karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-22 17:06:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 101 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hieman pettynyt
ViestiLähetetty: 2012-07-25 16:49:50 
Poissa
sintti
sintti

kynteli kirjoitti:
^Niin ne täällä väitti...

Ei sulla ois linkkiä heittää kyseisiin viesteihin / lainauksia näistä?

ViestiLähetetty: 2012-07-26 11:13:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, kieltämättä, sellaisen kuvan voisi helposti saada kaikkein ympäripyöreimmistä karppausjutuista; että voita vain kuuden sentin kerros sinne ja tänne, pihviä niin että maha ruskaa, pullo punkkua kyytipojaksi ja tätä rataa - ja siis tässä oli vain kevyt välipala ;) Se "niin paljon kuin haluat" -syöminen toki on varmaan koko elämän ajan ollut erilaista jollakulla, jonka painoindeksi pysyy sen enempää pitelemättä jossakin normaalipainossa, verrattuna vaikka itseeni, jonka painoindeksi huitelee sairaalloisissa lukemissa. Vähän pitäisi varoa viljelemästä moisia yleistyksiä, siihenpä kai se monen tuoreen karpin homma tyssää sitten, kun ei kai sitä määräänsä enempää syömällä tosiaan laihdu, olipa metodiikka mikä vain.

ViestiLähetetty: 2012-07-27 09:16:22 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

marijii kirjoitti:
No, kieltämättä, sellaisen kuvan voisi helposti saada kaikkein ympäripyöreimmistä karppausjutuista; että voita vain kuuden sentin kerros sinne ja tänne, pihviä niin että maha ruskaa, pullo punkkua kyytipojaksi ja tätä rataa - ja siis tässä oli vain kevyt välipala ;) Se "niin paljon kuin haluat" -syöminen toki on varmaan koko elämän ajan ollut erilaista jollakulla, jonka painoindeksi pysyy sen enempää pitelemättä jossakin normaalipainossa, verrattuna vaikka itseeni, jonka painoindeksi huitelee sairaalloisissa lukemissa. Vähän pitäisi varoa viljelemästä moisia yleistyksiä, siihenpä kai se monen tuoreen karpin homma tyssää sitten, kun ei kai sitä määräänsä enempää syömällä tosiaan laihdu, olipa metodiikka mikä vain.

=D> =D> =D> Aamen.

ViestiLähetetty: 2012-07-27 09:46:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja tosiaan määräänsä = Kuluttamiensa kalorien määrää.

ViestiLähetetty: 2012-07-27 23:30:43 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Toisaalta, pitäs pystyä myös luottamaan kroppaansa, että se hyvin ravittuna antaa oikean kylläisyyssignaalin oikeaan aikaan. No tämä säätely on kyllä helppo saattaa rikki tai sitä ei ole ollenkaan, oli se ruoka sitten mitä tahansa. Mulle nälkä on hyvä merkki, se tarkoittaa sitä, että kroppa oikeasti pyytää energiaa ja ravintoa. Liian monta vuotta meni ilman nälän tunnetta.

ViestiLähetetty: 2012-07-28 07:39:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^tuohon liittyen: olen paraikaa lukemassa Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti -kirjaa. Yli puolenvälin päästyäni aloin ajatella, että kalorien laskentaan perustuva diettaaminen ei sittenkään ole paras tapa edes mulle, koska niin moni muukin asia vaikuttaa rasvan kertymiseen ja -polttoon ja siihen, mitä ja miten syö. Eli vaikka kaloreilla on merkitystä, niin kun halutaan päästä läskistä eroon, tarvitaan monia muitakin lähestymistapoja. Tuosta kirjastahan on ollut täälläkin paljon puhetta ja hankis sen jo ajat sitten, (sain vasta nyt lomalla aikaseks lukea sitä kannesta kanteen) voi tosiaan suositella kaikille, jotka haluavat laihtua/kiinteytyä ja ennen kaikkea voida paremmin, lähtötilanteesta riippumatta!

