karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-21 11:12:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-09-09 13:20:51 
Poissa
sintti
sintti

Olen 24-vuotias nainen ja BMI 30,9.
Olen koittanut useita laihdutus keinoja (painonvartijat, liikunnan lisääminen, kevyt tuotteet yms.)
ja kaikki toimii hetken ja sitten ei tapahdu mitään.
Vaikein homma minulla tuntuu olevan laskeminen. Esim. painonvartijoissa laskin töissäkin päässäni
mitä vielä tänään vois syödä. Ja se että ajattelen ruokaa vähän väliä aiheuttaa vaan kauheen nälän ja herkkuhimon.

Aloitin 23.8-10 hyväkarppauksen. En laske mitään, jätin vain perunan, riisin, viljat ja sokerin pois.
Paino tippuikin 2 viikossa 3kg.
Nyt olen jumiutunut painooni, ja en oikein tiedä mitä tekisin.

Eilen söin esim:
Aamupala: n.250g ananas rahkaa. Tehty valion maitorahasta ja kuohukermasta. Heitin joukkoon ananasmurska purkin ja makeutettu nestemäisellä makeutus aineella. Koko satsi oli noin 1kg.

Päivällinen: n.180g porsaan ulkofilee pihvi, paistettu muna, pari siivua pekonia, raejuustoa n.50g,
salaattia reilusti, smetanaa n.60g, siivu ruisleipää jonka päällä voita ja valkosipuli leikkelettä.

Iltapala: nektariini ja n. 250g ingman luonto plus jogurttia (HH 4,5/100g) maustoin valion mansikkakeitolla (HH 2/100g) ja makeutusaineella.

Juon liian vähän. :oops:
Pääasiassa juon light limppareita, sokeritonta mehua tai vettä.

Mielestäni syön paljon (ainakin järkytyin tätä kirjoittaessani). Mistä alan vähentämään?
Joku kirjoitti että proteiinia ei saa olla liikaa, joku käskee laskea kalorit, joku käskee laittaa rasvoja joka paikkaan... Hukun tähän tiedontulvaan ja en osaa päättää mitä tehdä.
Koitan löytää loppuelämän ruokatasapainon ja nopea laihtuminen ei ole tavoitteeni.
En aioi viettää lopuelämääni nälässä, vaan yritän todella löytää sen minun tapani elää terveellisemmin.
Kaikki vinkit, neuvot, kannustukset yms. otetaan ilolla vastaan.

ViestiLähetetty: 2010-09-09 14:18:31 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Suosittelisin että yrittäisit hahmottaa tuota omaa tyyliäsi ja sitten hankkisit kirjan jonka neuvoja alkaisit noudattamaan ja sitten vähitellen säätämään suuntaa oman tyylin löytämiseksi.
Jos olet terve niin voi aloittaa vapaammin.
Monelle esim Varpu Tavin kirjat ovat olleet hyvä aloitus.
Minulla on sellainen "uinuva" diabetes2 ja noudatan Annika Dahlqvistin ja Antti Heikkilän ohjeita.
Sinuna yrittäisin päästä eroon keinomakeista ja kevyttuotteista.

ViestiLähetetty: 2010-09-09 14:38:10 
Poissa
sintti
sintti

Katselin noita kirjoja ja silmään pisti kirjat Laihdu ilman nälkää. ja Laihdu!
Kaipa tuo Laihdu! on tilattava kun siinä lukee että on oikein vasta-alkajan opas.
Kiitos infosta :D

ViestiLähetetty: 2010-09-09 16:36:52 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Menepä katsomaan snowgrousen erinomainen tiivistelmä
aloittelijoille, löydät sen kyllä nimeltä!
Siinä on tietopaketti, mikä kannattaa lukea, saat helposti ja
vaivattomasti kaikki samassa paketissa! :)
Tsemppiä sulle!

ViestiLähetetty: 2010-09-09 17:30:07 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Hahahaha, taas mua suositellaan ennen kuin pääsen itse paikalle :lol: Tuo hehkutettu tietopaketti on linkitetty tossa mun allekirjoituksessa. Mutta joo, kirjojen lukeminen auttaa ehdottomasti koska tieto on täällä foorumilla tosi pirstoutunutta ja kirjoissa samat jutut on esitetty johdonmukaisemmin. Itse en Heikkilän ylikärjistävästä tyylistä enkä porvarillisista resepteistä tykkää ja oma suosikkini on Protein Power, joka kannattaa tsekata jos englanti sujuu. Niistä tiedonpalasista on vain sitkeästi siivilöitävä ne itselleen sopivat jutut kokemuksen kautta, siinä ei muu auta. Kyllä noita juttuja katsoessa näkyy heti että ruokamäärät on aika älyttömiä jos ateria painaa yhteensä kilon. Ja säilykeananaksisssa on aika julmetusti hiilareita että ei noin--ei sitä jogurttiakaan kannata suurta määrää vetää kerralla, ihan joku 100 g+lisukkeet on hyvä määrä, vaikka saattaakin aluksi tuntua pieneltä. Eikä se todellakaan tarvitse makeutusta (etenkin jos valitset vaikka Eridanouksen partiksen sijasta koska se ei ole yhtä hapanta)--ja muista että jogurttikin kaipaa prode-ja rasvalisää. Näläntunne tyydyttyy nopeammin pienemmälläkin aterialla jos siinä on riittävästi rasvaa ja prodea. Makea itsessään (oli se sitten sokeria tai keinomakeutusta) saattaa stimuloida liian insuliinin eritystä. Jos sulla on 30 kg pudotettavana niin sitten ketoilu saattaisi olla se tehokkain konsti pudottaa painoa, koska tuossa vaiheessa on jo mitä todennäköisintä että insuliiniresistenssi on aika kova. Tosin tämäkin on yksilöllistä.

