karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-11 06:24:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-27 17:33:35 
Poissa
sintti
sintti

Heippa.

Siitä onkin vuosi kun viimeksi täällä foorumilla palloilin.. Silloin karppasin, mutta viimeiset vuoden päivät ovat olleet elämäni vaikeimmat, ja yllättäen ei karppaukseen ja painon tarkkailuun voimia riittänytkään. Viimeiseen vuoteeni mahtuu räikeä työpaikkakiusaaminen ja vaille työyhteisön tukea jääminen, työuupumukseen sairastuminen, masennusdiagnoosi ja masennuslääkkeiden aloitus sekä töistä irtisanoutuminen ja se iki-ihana karenssi. Oppirahat on todellakin maksettu, ja nyt olen taistellut vaikean vaiheen ohitse (vaikkakin ohessa nappasin liki 10kg painoa lisää jo entuudestaan tanakkaan varteeni, vaikeissa elämäntilanteissa mikään muu ei houkuta epäterveellistä ruokaa enemmän), ja voimavaroja laihdutukseen taas olisi. Onneksi ihana mieheni jaksoi tukea minua hankalana aikana, vaikka olin häntä kohtaan varmasti kammottava. Lähimpiinsähän sitä pahan olonsa sitten itse helposti purkaa.

Siinäpä hieman taustojani :). Tarkoitus olisi pudottaa nyt liki 30 kiloa karppaamalla. Motivaationa niinkin ihana asia kuin haave pienestä ihmisestä. Minun ei ole käsketty painoa pudottaa ennen kuin lasta voisi yrittää, mutta haluan itse saada itseni ensin parempaan kuntoon ja kohentaa omaa terveyttäni ennen raskaaksi tulemista.

Kaipailisin siis tähän ketjuun teitä muitakin vertaisiani, jotka potkisivat minut takaisin ruotuun kun sorrun :). Olisi myös mukavaa keskustella edistymisestä ja muustakin sellaisten ihmisten kanssa joilla on edessä samanlainen urakka kuin minulla, oli sitten painonpudotuksen syy mikä vain.

Näitä vastaavanlaisia ketjuja varmasti riittää, mutta jotenkin tuntui hankalalta pistää lusikkansa mukaan soppaan valmiin ketjun kuudennen sivun kohdalla :). Niinpä perustin omani, ymmärrätte varmaan :).

Löytyykö ystäviä?

Terveisin Siilityttö :).

ViestiLähetetty: 2012-04-27 18:07:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täältä löytyy vertaistukee :D Kahden lapsen 4v.tyttö ja 6v. poika äiti. Aloitimme mieheni kanssa karppauksen 9.1.2012. Aloituspainoni oli 100kg ja tänään aamulla 72kg, elämä on muuttunut aikalailla. Miehenikin on laihtunut 23kg. Virtaa on nykyään niin paljon, että kuntoilemme vähintää 3 kertaa viikossa. Syömme karpisti, mutta maltillisesti rasvaa. Periaatteelle"syö vähemmän kuin kulutat". Ai niin siis ketokarppaamme eli hiilarit alle 20g/pvä.
Huomaan että karppaus on vaikuttanut hormonituotantooni ja sitä kautta varmasti hedelmällisyyteen. Meillä lapsiluku jo täynnä, mutta varmasti karpauksen myötä paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi ja voida hyvin koko raskauden ajan(siis äiti ja sikiö).
Jään tänne seuraileen edistymistäsi :D

ViestiLähetetty: 2012-04-27 18:55:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lapsen saanti on kelpo kannustin. Sitä odotellessa kannattaa lapsen tekoa harjoitella....
Tai siis lapsia ei tehdä, vaan ne saadaan.
Kolmen jo aikuisen lapsen isä. ( no on se nuorin viellä murkku).
Hyvällä mielellä kohti kevyttä kesää toivoo hän. 8)