ViestiLähetetty: 2012-07-28 08:01:05 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Kukkopilli kirjoitti:
kalorien laskentaan perustuva diettaaminen ei sittenkään ole paras tapa edes mulle, koska niin moni muukin asia vaikuttaa rasvan kertymiseen ja -polttoon ja siihen, mitä ja miten syö
Tässä on nyt se mitä niin moni ei vaan meinaa uskoa vaikka kuinka rautalangasta väännettäisiin,että kaikilla se ei ole kaloreista kiinni.Itselläni oli kroppa ilmeisen rikki vuosikymmenten jälkeen ja se ei vaan toiminut oikein.Ekana vuotena putosi painoa sitkeällä karppaamisella,ilman mitään"repsuja",ilman alkoholia jne. peräti 5kg.Nyt syön edelleen aivan samaan tapaan ja paino on pudonnut maaliskuulta yli 10 kiloa.Olen perehtynyt omaan kroppaani ja sen tarpeisiin,se kyllä kertoo missä mennään ja siksi viittaan kintaalla kaikenlaisiin"teorioihin"joita vieläpä usein on kertomassa ihmiset jotka eivät ole saman ongelman kanssa koskaan painineet.JOs ja kun ruokavalioni on minulle itselleni sopivassa suhteessa en koe kuin tervettä nälkää,ei minkäänlaisia "mielitekoja" tms. ja paino laskee...tässä tilanteessa on aivan sama paljonko niitä kaloreita menee koska voin paremmin ja paino laskee :D JOs olisin antanut periksi heti ensimmäisenä vuotena niin en olisi tässä nyt.Pitkäjänteisesti olen vain hakenut itselleni sopivan tavan.Suosittelen jokaiselle itseensä ja omaan kroppaansa tutustumista ja unohtaa kaikki hienot teoriat ja hyppiä tavasta toiseen.Jos minä onnistun niin onnistuu moni muukin :wink:

ViestiLähetetty: 2012-07-28 22:18:08 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mun mielestä Jaakkolan kirja on hyvä! Ja tiiviissä paketissa kaikki se, mitä on itse vajaassa viidessä vuodessa sieltä täältä kerännyt koppaan. Mm. mahahappojen määrä vaikuttaa monenlaisiin asioihin kropassa jne jne.

ViestiLähetetty: 2012-08-01 14:41:09 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Voikku kirjoitti:
Kukkopilli kirjoitti:
kalorien laskentaan perustuva diettaaminen ei sittenkään ole paras tapa edes mulle, koska niin moni muukin asia vaikuttaa rasvan kertymiseen ja -polttoon ja siihen, mitä ja miten syö
Tässä on nyt se mitä niin moni ei vaan meinaa uskoa vaikka kuinka rautalangasta väännettäisiin,että kaikilla se ei ole kaloreista kiinni.Itselläni oli kroppa ilmeisen rikki vuosikymmenten jälkeen ja se ei vaan toiminut oikein.Ekana vuotena putosi painoa sitkeällä karppaamisella,ilman mitään"repsuja",ilman alkoholia jne. peräti 5kg.Nyt syön edelleen aivan samaan tapaan ja paino on pudonnut maaliskuulta yli 10 kiloa.Olen perehtynyt omaan kroppaani ja sen tarpeisiin,se kyllä kertoo missä mennään ja siksi viittaan kintaalla kaikenlaisiin"teorioihin"joita vieläpä usein on kertomassa ihmiset jotka eivät ole saman ongelman kanssa koskaan painineet.JOs ja kun ruokavalioni on minulle itselleni sopivassa suhteessa en koe kuin tervettä nälkää,ei minkäänlaisia "mielitekoja" tms. ja paino laskee...tässä tilanteessa on aivan sama paljonko niitä kaloreita menee koska voin paremmin ja paino laskee :D JOs olisin antanut periksi heti ensimmäisenä vuotena niin en olisi tässä nyt.Pitkäjänteisesti olen vain hakenut itselleni sopivan tavan.Suosittelen jokaiselle itseensä ja omaan kroppaansa tutustumista ja unohtaa kaikki hienot teoriat ja hyppiä tavasta toiseen.Jos minä onnistun niin onnistuu moni muukin :wink:

Tosi hyvin kirjoitettu =D> Kunpa kaikki jotka tän lukee vielä ymmärtäs tän.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-08-01 14:44:26 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Voikku kirjoitti:
Kukkopilli kirjoitti:

Tosi hyvin kirjoitettu =D> Kunpa kaikki jotka tän lukee vielä ymmärtäs tän.

Hyvin tiivistetty. :smt023

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-08-02 11:59:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voikku kirjoitti:
Tässä on nyt se mitä niin moni ei vaan meinaa uskoa vaikka kuinka rautalangasta väännettäisiin,että kaikilla se ei ole kaloreista kiinni.

