karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-28 07:48:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aloittelijan kysymyksiä
ViestiLähetetty: 2010-10-14 23:30:42 
Poissa
sintti
sintti

Moi

Olen uusi Vonkale, tässä tietoja: aloituspaino oli 106,9, pituus 167. Nyt karppausta takana melkein kaksi viikkoa.

Ekalla viikolla putosi ruhtinaalliset 2,7 kg! Nyt paino on noussut 700 g (tosin "virallinen" punnitus on vasta 3 päivän päästä).

Voiko tuohon nousuun vaikuttaa kuukautiset? Vaikuttaako ruokavalio sellaiselta kuin pitääkin? En haluaisi kovasti laskea kaloreita jne, siksi tämä elämäntapa tuntuisikin luontevalta.

Esimerkki tyypillisistä päivän ruoista:

- aamupala: leipäjuustoa ja kinkkua 4 palaa (hh 1,9 grammaa), lasillinen joghurttia (maut vaihtelevat, ei kevytversioita).
- lounas: salaatti, jossa joko katkarapuja tai kinkkua + oliiviöljy ja viinietikka: kastike. Ei krutonkeja eikä leipää.
- illallinen: ruskeita papuja/mitä tahansa papuja, herkkusieniä, lihaa esim. kanaa, nautaa, jauhelihaa jne, ei marinadeja. Paistamiseen voita. Ei kevytversioita.
- juustoa herkkupaloiksi esim. tuhkajuusto, halloumi, leipäjuusto, sinihomejuusto, Dubliner-juusto. Ei todellakaan kevytversioita. :roll:
- silloin tällöin valkkaria.
- juomina vesi ja muutaman kerran päivässä musta kahvi

Viestin otsikko: Re: Aloittelijan kysymyksiä
ViestiLähetetty: 2010-10-14 23:40:13 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Aluksi voi lähteä humisten ja sitten hidastuu. Tuo on ihan normaalia. Ja jep, PMS ja menkat voivat nostaa painoa parikin kiloa.

Mutta tuosta sain jotenkin semmoisen käsityksen että syöt maustettuja jogurtteja jos "maut vaihtelevat"? Niissähän on aika reippaasti sokeria, eivätkä ne ole kovin karppia (luonnonjogurtit kuten bulgarialainen, turkkilainen ja kreikkalainen tavara ovat vähähiilarisempia). Ja pavut voivat turvottaa myöskin aika lailla. Muista ruoista on vaikea sanoa kun et laittanut määriä. Mutta en nyt vielä kahden viikon jälkeen huolestuisi yhtään mistään, etenkin jos naistenpäivät ovat tulossa. :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-10-15 00:20:08 
Poissa
sintti
sintti

Joo, tajusin äsken, että ne jogurtit ei taida olla hyvä juttu. Noita suosittelemiasi siis ostamaan! Onko pavut huono juttu noin muuten (mä tykkään niistä kauheasti, mutta jos ovat huonoksi niin luovun niistä tietty)? Mä en ole oikein keksinyt lihan kanssa sopivaa lisuketta (paitsi ihana kukkakaalimuussi!).

Määrät mulla on lounaalla: lautasellinen (sellanen perus ravintolan salaattiannos) ja illalla perus syvälautasellinen, juustojen määrä vaihtelee ja aamiais"leipä" eli leipäjuustoa 2 palaa 5cmx3cm.

Vähän epämääräisesti ilmoitin noi määrät.... pitäisi varmaan hankkia puntari, niin ei tarttisi käyttää mittana lautasta :wink:

ViestiLähetetty: 2010-10-16 02:14:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No pavuissahan voi olla aika reilustikin hiilaria, ellet sitten syö niitä vain pieniä määriä.
Se mitä ilmoitit niin niiden perusteella on aika vaikea päätellä minkä verran syöt rasvaa, proteiinia ja hiilaria. Ja alkuun niistä ei ehkä kannattaisikaan välittää vaan syödä sellaisia ruokia jotka on reseptien mukaan vähänhiilarisia. Ja kuten SG sanoi, niin muutaman viikon perusteella ei kannata muutenkaan vetää mitään johtopäätöksiä. Kato reseptejä, pidä huoli että tulee reilusti kasviksia mutta vähän hiilareita ja anna ajan kulua. Ei tämä ole mikään pussikuuri joka alussa pudottaa kiloja hullunlailla, vaan kyse on aina itse kohteestakin.