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 19:10:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ISO tsemppi :hug: sulle, jään seuraksi :smt023 :)

ViestiLähetetty: 2012-04-28 08:03:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tervetuloa mukaan Siilityttö!
Joukkoon sopii mitä moninaisimmista syistä vähähiilihydraattisesta ravinnosta kiinnostuneet. Useimmilla meistä on tarkoituksena sellanen pitempiaikaiseen hyvinvointiin suuntaaminen. Karppaussafka taitaa olla niitä järkevimpiä konsteja kyseistä hyvinvointia tavoitellessa =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2012-04-28 08:08:52 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Oikein kovasti tsemppiä vaan sinulle kaikkeen onnistumiseen :)

ViestiLähetetty: 2012-04-28 09:14:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No mie voisin hypätä tähän kelkkaan. Ite oon tekemässä muutosta elämääni ihan kunnolla. Palaan takaisin kotiin (muutettu viime elokuussa, talo jäi vuokralaisille) lasten kanssa. Jätän siis ukon ja työpaikan melkein samaan syssyyn. Eroa on tehty vuosikaudet, mutta kai se sitten on rakkautta tai mitä lie riippuvuutta, mutta aina uudestaan ja uudestaan olen antanut anteeksi (miehellä on mt-puolen diagnoosi ja ei ole tasapainossa ollenkaan) ja yritetty ja yritetty. Nyt pikku hiljaa olen tajunnut, ettei tämä asia muutu. Ihana ihminen pohjimmiltaan, mahtava isä lapsilleen kun on kunnossa, mutta... Jos saa ittensä kuntoon niin kaikki on vielä mahdollista, avioeropapereilla ei ole kiire, asumusero riittää toistaiseksi.

Niin, karppauksella sain aikoinaan itteni oikein mukavaan kuntoon vuonna 04-05. Siitä onkin sitten ollut pelkkää stressiä vuosikaudet, vaikka olen taas pari vuotta yrittänyt karpata (no nyt oon taas lipsunut vanhoille tavoille) niin läskit on ja pysyy. Mutta että jos tämä häthätää 160 cm varsi tarvitsee vaatteet kokoa 48-50 (kiloista ei tietoa, en ole käynyt puntarissa kuukausiin enkä halua, varmaan yli sadassa huidellaan kuitenkin), niin jotain tarttis tehdä.

Työsopimukseni loppuu kesällä, tosin pomo sanoi että jatkoa on varmasti luvassa. Ajattelin kuitenkin että jospa se karenssi välttyisi, kun en ota vastaan jatkoa. Nythän olen jo saikulla... Meni vaan yli tämä kotitilanne kaikkine kuvioineen. Mutta jos tulee niin sittenpä tulee. Taloudellisen pärjäämisenkin kanssa olen vuosia kipuillut, ihan turhaan. Kaikella on tapana järjestyä.

ViestiLähetetty: 2012-04-28 12:21:23 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos kaikille vastauksista ja tsempeistä :).

Toki itsekin pyrin pitkäaikaiseen, loppuelämän kestävään parempaan terveyteen ja hyvään oloon tämän ruokavalion avulla. Kuitenkin nuo vauvahaaveet oli positiivisessa mielessä ns. se viimeinen pisara joka katkaisi kamelin selän, että kunnon motivaatio on viimein löytynyt tähän muutokseen.

Ruokaremontin laitoin tänään kunnolla alkuun, kaikki houkutukset ja karppaajan kauhistukset on ruokakomeroista siivottu pois, ja kaupasta kannoin äsken kaksi kassillista karppiystävällisiä raaka-aineita kotiin että pääsee ihan luvallista ruokaa laittamaan :). Nollatoleranssi ei-sallittujen ruoka-aineiden kanssa on ainut mikä tällaiseen itsekurittomaan tehoaa :D. Kun antaa pikkusormen niin äkkiä onkin viety koko käsi.