Jottei totuus unohtuisi, niin rautalankahan tässä on nimenomaan se, että kyllä se on aivan kaikilla tasan tarkkaan kaloreista kiinni. Energia ei häviä eikä synny tyhjästä, se vain muuttaa muotoaan. Jos kulutat enemmän energiaa kuin saat, vaje paikataan käyttämällä varastosta sokeria, rasvaa ja/tai lihaksia. Jossain vaiheessa se näkyy myös elopainossa. Jos kulutuksesi putoaa sille tasolle, mikä on energiansaantisi, se tarkoittaa taas, ettet kuluta enempää kuin saat. Ääritilanteessa energiansaannin pudotessa nollaan, laihtuu pomminvarmasti, jos hengissä säilyy.

Se, että ensimmäisen elimistö hyödyntää syömästään 100 kcal annoksesta 40 kcal ja toisen elimistö 95 kcal samalla kun ensimmäisen elimistö kuluttaa levossa 3000 kcal/vrk ja toisen 1000 kcal/vrk, ei muuta totuutta miksikään. Se vain tarkoittaa, että ensimmäinen voi syödä mainittuja annoksia 75 kpl/vrk lihomatta ja toinen ei kymmentä enempää.

ViestiLähetetty: 2012-08-02 12:50:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja siksi aineenvaihdunnan parantaminen on se juttu. Etenkin silloin kun ylipainoinen ei syö valtavia määriä.

ViestiLähetetty: 2012-08-02 13:12:38 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Jamppakin se jaksoi tulla pilkkua paikkaamaan :lol: .Pointtihan on juuri se,että toinen voi syödä ja toinen ei.Ei kukaan voi tietää miten jonkun elimistö toimii ja miten se käyttää hyödykseen mitäkin.Siinä tilanteessa ei ole hitusenkaan väliä kaloriteorioilla ja se ei auta ketään.Pääasia on,että voi hyvin ja kun elimistö voi hyvin ja saa tarvittavansa se luopuu kyllä läskeistään.Kuten aiemmin kerroin niin olen pahimmillaan nuorena laihduttanut 42 kiloa 6 kuukaudessa sillä syö vähemmän-liiku enemmän kuurilla.Juu,kyllä lähti painoa,mutta on niitä sitten sahattu edes takaisin moneen kertaan.Ja muistutuksena vielä,että nyt karpatessa olen jättänyt vain ruisleivän syönnin(siis kaikki viljat) ja lisännyt rasvaa..näin se sitten toimii..minulla.Ei tarvinnut jättää pois mitään"herkkuja"kuten jätskit,limut,karkit,sipsit,pizzat,hampurilaiset,ranskalaiset ja mitä kaikkea niitä onkaan usein lueteltuina.En syönyt niitä ennenkään.
Mitä tulee aineenvaihdunnan nopeuttamiseen niin sitä ei ole tarkoituskaan alkaa väkisin tekemään.Luontainen liikunta riittää mulle ja oikea ravitsemus.

Tuo iänikuinen jankuttaminen ja vatkaaminen kaloriteoriasta voisi mun mielestä pikku hiljaa vaimeta kun sen merkitys on hyttysen kakan kokoinen etenkin meikäläisillä joilla ei ole ongelmana ylensyönti eikä liikkumisen puute eikä mikään muukaan vallalla oleva käsitys ylipainon aiheuttajana.

ViestiLähetetty: 2012-08-03 08:41:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voikku kirjoitti:
kun elimistö voi hyvin ja saa tarvittavansa se luopuu kyllä läskeistään.

Miksi ihmeessä elimistö niin tekisi? Läskihän on evoluution luoma keino sopeutua niukemman ravinnon kausiin, eli läskin kartuttaminen silloin kun ruokaa on saatavilla on ihan normaalia tervettä biologiaa. Niinhän talviunta tai -horrosta viettävät eläimetkin lihottavat itsensä syksyllä ja laihtuvat sitten talven mittaan kun paastoavat.

Minä kyllä uskon kaloriteoriaan siinä mielessä, että jonnekin suusta sisään ahdettujen energiaravintoaineiden on mentävä. Eikä muita vaihtoehtoja ole kuin joko kulutukseen eli lämmön ja liikkeen tuottamiseen, elimistön rakenteluun eli kudosten uusimiseen ja läskiksi, tai sitten jonkinmoisena ohivirtauksena systeemistä ulos esim. rasvaripulin ja diabeteksen kaltaisissa tiloissa. Ja sitten jos ei suun kautta saada sitä mitä noihin kolmeen menee, kroppa rupeaa kulutustarpeisiin polttamaan omia kudoksiaan (etenkin läskiä), ja toiseksi hidastaa aineenvaihduntaa jonkin verran. Mutta loputtomiin sitä ei voi hidastaa.

