karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-21 18:07:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1184 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1060 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-07-26 14:40:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aviiton kirjoitti:
Heipä hei juuri rekisteröidyin, koska kipeästi haluan olla laihempi. BMI on vissiin 36-37 välillä (185cm, 125kg).

Huonoin asia on, että olen vielä alaikäinen... ikää mittarissa semmosen 14vuotta. Ongelmat aina siinä, että äippä ja iskä vääntävät ruoan eikä puutu siihen paljonko tai kuinka usein syön. Ruokailu menee normaalin koulupäivän aikana näin:

Aamupala: Useinmiten ei mitään, ehkä vettä ennen kouluunmenoa.
Kouluruoka: Jos on ''hyvää'' ruokaa nii silloin tulee syötyä. Koulussa tulee yleensä myös naposteltua kaikennäköstä karkkia sun muita roskaruokaa.
Illallinen: 2filettä kanaa, 3-4kauhallist riisiä TAI 3-4 perunaa. Jonkinverran salaattia ja yleensä juomana toimii vesi.
Iltapala: Välillä tulee otettua 2-4leipää. Joskus en syö, joskus syön.

Liikuntaa ei jaksa ku ei oo ketään ketä sitä minun kanssa tekisi tai kannustaisi siinä. Joten päivät menee yleensä kavereiden kanssa pelatessa ja istuessa kotona. Toivon saavani joitain vinkkejä täältä ja muutakin, että jaksan ruveta ylipäätänsä laihduttamaan. Vanhemmat ovat yleensä töiden jälkeen väsyneitä, joten heitä ei urheilukaan maita ja roskaruokaa tulee syötyä about kerran 1-2viikossa kun he eivät jaksa tehdä ruokaa.

PS. Jos tavoitteen tässä sanoisin, se olisi ehkäpäs laihduttaa 100kiloon.

Aviitonille: Itse tutustuin eka kertaa Atkinsiin juuri 14- vuotiaana, ja laihdutin silloin 14 kiloa.
Yritin pitää hiilarit matalina , mutta en juurikaan tiennyt mistään muusta mitään.
Parhaiten on jäänyt mieleeni, että siihen aikaan lempiruokani oli makaroonilaatikko :wink:
Äiti oli laittanut sitä iltaruuaksi ja mulla oli hiilarit täynnä - pyysin laittamaan aamupalaksi voissa paistettuna ja huomioin sen sitten seuraavana päivänä muun ruuan suhteen. Eikä se lopputulokseen vaikuttanut.
Kyllähän vanhemmat silloin kauhistelivat mun syömisiäni, mutta pidin pääni - suosittelen kyllä tutustumaan tähän elämäntapaan hieman tarkemmin kuin minä aikoinaan ja noudattamaan kohtuutta, olethan vielä "kasvuiässä" , vaikka pitkä poika/tyttö oletkin.
Tsemppiä sulle, muistan millaista se oli 14- vuotiaana, vaikka siitä onkin aikaa, nyt jo oma poika kohta 13 v .
Mutta: - jätä ne karkit ja roskaruuat :evil: joskus vaikka tummaa suklaata (yli 70%)pari palaa
- älä panttaa - syö tarpeeksi! jos olet syömättä, se kostautuu ahmimisena
- perunaa voit (mun mielestä) jonkin verran syödä, syön joskus itsekin
- jätä pois ne makeat,sokeri, valkoiset jauhot, riisi
- syö paljon vihanneksia ja marjoja

Tarina kertoo,että kilpikonna voitti jäniksen juoksukilpailussa...