ViestiLähetetty: 2010-10-16 02:51:00 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Vilaises tuolta Ruokakulmasta että paljonko hiilareita ym. on missäkin safkassa:

http://karppaus.info/ruokakulma/

On tosi kätevä :D

ViestiLähetetty: 2010-10-16 08:03:04 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Auringonlaikku kirjoitti:
Mä en ole oikein keksinyt lihan kanssa sopivaa lisuketta

Höyrystetyt kasvikset ja nokare voita päälle.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2010-10-18 17:47:24 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi

jäbä kirjoitti:
Mä en ole oikein keksinyt lihan kanssa sopivaa lisuketta

Höyrystetyt kasvikset ja nokare voita päälle.

Tarkotat varmaan että paketillinen? :lol:

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille

ViestiLähetetty: 2010-12-04 19:14:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mä en ole oikein keksinyt lihan kanssa sopivaa lisuketta (paitsi ihana kukkakaalimuussi!).

Mun yleisin lisuke on Pirkan kukkavihannekset voissa paistettuna, ja lautasella vielä lihan ja vihannesten päälle maustevoita. =P~ 300g pussi noita vihanneksia maksaa vain 70 senttiä ja koko pussissa on hiilareita vain 10g.

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-12-04 19:57:08 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Anaconda kirjoitti:
Mä en ole oikein keksinyt lihan kanssa sopivaa lisuketta (paitsi ihana kukkakaalimuussi!).

Mun yleisin lisuke on Pirkan kukkavihannekset voissa paistettuna, ja lautasella vielä lihan ja vihannesten päälle maustevoita. =P~ 300g pussi noita vihanneksia maksaa vain 70 senttiä ja koko pussissa on hiilareita vain 10g.

Mä meinasin just tulla ehdottamaan tuommoisia :mrgreen: Usein pistän itse kukkakaalia tai parsakaalia lautaselle ja paljon voisulaa päälle. Ja tomaatteja tietty. Joskus pistän munakoisoa tai kesäkurpitsaa pannulle ja upotan ne täyteen rasvaa. Molemmat maistuvat IMHO ihan puulle jos ne eivät tirise rasvasta :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-12-04 20:12:41 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

snowgrouse kirjoitti:
Anaconda kirjoitti:

Mä meinasin just tulla ehdottamaan tuommoisia :mrgreen: Usein pistän itse kukkakaalia tai parsakaalia lautaselle ja paljon voisulaa päälle. Ja tomaatteja tietty. Joskus pistän munakoisoa tai kesäkurpitsaa pannulle ja upotan ne täyteen rasvaa. Molemmat maistuvat IMHO ihan puulle jos ne eivät tirise rasvasta :mrgreen:

Munakoisoista sen verran että ne kannattaa monesti ennen käyttöä "itkettää" elikkäs ekana viipaloida ja sitten ripotella suolaa päälle ja antaa olla tovin (abaut 30min)jotta nesteet tulevat pinnalle, sitten vähän kuivata ja käyttää ruokaan.... Tälleen saa sen karvaan maun pois.. Ja munakoison oma (aikas pieni) maku pääsee esiin ja saa muita makuja muista aineksista...

Zukkiini on aivan loistava rehu, niin ravinteiltaan kuin mauiltaan, suosittelen kesäkurpitsa lasagnea suuresti, munakoisolasagne ja mussaka on aivan loistavia jos vaan viitsii käyttää hetken hellan ääressä. :mrgreen:

Kliks->Instagram täsä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00