^ Proteiineja on aika hurja määrä, tosin en tiedä painoasi tai pituuttasi. Sanoisin kuitenkin, että vähempikin riittää. Paremminkin tavoitepainon tai rasvattoman massan mukaan kuin nykypainon. Älä huoli asiasta, mutta jos painonpudotus jossain vaiheessa tyssää, niin siinä ensimmäinen tarkastelun paikka. Mulla on jo aika pitkään olleet hiilarit tuolla tasolla ja itelleni on sopinut. Mulle olennaista on pudottaa prodet samoihin lukemiin, niin mahdollistuu painonpudotus. Vähän vajetta myös, vaikka en pidäkään kaloriasiaa ollenkaan yksiselitteisenä. Matematiikka on vaan laihduttamisen yksi osapuoli... Ruuan laatu ja makrojakauma on oleellisempi IMHO.
Mulla on BMI 33, pituus 165 cm ja paino 90 kg - mun normaaliaktiivisena päivänä 2300 kcal on kulutus. Liikunnat tulevat siihen päälle. Tuohon verrattuna voisin sanoa, että uskallat kyllä syödä sen 2000 kcal heittämällä. Vajetta voi pohtia vaikka prosenttien kautta, kun tietää kulutuksensa. 25 % on jo aika suuri vaje, vähemmälläkin pitäisi laihtua.
Erkki Esimerkki
Kulutus 2500 kcal
Vaje 25 %
-> 1875 kcal
Puhutaan isosta vajeesta, jolla
laskennallisesti pitäisi päästä ~puolen kilon viikkopudotukseen.
Tässä tapauksessa vajetta ei voi paljoa suurentaa tai mennään peruskulutuksen alapuolelle.
Erkki Esimerkki2
Kulutus 3000 kcal
Vaje 15 %
-> 2550 kcal
Tälläkin on mahdollista laihtua melkein puoli kiloa viikossa.
Itseasiassa erittäin runsasrasvaisella matalahiilihydraattisella ruokavaliolla on mahdollista pudottaa painoa puoli kiloa tai enemmän viikossa ilman kalorivajettakin

Lyhyellä tähtäimellä ainakin kehon nestekertymät voivat karista, pidemmästä aikajanasta en nyt tällä kertaa sano mitään.
Ite tykkään Kiloklubin laskureista. Sen ainoa vika on, että siellä suositellaan aktiivisessa painonpudotusvaiheessa olevalle ~650 kilokalorin vajetta oli paino mikä hyvänsä. Mulla ainakin muodostuu vaje silloin liian suureksi, menee peruskulutuksen alapuolelle ja tulee ongelmia, joista ensimmäinen on jojottelu. Ensin putoaa rankasti ja sitten tarttuu läski kiinni tai lisääntyy, tätä vuoronperään.