Mihin ne tarvittavansa saavan terveen elimistön luovuttamat läskit tuossa menisivät?

Voikku kirjoitti:
olen pahimmillaan nuorena laihduttanut 42 kiloa 6 kuukaudessa sillä syö vähemmän-liiku enemmän kuurilla.Juu,kyllä lähti painoa,mutta on niitä sitten sahattu edes takaisin moneen kertaan.

Aivan. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin kyllä laihtuu. Olisiko siinä takaisinsahausvaiheessa sitten taas tullutkin syötyä kulutusta enemmän?

Minulla ainakin kysymys on vain siitä, millä ruokavaliolla saan helpoimmin energiansaantini pidettyä suunnilleen kohtuullisena eli kulutusta vastaavana.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2012-08-03 09:05:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luen kyllä ketjun alusta, mutta vastaan sitä ennen viimeisen sivun juttuun.

Montignac kertoo kirjassaan naisille, että naisten elimistö alkaa jakamaan eli lisäämään rasvasoluja kitukuurin aikana. Kun kuuri loppuu, on elimistöllä aiempaa suurempi kyky varastoida rasvaa. Eli sellaisetkin syömiset, mitkä ennen kuuria eivät lihottaneet, lihottavat kuurin jälkeen. Ja valitettavasti lopputuloksena on entistä lihavampi nainen.

Miehillä ei tällaista peikkoa laihduttamisen yhteydessä ole, eli jampat ja muut miehet voisivat miettiä kaksikin kertaa, ennen kuin toitottavat kaloriteoriasta naisille.

ViestiLähetetty: 2012-08-03 10:19:53 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Kaloriteorian osaamisella tai ymmärtämisellä ei auteta kilojensa kanssa kamppailevaa.Sitä tarkoitan.Pitää unohtaa koko kalorien laskeminen ja keskittyä syömään ravinteikasta kylläiseksi tekevää ruokaa.Korkeat insuliinitasot vaikuttavat tähän asiaan merkittävästi siksi tiedolla kalorien määrästä ei tehdä hevonkukkua.Jos ravitsemus on tasapainossa niin ihminen kokee voivansa hyvin ja tervehtyy.Siitähän tässä vhh-ruokavaliossa on kyse eikä kaloreista.Siksi on turhaa jankuttaa samaa jargonia kuin vt-puoli tekee.Se ai auta ketään.Ei ainakaan tarpeeksi rikki menneitä kehoja jotka ovat hormonaalisesti sekaisin.
Minua ei ainakaan auttanut tieto siitä,että vaikka olenkin jollain hetkellä nälissäni olen saanut jo tarpeeksi kaloreita.Siksi vhh-ruokavalio toimii,että noudattamalla sitä(kunhan löytää itselleen sopivan mallin!)jaksaa jatkaa.Onko mitään mieltä siinä,että kiusaa itseään kituilemalla eikä kuitenkaan saa tuloksia,ei ainakaan mitään pysyvää ilman jatkuvaa rääkkiä.Siksi kaloriteorioilla ei tee mitään.
Jos edelleen ahmituttaa ja tuntuu ettei mikään riitä niin silloin juurikin on jotain pielessä ruokavaliossa.Ei tämä mikään ihmekuuri ole vaan maltillisesti pitää hakea se oma malli jolla pysyy kylläisenä ja hyvinvoivana.Oli sitten kalorit mitä tahansa.
Noin ylipäätään en voi ymmärtää myöskään sitä,että moni aikuinen ei malta syödä rauhassa ja odottaa tovia,että kylläisyyskeskus saa viestiä.Kyllä jokainen pystyy ja ehtii tunkea suuhunsa valtaisat määrät ruokaa jos halua riittää moiseen.Vaikka vhh ei vaadikaan sitä kuuluisaa itsekuria siinä määrin kuin joku vt-kuuri niin kai sitä sentään voi jossain määrin käyttää ihan järkeään.Ihan kaikkea ei ole pakko saada suuhunsa mitä päähän juolahtaa.
Minulla on tässä kotona varsin mielenkiintoista seurattavaa ravitsemuksen ja kaloreiden näkökulmasta.Äitini joka on täysin liikuntakyvytön ollut jo monta vuotta.Hänen ravitsemuksessaan tiedän tismalleen kuinka paljon juuri niitä kaloreita menee eli suurin osa(>70%) tulee rasvoista.Äiti menee koko ajan ns.huomattavilla ylikaloreilla jos vertailuna on 2000 kcal ruokavalio n.70 kiloisella naisella.Äitini on pienempi.Ja paljon pienempi kuin minä.Eikä liikahdakaan kuin minun lihasvoimallani.Miksi hän ei liho? Juu,kukaan ei tiedä mikä kaikki imeytyy,mutta eihän sitä tiedetä kenestäkään toisestakaan.