Vaakalle en vielä hetkeen uskalla, pelkään että motivaationi saa kuoliniskun kun näen ihan oikeina lukemina sen mitä painan.. Kyllä osaan siis painoni arvioida melko lailla kohdalleen, että missä lukemissa ollaan, mutta silti en halua nähdä niitä lukuja "livenä" :D. Jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan. Katsotaan sitten hetken päästä kun ruokavalio ja elämänmuutos on saatu kunnolla starttaamaan :).

Ja tervetuloa kelkkaan piparimuru, tsempataan toinen toistamme :).

ViestiLähetetty: 2012-04-29 22:04:16 
Poissa
sintti
sintti

Nyt olen kokonaista kaksi päivää (:D) ollut karppieväillä, ja ainakaan vielä ei ole ollut kaipuuta ns. "tavallisen" ruuan pariin.. Mutta on se tämäkin alku :). Toivottavasti pysyykin tuommoinen mieli eikä himotukset käy kauheiksi :). Siivouksen kanssa raivotessa meinas tulla herkkujen himo, mutta onneksi olin varannut 70% suklaata kaappiin, sitä kun palasen nappasi niin johan helpotti. Ja yksi pala riitti, oho! :D.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 17:10:48 
Poissa
sintti
sintti

Hieman päivitystä tilanteeseeni.. Eilen vappuna menin sitten ja sorruin _kahteen_ omatekoiseen vappumunkkirinkilään, kun miekkoselle piti niitä leipoa... Hyi minua! Tein kyllä sitten itselleni omia muutaman, että vastaavat repsahtelut nyt myöhemmin välttäisi. Ja tuli muuten melko herkullisia karppimunkkeja, lähes täydestä meni ainakin omasta mielestäni.

Tätä yhtä lipsahdusta lukuunottamatta olen pysynyt täysin ruodussa :). Hyvä minä, kyllä tämä tästä taitaa viimeinkin oikeasti lähteä vauhtiin eikä jää vaan haaveeksi itsekurin pettäessä.

ViestiLähetetty: 2012-05-02 19:30:40 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Karppimunkkeja?? :smt118
Mistä löysit reseptin?

ViestiLähetetty: 2012-05-02 20:53:57 
Poissa
sintti
sintti

Reseptin kehittelin itse :). Viime vuonna kun viimeksi karppauksesta koitin saada kiinni, niin kehittelin täällä foorumeilla pyörineiden ohjeiden pohjalta oman, ja tänä vuonna sitten jatkojalostin sitä :). Nyt oli rakennekin sellainen että voi samana päivänä mainita oikeiden munkkien kanssa, ainakin minun mielestäni. Haluatko TeijaS ohjeen?? :)

On tää karppaus kyl paljon kivempaa kaikkiin kitudieetteihin verrattuna, nimim. myöhäiseksi päivälliseksi kukkakaalimuusia, grillattua kanaa ja herkkusalaattia :).

ViestiLähetetty: 2012-05-02 23:32:24 
Poissa
sintti
sintti

Minä liityn myös tsemppaamaan sinua, ja toivon tsemppausta tännekkin päin :) Aloitin karppaamisen 2vkoa sitten, eli olen ihan pihalla vielä mitä suuremmassa osin, mutta kai tässä matkalla oppii kaiken tarpeellisen karppaamisesta..

Tarkoitus olisi poistaa kropastani ainakin 20-30 ylimääräistä kiloa...
Vaakaa mulla ei vielä ole, mutta tilauksessa on, eli kerron sitten tarkemmin lähtöpainoni kun sen saan. Synnytin viimevuonna 2 lapsukaista (nyt 1,4v ja 5kk), joiden jäljiltä jäi sitten jo ennestään tanakkaan kroppaani jokusia raskauskilojakin. Haave olisi päästä ekaa kertaa elämässä ns.normimittoihin (60-70kg) väliin. Pituutta ei minulle ole siunaantunut kuin vaivaiset 157cm eli aika tukala olo on kun kantaa tällaista massaa päivästä toiseen mukanaan :(

Olen karpannut nyt vaihtelevasti 20-70g hiilareilla. Tosin eilen sorruin anopin tekemiin wappumunkkeihin, joita upposikin kerralla heti kolme. Tänään on sitten oltu hyvinkin (s)karppina hiilareiden kanssa ja istuttu vessassa ahkerasti (laittoi ainakin mahan toimimaan :D ).