Aluksi tuo pienempiin annoksiin totuttelu on hankalaa ja tuo niin hehkutettu kolme ateriaa päivässä vaikuttaa ihan naurettavalta. Siinä voi hyvinkin kestää kuukausikaupalla ennen kuin elimistö tottuu, mutta se on sen arvoista! Aluksi kannattaa muistaa juoda paljon vettä aterioiden välillä (ei kuitenkaan aterialla tai ihan heti sen jälkeen jottei se ruoka huuhtoudu liian pian alas) ja voi syödä useamminkin, vaikka viisi kertaa päivässä jos on oikeasti nälkä. Nälässä kituminen ei nimittäin auta yhtään ja siitä tulee vain kiukkuiseksi. Sitten myöhemmin kun oppii ne oikeat rasvan/proden/hiilareiden suhteet mitkä itselle toimivat niin ruokailumäärät kyllä vähenevät ja pitää melkein pakottaa itsensä syömään kun ketoosi vie nälän! :mrgreen: Tämä on hidasta mutta palkitsevaa hommaa... :mrgreen:

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2010-09-09 17:44:50 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

:lol:
Sorry snowgrouse!
Olisit nopeampi, niin ei tarvitsisi sua suositella, mutta hyvä kun
tulit paikalle, sillä mulla ei ollut sun linkkiä! :D

ViestiLähetetty: 2010-09-09 18:41:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

snowgrouse kirjoitti:
Aluksi kannattaa muistaa juoda paljon vettä aterioiden välillä (ei kuitenkaan aterialla tai ihan heti sen jälkeen jottei se ruoka huuhtoudu liian pian alas) ja voi syödä useamminkin, vaikka viisi kertaa päivässä jos on oikeasti nälkä.

Tämä pomppas silmiini... minä kun juon paljon aterialla, muuten en saa oikein syötyä. Jos joutuu jossain ruokalassa syömään, kaksi lasillista (elikkä neljä desiä) ei tahdo aterialla riittää. Pitäisikö yrittää vähentää juomista?

Kuva

ViestiLähetetty: 2010-09-09 22:45:29 
Poissa
sintti
sintti

Ok.. Luin tuon linkin ja asiaa pohdittuani tulin seuraavanlaiseen järkeilyyn.
Koitan vähentää limppaa ja mehua ja korvata ne vedellä ja muutenkin lipittää vettä enemmän.
Koitan pikkuhiljaa vähentää annoskokoja.
Koitan myös valita vielä vähemmän hiilari pitoisia jogurtteja rahka-aineksia yms.
Josko näillä jatkan ja voin jokupäivä innostua laskemaan arvojakin. Kuulostaako ihan toivottomalta?
En halua liian radikaaleja muutoksia kerralla ettei vaan ala harmittaa ja into lopahtaa.

Miten jogurttiin saa prode ja rasvalisää? En mä nyt voi voita laittaa jogurttiin? :oops:
Mistä saa ostaa tuota Eridanousta? Onko tämä se Lidlin oma? Ei ainakaan prismassa oo silmiin osunut.

Mutta nyt hommaamaan niitä kirjoja ettei ihan hölmöjä tarvi täällä kysellä =)

ViestiLähetetty: 2010-09-10 19:58:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tätäkin voisi lukea viewtopic.php?f=13&t=856
ja vaikka ṕa ateriamtriisia joka täältä palstalta löytyy...
ja reseptiosioikin on... Kaikkee löytyy ku hieman antaa itselleen aikaa selvitellä asioita. =)

ViestiLähetetty: 2010-09-13 10:33:58 
Poissa
sinnikäs
sinnikäs

Mili kirjoitti:

Miten jogurttiin saa prode ja rasvalisää? En mä nyt voi voita laittaa jogurttiin? :oops:
Mistä saa ostaa tuota Eridanousta? Onko tämä se Lidlin oma? Ei ainakaan prismassa oo silmiin osunut.

Tuota Eridanousta saapi Lidlistä. Itse tykkään tosin partiksesta enemmän. Rasvaa saa lisää lorauttelemalla kermaa sekaan. Tai vaahtoa, jos jaksaa vaahdottaa:)

ViestiLähetetty: 2010-10-20 15:03:14 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Juon liian vähän.
Pääasiassa juon light limppareita, sokeritonta mehua tai vettä.

Käypä katsomassa aspartaamiketjuja ja googlettele muualtakin netistä. Mulla oli sama ongelma piiiiitkään. Tuntui etten millään pärjää ilman päivittäistä lightcola-annostani, joka vaihteli lasillisesta moneen. Nyt olen kuitenkin ainakin hetkeksi katkaissut kierteen. Olo on parempi.

ViestiLähetetty: 2010-10-20 15:32:54 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ai niin sekin vielä, että kermapartikseen laitoit ananaksen lisäksi makeutusta. Ei ole sun suu vielä karppaantunut. Kannattaa ihan tietoisesti päivä päivältä, viikko viikolta vähentää kaikkea makeaa. Lupaan, että kun sen teet, maistat sen makean silti ihan pienestä ja nautit.

ViestiLähetetty: 2010-10-20 17:43:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jugurttiin sekaan kookoskermaa, on iha mielettömän namia. ja proteiinilisänä, syö lihaa. (tai kalaa tai munaa, mitä ikinä :) )

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00