestiLähetetty: 2011-07-25 09:37:32 
Poissa
sintti
sintti

Nuorena olin laiha, löysin vakipoikaystävän aloin pullistua. Erosin ja laihduin.
Sitä onnen aikaa kestikin muutaman vuoden ja löysin miehen ja taas alkoi pullistuminen. :oops:
Muutettiin yhteen ja työpaikka olikin 7 km sijasta enää 800 m (kävely siis puuttui, eikä viittinyt lähteä erikseen lenkille)
Sitten muutettiin vähän pitemmälle, mutta sainkin auton kun alkoi eräs tuntematon ahdistella niillä työmatkakävelyillä
:roll:
No sitten tuli lapsettomuushoidot, joista jokaisesta uudesta lääkemuotokokeilusta tuli muutama kilo lisää huomaamatta.
Vauvaa ei tullut mutta mahanrellukka tuli [-o<
Sitten tuli erinäisiä dieettejä kokeiltua ja viime vuonna otin itseäni niskasta kiinni ja olen jo saanut viime vuoden lokakuusta
tähän hetkeen -7 kg. Tavoitteesta puuttuu vielä 3 kg ja olis tarkoitus että kun syyskuussa täytän tasalukemia, että se olis silloin jo poissa. Tuekseni olen saanut pt kuntosalilta ja muutaman hyvän kaverin tukemaan painon tippumista ja muutoksia ruokavalioon. Nyt tartteisin lisää vinkkejä ja tukea että saisin jälleen kipinän seuraavaan 10 kg. [-o<

ViestiLähetetty: 2011-07-25 22:20:53 
Poissa
sintti
sintti

Ala-asteella joko neljännellä tai viidennellä luokalla aloin pulskistua. pienenä olin aina tosi hoikka ja pienikokoinen. semmonen siro. Aloin siis ala-asteella lihomaan ja syyksi uskoisin lievän masennuksen koulukiusaamisen takia. yläasteella kiusaaminen jatkui niin ettei minua huomattu eikä minulle puhuttu jos ei ollut aivan pakko. Olin aina aivan yksin. Aloin siis syödä pahaan olooni. tällä hetkellä painoa 108 kiloa ja tavoite on 60 kiloa.

ViestiLähetetty: 2011-11-07 20:53:10 
Poissa
sintti
sintti

Täytyy tähän alkuun sanoa, että olen aikalailla vonkaleen rajamailla nyt (painoindeksi n.29,5, painoa tippunut 7 kiloa 4 karppausviikon aikana)! Halusin silti kirjoittaa tähän, sillä aihe tuntui niin sopivalta.

Olen hyvin perso makealle, voin vetää helposti suklaalevyn ja karkkipussin tunnissa. Kerran taisin vetää kaksi suklaalevyä alle puolessa tunnissa :oops: päälle vielä pari vanukasta, muffinsseja, mitä vaan missä on sokeria. Tälläisen mässäystuokion jälkeen olo on aika... sanoinkuvaamaton. Lievä morkkis.

Yleensä aamuisin olo oli ihan ok, söin puuroa ja hedelmää. Koululounaskin meni vallan normaalisti. Sitten joskus yhden-kahden aikaan alkoi karkkihammasta kolottaa. Kuin joku ääni pään sisällä olisi sanonut että "et pärjää ilman sokeria" tai "vaan karkki voi pelastaa tän päivän". Kuulostaa typerältä kun sen kirjottaa ylös mutta näin se oli. Eniten harmittaa se, että monesti peruin jopa sovittuja tapaamisia ystävien kanssa, jotta pääsisin möyssäämään omassa rauhassa. Plus vieläkin muistan sen häpeän latoessani herkkuja liukuhihnalle ja pelon siitä, jos joku tuttu nyt marssisi kauppaan.

Karppaus on tehnyt ihmeitä minulle. Syön vieläkin päivittäin palan tummaa suklaata (70-80%), mutta SE RIITTÄÄ. En ole moneen vuoteen syönyt näin terveellisesti. Ja tarkoitus on jatkaa niin kauan kuin vain sisua riittää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 157 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00