Kiire minulla ei ole painonpudotuksen kanssa, joten en ota turhaa stressiä siitä..putoaa jos putoaa :) Lasten kanssa yritän liikkua mahdollisimman paljon ja pihalla tulee kykittyä ahkerasti kukkapenkkien kimpussa. Muuten en juurikaan harrasta liikuntaa (en kertakaikkiaan ehdi)!

Vaa'an puutteessa mittanauha on ollut kovassa käytössä tämän 2 viikkoa ja jos ei se kovasti valehtele, on vyötäröltä kadonnut jo useampi sentti :) Yhdet housutkin, joista ei ole koskaan mennyt nappi kiinni, meni jo heittämällä kiinni..wuhuu :D

Tsemppiä sinulle!! :smt039

ViestiLähetetty: 2012-05-03 00:23:21 
Poissa
sintti
sintti

Tervetuloa Catjuzca :). Onnittelut edistymisestäsi! Itse olen tosiaan karpannut vasta vajaan viikon, mutta kyllä on jo tässä vaiheessa huomannut ettei olo tunnu niin pöhöttyneeltä tai "laiskanpulskealta" :D. Tänään myös huomasin että ulkoiluhousuni eivät enää soi takapuolesta kun kumarrun kenkiä sitomaan. Jes! Vaa'alle en ole vielä uskaltanut, hölmöähän se on, mutta pelkään kilomäärän säikäyttävän minut tolaltani ja sorrun sitten heti lohtusyömään jotain kiellettyä.. Eli ajattelin jatkaa näin "ilman mittareita" vielä pari viikkoa ja käydä sitten kun on lähtenyt jo sen verran elopainoa etten pyörry järkytyksestä ja epätoivosta vaa'an lukemat nähdessäni. Olen kai minäkin aika tonttu :D.

ViestiLähetetty: 2012-05-03 00:28:01 
Poissa
sintti
sintti

Minun liikuntani on tällä hetkellä vielä työmatkakävelyä tai -pyöräilyä (jota kertyy tosin vaivaiset 2km päivässä, mutta parempi sekin on kuin ei mitään) ja vaihtelevasti koirien kanssa lenkkeilyä. Epäsäännöllinen työ vähän sotkee kun olen tosi laiska lähtemään yksin lenkille.. Mukavuudenhaluisena haluaisin juttuseuraa :D. Ajattelin tässä ottaa taas Zumban ohjelmaan pari kertaa viikossa, levyt minulta löytyvät kotoa, ja viime kevään kokemuksella se oli todella tehokasta ainakin minun kohdallani.

On tosi kiva että tänne ilmestyy muitakin tsempattavia, niin voidaan sitten yhdessä tsempata toinen toistamme.. Ja käydä tilittämässä omista lankeemuksista :D. Sen jos minkä olen huomannut, että ihan yksinäni en saa itsekuriani pidettyä, vertaisryhmä on siis tosi tärkeä :).

ViestiLähetetty: 2012-05-03 07:49:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ääh, tää nyt ei ole vertaistukea, lähinnä oman surkeuden tilitystä...