ViestiLähetetty: 2010-07-26 22:32:34 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Aviiton:
Ei alaikäisyys ole mielestäni este laihduttamiselle, kun se tapahtuu järjen rajoissa eikä ravintoaineista tule puutetta. Näin on jo väistämättä käynyt, jos tuo esimerkkiruokailusi pitää paikkaansa, eli et missään nimessä huonolla tiellä ole. Jos on motivaatio kohdallaan, niin ihan varmasti karpilla saat tuloksia aikaan. Ja sun pitää sit pyytää, et saat käydä itse kaupassa tai laittaa kauppalappu, et mitä ruokaa tuodaaan kaupasta. Jos luet vaikkapa muutaman hyvän karppikirjan ja pyydät vanhempiasikin niihin tutustumaan, niin uskon että saat kannatusta projektillesi. Ja täällä foorumilla on hyvä henki ja aina saa apua ja tukea, jos vain viitsii kysyä. Tsemppiä koitokseen!
Se mitä itse muistan, kun olin teini-ikäinen on se, että tahdonvoima voi olla hallitsematon (helposti päiväkausia syömättäkin) ja toisaalta hermot ovat n.sentin mittaiset. Eli jos pidät välitavoitteet tarpeeksi pienenä, niin tuloksia syntyy varmasti. Jos yrität taas hotkaista tai tässä tapauksessa laihduttaa koko ylipainon kerralla, tulee rimakauhu ja... Eli norsukin syödään paloina, sitähän se laihduttaminekin on.
LiipaLaapa kirjoitti:
Lisäksi viime vuoden puolella todettiin lievä munuaisten vajaatoiminta. Ja nyt kevään ajan maha on ollut ihan sekaisin, kaikki mahdollinen on tutkittu, joten apua voisi löytyä ruokavaliosta. Siinäpä niitä syitä laihtumiseen sekä ruokavalion miettimiseen.

Karpannut olen aikaisemminkin. Nyt en kuitenkaan ole täysin karpiksi uskaltautunut noiden munuaisten takia. Pitäisi kysyä lääkäriltä mitä mieltä hän ruokavaliosta on?

Riippuu hyvin paljon lääkäristä, että mitä hän tietää karppauksesta vai tietääkö mitään. Antti Heikkilä on lääkäri kyllä ja tietää sanoa, että munuaistauti ei ole ruokavalion este. Kun ei tässäkään syödä yhtään enempää proteiinia, kuin virallisterveellinen suosittelee! Muista se, ettei tämä ole runsasproteiininen ruokavalio vaan energia otetaan rasvasta, proteiinista saadaan rakennusaineet (ne on tärkeitä!) ja hiilari on kanssa energiaa, sitä nyt väkisin tulee rehupuolesta jonkin verran. Suositushan on siis 0,8-1,5g/painokilo imeytyvää proteiinia/vrk. Jos punttaa hulluna ja sitä rataa, voi saanti olla 2-2,5g, mut tuskin koskee sinua. Jos syö n.1g niin tuskin ne munuaiset siitä harmistuu. Luultavasti se vajaatoiminta liittyy juuri siihen verenpaineeseen, joka sekin laskee helposti karpilla (ja magnesiumin riittävällä saannilla: http://tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95). Omaa funtsintaahan se vaatii, kun on sairauksia, mutta ei siitä kyllä mitään haittaa kenellekään ole, että joutuu (tai saa) opiskella ravinnosta. :) Tsempit sullekin!

ViestiLähetetty: 2010-07-26 23:51:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tännehän on paljon ilmaantunut uusia ihmisiä viime viikkoina. Tervetuloa vaan kaikille tasapuolisesti ja malttia uuden ruokavalion opetteluun.

ViestiLähetetty: 2010-07-28 19:35:25 
Poissa
sintti
sintti

kohta 34 vuotta täyttävä nainen, pituutta 170cm painoa 130kg, BMI ei hajuukaa mut varmaan paljon :roll:
tarkemman painonseurannan ja laihdutuksen aloitan kuhan tuun häämatkaltani :D ny ei jaksa stressaa sitäkin, koitan nauttia, vaikka olenkin lihava morsian :cry:

ViestiLähetetty: 2010-07-29 16:48:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

moi, 27v...

Olen ylpeä kahden lapsen äippä, Emma -08 ja Lucas -09

Karppailen ilman ruokapäikkäriä, oon jättänyt pois potut ja vaaleat leivät!! luomu ja superfoodit puhdistamon, marjasmoothiet tilalle! niin ja tottakai voi ja kasvikset!!!!

ViestiLähetetty: 2010-07-31 04:04:58 
Poissa
sintti
sintti

Moikka vaan. Olen nelikymppinen 5 lapsen äiti ja totaalisen kyllästynyt läskeihini! :evil: Olen yrittänyt monen monta kertaa laihduttaa, onnistumatta. Pituutta on 168 cm ja painoa tällä hetkellä 100 kg. Olen karppaillut nyt 6 viikkoa ja paino on jo pudonnut 7kg. Nyt on ensimmäisen kerran moniin vuosiin sellainen fiilis, että tämä onnistuu! :)

