Kiitos ohjeista!
Oma kompastuskivi on makeat herkut (SUKLAA!) ja nopea ruoka. Myös leipää kaipaisin varmaan usein. Pidän kunnollisesta kotiruoasta ja varmasti hyvin tehdystä karppiruuastakin, mutta se tekeminen se tekeminen ja tiskaaminen. Juu. Tästä opetellaan jokatapauksessa pojan vuoksi pois, eli samallapa sitä sapuskaa itselleen voi tehdä (jatkuvasti). Tosiaan se on jokatapauksessa ollut periaatepäätös, että pojalle ei mitään kaupan eineksiä pääsääntöisesti aleta syöttämään (joskus hädässä sallittakoon), joten jokatapauksessa tässä tulee muutoksen paikka. Valitettava totuus on, että suurimmaksi osaksi nyt me syödään niitä eineksiä, haetaan ruokaa tai käytetään puolivalmisteita.
Ja kun tämä on vaan ajatusmallissa vika. Mummuni toi tuossa joku aika sitten meille kunnon karjalanpaistilihaa, mitä en ole melkeinpä koskaan (ehkä kerran) ostanut itse. Ajattelin, että hitto mikä vääntäminen jossain karjalanpaistissa. Suureksi yllätyksekseni se olikin naps vaan valmista. Porkkanatkin kun olivat valmiiksi kuorittuja (niitä naposteluporkkanoita)

ja sipulin kun lohkoi isoiksi paloiksi niin oikeasti eihän siinä mikään iso tekeminen ollut.
Itsellä on taustalla masennusta ja oikeasti kamppailua tuon oman jaksamisen kanssa. Tässä vuosien saatossa olen pikkuhiljaa yrittänyt kehittää terveempiä tapoja toimia.
Pojan purkkiruoissa olen yrittänyt kanssa jonkinnäköistä kontrollia pitää. En ikinä osta soseita, joissa on lisättyä sokeria. Monet soseet ovat myös luomutuotantoa.
Micci mainitsi tuosta makean korvauksesta ja siitä kuinka siinä on vaara mennä ojasta allikkoon kun veteleekin sitten sitä korvaavaa liikaa. Tämä onkin minulle ihan harmaata aluetta. Siis se, että kuinka paljon karpatessa oikeasti voi syödä? Eikö minun painoisen kuulukin syödä normi laihduttajaa enemmän ja silti siitä syntyy tarvittava vaje? Johonkin kalorijuttuun aikanaan syötin tietoni ja sen mukaan tässä painossa pysyminen tarkoittaa jotain 3000+ kalorin syöntiä päivässä.
Monet laihdutusyritykseni ovat kaatuneet siihen, että en ole tosiaan jaksanut hakea kaikkien ruoka-aineitten kalorimääriä erikseen ja ynnäillä niitä. Painonvartijoitten pisteet oli helvetistä ja lensi männikköön ekana päivänä. Tosin kuten sanoin, olen aikanaan saanut pudotettua sen 30+kg, joten aika hyvin ne kalorimäärät eri ruoista on tiedossa. Tuoteselosteita luen jatkuvalla syötöllä. Sen oman tiedon valossa vaan äkkiseltään tuntuu, että jos jossain tietyissä kaloreissa haluaisi pysyä olisi karppauksen annoskoot auttamattoman pieniä (heti kun sitä juustoa, kermaa tai voita laittaa vähänkään reilummin). Mutta sitten taas annoskuvissa ym. tämä ei pidä ollenkaan paikkansa.
Ja vielä tulee lisää romaania. Olen kokeillut karppausta kerran. Ja juurikin siitä ääripäästä aloitin. Kokoajan oli järkyttävän huono ja heikko olo ja kolmantena tai neljäntenä päivänä iski lopulta kauhea oksetusolo, päänsärky ja lopulta se muodostui migreeniksi. Se yritys kaatui siihen, kotiin kun pääsin töistä (missä tuo olo alkoi) lappasin ruisleipää kaksin käsin naamaan. Tuolloin päättelin, että karppauksella ja migreenillä olisi yhteys. Luin tästä jopa jostain migreeniliiton sivuilta. Siellä todettiin, että joillekin ne hiilihydraatit on oikeasti tärkeitä. Toisinsanoen minulle ei ainakaan mikään "äärikarppaaminen" (termit vielä sekaisin) varmastikaan sopisi.