ViestiLähetetty: 2012-08-03 10:57:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

salmiakkikala kirjoitti:
Kun kuuri loppuu, on elimistöllä aiempaa suurempi kyky varastoida rasvaa.

Jos kyky varastoida rasvaa ehkä kasvaakin, niin ei sitä silti varastoida, jollei liikaa ravintoa elimistöön tule.

Mitä sitten tapahtuu miehelle, jolla ei ole yhtä hyvää kykyä varastoida rasvaa? Minne se miehen nauttima ylimääräinen energia sitten häipyisi? Entä miksi kuitenkin on olemassa suunnattoman lihavia miehiä?

Voikku kirjoitti:
Jos ravitsemus on tasapainossa niin ihminen kokee voivansa hyvin ja tervehtyy.Siitähän tässä vhh-ruokavaliossa on kyse eikä kaloreista.Siksi on turhaa jankuttaa samaa jargonia kuin vt-puoli tekee.Se ai auta ketään.

Kyllä se minua auttaa. Jollen tietäisi, että lihon tasan silloin kun syön liikaa, niin lihomistani ei olisi pysäyttänyt yhtään mikään. Ruoka nyt vain on niin hyvää, myös VHH-ruoka, että tekee mieli syödä liikaa. Kyllä minulle myös VHH-ruokavaliossa on kysymys nimenomaan kaloreista. Jos ei sinua niistä puhuminen auta niin ei se sitä tarkoita ettei ketään auttaisi.

ViestiLähetetty: 2012-08-03 23:26:30 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kynteli kirjoitti:
salmiakkikala kirjoitti:
Kun kuuri loppuu, on elimistöllä aiempaa suurempi kyky varastoida rasvaa.

Jos kyky varastoida rasvaa ehkä kasvaakin, niin ei sitä silti varastoida, jollei liikaa ravintoa elimistöön tule.

Mitä sitten tapahtuu miehelle, jolla ei ole yhtä hyvää kykyä varastoida rasvaa? Minne se miehen nauttima ylimääräinen energia sitten häipyisi? Entä miksi kuitenkin on olemassa suunnattoman lihavia miehiä?
Miehillä on testosteronista yllättävää hormonaalista etua. Naisilla taas ei ole ja estrogeenien oikea toiminta elimistössä edellyttää tiettyä tasoa rasvakudoksessakin. Hormonitoiminta on hyvin riippuvaista rasvasta.
Tuota montin juttua en muistanut. Mutta hormoneiden kannalta sellainen pieni seikka on tärkeä, että kun elimistö on kauan paastossa, siis ilman ravintoa etenkin proteiinia, niin kilpirauhanen alkaa pikkuhiljaa jarruttelemaan tehojaan (kyllä se oikeasti kituttamalla ihan vauroioituukin), toisilla tämä tapahtuu nopeammin ja toisilla hitaammin.

Joka tapauksessa, kun energiaa tulee ulkoa vähän niin myös sisällä olevan energian määriä aletaan säästämään, ideahan olisi säilyä sen kuivan kauden yli tai vaikka talven, paleosti. Samalla kun kilpirauhanen vähentää tehoja, niin elimistön perifeerisissä soluissa ja maksassa vähennetään aktiivisen T3-hormonin tuotanto ja lisätään reverseT3-hormonin muotoa. Näiden ero on se, että solujen T3-reseptorit ottavat kyllä reverse-muodon vastaan, mutta se vain blokkaa ne reseptorit ilman toimintaa. Syntyy nk. säästöliekki. Se liene taas yksilöllistä, että missä vaiheessa se tämä tila kenellekin syntyy ja miten, mutta joka tapauksessa pitkä paastoaminen tai alikaloreilla (huomatkaa, mimmis käytti sanaa kalori!) oleminen vaurioittaa elimistön kykyä käyttää energiaa hyväkseen. Sad but true.

