Pistin ihan kerrasta poikki sen nutrauksen. Ensin olin kyllä suunnitellut, kuinka alan popsia pieniä määriä sitä sun tätä siinä sivussa... mutta kun yhden kananmunan olin monen viikon perästä suuhuni saanut, katkesi nutrausinto
Aloitin siis siten, että aamuisin söin yhden keitetyn kananmunan ja sitten sinä ensimmäisenä päivänä olin ihan kahden vaiheilla mitä teen jatkanko nutreja vai kuinka, joten meni iltaan ennen kuin taas muistin syödä. Illalla valmistin jauhelihapiirakan (karppiversion siis) ja söin siitä 1/2

Seuraavana aamuna oli 200g enemmän kuin edellisenä aamuna. Ensin söin juuri tuollaisella systeemillä, että aamuisin hyvin vähän ja iltaisin sitten iiiison aterian. Ensimmäisellä viikolla tuli 1kg takaisin, mutta jo toisella viikolla oli se tullut kilo ja sen kaverina toinenkin lähtenyt pois. Sen jälkeen sitten ollut sellaista n.0,5kg/viikko...
Olin varautunut suurempiin turvotuksiin, pahaan oloon tai painonnousuihin, mutta meni yllättävän hyvin.
Tiedän, että tekemällä pysyvän elämäntapamuutoksen (diettien sijaan) pysyy terveempänä ja voi silti saavuttaa ihan ok painon. Tiedän, myös että osa karppaajista, rutinoituneistakin sellaisista ovat ylipainoisia vielä vuosien karppauksenkin jälkeen. Ja vaikka terveys ei ole kiloja, tuntuu "mielenterveys" toisinaan olevan vähintään vaatekokoja

Muutoksen tekeminen on niin vaikeaa kun on tottunut muputtamaan lohturuokaa, sokerisia herkkuja aamusta iltaan jne... Minulle se eroaminen namusista oli hyvin haikea ja pelkästään se etu, ettei tarvinnut miettiä mitä ja milloin syö tai milloin mennä sinne kauppaan ohittamaan tutut namihyllyt, auttoi alkuun! Epäilen, että minun olisi ollut vaikea aloittaa karppaus ilman tuota vieroitusvaihetta. Alussahan menee kovasti energiaa pelkästään uusien reseptien pohtimiseen ja ruokavalioon keskittymiseen. Mitä mä sitten saan syödä kun vanhat tutut ruuat ei enää käy? Mitä mä sitten lapsille ostan? MIten saan rahat riittämään jne... jos siinä samassa kohdassa kokee kovia makeanhimoja eikä tule sitä tippuvan painon palkintoa aamuisin, voi elämäntapamuutokseen heittäytyminen käydä raskaaksi.
Nutrilett, Nutrifast tms. vlcd-pussien käyttö ei ole mikään terveysteko, mutta moniin dietteihin verrattuna turvallinen ja ennen kaikkea hyvin tehokas! Siinäkin keho menee ketoosiin ja polttaa pääasiassa rasvaa! Jokainen voi laskea hiilarimäärät ne jäävät siihen 20-50väliin päivittäin.
Runsaasta ylipainosta kärsiviä ja laihdutusleikkaukseen meneviä löytyy laihdutusleikkaus-palstan foorumilta
http://laihdutusleikkaus.palstani.com/forum. He ovat kaikki 4-20viikkoa nutreilla ennen leikkausta. Siellä voi käydä vilkaisemassa minkälaisia tuntemuksia, kehonkoostumustilastoja (siis lihasten ja rasvojen suhteessa tapahtuvia muutoksia) ja varsinkin minkälaista laihdutustahtia nutraaminen ylläpitää! Laihdutusleikkaus, pikalaihdutus yms. eivät toki mitenkään kuulu karppausideologioiden piiriin. Runsas (sairaalloinen) ylipaino ja sen syyt ovat kuitenkin niin monitahoisia ja käyntiin pääseminen tai motivaation ylläpitäminen, silloin kun vanhat tutut itsensä tyynnyttelykeinot uhkaavat iskeä, ettei yhtä kaikille sopivaa tapaa varmasti ole olemassakaan! Siinä missä me karppaajat toivomme joku päivä kuuluvamme elämäntapamme kanssa yleisesti hyväksyttyyn ja tunnustettuun terveystietoilijoiden porukkaan, olisi mahtavaa, jos emme tuomitsisi niitä, joiden valinnat syystä tai toisesta ovat toisenlaisia... saattavathan muutkin omata jotain sellaista tietoa tai taitoa, jota nyt ylenkatsomme, mutta myöhemmin myönnämme toimivaksi.