ViestiLähetetty: 2010-07-31 17:52:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

leppäkerttu kirjoitti:
Moikka vaan. Olen nelikymppinen 5 lapsen äiti ja totaalisen kyllästynyt läskeihini! :evil: Olen yrittänyt monen monta kertaa laihduttaa, onnistumatta. Pituutta on 168 cm ja painoa tällä hetkellä 100 kg. Olen karppaillut nyt 6 viikkoa ja paino on jo pudonnut 7kg. Nyt on ensimmäisen kerran moniin vuosiin sellainen fiilis, että tämä onnistuu! :)

Hyvä alku etten sanois. :smt023

ViestiLähetetty: 2010-07-31 21:12:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

KiloKeiju kirjoitti:
...koitan nauttia, vaikka olenkin lihava morsian :cry:

Höpsis, KiloKeiju :hug: Morsian on kauneimmillaan juuri sellaisena kuin on :smt057

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-08-05 20:48:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi, täällä myös aloitteleva!

Mies on jo jonkin aikaa höpissyt hiilareitten vähentämisestä ja itsekkin rupesin tietoa ahmimaan. Hiilihydraatit on siis vedetty minimiin.
Olen 25v. nainen/neito ja ylipainoa on tullut kannettua mukana 6 vuotta. BMI aloittaessa 31,8. Olen 172cm pitkä ja 94kg on lähtöpaino. Huisia olisi olla joskus normaalipainoinen..! 8)
Hyvältä ainakin toistaiseksi vaikuttaa, maanantaina virallisesti aloitettiin. Paino laskenut jo pari kiloa, mitä en olisi kyllä uskonut.. toivottavasti jatkuu vaan :D
Tänään on ollut vähän huonompi olo, huimausta kun nousen ylös (on kyllä matala verenpaine joten menee sen piikkiin) ja rasvoista on ollut hieman hätä että tuleeko niitä tarpeeksi. Vissyä pitäisi juoda myös enempi. Muuten lenkillä jaksaa hyvin eikä mieskään ole töiden jälkeen kaivannut päikkäreitä.

Luvassa todennäköisesti tyhmiä kysymyksiä, mutta tuskin olen yksin täällä ihmettelemässä.. hope so.

ViestiLähetetty: 2010-08-06 09:26:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kity kirjoitti:
Vonkale täällä moi. Pituutta löytyy 165cm ja painoa 101.7 tänäaamuna mitattuna, BMI 37.1. Lähtöpaino keväällä oli 108kg josta olen siis onnistunut jo muutaman kilon puottamaan. Karppauksen olen aloittanut ihan vasta, lisäksi olen lisännyt liikuntaa pyöräilyn muodossa ja tarkoitus olisi syksyllä aloittaa säännöllinen uinti 1-2krt/vk.

Tavoitteena olisi nyt alkuun 80kg ja kun siihen päästään (silloinkin vielä ylipainoinen) niin kattellaan jatkoja. Useamman kerran olen yrittänyt laihduttaa, välillä laihtunut jopa 10kg, mutta kaikki aina tulee korkojen kanssa takaisin. Josko tästä karppauksesta saisi elämäntavan ja saisi painon pudotettua ja pysymään tavoitteessa :)

Minä en olisi ikinä pystynyt kuvittelemaankaan monia kertoja laihduttaneena (tai pikemminkin sitä yrittäneenä), että laihduttaminen voisi olla näin helppoa ja mukavaa. Olo on niin onnellinen kun huomaa että joka päivä paino vain tippuu, vaikka välillä on lipsuttukin :D -9kg keväästä lähtenyt ja vanhat housut mahtuvat taas jalkaan ja mikä tärkeintä, ne menevät kiinni!

Painonseuranta

ViestiLähetetty: 2010-08-06 09:29:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

viuhti kirjoitti:
Tänään on ollut vähän huonompi olo, huimausta kun nousen ylös (on kyllä matala verenpaine joten menee sen piikkiin)

Vissyä pitäisi juoda myös enempi.

Muuten lenkillä jaksaa hyvin eikä mieskään ole töiden jälkeen kaivannut päikkäreitä.

Heissan,

itsekin vasta aloittanut. Itsellänikin on matala verenpaine, mutta ei ole ollut huimausta eikä päänsärkyjä. Olen miettinytkin että johtuisiko siitä että juon kivennäisvesiä aika paljon. Olo on pirteä ja jaksaa käydä lenkillä, mahtava fiilis!

Tsemppiä!

