karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-25 02:19:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-04-01 17:43:02 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Ajattelin, että täällä olisi ihan kiva tällainen ketju, missä vonkalemitoista jo pois kutistuneet voisivat kertoa oman tarinansa. :)

Itse en juuri nyt jaksa keskittyä kirjoittamiseen, mutta kerron omasta taipaleestani kyllä myöhemmin. Sitä ennen muut ex-vonkaleet - sana on vapaa!

ViestiLähetetty: 2010-04-02 01:42:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan aprillipäivänä pystyyn pistetty ketju... ;)
Mutta lyhyesti. 2005 kesällä painoindeksi oli vähän yli 35 enkä edes tiedostanut sitä. Silloin oli juttua siitä kun Sukula oli pudottanut painoaaan VHH:lla ja kiinnostuin asiasta. Vähensin hiilareita tietämättä asiasta mitään ja etsin tietoa netistä. En muuten suosittele Suomi24:ää kenellekkään, oli aihe sitten mikä vaan.
Eksyin myös tänne, luin ketjuja ja vuoden aikana pari kirjaakin, ja paino putosi jo lähelle BMI 25:tä (en muista tarkkaan). Seuraavat kaksi vuotta sitten veikin painon jo lähelle BMI 24:ää, mutta sitten iski lama, ja mulla stressi työpaikasta ja perheen tuloista (ensin lomautettu, nyt työtön puolisen vuotta). Nyt noin 1,5 vuotta myöhemmin paino on jälleen BMI 33 luokkaa.
Jos tuota stressiä ei olis tullu niin olisin kepeästi normaalipainossani, PINGOTTELEMATTA!.

No vähän sinnepäin. ;)

ViestiLähetetty: 2010-04-02 06:39:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siperia kirjoitti:
tällainen ketju, missä vonkalemitoista jo pois kutistuneet voisivat kertoa oman tarinansa.
- sana on vapaa!

Huomenta
+ yli vonkalemitoista olen päässyt...
no mitä... niistä lötyy tarkka kirjanpito ja päiväkirjat -->
alla kolme linkkiä allekirjoitusosassa.
tänään aamupaino 67,8 kg "ex-punttimiehelle".
mutta kiristely ... painonpudotus jatkuu ja tästäkin löytyy päiväkirja alla.
linkki omalle sivulle http://lieksa.pp.fi/vhh/matalan.htm
tv AP

ViestiLähetetty: 2010-04-12 19:52:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla käväisi tuossa viime syksynä pahimmillaan BMI hiukan päälle kolmen kympin. Silloin viimeistään heräsin että hei, nyt on käännettävä taas kelkkaa. Olin jo aikaisemmin karppaillut mutta välillä tulee helposti kausia että kaikki vaan luisuu ja niin sitä taas ollaan lähtöpisteessä (tai sen yli). Lokakuun lopulta lähdin karppailemaan, en kovin tiukasti mutta tarpeeksi, muutaman kuukauden aikana lähtikin aika hyvin ja pääsin BMI 27,9:ään. Tämänhetkistä en tiedä, siinä samoissa se kait pyörii. Nyt ei ole pariin kuukauteen paljoa tapahtunut, mutta vielä on matkaa sellainen 10 kiloa ainakin, ellei jopa 15.

ViestiLähetetty: 2010-04-17 23:16:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
Siperia kirjoitti:
tällainen ketju, missä vonkalemitoista jo pois kutistuneet voisivat kertoa oman tarinansa.
- sana on vapaa!

Huomenta
+ yli vonkalemitoista olen päässyt...
no mitä... niistä lötyy tarkka kirjanpito ja päiväkirjat -->
alla kolme linkkiä allekirjoitusosassa.
tänään aamupaino 67,8 kg "ex-punttimiehelle".
mutta kiristely ... painonpudotus jatkuu ja tästäkin löytyy päiväkirja alla.
linkki omalle sivulle http://lieksa.pp.fi/vhh/matalan.htm
tv AP

Kyllä alas olet päässyt kun kuutosella alkava lukema on.

ViestiLähetetty: 2010-05-18 12:33:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervehdys kaikille täällä vonkalepuolella.