On ollut muitten asioiden rinnalla vähän sellainen hälläväliä -fiilis. No syöminen ei niin karppia ole ollut. Tytär marisi, että miks meillä ei enää ikinä leivota pullaa. No leivottiin sitten. Ja tuore korvapuusti nyt vaan on kylmän maidon kanssa hyvää... Liikkua en ole jaksanut. Tänään ois aika pällilääkärille. Katotaan ja harkitaan taas, jos ei olekaan aivokemiat ihan kohdallaan niin ehkä miedolle lääkitykselle. Edellisiin masennuksiin verrattuna ei kyllä ole ihan samanlainen olo. Voi olla että tää menee ohi nyt sillä kun saa homman selkeämmälle tolalle.

Ja oon kyllä melko hämmentynyt. Nyt uudella kierroksella noin 2 vuotta en ole ihan saanut pidettyä itteäni ruodussa kaiken aikaa (ja vaikka olisin, kilot ei ole pudonneet, stressipeikkohan se...), mutta siitepölykartat väittää että koivu pölisee runsaasti... Ai mitä? Lääkepakettihan on avaamaton...? Vuodesta 1986 saakka olen tarvinnut lääkitystä joka kevät. samoin käsiä vaivannut ekseema on poissa, vaikka tiskaan ja siivoan ja kuorin perunoita ja ja ja... En keksi muuta syytä kuin että syön oikeaa rasvaa ja välttelen turhia lisäaineita, viljansyöntikin on vähäistä (okei eilen sitä pullaa reilusti...).

ViestiLähetetty: 2012-05-03 08:52:12 
Poissa
sintti
sintti

No, sekin on tärkeää että johonkin voi rauhassa tilittää.. Kyllä sitä tilitystä tulee multakin jossain vaiheessa, se on varma :). Tilittäminen on terapeuttista :D. Ja sitten täälä me toiset ollaan sitä varten että tsempataan (tai ainakin yritetään) toinen sieltä alhosta ylös. Minua ainakin pällilääkärillä käynti ja asioiden selkiytyminen, stressin ja sen epävarman olon helpottuminen auttoi heti kummasti tuossa alkukeväällä :). Voimia!

Leipomishommissa huomasin jo viime keväänä käteväksi sen, että silloin kun miehelleni leivoin normaaleja leivonnaisia, niin sovelsin myös itselleni jonkin vastaavan ohjeen karpiksi. Oli siis minullakin jotain mitä luvan kanssa syödä, eikä sitten tullut himoa niihin miekkosen leivonnaisiin. Samaa sovelsin tosiaan tänäkin vappuna, tosin kahden munkin verran myöhässä :D.

Vau, oispa hieno juttu jos sun allergiat ois helpottaneet tämän seurauksena! Täällä nimittäin toinen siitepölyallergikko ja herkkäihoinen häärääjä. Jospa tällä pitemmässä juoksussa olisi minunkin kohdalla samansuuntaisia vaikutuksia, että oireet helpottaisi. Nyt on kyllä allergialääkettä tarvinnut jo monesti ja saa kyllä pärskiä ihan olan takaa melko tiheäänkin.

ViestiLähetetty: 2012-05-03 09:37:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Piprun kirjotus sai mut miettimään myös tota allergiajuttua...koivuallergikko siis olen, ja joka kevät ollu hirmuiinen olo: kurkku tosi kipee, nenä ihan tukossa, silmät vuotaa. Nyt muutamaa kk:tta vaille vuosi vhh:ta takana, ja oireet ei vielä ainakaan ole edes alkaneet...no pientä silmien kutinaa lukuunottamatta, voisiko, oi voisiko vhh:lla olla tähänkin vaikutusta [-o< :?: :?:

ViestiLähetetty: 2012-05-03 10:15:52 
Poissa
sintti
sintti

Voi että, oispa tosiaan hienoa jos tuo allergia minullakin sitten myöhemmin helpottaisi. Omat allergiaoireeni alkoivat jo useampi viikko sitten.

ViestiLähetetty: 2012-05-03 14:43:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Siilityttö kirjoitti:
Haluatko TeijaS ohjeen??

Minä ainakin haluaisin :smt039

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00