Painonseuranta

ViestiLähetetty: 2010-08-06 11:22:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

^^ Kiitos!!
On sellainen hyvä kutina tästä, ja täällä olosta!

ViestiLähetetty: 2010-08-06 14:41:34 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

25-v tytönheitukka. Koko ikäni olen ollut ylipainoinen, ihan pikkusintistä asti. Koskaan en ole osunut normaaliin painokäyrään. Vuoden alusta päätin että nyt otetaan niskasta kiinni ja laihdutetaan! Helmikuussa tuli isäni mukaan kannustamaan. Lupasi minulle 2 viikon loman jos laihdutan 40kg vuodessa. No, matkaa on vielä 30kg.. Ehkä, ehkä pääsen tavoitteeseeni. Puolustukseksi hitaaseen painon laskuun on se että selkäni meinasi viedä minut kirurgin veitsen alle tuossa loppu keväästä, joten olin n.2kk liikuntakyvytön, paino ei sentään noussut tuona aikana, mutta ei laskenutkaan.

Nyt on arki taas alkanut ja olen taas täysillä mukana laihduttamisessa. Karppausta en ole koskaan kokeillut, mutta tutkin tätä sivustoa ja varmasti kokeilen tukemaan laihistani. Tuohon 2viikon lomaan tarvitaan vaaka näyttämään maksimissaan 90kg.

166cm pitkä ja 120kg (alku 138kg) "pikkunen" vonkale! :oops:

ViestiLähetetty: 2010-08-06 15:10:01 
Poissa
sintti
sintti

Tässä viikkoa vaille 29-vuotias karppausta aloitteleva vonkale. Miehelle puolitosissaan sanoin muutama viikkoa sitten, että alan karppaamaan ja tässä sitä nyt ollaan yhdessä yrittämässä elämäntaparemonttia karppauksella.

Olen leikitellyt ajatuksella 30v -30kg, saas nähdä mitä seuraava vuosi tuo tullessaan. Pituus 168cm ja painoa nyt 102kg.

ViestiLähetetty: 2010-08-07 11:43:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen 45-vuotias vonkale, painoa tällä hetkellä 86 kiloa (pituus 160 cm). Karppaamisen aloitin kolme vuotta sitten eron jälkeen ihan sellaisella uhmafiiliksellä (kun ex ei hyväksynyt sellaista). Silloin paino tippui noin 25 kiloa, 10 kiloa on nyt tullut takaisin. Nyt siis ryhtiliike, ensin induktio ja sitten vähän hellitän + harrastan liikuntaa. Katsotaan nyt ...

ViestiLähetetty: 2010-08-07 12:08:54 
Poissa
sintti
sintti

Moikkis vaan! Täällä 46v kahden murkkuikäisen pojan äiti :smt039
10v sitten olin vielä solakassa kunnossa. Pituutta miulla on 167 ja silloin painoa n. 65kiloa.
Elämään astui uusi ihastus ja alkoi se mässytys sohvan nurkassa...Tupankankin jätin pois ja suklaata ja ässämixiä meni ihan kiitettävästi :oops:
Pikkuhiljaa alkoi vyötärölle kertyä makkaraa ja ahteri levitä. Voi miten oli hyvä syyttää tupankanpolton lopettamista. Ja kun mummokin oli tosi pyylevä, vielä perintötekijät siihen samaan syssyyn :lol:
Pari vuotta sitten homma alkoi riistäytyä tosissaan käsistä. Ja taas löytyi hyvä syy: vaihdevuodet. Hormoonit viskoo miten sattuu ja parasta lääkettä tuntui olevan irkkarit ja suklaa, sipsit ja pitsat. Eikä missään nimessä pidä unohtaa "paria" saunaolutta tai lonkkua :oops:
Viikko sitten masennuin ihan tosissaan, kun pitkästä aikaa hyppäsin vaakalle. Mittari näytti 97,4!!! Siitä sitä piti yrittää alkaa miettiä miten tästä eteenpäin. Montaa konsita oon kokeillut ja ihan hyvällä menestykselläkin, siis aikaisemmin. Mutta aina on tullu kilot takaisin korkojen kanssa. Ei meinaa millään mennä jakeluun, että pääkopan sisältä on kaikki kiinni #-o . Elämäntaparemottiahan mie tarvitsen!
Karppauksesta oon lukenut ja muumamilta kuullutkin. Tämä vaikuttaisi olevan miulle hyvä tapa päästä ylimääräisistä kiloista eroon ja toivottavasti tästä tulisi pysyvä elämäntapa [-o<
Maanantaina aloitin ja tänä aamuna vaaka näytti 3 kiloa vähemmän! :D Nälkä ei oo ollut eikä makeaa oo tehnyt mieli (ja mie oikeesti oon ihan sokeriaddikti). Tavoitteet otan pieninä askelina ja eka onkin tuolla 90 kilossa.
Siispä laitan kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja toivon, että tällä kertaa menis niinku on oppikirjaan kirjoitettu [-o<

