Olin hoikka ja vilkas lapsi n. kouluikään asti. Silloin tapahtui ikäviä, mitkä stressas vuoteenkastelijaks ja uudessa elämässä minun kunnollista syömistäni pidettiin tärkeänä. "Lautanen tyhjäksi ja mielellään santsia". Kukaan ei tarkoittanut pahaa, se vaan oli tapa silloin.
Kansakoulussa minulle loruttiin läskimoosesta viidakossa. Katsottuani senaikaisia kuvia, olen ihan lievästi pyöreä, lihava en missään nimessä. Vaatteet samat kasvuikäisellä kolmatta vuotta. Kai sitä silloin näyttääkin läskiltä.
Murrosiässä paino alkoi nousta 168 pituisella tyttösellä 67-68 kiloon. Laihdutin väkisin kitukuurilla. Minihameet oli muotia...
Kotoa muutin 17-vuotiaana. Ekana vuonna laihduin n. 55 kiloiseksi. Sitä rahaa kun nuori ihminen käytti mielellään moneen muuhun kuin ruokaan - jopa opiskeluun.
Sitten ne 60-luvun E-pillerit!!! Niissä oli pitoisuudet ihan järkyttäviä. Kyllä lihoin n. 70-kiloiseksi
Lasten saaminen ei lihottanut. Kun olin saanut kuopukseni paino tasaantui synnytyksen jälkeen n. 50 kiloon. Olin suorastaan laiha. Valokuvissa on mustat silmänaluset. Niin laiha en sitten enää aikuisen elämäni aikana ole ollutkaan.
Pienten lasten kanssa sitten pikkuhiljaa parisuhde alkoi rapautua. Ja kiloja kertyi. Lohtusyömistä ja häpeää.
Aina välillä ryhdistäytyminen, uimahalliin, lenkille, kitukuurille...
80-luku, enteellinen painokin 80 ja lopulta 87kg.
Siinä paikkeilla pysyin 90-luvun puoliväliin jollon tapasin nykyisen mieheni. Ensin laihduimme molemmat jonkun verran. Sitten alkoi hyvän miehen hemmottelu ruualla

Laitoin hyviä ruokia ja leivoin pullia ja piirakoita, suolaista ja makeaa...
Paini nousi 110 kiloon
Oli pakko mennä laihdutusryhmään. Lääkärin vetämään. Jos olin aikaisemmin kitukuureilla pudottanut painoa, niin se oli pientä kitumista tähän verrattuna. Nutrilettia ja vähäkalorisia kasviksia n. 3kk ja dieettilimppaa, MaxiPepsiä ja ananas lightia. Paino putosi nopeasti 85. Sitten olinkin jo masentunut ja kateellisten hittoilu masensi lisää. Hallitsemattomia mielitekoja ja ahmimista ja painoa ainakin 120kg
Sitten päätin olla ajattelematta koko ruokaa ja syödä ihan "tavallista" ruokaa. Opiskelinkin. Paino putosi "itsestään" 30 kiloa ja pysi siinä pitkään.
Muutimme paikkakuntaa (stressiä), uudessa työpaikassa yksi ainoa hankala työtoveri, muut kivoja, sressiä ties mihin potenssiin. Ja kiloja karttui taas takaisin se 30kg- Tällä kertaa ihan selkeesti tolkuttomasta karkkien syönnistä (auttoi muka stressiin

) ja hiilaripitoisesta ruuasta.
Ikää mulla on tuosta stoorista päätellen niin, että oon hormonien kannalta just hankalassa iässä laihduttamaan. Moneen kertaan jojoilukin hankaloittaa. Elimistö kyllä pitää saavutetuista kiloista kaikin insuliinein kii.
Lannistua en silti meinaa

Isken kehiin kaiken elämänkokemukseni, kärsivällisyyteni ja salaisen tietoni yms. Ja aion kuolla terveenä. Oli se paino sit mikä tahansa.