Minä olen ex-vonkale (juuri ja juuri, en aio päätyä "normaalipainoon", sillä oma fysiikka tuntuu olevan omimmillaan siellä lievän ylipainon puolella). Suurimmillani painoin 112 kiloa (pituutta 164 cm, joten painoindeksi oli silloin 41,6). Nuorenakin olin pyöreähkö, olisinkohan siinä yläasteen alussa ollut vielä jossain 60 kilon paikkeilla, sitten e-pillereiden aloitus 15-vuotiaana pullauttivat vähän isommaksi. Nyt kun ajattelee taaksepäin, niin tuntuu ihan hassulta että pidin itseäni silloin lihavana (no, isot rinnat, leveät lanteet ja iso peppu toki tuntuvat vinouttavan sitä omakuvaa kun vertaa tasaisemman mallisiin ja kun koulussakin lihavaksi haukuttiin). No, tuli lukio ja liikenneonnettomuus ja koko elämä vinksahti sijoiltaan. Ja rupesin sitten lihomaankin hätänumeroon saakka, jonka saavutin muistaakseni 23-vuotiaana.

Mikään ei onneksi prakannut vaikka tositositosi-iso olin. Kaikenmoisia ihmedieettejä tuli kokeiltua, vissydieetit, painonvartijoiden pistelaskun mukailut ja semmoiset. Vähän alaspäin sain painoa kitukuureilla, mutta aikamoista jojottamista se oli. Kokeilin itse asiassa karppaamistakin, mutta aika lailla vinksalleen neuvottuna ja neuvot vielä huonommin tajunneena. Onnistuin jossain vaiheessa tappelemaan painoni 95 kiloon, mutta se pompsahti nopeasti takaisin 103 kiloon. Tuossa painossa, 2007 alkuvuodesta, vähensin ensi kerran hiilihydraatteja "järkevällä" tavalla ystävän esimerkin innoittamana. Helmikuu - toukokuu sai aikaan 3,5 kiloon pudotuksen ihan vain pahimpien hiilarisettien poisjättämisellä. 2007 alkukesästä rupesin ketokarpiksi (ja myöhemmin kesällä kokeilin ihan virallista Atkinsin induktiota) ja paino aloitti syöksylaskun alaspäin. Heinäkuun lopulla paino oli jo alle 90 kiloa. Marraskuun lopulla pääsin alle 80 kilon. Alle 75 kiloon pääsin joskus 2008 alkupuolella.

Itselläni suurin ongelma on se, että joudun oikeasti pitämään tarkkaa kirjaa syömisistäni jos haluan pitää jonkinmoisen rutiinin (tai sitten syödä säntillisesti justiinsa samaa ruokaa koko ajan) kun on keskittymis- ja muistiongelmia. Ja tuolloin laihduttaessa täytyi myös laskeskella kaloreita, sillä olin mitä ilmeisimmin saanut kroppani melkoisen sekaisin noilla jojotteluillani ja itsenäännyttämisillä ja se piti (ja pitää) sitkeästi kiinni jokaisesta rasvagrammasta. Tuossa kun olin päässyt seiskytluvun alkupuolelle, niin totesin että josko olisi aika lopettaa laskemiset ja opetella jokin tapa pitää syömiset kunnossa ilman punnitsemista. Kuten arvata saattaa, paino humpsahti ylöspäin, mutta koitin olla ottamatta siitä stressiä. Laitoin itselleni tavoitteeksi pitää painon jatkossa jossain 75 - 79 kilon kohdilla, päästämättä sitä yli 80 kilon. Ihan täysin laskematta ei vieläkään onnistu, mutta kun teen tarkastuspunnituksia ja -laskuja aina välillä, niin juttu toimii. 75 kiloa tuntuu olevan itselleni semmoinen suloinen kohta, jossa olo on aika lailla täydellinen.

Ketokarppaaminen sopii minulle luonnostaan ja normaalisti taidan napsia hiilareita päivän aikana noin 20-25 grammaa, välillä tulee löysäpäiviä, jolloin hiilarimäärät nousevat sitten ehkä 50-70 grammaan, mutta aika harvoin. Rrrrakastan rasvaa, enkä makeista asioista niin piittaakaan, happamat/karvaat jutut ovat paljon kivempia herkkuja. Matalat hiilarimäärät tuntuvat myös auttavan omaan oloon keskittymisen ja jaksamisen suhteen. Korkeammilla määrillä tulee aika energiaton olo. Tuntuu myös siltä, että elimistöni tarvitsee aika reippaasti nestettä toimiakseen (ketoosissahan sitä tarvitaan enemmän kuin korkeammilla hiilarimäärillä), 2,5-3 litraa tuli vedettyä vettä kituimiinsa päivässä tuolloin laihdutus- ja laskuaikana, nyt menee ehkä sen 2 litraa. Suoloja laitan systeemiin merisuolan/ruususuolan/mineraalisuolan avulla riittävästi. Kasviksia on myös kiva syödä sen puolisen kiloa päivässä, onnistuu ihan hyvin ketokarpiltakin.