ViestiLähetetty: 2010-08-11 11:01:18 
Poissa
sintti
sintti

Heipähei!

Olen nuori kotiäiti Keski-Suomesta. :)

Synnytin esikoistyttäremme joulukuussa 12/09 ja ennen raskauttakin kiloja oli liikaa.
Raskaudesta mulle jäi 8 kg josta olen saanut tiputettua 2 kg, vielä 30 kg olisi tarkoitus laihtua.

Olen ollut aikalailla teinistä saakka lihava. Tiedä sitten miksi, mässy oli hyvää.
159/96,1 kg on tämänpäiväiset mitat ja tiehän on vain alaspäin.

Karppaamisen aloitin vasta sunnuntaina, olen aivan hurmioissani. :D

ViestiLähetetty: 2010-08-14 19:40:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tämä on kai minunkin paikka.

Olen lasten ja elämäntilanteiden myötä ajautunut ylipainoon. Elopainoa nyt 99 kiloa ja pituutta huimat 165 cm.
PV:ta olen käyttänyt aikaisemmin ja saanutkin kiloja pois. Kaikki tuli takaisin ja olo oli järkyttävä. :x
Vähähiilarisen löysin vasta hiljattain, mutta tuntui heti sopivalta: ei nälkää, hyvää ruokaa ja paino tippuu. :D

Opettelen vasta koko tätä touhua ja kiloklubissa kyttään palluroita. Hiilihydraatteja 50-100g, protskuja n 35% ja loput rasvaa. Ainoa ongelma on tällä hetkellä se, että nälkää ei ole ja vaje tuntuu liian suurelta, n 1000 kaloria. Partaäijää kuluu, samoin kun pähkinöitä, juustoa, avokadoa. Leipää tai perunaa ei yhtään.
Jännä miten ennen, painonvartijat aikana ei voinut kuvitellakaan elävänsä ilman ruisleipää ja perunaa tai pastaa. Enää ei tee edes mieli.

Kaikki vinkit ja kokemukset on tervetulleita, etenkin tuosta vajeesta, vaikka hyviä ketjuja ja infoa onkin saatavilla vaikka millä mitalla! :P

ViestiLähetetty: 2010-08-15 13:42:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

toivoton, sun viesti oli ihan kuin minun kirjoittamani :lol:

Samat on historiat, läskiklubista alkoi ja tänne sitä on tultu. Tsemppiä kovasti, tää onnistuu nyt lopullisesti ja forever! \:D/

ViestiLähetetty: 2010-08-17 12:16:59 
Poissa
sintti
sintti

Tullaanpa sitten itsekin ulos kaapista. Pari vuotta olen säännöllisen epäsäännöllisesti foorumia lueskellut, mutta tietoa on ollut tarjolla riittävästi, niin en ole kirjoittanut :)

Olen 152cm/86 kg vonkale, eli oikeastaan myös aika sintti. Pahimmillaan painoa on ollut 95 kg, ja erotus on lähtenyt kerokarppaamalla. Vuosi sitten sain pudotettua tuon jo alle 80 kilon, mutta kevättalvella homma karkasi käsistä ja tänä juhannuksena vaaka näytti taas jo 93. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni silloin kun noita plussakiloja on 2-3, eikä päästää tuonne kymmeneen... Noh, tuo viimevuotinen oli kuitenkin elämäni ensimmäinen kerta kun onnistuin laihduttamaan, enkä edes tuntenut olevani dieetillä.

Juustonaksut ovat aina olleet elämäni suurin pahe, mutta nyt niiden himo on vaihtunut Pirkan mustan goudajuuston himoitsemiseen. Huomattavasti parempi pahe, kun juustoa ei kuitenkaan saa mätettyä naamaansa yli 100 g päivässä, kun taas juustonaksuja menee helposti 250 g.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1184 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1060 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00