Ja joo, ihan sama mitä niistä vitun kaloreista nyt sössöttää, ku niillä ei oo oikeasti mitään väliä. Syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu ja kun syö ylikaloreita (taas! prkl) niin lihoo. Ei se ole tämän omituisempaa. Mutta ihan turhaa päänvaivaa saati vaivaa ylipäätään punnita tai mitata mitään, jos tietää mitä syö. Enkä sorsi niitä, joiden täytyy punnita tai mitata, sekin kun on yksilöllistä. T. Mimmis -25kg, entinen kituuttaja ps. jos tuo kilpirauhashommeli sössiintyy, niin aika pian sössiintyy myös muita hormoneja, sillä kilpparihormonit ovat tärkeimmät energiankulutuksen kannalta. Sotke yks, niin sotket kohta kaikki... Insuliini on kans ihanaa, sitä ei kannata unohtaa! (jatkuvasti korkea insuliintaso sekin tekee tuota reverseongelmaa, estää T3-hormonin muunnon ja vaurioittaa kilpirauhasta, diudiu.)

ViestiLähetetty: 2012-08-04 16:45:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^Joo, eli kun kilppari säätää elimistön hitaalle, elimistö kuluttaa vähemmän kuin aikaisemmin. Sehän on selvää. Ei se sitä muuta, että laihtuakseen olisi syötävä vähemmän kuin mitä kuluttaa (tai päästää elimistöstä läpi paskantamalla rasvaa tai kusemalla hunajaa). Puhuttiin sen syömisen yhteydessä sitten kaloreista tai ei, punnittiin syömiset tai ei. Tietysti voi koettaa myös nostaa kulutusta tavalla tai toisella.

Minä en tiedä missä tässä se erimielisyys on, kun näköjään ne, jotka vastustavat kaloreista puhumista, päätyvät kuitenkin ihan tuohon samaan lopulta.

Ketjun aloitusvietiin palatakseni, silloin aikoinaan kun eka kertaa (ja epäonnistuneesti) kokeilin karppausta, se perustui kai siihen teoriaan, että hiilarirajoitus jotenkin mystisesti saisi elimistön päästämään ruoasta saadun rasvan lävitseen, joten sitä saisi ahtaa itseensä miten paljon tahansa ja silti vain laihtuisi. Eli että tavallaan saataisiin aikaan ykköstyypin diabetesta muistuttava ohivirtaustila, jossa rasva poltetaan tehottomasti ketoaineiksi, joita erittyy virtsaan ja hengitysilmaankin, eli siis rasvagramman sisältämää energiaa ei saada hyödynnettyä kokonaan kun päästetään kropasta ulos vasta puoliksi pilkottua tavaraa. Ei vain toiminut minulla.

ViestiLähetetty: 2012-08-04 20:08:05 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kynteli kirjoitti:
Tietysti voi koettaa myös nostaa kulutusta tavalla tai toisella.
Tää on se tärkeä pointti. Kun elimistö on hitaalla, niin se on sitä todella. Olen lihonut sujuvasti 1100 kalorilla vrk peruskulutuksen ollessa n1600 kaloria ja vain ja ainoastaan vajaatoiminnan vuoksi.

kynteli kirjoitti:
jotenkin mystisesti saisi elimistön päästämään ruoasta saadun rasvan lävitseen
Kyllä tää periaatteessa on totta, jostain luin, en muista lähdettä tähän, että n.30g rasvaa voidaan kerralla imeyttää/ateria. Eli joo, voi se olla näinkin, ainakin joillakin.
kynteli kirjoitti:
jossa rasva poltetaan tehottomasti ketoaineiksi, joita erittyy virtsaan ja hengitysilmaankin
Tehotontahan se ei ole, ketoaineet on kuin lentokerosiinia verrattuna bensiiniin...
kynteli kirjoitti:
Minä en tiedä missä tässä se erimielisyys on, kun näköjään ne, jotka vastustavat kaloreista puhumista, päätyvät kuitenkin ihan tuohon samaan lopulta.
No varmaan lähinnä siinä, että turha on laskea mitään, jos normaalit säädöt pelittävät ja ihminen syö luonnostaan tasan sen mitä tarvitsee kun saa kropalle sopivaa luonnollista ruokaa... Kun se insuliini ne säädöt monella niin helposti sotkee. Mutta ei kannata sit unohtaa myöskään greliiniä tai leptiiniä, hormoneja joilla on myös ruuansulatuksessa omat vaikutuksensa...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 101 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00