Mitään ihmekikkoja meikäläisellä ei ole tarjota, mutta tärkeintä on kuunnella omaa kroppaansa. Ja ymmärtää myös se, että karppaamistapoja on yhtä paljon kuin karppaajiakin. Atkinsin neuvot ovat mielestäni aika käteviä, sillä niillä hiilihydraattitikassysteemeillä pystyy löytämään sen itselleen sopivan tason hyvin, joutumatta arvailemaan sokkona.

Mutta nyt tämä länttäisee kookosöljyä sekä sisäisesti että ulkoisesti nassuunsa ja lähtee ulos. :)

ViestiLähetetty: 2010-06-09 15:26:14 
Poissa
sintti
sintti

Tämä vonkale lopetti itsensä punnitsemisen kun vaaka näytti 20kg ylipainoa (75kg) ja BMI meni yli 30. Sen jälkeen omien arvailujen varassa kuinka paljon paino vielä nousi mutta veikkailen että 5-10 kiloa.

Tuosta on nyt reilu kuukausi/max pari. (Painoa tuli siis parissa vuodessa noin 15kg lisää)

Olo alkoi olla niin huono että oli yksinkertaisesti -pakko- aloittaa alusta (muutama vuosi sitten karppauskokeilu takana joka meni hukkaan kun tavoite saavuttui). Päätin että en punnitse (eli en hanki vaakaa), se ei tahtia nopeuta ja muutamat normi heilahdukset vain stressaisivat. Mittasin vyötärön ja navan ympäryksen ja päätin seurata joskus niitä. Mitat olivat 104/110cm (pituus 155..) eli ympärille oli kasvanut kunnon pallo.

Nyt muutama viikko (vai pari kuukautta, en edes muista? täytyy tarkistaa milloin tulin palstalle takas..) alle 20ghiilareita/pv, pari kolme viikonloppureissua sekoittanut tilannetta mutta suunta ollut koko ajan sama. Yritän ennen kaikkea paukuttaa selkäytimeen elämänmuutosta, pois väsymyksestä, vehnäjauhoista ja sokereista. Ja oluesta.

Tänään mittasin ekaa kertaa huimat -10cm lukemat vyötäröltä! Uskomatonta! =D>
Olin viime viikonloppuna huomannut että ihan kuin kasvoissa olisi pientä kaventumista näkyvissä muttten ollut varma: tänään sitten mittalin monta kertaa kun en ollut uskoa silmiäni, jihuu, muutos menossa!

Vanhastaan muistan että sellainen noin 60/63 kg tuntui parhaalta mutta jätän silti punnitsemisen sikseen ja kuulostelen vaan säännöllisin välein mikä se olo oikein on tänä päivänä. Sitten kun tuntuu sopivalta niin saatan käydä jossain vaa'allakin.

Tavoite on nyt kuitenkin saada kirjaimellisesti parempi olo ja sen tukena ainoa mitattava asia on tuo vyötärölukema joka oli hälyttävän iso (yli metrin!!!) Se OLI tämän pituiselle sintille kohtuu paljon.

Tsemppiä muillekin vonkaleille :D

ViestiLähetetty: 2010-09-10 10:09:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Enpäs ole tänne vonkalepuolelle skrivaillu, mutta tänään viikkopunnituksessa ylpeänä ilmoitan karistaneeni vonkalemitat(rimaa hipoen) ja jatkan tuolla yleisellä puolella.

ViestiLähetetty: 2010-11-03 21:30:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Painoindeksi oli pahimmillaan 30.6, olo oli huono, ja tuntui ettei hyviä vaatteita löydy, pääsin tuohon lukemaan karppauksella ja ahkeralla repsumisella :(

Paino laski sitten karppaamisella, jopa bmi 23.5 :D Nyt on taas noussut, bmi 26.6. Onneksi tällä kertaa huomasin alkaa tekemään jotain, enkä jäänyt ihmettelemään.

ViestiLähetetty: 2011-01-12 19:18:40 
Poissa
sintti
sintti

Terve

Olen 33v mies pituutta 172cm, viime syksynä pahimmillaan painoin tasan 100kg, painoindeksin ollessa 33,8,
tällä hetkellä painoa 86kg ja indeksi 29,1. Atkinsin dieettiä olen yrittänyt suurin piirtein noudattaa.

ViestiLähetetty: 2011-01-22 23:50:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sillä vaan jatkat niin hyvä tulee kun kerran paino putoo. Mulla putos BMI 41 tällä 25 :een.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00